Vertraging bij in en uitschakelen ketel | Eneco Community
beantwoord

Vertraging bij in en uitschakelen ketel

Badge +1
Hallo allen,

Zit er een vertaging bij het in of uitschakelen van de ketel? Als bvb de ingestelde temp met een halve graad is overschreden dan moet hij toch uischakelen?
Ook als je tussentijds de warmtevraag wil stoppen dan moet je minimaal 2 graden in temp laten zakken? Doe je dit niet dan blijft de ketel gewoon stoken.
ik zie inderdaad toch wel wat rare dingen bij toon, ik hou het even in de gaten anders zal ik helaas eneco moeten bellen.
en uiteraard heb ik de boel gereset zowel toon als de ketel.
icon

Beste antwoord door Brandje 1 december 2012, 11:00

Wat dat betreft zou ik toon ook niet weg doen. Maar ik heb nu wel idee dat ik veel meer gas aan verbruiken ben dan voor toon. Maar goed. Misschien moet ik eens de maand januari in aan/uit gaan werken. Kijken of er verschil is.

Ben ik ff blij al jaren per week de energie-stand genoteerd te hebben. Dat was de enige manier op een goed inzicht in je verbruik per week/per maand te krijgen/hebben.
En daar is mijn Toon nu een perfecte aanvulling op.
Ik kan dus nu al op elk moment een goede vergelijking maken.
Handmatig de stand bij houden doe ik nog minimaal 2 maanden, ook al omdat dan een goed advies vanuit Eneco in mijn Toon is te verwachten.
Voorlopig maak ik Toon niet gek en laat 'm lekker inleren.

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

23 Reacties

Reputatie 3
Badge
Heb je net als mij ook een vertraging in de start en eind? als ik 18 graden in huis wil ophogen naar 20 (dus van thuis naar confort) dan duurd het minimaal 30 seconden tot een minuut wil de ketel ook echt iets gaan doen.
Badge +1

Heb je net als mij ook een vertraging in de start en eind? als ik 18 graden in huis wil ophogen naar 20 (dus van thuis naar confort) dan duurd het minimaal 30 seconden tot een minuut wil de ketel ook echt iets gaan doen.

ja dat heb ik ook in de start, als hij op temp is gaat hij zeker nog door met als gevolg dat de temp 2 graden hoger uit komt als de ingestelde temp?
Badge
Hoelang hangt de TOON bij jullie aan de muur?
Kan me voorstellen omdat de thermostaat modulerend is hij zichzelf aan leren is "hoe om te gaan met de temp" 

Dat is bij mijn ketel ook. Want de Toon schakelt de ketel in, maar wat gebeurt er bij de HR-ketels?
Eerst slaat de ventilatie aan, dan wordt er nog h.e.e.a gecontroleerd en dan pas wordt het branderblok ontstoken (piezo!) en gaat de ketel verwarmen.
Dus dat erop het startsignaal van Toon vertraagd wordt gereageerd is m.i. vrij normaal......
Badge +1

Hoelang hangt de TOON bij jullie aan de muur? Kan me voorstellen omdat de thermostaat modulerend is hij zichzelf aan leren is "hoe om te gaan met de temp"

Toon  heb ik 2 dagen hangen, de inschakelvertraging vind ik geen probleem alleen schakelt toon de ketel veel te laat uit bvb de temp staat op 20 graden,toon schakelde gisteren pas de ketel uit toen het 21,5 graden was?
Dit kan toch niet met inleren te maken hebben?
Waar staat 21,5 grd op de Toon of een losse themperatuur meter??
En heb je soms een correctie temperatuuregeling gewijzigd?
Standaard staat ie op 0
Badge +1

Waar staat 21,5 grd op de Toon of een losse themperatuur meter?? En heb je soms een correctie temperatuuregeling gewijzigd? Standaard staat ie op 0

die staat op toon aangegeven, als ik in toon 20 graden instel dan schakelt toon de ketel pas uit bij 21,5 graden!
en nee ik heb geen correctie toegepast, als dit te maken heeft met inleren dan vind ik dat ok maar dat moet niet te lang duren natuurlijk. een besparing is dan niet te realiseren
Reputatie 3
Badge
Toon stond op weg (12 graden) en in huis was het 17.5 graden. Mijn vrouw riep... zet toon is op thuis (18 graden). Ik drukte op thuis en ja hoor. de temp huidig liep versprong ook direct naar 18???

Toon stond op weg (12 graden) en in huis was het 17.5 graden. Mijn vrouw riep... zet toon is op thuis (18 graden). Ik drukte op thuis en ja hoor. de temp huidig liep versprong ook direct naar 18???

Dat gebeurt bij mij gewoon 's-morgens en vol automatisch.........:p
Reputatie 3
Badge
Ja maar het klopt dan toch niet. Ik snap dat de keter mogelijk hierdoor niet aanslaat en dit energie bespaard maar geeft wel aan dat de hardware niet ok is. deze geeft dan geen officiele temp aan. toon speelt ermee dus. of heb ik het mis?
Vanmiddag monteur over de vloer gehad, Ik had een soort gelijk probleem. Als het programma aan staat Bijvoorbeeld op weg, (16 graden) en ik ben toch thuis (19 graden) en daar zet ik de toon dan op. Ketel schakelde (vaak) niet aan. Toon gaf wel een vlammetje aan. Pas na het resetten van toon ging de ketel weer aan. Nu in een week tijd al 5 keer moeten doen. Monteur kon het probleem niet oplossen. Bij nameting van de temperatuur in huis bleek het 21 graden te zijn terwijl toon 19 aangaf. Dat kan een oorzaak zijn. Monteur wist 

Tip voor de ontwikkelaars: leer toon beter inleren, of kijk eens naar de hardware, misschien een betere temperatuur sensor in het apparaat voor de volgende serie?
Badge +1
hallo allen,

we zijn weer een dag verder en wijzer, ik heb gisteren via het menu de temp een graad omhoog gecorrigeerd.
Nu sloeg hij wel op de gewenste tempoeratuur uit??
toch maar weer even de temp in het menu teruggecorrigeer op 0, volgens een externe temp meter is dit ook de juiste temperatuur.
Wat schetst mijn verbazing, vanmiddag  en nu gaat het dus wel goed! Toon schakelt keurig uit op de gewenste en ingestelde temp en schakelt weer in zodra de temperatuur een halve graad zakt onder de ingestelde temp!!! zou het toch met inleren te maken hebben?

het enige wat nog even vervelend is , dat op open therm ik in het menu van Toon, Thermostaat, de optie tapwater aan moet zetten, zet ik deze uit dan geen warmwater.
Van mij hoeft de ketel niet het vooraadje op temp te houden, dit heeft mijnsinziens ook geen enkele zin.
De ketel hangt op zolder dus je moet toch een seconde of 25 wachten eer je warmwater hebt.

Toevallig heeft Eneco vandaag gebeld om een nieuwe afspraak te maken voor het op de correcte manier aansluiten van Toon op de ketel.
Volgens de vorige monteur was dit niet mogelijk.
Wel heb ik nog even gevraagd of ze maandag in ieder geval een open therm module voor mijn ketel willen meenemen.
wellicht is het tapwaterverhaal daarmee ook opgelost.
Ik hou jullie op de hoogte, als toon nu goed blijft werken ziet het er naar uit dat je toon een paar dagen zijn gang moet laten gaan, ook al doet hij dingen die je niet verwacht!
Badge +1

Vanmiddag monteur over de vloer gehad, Ik had een soort gelijk probleem. Als het programma aan staat Bijvoorbeeld op weg, (16 graden) en ik ben toch thuis (19 graden) en daar zet ik de toon dan op. Ketel schakelde (vaak) niet aan. Toon gaf wel een vlammetje aan. Pas na het resetten van toon ging de ketel weer aan. Nu in een week tijd al 5 keer moeten doen. Monteur kon het probleem niet oplossen. Bij nameting van de temperatuur in huis bleek het 21 graden te zijn terwijl toon 19 aangaf. Dat kan een oorzaak zijn. Monteur wist 

Tip voor de ontwikkelaars: leer toon beter inleren, of kijk eens naar de hardware, misschien een betere temperatuur sensor in het apparaat voor de volgende serie?

dit is mij gisteren ook opgevallen, Toon schakelde het vlammetje in dus de ketel zou moeten gaan branden, De ketel sloeg niet aan.
Dit was ook niet nodig aangezien de temperatuur hoger was als de ingestelde temperatuur.
Dit bevestigde mijn vermoeden dat Toon een andere temperatuur aangaf in het display ten opzichte van de temperatuur waar Toon daadwerkelijk mee stuurt.
Mede ook dat Toon na een reset een totaal andere temp aangeeft als voor de reset.

Ik vermoed dat iedereen die Toon heeft laten installeren hier zeer in ge interreseerd is en daarom alles volgt wat toon doet, als toon dan iets doet wat tegen elke logica indruist denken we  dat het apparaat niet goed werkt.
Ik geef Toon nog even de tijd om zochzelf te bewijzen.
heb je hem al langer als een week hangen en doet hij nog steeds vreemde dingen dingen dan zou ik er i.d ook niet meer in geloven.
ik hou jullie op de hoogte!
Reputatie 3
Badge
Zou graag de reactie van de moderators willen horen. Deze hoor je niet. Jammer genoeg dat iedereen die zijn eigen cv instalateur laat komen of iemand van tempus ook met verschillende verhalen aan komt. Is er nu echt niemand die er echt verstand van heeft?
Badge +1
Hallo Jeroen,

Ik ben het met je eens, toch denk ik dat de moderators soms niet weten hoe te reageren.
De problemen zij complex en hebben een grote diversiteit, liggen de problemen aan Toon of speelt de ketel soms parten.
Deze zaken moeten als eerste uitgezocht worden.
Het lijkt mij verstandig om een goede monteur die van meet af aan bij de installaties van Toon betrokken is geweest toegang te geven tot het forum.
Mijn excuses als dit al het geval is.
Ook denk ik dat met iedere softwareupdate er nieuwe probleempjes ontstaan, misschien duurt het daarom wat langer met de uitgifte van deze.
Ik heb dit eerder gezien na de aanschaf van een mediaplayer,ik heb deze 2 jaar en diverse malen ge upgrade maar daarna ook weer ge downgrade omdat de software\firmware niet voldeed. Het ene probleem werd opgelost maar er onstonden weer nieuwe.
Het is zaak om in ieder geval de software die de ketel aanstuurt op orde te brengen, daarna eventueel de gadgets en andere zaken.

Ik ben vooralsnog blij met Toon aan de muur en zal net als jou het forum volgen en mijn input geven waar nodig, dit is ook zeer belangrijk en helpt eneco om eventuele bugs uit de software te halen.
Alleen op deze manier zal het uiteindelijk goed gaan komen.
Reputatie 3
Badge
Wat dat betreft zou ik toon ook niet weg doen. Maar ik heb nu wel idee dat ik veel meer gas aan verbruiken ben dan voor toon. Maar goed. Misschien moet ik eens de maand januari in aan/uit gaan werken. Kijken of er verschil is.

Ben ik ff blij al jaren per week de energie-stand genoteerd te hebben. Dat was de enige manier op een goed inzicht in je verbruik per week/per maand te krijgen/hebben.
En daar is mijn Toon nu een perfecte aanvulling op.
Ik kan dus nu al op elk moment een goede vergelijking maken.
Handmatig de stand bij houden doe ik nog minimaal 2 maanden, ook al omdat dan een goed advies vanuit Eneco in mijn Toon is te verwachten.
Voorlopig maak ik Toon niet gek en laat 'm lekker inleren.
Badge
Goed. 

Ik heb de toon van de muur gerukt omdat de toon voor de 100ste keer niet correct wilde werken. Je vraagt om warmte en je krijgt het niet en na de 15de keer dat ik de stekkers uit de muur moest trekken was ik het wel even zat. 

Na reset van ketel en de toon werkte het dan wel weer, maar voor een dagje of 2 en daarna begon het probleem weer. Ik heb momenteel de moduline even terug gehangen en waar of niet... alles werkt weer zoals het moet. Afgelopen vrijdag zou er trouwens een monteur langs komen, maar volgens mij is hij de weg kwijt want hij moet nog steeds langs komen om de toon en / of de modules te vervangen om te kijken of dit wel werkt.
Tja wat moet ik hier nu opzeggen??
ik zou zeggen nu gewoon laten hangen die Toon.  
Vannavond en vannacht lekker slapen; morgen gezond weer op. 
Toon ff vergeten en maandag gewoon ff een afspraak met de monteur maken. 
Maar misschien is het 'probleem'  straks gewoon opgelost. 
Reputatie 3
Badge
maandag de app en dinsdag de update voor toon als het goed is. Ik zou het nog een kans geven.
Badge
Oh dan misschien wel, maar eerst moet die monteur even langskomen deze dagen zijn net iets te fris om happerende toon aan de muur te hebben. 😉
Precies, want de monteur zou toch komen.....
Nou laat 'm dan komen!
Toon is 'n te mooi apparaat om in de kast te laten versloffen.........
Reputatie 3
Badge
Michael wrote:

Goed. 

Ik heb de toon van de muur gerukt omdat de toon voor de 100ste keer niet correct wilde werken. Je vraagt om warmte en je krijgt het niet en na de 15de keer dat ik de stekkers uit de muur moest trekken was ik het wel even zat. 

Na reset van ketel en de toon werkte het dan wel weer, maar voor een dagje of 2 en daarna begon het probleem weer. Ik heb momenteel de moduline even terug gehangen en waar of niet... alles werkt weer zoals het moet. Afgelopen vrijdag zou er trouwens een monteur langs komen, maar volgens mij is hij de weg kwijt want hij moet nog steeds langs komen om de toon en / of de modules te vervangen om te kijken of dit wel werkt.

Als je niet tevreden bent kan je toch kijken wat eneco kan beteken nog voor je. krijg je niet je geld terug? wil je nog een poging wagen. neem contact op en vraag om een monteur met ervaring. geef het een kans nog zou ik zeggen.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen