vraag naar verwarmen maar ketel slaat niet aan. | Eneco Community

vraag naar verwarmen maar ketel slaat niet aan.

• Komt hier vaker (level 8)
  • 13 reacties
Goedemiddag,

Sinds enige tijd hangt hier de toon en ben op het forum aan het rondstruinen. Zeer interessant forum!

Met grote regelmaat moet ik de ketel en de adapter aldaar van het stroom halen. Dit omdat de ketel niet aanslaat terwijl de kamer te koud wordt.

voorbeeld: kamertemperatuur is volgens toon 19 graden. Vraag is 21 graden. Normaliter komt er een vlammetje op de display en gaat de ketel aan. Maar niet altijd. Vlammetje blijft uit ondanks de vraag. Zelfs bij verhoging van de vraag naar bv 25'graden, blijft vlammetje uit. De ketel slaat dan dus ook niet aan. Na resetten van ketel, adapter en toon werkt het weer en slaat de ketel wel aan. Overigens, alleen de toon resetten is niet voldoende. 

Heeft iemand anders dit probleem ook?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

110 Reacties

Reputatie 3
Badge
Is toon goed aangesloten? is hij gestest na het aansluiten? ondersteund je ketel open therm, Fabrieksreset al gedaan? Verder zou ik het dan ook niet weten.
Reputatie 2
Badge
Hier hetzelfde (Nefit HRC24/CW3 & Toon via Aan/Uit aansturing). Resetten van de Toon lost het op. Althans, de module van de stroom afhalen en weer aansluiten aan de stroom. Alleen de Toon van de muur losklikken en weer vastklikken heeft geen effect.

Komt zo nu en dan voor. Niet consequent, vaak werkt hij ook prima.
Het overschakelen van programmering naar een tijdelijke instelling of andersom lost het ook wel eens op. Maar vaak is het toch echt het resetten van de module.

Dit was al de tweede module, daar bij de installatie de eerste module totaal niet leek te reageren. Deze met de monteur getest door een aantal keer te wisselen van programma. Dat werkte, dus ook netjes afgetekend op zijn formulier dat het werkt.

Monteur gaf al aan dat deze modules de zwakke schakel zijn van de Toon. Hij had al een hele doos niet-werkende modules teruggestuurd. 90% van de modules werkt niet, gaf hij aan.

Lijkt erop of de module tussen de Toon en de ketel enigzins onbetrouwbaar is.
...Monteur gaf al aan dat deze modules de zwakke schakel zijn van de Toon. Hij had al een hele doos niet-werkende modules teruggestuurd. 90% van de modules werkt niet, gaf hij aan. Lijkt erop of de module tussen de Toon en de ketel enigzins onbetrouwbaar is.Dat is nogal wat en bijzonder dat een deskundige van Eneco dat openlijk toegeeft. Ben benieuwd of dat hier ook wordt bevestigd.
Vandaag voor het eerst gesignaleerd dat de ketel bleef doorstoken terwijl de ingestelde temperatuur al lang was bereikt. Bij mij hielp het om over te schakelen naar een instelling met een lagere temperatuur en daarna weer terug naar de oude instelling. Moet dit wel in de gaten gaan houden, anders wordt Toon een dure investering.
Ook geeft Toon regelmatig meldingen dat er geen communicatie is met de CV-ketel, terwijl dit toch het geval is.
Deze meldingen negeer ik dan maar. Hopelijk wordt dat opgelost met de software update die voor 4 december is aangekondigd.
Badge
Ik hoop het ook en niet dat ze hebben geknutselt aan het uiterlijk of dat ze er een priet plaatje bij hebben gestopt. Ik denk dat als ze de structuur onder controle hebben dat de toon een nog beter en leuker product gaat worden.
Reputatie 3
Badge
Ik heb ook (2 keer) het probleem gehad dat Toon een eigen leven begon te leiden.
De CV werd aangestuurd terwijl de ingestelde temperatuur al lang was bereikt.
Na het uit/aan schakelen van alle componenten werkte het weer goed.
Ik heb nu ruim 2 weken geen problemen meer gehad.
Vandaag weer hetzelfde. De woonkamer is 19 graden terwijl ik 20 vraag. Niets gebeurd er. Ketel en toon even uit en het werkt wel weer. Vrouwlief wil de oude thermostaat terug maar ik probeer nog even vol te houden tot er weer een update komt en het hopelijk is verholpen.
Reputatie 3
Badge
Zowiezo heb je straks de app waarmee je het ook in de gaten kan houden. Ga er vanuit als het een softwarefout is dat dit in de komende update al opgelost word. Stom gedacht misshien maar zat er geen stofje op het contact tussen toon en de muurbeugel?
Badge +1
Vandaag weer hetzelfde. De woonkamer is 19 graden terwijl ik 20 vraag. Niets gebeurd er. Ketel en toon even uit en het werkt wel weer. Vrouwlief wil de oude thermostaat terug maar ik probeer nog even vol te houden tot er weer een update komt en het hopelijk is verholpen.

Dit heb ik ook de eerste dag gehad, ik heb toen de temperatuur naar boven bijgesteld (bij mij was het andersom)en toen regelde hij wel goed? Vervolgens een dag later de temp weer naar beneden gesteld en sindsdien geen problemen meer gehad!

ik heb al eens eerder in dit forum gemeld dat het toen leek of dat toon regelde met een andere temp als hetgeen wat hij in het display aangaf.
Ik zie nog wel een verschil van 1 graad gemeten met een goede temperatuurmeter ten opzichte wat toon aangeeft.
Badge +1
Hallo Blik,
welke ketel heb je? en is deze open therm aangesloten?
en ook niet onbelangrijk hoe lang hangt Toon?
Reputatie 7
Badge +6
Beste Blik,

Leuk dat je de weg naar dit forum hebt gevonden! Graag zou ik het merk en type van je ketel willen weten, zodat we je probleem beter kunnen analyseren. Zoals Ton al vraagt is het ook handig om te weten of je ketel Open Therm is aangesloten en of daarvoor een convertor is geplaatst.

Groet,

Folkert
Toon is af en toe inderdaad een eigenwijs baasje dat een eigen leven gaat leiden. Tot twee keer toe begon Toon al om half negen 's morgens bij een kamer temperatuur van 19 graden en een instelling van 17 graden te stoken om de kamer temperatuur 's middags om twee uur op 20 graden te krijgen, rijkelijk vroeg dus. Ook het handmatig verlagen van de temperatuur had geen effect want Toon gaat rustig zijn gang en reageert nergens meer op. Het enige dat de eigenzinnigheid van Toon kan stoppen is de stekker bij de ketel eruit te halen en daarna weer terug te stoppen. Gezien het feit dat meerdere mensen er last van hebben, zal het wel iets te maken hebben met de combinatie ketel en software van Toon, dus het is te hopen dat de technici bij ENECO het probleem oplossen, want zoals de situatie nu is levert Toon geen besparing op maar ga ik juist meer gas gebruiken en dat kan de bedoeling niet zijn, of toch wel.......??

Mijn ketel is is een REMEHA W28 ECO(opentherm) en ik heb een volle optie vloerverwarming.
Reputatie 3
Badge
Ik heb ook (2 keer) het probleem gehad dat Toon een eigen leven begon te leiden.
De CV werd aangestuurd terwijl de ingestelde temperatuur al lang was bereikt.
Na het uit/aan schakelen van alle componenten werkte het weer goed.
Ik heb nu ruim 2 weken geen problemen meer gehad.

Ik heb een Nefit Topline Aquapower HRC 25 / CW4 op Opentherm (via converter)
Reputatie 3
Badge
Ik maak geen gebruik van ingestelde programma. Hier geen last. Lijkt wel een bug in de software bij gebruik van programmas
Toon is af en toe inderdaad een eigenwijs baasje dat een eigen leven gaat leiden. Tot twee keer toe begon Toon al om half negen 's morgens bij een kamer temperatuur van 19 graden en een instelling van 17 graden te stoken om de kamer temperatuur 's middags om twee uur op 20 graden te krijgen, rijkelijk vroeg dus. Ook het handmatig verlagen van de temperatuur had geen effect want Toon gaat rustig zijn gang en reageert nergens meer op. Het enige dat de eigenzinnigheid van Toon kan stoppen is de stekker bij de ketel eruit te halen en daarna weer terug te stoppen. Gezien het feit dat meerdere mensen er last van hebben, zal het wel iets te maken hebben met de combinatie ketel en software van Toon, dus het is te hopen dat de technici bij ENECO het probleem oplossen, want zoals de situatie nu is levert Toon geen besparing op maar ga ik juist meer gas gebruiken en dat kan de bedoeling niet zijn, of toch wel.......??

Mijn ketel is is een REMEHA W28 ECO(opentherm) en ik heb een volle optie vloerverwarming.
Mijn ketel is een REMEHA W21 ECO met Opentherm en Toon er daarop ook zo aangesloten. Vandaag het hele huis koud, omdat Toon een storingscode 12 meldde.
Ik begin er sterk aan te twijfelen of Toon wel echt Opentherm-compatibel is. In de afgelopen 9 jaar met deze ketel en een Honeywell thermostaat met Opentherm nooit ook maar één probleem ondervonden.
Ben bang dat de producent van Toon (Quby) niet echt veel kennis en ervaring heeft met thermostaten. Misschien met energiemonitoring en andere toeters en bellen.
Hou nog even mijn hoop gevestigd op de nog te verschijnen update.
Hallo Blik,
welke ketel heb je? en is deze open therm aangesloten?
en ook niet onbelangrijk hoe lang hangt Toon?

De toon hangt nu zo'n 10 weken. De ketel is een Nefit Aquapower Plus. En aangesloten via open therm, incl nefit converter.
Badge +1
Hallo Blik,

vreemd het inleren kun je na 10 weken wel uitsluiten.
Je gaf aan dat Toon ook de ketel niet inschakelt als je de vraagtemperatuur flink omhoog zet.
Hoelang geef je toon de tijd om de ketel in te schakelen?
Ik ben zelf redelijk ongeduldig en kwam erachter als je teveel en te snel van temperatuur wisselt,
toon hierdoor ook even van slag kan raken.
bij mij werkt het volgens mij nu zo, toon schakelt de ketel in als er een verschil van meer dan een 
Halve graad verschil is tussen de vraag en gemeten temperatuur.
de eerste 2 dagen was hier geen sprake van en moest ik soms ook een temp verschil van 2 of 3 
graden maken eer de ketel begon te stoken.
nu werkt en regelt hij perfect.

Wel raar overigens dat het niet een consequente fout is.
misschien toch de ketelmodule??
Wellicht Ton. Van de week gebeurde het ook met opstarten in de ochtend. Wij werden wakker en de vraag lag 3 graden hoger dan wat er toen aan temperatuur was. Ik wacht de update af en als het daarna nog niet goed is dan komt Eneco de boek maar weer terugdraaien.
Ik denk dat dit de kern van mijn probleem is..

https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/toon-nefit-opentherm-converter-4087/index3.html
Reputatie 3
Badge
Sinds de update naar v2.2 gisteren heb ik op mijn Nefit ketel met Opentherm module hetzelfde probleem als blik in deze post aangeeft.
Ingestelde temperatuur hoger dan gemeten temperatuur, er gebeurd niets, er is ook geen vlammetje op Toon te zien.
Toon van de spanning afgehaald en weer op laten starten, er gebeurd niets. Ketel een reset gegeven en de verwarming werkt weer. Ik heb dit vandaag nu 2x gehad.

Morgen sloop ik de converter er tussen uit en sluit Toon voorlopig maar als aan/uit regelaar aan.
Het is om knettergek van te worden maar de combinatie Toon en Nefit is compleet onbetrouwbaar.
Reputatie 2
Badge +1
@blik

De kans is groot dat het aan de OpenTherm converter ligt.
Heb je er nog steeds last van? Als je wilt kan ik een monteur aansturen om de converter weg te halen en Toon aan/uit in te stellen.
Ik hoor het graag van je.
Joep, of steeds dezelfde problemen. Maar de converter weg is niet de oplossing. Aan uit betekent dat ik veel meer gas ga verbruiken.

ik denk de toon weg en de oude thermostaat terug het beste is. Kan dit ook geregeld worden?
Badge
Joep, of steeds dezelfde problemen. Maar de converter weg is niet de oplossing. Aan uit betekent dat ik veel meer gas ga verbruiken.

ik denk de toon weg en de oude thermostaat terug het beste is. Kan dit ook geregeld worden?

Ik heb ook een nefit, geen converter, aan uit schakeling, en precies dezelfde problemen. Vandaag staat Toon op weg, 12 graden. Het is hier de hele dag al 22,5 graden...
2 keer de ketel en Toon spanningsloos gemaakt. Wat nu?
@blik

De kans is groot dat het aan de OpenTherm converter ligt.
Heb je er nog steeds last van? Als je wilt kan ik een monteur aansturen om de converter weg te halen en Toon aan/uit in te stellen.
Ik hoor het graag van je.

Joep, hoe kan ik van de toon af?
Vanochtend was de maat vol! 15 graden in huis terwijl de toon op 19 graden staat ingesteld.mde zoveelste keer.

De toon en converter gedemonteerd en de moduline 400 weer op de ketel aangesloten. En alles werkt weer zoals vanouds!

Eneco gebeld en afgesproken dat de toon wordt opgehaald en ik krijg mijn geld van de toon terug.

Helemaal klaar ermee.

Ik heb ook een nefit, geen converter, aan uit schakeling, en precies dezelfde problemen. Vandaag staat Toon op weg, 12 graden. Het is hier de hele dag al 22,5 graden...
2 keer de ketel en Toon spanningsloos gemaakt. Wat nu?

Hoi Hans,

Staat dat jou ook te wachten?
Of ben jij een doorbijter........................

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen