Verdubbeling Gasverbruik | Eneco Community
beantwoord

Verdubbeling Gasverbruik

• 19 december 2014
  • 16 reacties
  • 944 Bekeken

Ik heb van de een op andere week een verdubbeling van het gasverbruik volgens Toon. De verwarming staat niet hoger (1 nacht een keer de verwarming vergeten zachter te zetten dit geeft dan ook logischerwijs een hoger verbruik).

Twee weken geleden gemiddeld 18m3 per dag, vorige week 34m3. Instellingen zijn niet veranderd, het is niet extreem kouder geworden. Ik weet niet zeker wanneer mijn Toon de laatste update heeft gehad.

Meters in de meterkast zijn "domme" meters.

Iemand hier ervaring mee? Ik weet even niet waar ik moet beginnen met zoeken.
icon

Beste antwoord door Yobotje 19 december 2014, 08:32

Hallo, welkom beide op dit forum. Met de zeer beperkte informatie die jullie geven kan ik me niet veel anders bedenken.
Om zeker te weten of je verbruik klopt is er maar een manier en dat is het vergelijken van de meterstanden op de gasmeters. Dat is de bron van je verbruik / registratie en als dit wel klopt dan kun je pas verder denken aan je adapters, signaalsterkte of verwerking door Toon.
Het heeft geen zin om Eneco naar je meters te laten kijken als je niet meer info verstrekt of als er niet meer info is.
Ook is het niet belangrijk wanneer je Toon de laatste update heeft gehad maar wel dat hij up to date is In Toon en in de handleiding kun je dat heel eenvoudig controleren hoe en of hij up-to-date is.
Laat maar horen hoe het ervoor staat.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

16 Reacties

Heb precies hetzelfde probleem. Ketel is al bijgevuld, zat nu te denken om eneco naar mijn meter te laten kijken. Heb ook 'domme' meters
Badge +5
Hallo, welkom beide op dit forum. Met de zeer beperkte informatie die jullie geven kan ik me niet veel anders bedenken.
Om zeker te weten of je verbruik klopt is er maar een manier en dat is het vergelijken van de meterstanden op de gasmeters. Dat is de bron van je verbruik / registratie en als dit wel klopt dan kun je pas verder denken aan je adapters, signaalsterkte of verwerking door Toon.
Het heeft geen zin om Eneco naar je meters te laten kijken als je niet meer info verstrekt of als er niet meer info is.
Ook is het niet belangrijk wanneer je Toon de laatste update heeft gehad maar wel dat hij up to date is In Toon en in de handleiding kun je dat heel eenvoudig controleren hoe en of hij up-to-date is.
Ik heb van de een op andere week een verdubbeling van het gasverbruik volgens Toon. De verwarming staat niet hoger (1 nacht een keer de verwarming vergeten zachter te zetten dit geeft dan ook logischerwijs een hoger verbruik).

Twee weken geleden gemiddeld 18m3 per dag, vorige week 34m3. Instellingen zijn niet veranderd, het is niet extreem kouder geworden. Ik weet niet zeker wanneer mijn Toon de laatste update heeft gehad.

Meters in de meterkast zijn "domme" meters.

Iemand hier ervaring mee? Ik weet even niet waar ik moet beginnen met zoeken.

En hoe is de situatie nu?
Verder niets meer vernomen van je?
Heb je update versie 2.9.15 al gekregen?
Is de update van je adapter gelukt?
Heb je tijdens de update de adapter dicht bij Toon gehouden?
Welke versie adapter heb je nu?
Werkt Toon nu wel weer goed?

Duidelijk verhaal. Toon lijkt nog niet de laatste update te hebben, zit op 2.8.21. Maar heb nu geen update beschikbaar volgens Toon. Dus die zal vanzelf komen ga ik vanuit, dat hou ik goed in de gaten.

Ik vroeg mij alleen af of er meer mensen zijn die hetzelfde constateerden als ik, maar daar lijkt het niet op 😉. Idd maar eens een week lang de meterstanden vergelijken met Toon.

Het lijkt nu wel weer ok. Het verbruik is weer op het normale niveau. Maar zonder dat ik iets veranderd heb aan de (temperatuur)instellingen.
Reputatie 7
Badge +7
zit de sensor wel op de goede plaats,
is deze niet verschoven ?
instelling in Toon niet goed betreffende de gas sensor ?
Badge +5
Martijn, controleer de instelling van de hoeveelheid m³ per omwenteling eens van je gasmeter en of deze in overeenstemming is met je Toon instelling.
Ook de positie van de transparante sensorhouder is héél belangrijk, deze mag beslist niet ongeveer maar moet exact in positie zijn. Daarnaast is de domme gasmeter vaak oorzaak van verlies van verbinding met Toon maar in dat geval registreerd Toon geen gasverbruik gedurende enige tijd. Bij jou is dat kennelijk niet het geval. Richt maandag even een verzoek aan een moderator over je update en zet je Klantenservice dan ook open zodat ze even kunnen kijken naar een mogelijke andere oorzaak.
Succes en houdt ons op de hoogte.

@Jan, je bent me net voor. Sorry!

En hoe is de situatie nu?
Verder niets meer vernomen van je?
Heb je update versie 2.9.15 al gekregen?
Is de update van je adapter gelukt?
Heb je tijdens de update de adapter dicht bij Toon gehouden?
Welke versie adapter heb je nu?
Werkt Toon nu wel weer goed?

Sorry maar ik heb de vraag afgelopen nacht gepost. Hoe snel moet ik dan weer reageren volgens jou?
Laatste update heb ik nog niet gehad. Toon zegt up-to-date te zijn, versie is 2.8.21 dus lijk nog wat achter te lopen.

Ik begrijp alleen niet waarom ik de adapter dicht bij de Toon zou moeten houden tijdens de update. Deze communiceren altijd goed met elkaar, maar dat zou met een update dan niet zo zijn?
Badge +5
Martijn, bij een update is het beter om de meteradapter dicht bij Toon te hebben. Dat voorkomt problemen tijdens het updaten en geeft zekerheid over het updateproces.
Tijdens het updaten wordt vermeldt wanneer je wat moet doen, let goed op Toon's instructies.
Martijn, controleer de instelling van de hoeveelheid m³ per omwenteling eens van je gasmeter en of deze in overeenstemming is met je Toon instelling.

Staat die instelling van de meter op de meter? Zal ik morgen dan eens naar kijken. In Toon ga ik het denk ik wel kunnen vinden.

Ook de positie van de transparante sensorhouder is héél belangrijk, deze mag beslist niet ongeveer maar moet exact in positie zijn.

Deze heb ik gecontroleerd, maar voor zover ik kan zien is deze niet verschoven.

Daarnaast is de domme gasmeter vaak oorzaak van verlies van verbinding met Toon maar in dat geval registreerd Toon geen gasverbruik gedurende enige tijd. Bij jou is dat kennelijk niet het geval.

Nee niet meer :D

Richt maandag even een verzoek aan een moderator over je update en zet je Klantenservice dan ook open zodat ze even kunnen kijken naar een mogelijke andere oorzaak.
Succes en houdt ons op de hoogte.

Ik ben nog niet zo heel lang op het forum, moet ik een apart verzoek sturen of lezen ze mee?
Klantenservice staat open
Martijn, bij een update is het beter om de meteradapter dicht bij Toon te hebben. Dat voorkomt problemen tijdens het updaten en geeft zekerheid over het updateproces.
Tijdens het updaten wordt vermeldt wanneer je wat moet doen, let goed op Toon's instructies.

Ok. Maar dan hebben we het over de adapter die bij de meters (in de meterkast) zit en niet die bij de ketel zit toch? Dus even ontkoppelen en bij de Toon houden?

Als ik de update krijg ga ik dat doen!
Badge +5
@Martijn.
Even een concreet bericht gereed zetten is wat ik voorstel. Ze lezen overigens wel mee.
* De meteradapter in de meterkast inderdaad er bij houden tijdens de update.
* De m³ instelling veranderd nog wel eens spontaan na een update voor domme meters. In de gaten houden dus!
*De andere "ketel" adapter bij je CV ketel is om Toon een reset te geven en is nooit overbodig als er problemen zijn. Een minuutje de stekker eruit geeft vaak oplossing maar ik weet niet of dit voor jouw issue zinvol is. Je verliest er overigens geen instellingen mee.
@moderators;
Zouden mijn Toon van de laatste update kunnen voorzien? Klantenservice staat open dus jullie kunnen mee kijken. Ik heb mijn probleem aan het begin van dit topic omschreven, als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag.

Ik monitor de komende dagen ook het gasverbruik om ook dat uit te kunnen sluiten. De module bij de CV heb ik reeds een reset gegeven.

@Yobotje, alvast bedankt voor je hulp! Zodra ik weer een update heb, meld ik me weer 😃

Sorry maar ik heb de vraag afgelopen nacht gepost. Hoe snel moet ik dan weer reageren volgens jou?
Laatste update heb ik nog niet gehad. Toon zegt up-to-date te zijn, versie is 2.8.21 dus lijk nog wat achter te lopen.

Ik begrijp alleen niet waarom ik de adapter dicht bij de Toon zou moeten houden tijdens de update. Deze communiceren altijd goed met elkaar, maar dat zou met een update dan niet zo zijn?

Sorry hoeft niet hoor en uiteraard is er geen vaste termijn, maar na 2 dagen denk ik vaak; tja en nu?
Dus gewoon beschouwen als triggeren.

Om de update sneller te krijgen kan je beter een oproep doen in het topic over versie 2.9.15, daar zijn velen je al voor gegaan!

En updaten en gewoon functioneren van de adapter zijn 2 verschillende zaken. Juist bij een update van de adapter wordt er even een beroep door Toon gedaan om een perfecte verbinding te hebben. Scheelt veel irritatie na de update als juist, die van de adapter weer is mislukt............
Reputatie 7
Badge +6
@Martijn84,

De nieuwe software-update staat voor je klaar op Toon.
Mocht het nog eens voorkomen dan vernemen we het graag! Ik denk dat het met de sensor te maken heeft gehad die tijdelijk even verkeerd heeft gemeten. Blij dat het in ieder geval weer goed gaat.
Het probleem lijkt opgelost met de software update en reset van beide adapters. Voor zover ik kan zien is het verbruik op de Toon gelijk aan het verbruik op de meters.

Wat mij betreft beginnen ze vandaag nog met het vervangen van de domme meters voor slimme 😃
Mooi zo, dat is een goed bericht!
Beide adapters????
Ik heb maar 1 adapter, die Toon voorziet van de verbruiksdata......

En onder de CV zit een module, die Toon voorziet van stroom en zorgt voor verbinding Toon via eventueel OpenTherm met de CV.