Vloerverwarming | Eneco Community
vraag

Vloerverwarming

• 6 oktober 2019
  • 16 reacties
  • 388 Bekeken

Reputatie 1
Goedemorgen,

Al 2 dagen aan het zoeken hier maar ik zal wel verkeerd kijken, Dus vandaar toch hier even de vraag:

Ik krijg de optie niet om vloerverwarming aan te vinken in toon! De thermostaat zit aangesloten op de open therm optie op de cv (intergas kombi kompakt hreco 30) en niet op de aan uit optie op het blok.

Ook geeft hij bij toon zelf aan dat hij op open therm staat

Wat gaat er nou alsnog fout.. De vloerverwarming word niet warm, cv gaat kort aan en slaat dan weer af..

Ik hoop dat er iemand is die kan helpen!

Groetjes Mariska

16 Reacties

Hoi Mariska,

Die optie vloerverwarming is er uit omdat Quby voor vereenvoudiging heeft gekozen.

Jij kan dus dus handmatig nemen met een instelling:

-maximaal 50 of 55 °
-1 of 2 ° per uur.
Reputatie 1
Hoi,

Bedankt voor de snelle reactie!
Heb hem inmiddels ingesteld zoals je zei!

Ik vergeet alleen te vermelden dat we boven op de slaapkamers nog wel verwarming hebben!
Ff stomme vraag misschien, zou dit de reden kunnen zijn dat de vloerverwarming niet opwarmt? Dat de pomp dus te heet water binnen kreeg(90° ipv max 55°) dat deze als beveiliging dicht gaat oid?
Klopt!
Met deze instelling zou ook de radiator voldoende aanvoer moeten krijgen.
Want met de eerdere instelling vloerverwarming op Toon®️ werkte het vermoedelijk wel?
Is de vloerverwarming thermostaatkraan ingesteld op 55 graden? Draait de vloerpomp als warmwater bij de vloerverdeler komt?
Staan de radiatoren boven vol open? Dat kan wel voor zorgen dat de ketel kort aan gaat en weer af, pendelen van de ketel.
Radiatoren op de boven verdieping dichtknijpen totdat de onderkant lauw wordt, en kijken als warmwater in de vloerverdeler komt en dat de pomp draait. Op Toon handmatig instellen volgens @Brandje.
Reputatie 1
Hoi, late reactie sorry! Kreeg geen melding!

Maar @Brandje we hebben toon nog niet zo lang zijn net klaar met de verbouwing dus alles is net pas geïnstalleerd! Dus die optie hebben we niet gehad. De radiatoren werken overigens wel zoals zou moeten! Maar die hebben we alleen boven, die zouden dus niet van invloed zijn op de vvw beneden denk ik!

@Berny de vloerverwarming wilde we starten met het opstookprotocol dus deze staat nog niet op 55,momenteel op 35
De vvwpomp draait voor zover ik kan horen wel, en wanneer de cv aanslaat dan word de aanvoer +de buizen wel warm maar wanneer de cv weer afslaat is alles binnen no time weer koud natuurlijk..
Boven staat alles dicht, maar de temperatuur ingesteld op toon word niet behaald de cv slaat vrij snel weer af omdat hij zegt dat de temp bereikt is, maar bij toon moet hij nog 3 graden.. Toon geef ook aan dat er nog gestookt word door het vlammetje bij de temp..

Sorry lang verhaal!!
Wel super fijn dat hier zo snel gereageerd word! Thanks hiervoor! Ben echt een leek in dit soort dingen haha!😂
Oke, ook weer duidelijk.
Logisch dat je nu 35 ° stookt op de vloerunit.
Als je straks wel hoger gaat stoken tot uiteraard 55 ° zal ook de radiatoren ongetwijfeld ook voldoende aanvoer krijgen, als die open gezet worden uiteraard.
Ik zou dus nu rustig afwachten totdat deze periode voorbij is. Je CV zal dan ongetwijfeld wel z’n warmte kwijt kunnen.
Een tussen oplossing zou kunnen zijn om je Intergas aanvoer extra laag af te stellen.

Lukt het dan nog niet dan zou het wellicht nodig zijn de radiatoren waterzijdig in te regelen, maar ook dat kan je installateur misschien al netjes voor je gedaan hebben.
Als de ketel afslaat omdat de aanvoertemperatuur bereikt is, dat is omdat ergens 1 radiator te snel water retour doorlaten de ketel in, of ze staan juist allemaal dicht, of de vloer neemt niet voldoende warmwater op zodat door Toon een temperatuur stijging waarneembaar is. Dat is pendel gedrag van de ketel, en dat kost veel meer gas en gezond is het ook niet voor de ketel.
De ketel kan zijn gevraagde warmte niet kwijt, maar Toon verwacht nog 3 graden temperatuur stijging.
Als water van 55 de vloerverdeler in gaat, dat is niet zo erg omdat altijd gemengd wordt met de retour water van 20 graden of lager, dan heb ook 35 graden door de vloer heen en dat betekent niet dat 55 graden door de slangen heen gaat. Probeer met de knop van de vloerverdeler op 40 of 45, om de ketel iets meer warmte in de vloer te stoppen om pendelen te voorkomen.
Dat laatste zou ik nou juist (nog) niet durven; ik schat dat de uitharding nu nog niet geëffecueerd is, als ik de ts goed heb begrepen.
Vandaar dat ik koos voor extra verlagen aanvoer vanuit de CV.
Als het goed is staat Toon inmiddels al op 55 grd /2 grd per uur
Dat heb je goed bedacht @Brandje, maar het water komt nogsteeds de vloerverdeler niet in zolang de thermostaatventiel het niet meer doorlaat.
Reputatie 1
Oké voorgaande nu ingesteld/open gezet en hoop dat het dan opgelost is!
Bedankt voor de hulp en de snelle reacties!

Mocht het nou niet werken horen jullie me we weer haha! Fijne avond nog even!

Groetjes Mariska
Tja ook dat is waar @Berny
Misschien met het nu kouder worden dat de doorstroom wel opgang komt.
Ik vind het altijd het altijd triggy met een nog niet uitgeharde vloer.....
Reputatie 1
Ja hoor "warm" vloertje vanmorgen toen ik beneden kwam! Super fijn! Heb hem idd niet te hard opgestookt gelijk!
Qua uitharding zal het mee vallen hopen we haha de vloer zit er al even in (aantal maanden) maar de planning liep verkeerd waardoor het opstookprotocol niet uitgevoerd is na het storten en voor het tegelen! Dus vandaar dat we dit alsnog wilde doen ook voor het inregelen van het systeem!

Super bedankt!
Graag gedaan. En als het goed is blijft de ketel nou ook langer branden, en gaat pas uit als Toon de gewenste temperatuur heeft bereikt. Veel plezier👍🏼
Badge
Ik begrijp dat de nieuwe software van Toon (5.13.12) andere instelling heeft voor vloerverwarming ?
Maar b.v. die 55 ° is dat dan de ketel temperatuur of instelling verdeelblok thermostaat ?
En wat is dan die 1 of 2 uur instelling ?

M.v.g Bert Ruedisueli
Hoi Bert,

Die 55 ° is de instelling op Toon®️ bij de keuze “Handmatig”.
Het is een kwestie van spelen/uitproberen of je 1 of 2 ° per uur kiest.

Op de vloer unit kiest je bij je thermostaat daar ook meestal een waarde rondom de 50 °

Dit moet een prima samenspel tussen Toon®️ en de vloer unit opleveren.
Reputatie 6
Badge +3
Ik begrijp dat de nieuwe software van Toon (5.13.12) andere instelling heeft voor vloerverwarming ?
Maar b.v. die 55 ° is dat dan de ketel temperatuur of instelling verdeelblok thermostaat ?
En wat is dan die 1 of 2 uur instelling ?

Als je in de Toon 55 graden kiest dan zal hij nooit warmer dan 55 graden water door je CV laten lopen. Je vloerverwarming verdeelblok koelt het dan nog verder af tot de temperatuur die daar ingesteld is (50 graden is wat erg hoog en erg warm aan de voetjes. Met de meeste vloeren mag je niet zo hoog. Ik zou aanhouden max. 45 graden voor plafuizen en max. 40 graden voor parket).
Als je dus alleen vloerverwarming hebt is het ook prima om die Toon CV-ketel temperatuur nog lager te zetten maar een moderne CV-ketel moduleert toch zelf ook al als hij merkt dat er ergens in de leiding geknepen wordt vanwege te warm water. Uiteindelijk kwestie van proberen en wat voor jou het meeste comfort oplevert.

De 1 a 2 graden per uur is een instelling in de Toon zodat de Toon dan weet hoe lang het duurt dat jouw woonkamer normaal opwarmt. Een vloerverwarming duurt er vaak langer over (1 graad per uur) dan een radiator (2 of meer graden per uur).

Reageer