Vlammetje brand, maar er is geen gasverbruik | Eneco Community

Vlammetje brand, maar er is geen gasverbruik

• Komt hier vaker (level 8)
  • 48 reacties
Hoi,

ik heb even een vraagje, ik weet niet of het al eens is genoemd, maar ik heb vaak een vlammetje branden alsof er gas wordt verbruikt, maar het gasverbruik staat op 0.
Kan iemand mij vertellen wat dit betekend, of inhoud want ik kan het niet in het boekje terug vinden.

wat hij trouwens ook af en toe doet is als het al bijv 20 graden is, toch nog gas verbruiken om op de juiste temperatuur te komen.
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor het antwoord

groetjes palmyra

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

21 Reacties

Reputatie 3
Badge
Dat vroeg ik mij vanmiddag ook af. Ik denk dat hij dan bezig is om de restwarmte op te maken? Kan dit kloppen moderators... Zet de thermosstaat toon maar is 2 grafen hoger. Dan ga je wel gas verbruiken. Was dit voor de updat ook al zo? Hoop nog steeds gebeld te worden om dit is telefonisch allemaal te vragen. Er zijn meer dingen die ik niet snap omtrent Toon.
Reputatie 3
Badge
Aanvulling. Nu is het 18 in huis en hij blijft 1500 tot 2000 liter per uur verbranden??? Gas blijft branden terwijl de juiste temp berijkt is. Al nu 15 min zo.
Het is bij mij nu 20.5 graden en dat moet ook, maar toch geeft hij 760 liter/uur aan extra gas om het te verwarmen.

ik begrijp wel dat dit niet alleen bij mij gebeurd. 
Reputatie 3
Badge
Hier schoot hij ook door naar 18,5. dat zal met inleren te maken hebben maar het hele verhaal klopt gewoon niet.
Badge
Ah ja. Ik heb daar ook in veelvoud last van helaas. Maar dat komt vast wel goed over 10 jaar als alle software bugvrij is gemaakt.
Reputatie 2
Badge
Moderne CV ketelskunnen zelf moduleren en dus op bepaalde momenten meer of minder gas gebruiken; meestal op basis van de retourwater temperatuur.
Het kan dus zo zijn dan Toon vind dat de CV moet branden om de temperatuur te verhogen, maar dat de ketel vind dat de watertemperatuur al hoog genoeg is.
Resultaat is dat het vlammetje op Toon zichtbaar is, maar dat de ketel niet brandt.
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor dit antoord. Verklaard een hoop. Nu nog antwoord op de rest van mijn vragen. Gebeurd dit ook bij andere thermosstaten?
Reputatie 2
Badge

Gebeurd dit ook bij andere thermosstaten?

Ja, dit zal bij de meeste thermostaten het geval zijn. Als de CV en de thermostaat gebruik maken van OpenTherm zal het minder vaak voorkomen overigens.

Als je van OpenTherm gebruik maakt zul je wel vaker zien dat er gas verbruikt wordt terwijl de ingestelde temperatuur al bereikt is; De ketel brandt dan op een laag pitje om een constante kamer temperatuur te houden.
Reputatie 3
Badge
2100 liter per uur? Is geen op temp houden lijkt mij
@Rocco bedankt voor het antwoord, maakt een hoop duidelijk,

Maar kan iemand mij dan nog wel uitleggen wat het betekend dat de vlam brand, maar er wordt geen gas verbruikt volgens de meter.
Reputatie 3
Badge
Zie rocco zijn eerste post in dit topic 😉
Oeps verkeerd begrepen, snap het nu wel
Reputatie 3
Badge
🙂 blijft wennen he toon. nog paar updates en we lachen om de problemen uit verleden.
Laten we het hopen,  dat de kinderziekte,s over een tijdje echt voorbij zijn.
Badge +1

@Rocco bedankt voor het antwoord, maakt een hoop duidelijk,

Maar kan iemand mij dan nog wel uitleggen wat het betekend dat de vlam brand, maar er wordt geen gas verbruikt volgens de meter.

Hallo Palmyra,
heb ik vanmorgen ook gezien, bij mij was de reden dat de brandervertragingstijd aktief stond,
dan schakelt de ketel een x aantal minuten uit. Gedurende een uur zag ik het vlammetje maar ook geen verbruik.

de reden waarom de ketel uitschakelt schijnt te zijn dat hij de warmte niet snel genoeg kwijt kan.
Na een reset (ketel)startte de ketel opnieuw op om vervolgens binnen 1 minuut weer op dezelfde  
status 8 te springen.
ik ben er nog niet uit of dit veroorzaakt wordt door Toon of dat de ketel toch niet lekker functioneert op open therm.
Staat je ketel open therm aangesloten? Ik heb gemerkt dat dit niet gebeurd als de ketel aan/uit aangesloten is.

Moderne CV ketelskunnen zelf moduleren en dus op bepaalde momenten meer of minder gas gebruiken; meestal op basis van de retourwater temperatuur.
Het kan dus zo zijn dan Toon vind dat de CV moet branden om de temperatuur te verhogen, maar dat de ketel vind dat de watertemperatuur al hoog genoeg is.
Resultaat is dat het vlammetje op Toon zichtbaar is, maar dat de ketel niet brandt.

Ik had dat bij mij ook ontdekt; dus flmmetje, maar geen gasverbruik.....
Eigenlijk betekent dit dus dan ook dat de Toon modulerend (open therm) is aangesloten en de ketel daar goed op reageert?
Badge +1
Hallo Brandje, Palmyra

Ik denk dat Toon goed reageert en regelt maar dat we het in de instellingen van de ketel moeten zoeken.
Even uitleggen waarom ik dit denk, bij het opstarten van de c.v bvb in de morgen is er een groot temp verschil waardoor Toon de ketel 
met een wat hoger aanvoertemp zal opstoken, dit gaat altijd goed echter als de kamer op temp is en de temp van de kamer ongeveer een halve graad gezakt
is stuurt Toon de ketel weer aan, so far so good.
Nu zal Toon de aanvoertemp niet zo hoog zetten immers hij hoeft maar een halve graad op te stoken.
hier gaat het vaak mis, doordat hij een niet al te hoge uitgaande watertemp stuurt is al snel de aanvoertemp bijna gelijkend aan de retourtemp
nu zal de ketel wat vaker temp bereikt of brandervertragingstijd actief aangeven.
De ketel doet nu niets ondanks je een vlammetje in het display van Toon ziet.

Dit behoeft geen probleem te zijn maar voor mij heeft dit een vervelend bijeffect.
de pomp van de vloerverwarmijn draait nog even door met als gevol dat er te koud water de vloer ingaat en deze weer afkoeld.
Vandaar ook mijn vraag reageert de pompschakelaar snel, ik heb de 2 testen van pompschakelaars i.d even doorgelezen en las dat bij 1 pomp in het verleden schakelmomenten gemist werden.
Diegene met het display heeft hier geen last van alleen vraag ik me af of deze sneller reageert als de clixon die ik gemonteerd heb.
vandaar ik dacht te gaan voor een draadloze externe pomp schakelaar.

wat denken jullie van mijn veronderstelling mbt de instellingen van de ketel in het eerste stukje tekst?
Ik probeer nog even uit te zoeken welke instellingen er mogelijk veranderd moeten worden.
Misschien weet iemand op het forum iets.

En wat de pompschakelaar betreft, ik ga deze maar bestellen, de vloer die in temperatuur heen en weer gaat vind ik vervelend worden.
na de laatste update geeft Toon zelfs bij hoog gasverbruik "groen"in het staaf diagram. resetten en metersonde los/vast hebben niet geholpen. 
heeft iemand dit ook gezien en heb je een tip?
Badge +1
Hallo Hans,

Wanneer was de laatste update, welke softwareversie heb je? (Te vinden in Menu,systeem,software)Ik heb 2.1.0 en dit is volgens mij de meest recente.
hoe lang hangt Toon al bij jou?
bedoel je de staafdiagram die in het hoofdscherm weergegeven wordt?
Wellicht zit je dan nog in de range zuinig, om eerlijk te zijn heb ik me hier nog niet in verdiept er zullen straks nog wel meer forumleden reageren.
wellicht kunnen zij jou op weg helpen.
Hallo Ton VZM,

Je vroeg reactie mbt 1e stuk van je tekst.
Ik beschouw die status van de ketel als modulerend. Immers de ingestelde temperatuur van het rond gepompte water is nu bereikt (en dus stopt de brander met verwarmen), maar de pomp blijft rondpompen. Zakt de temperatuur van water iets dan wordt er modelerend een beetje bijverwarmd. En al die tijd zal het vlammetje naast de temperatuur op de Toon zichtbaar zijn, ja toch......
Badge +1

Hallo Ton VZM,

Je vroeg reactie mbt 1e stuk van je tekst.
Ik beschouw die status van de ketel als modulerend. Immers de ingestelde temperatuur van het rond gepompte water is nu bereikt (en dus stopt de brander met verwarmen), maar de pomp blijft rondpompen. Zakt de temperatuur van water iets dan wordt er modelerend een beetje bijverwarmd. En al die tijd zal het vlammetje naast de temperatuur op de Toon zichtbaar zijn, ja toch......

Hallo Brandje,

i.d als de pomp blijft draaien dan zou dit goed zijn,  hier is dit volgens mij niet het geval de cv temperatuur in het display zakt 1 graad in ongeveer 2 minuten.
dit kan maar 1 ding betekenen geen warmte afgifte, in die status temp bereikt of brander vertragingstijd aktief hoor ik de pomp ook niet draaien..
Ik ga nog even googelen voor meer info bedankt!

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen