vraag

Verbruik totaal minder dan verbruik van 1 slimme stekker

Reputatie 4
Badge
  • Kind aan huis (level 12)
  • 274 reacties
Toon doet af en toe raar. Rond 14 uur vandaag stond mijn warmtewinner aan. Ik monitor heet verbruik via een slimme stekker. Het totaal verbruik was volgens toon lager dan het verbruik van mijn warmtepomp. Hoe kan dit, heeft dit iets te maken met een fout in de registratie van de opwek? Zie ook de bijlagen. Ik heb dit wel al eens eerder gezien, alleen weet ik niet meer wanneer.

43 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ja dit is wel raar. Als het een verschil is van een paar tellen dan kan dat nog te maken hebben wanneer de getallen binnenkomen maar bij jou duurt het zeker een half uur.
Weet je zeker dat je aansluiting op je zonnepanelen vrij is en niet toevallig er een verbruiker op aangesloten zit (bijv. via een PV verdeler op zolder)? Maak eens een foto van je meterkast en van waar je omvormer en warmtewinner zit aangesloten.
Dat komt een beetje overeen met de opwek pieken, ook om 12 uur. Heb je een driefase aansluiting, waarvan op een fase zijn de zonnepanelen op aangesloten, en dezelfde fase voedt ook de warmtewinner?
Reputatie 4
Badge
De panelen zitten op een schone leiding. Er is op zolder een stopcontact opgeofferd en de wasmachine en droger zitten nu op een soort mini groepenkast op zolder. De leiding van het opgeofferde stopcontact is gebruikt om de panelen in de meterkast aan te sluiten.

Het is inderdaad een 3 fase omvormer, maar hoe dat verder aangesloten zit weet ik niet, in ieder geval niet tussen de omvormer en de kwh meter.

Maakt dit nog iets duidelijker? Nog andere gedachtes hierover?
Reputatie 4
Badge
@TinaC vandaag weer het geval tussen 11 en 12 uur. De opwek in toon lijkt wel redelijk overeen te komen met mijn omvormer. De externe toegang staat aan.
Reputatie 7
Badge +7
Heb jij een Extreme toegang ja? ?

Alle gekheid op een stokje. Dit is natuurlijk wel erg apart. Die piek moet toch ergens vandaan komen, zou je zeggen.
Reputatie 4
Badge
Haha nu externe toegang!

Ja erg apart. Maar zoals je ziet komt de opwek wel redelijk overeen met mijn omvormer. Ik zal later vanmiddag nog wat foto's plaatsen van de aansluitingen bij de omvormer en in de meterkast.
Reputatie 6
Badge +2
Komt juist niet overeen. Je zonoptoon zegt op zo'n hoogst 1500watt terwijl je omvormer 2000watt roept. Je komt dus 500 te kort 🙂
Reputatie 4
Badge
@thehognl je hebt helemaal gelijk! Ligt dat aan de kwh meter? Wat kan ik dan doen?
Reputatie 6
Badge +2
Weet je zeker dat die mini verdeler op zolder ook niet de aansluiting van je 3-fase omvormer op zit? Ben benieuwd naar je foto's.

Zijn het aantal imp/kwh in je toon wel goed gezet (kijk op de kwh meter en in je toon).
Reputatie 5
Badge
@RalfR

Bedankt voor de screenshots. Ik zet het door naar de softwarebeheerders misschien dat zij dit kunnen verklaren. Zodra er meer duidelijkheid is geven we je een seintje. Als er meer foto's komen stuur ik die ook door.

Groet,

Tina
Reputatie 4
Badge
Ik weet vrij zeker dat het een schone leiding is, maar toch wat foto's voor de zekerheid.

Ik heb de standaard 3 fase kwh meter van Eneco. Bij mijn wissel van toon heb ik zon wel zelf moeten instellen. Hij staat op 10.000 imp/kwh in toon. Volgens mij staat dat ook in de handleiding van de inepro pro 380s, dat is toch de versie die Eneco installeert?
Reputatie 4
Badge
Volgens toon vandaag 4,98 opgewekt, volgens mijn omvormer 7,25. Voorheen had ik juist dat toon meer opwek aangaf dan mijn omvormer...
Reputatie 6
Badge +2
Aansluiting lijkt inderdaad prima en vrij van verbruikers voor zover ik het zo kan zien. Het lijkt wel alsof je een hele fase niet meet. Want 66% van 7,25 is ongeveer 4,9. Maar dat kan bijna niet want als die fase bijv. niet is aangesloten aan de kWh meter dan kan je ook niet leveren. Misschien is de meter stuk. Vreemd verhaal. Eneco?

De mini verdeler voor je droger en wasmachine vind ik wel bijzonder. Ik hoop dat de installateur de bedrading van de vervangen stopcontact tot aan de meterkast beneden heeft vervangen door 4mm2 bedrading en de zekering in de meterkast heeft vervangen door 25A want anders ga je veel te veel stroom door de bedraging trekken als je de wasmachine en droger tegelijk aan hebt. Je ziet dit soort verdelers wel eens met een omvormer er op maar dan is de maximale stroom verbruik nooit meer dan 16A.
Reputatie 6
Badge +2
Je zou ook eens de opwek op de kWh meter zelf van de display kunnen aflezen. Vanavond als het donker is en morgenavond. Dan het verschil even vergelijken met wat de omvormer zegt en wat de toon zegt. Dan weet je snel genoeg of de kwh meter stuk is of dat de toon het niet goed leest (het is maar een analoge sensor die het knipperen moet volgen).
Reputatie 4
Badge
thehognl wrote:

Je zou ook eens de opwek op de kWh meter zelf van de display kunnen aflezen. Vanavond als het donker is en morgenavond. Dan het verschil even vergelijken met wat de omvormer zegt en wat de toon zegt. Dan weet je snel genoeg of de kwh meter stuk is of dat de toon het niet goed leest (het is maar een analoge sensor die het knipperen moet volgen).

dat is inderdaad nog een goede tip!
Reputatie 4
Badge
thehognl wrote:

De mini verdeler voor je droger en wasmachine vind ik wel bijzonder. Ik hoop dat de installateur de bedrading van de vervangen stopcontact tot aan de meterkast beneden heeft vervangen door 4mm2 bedrading en de zekering in de meterkast heeft vervangen door 25A want anders ga je veel te veel stroom door de bedraging trekken als je de wasmachine en droger tegelijk aan hebt. Je ziet dit soort verdelers wel eens met een omvormer er op maar dan is de maximale stroom verbruik nooit meer dan 16A.

Hmmm dat durf ik niet te zeggen. Maar mijn wasmachine is 2400 watt en de droger 1100 watt. Bij 230 volt kom ik dan toch op 15 A? Overigens was ik nooit op 90 graden, zal ie dan wel eens 2400 watt verbruiken in de praktijk?
Reputatie 4
Badge
thehognl wrote:

Is dit de meterstand?
Reputatie 6
Badge +2
Ja lijkt er wel op. Je kan ook even doorklikken want volgens de manual moet je ook per fase L1, L2 en L3 de getallen kunnen bekijken. Let dan even op als ergens het sterk afwijkt.
Reputatie 4
Badge
Vandaag komt de opwek in toon overeen met mijn omvormer. En dus ook met het display op de kwh meter. Vreemd... @Eneco hier al naar kunnen kijken?
Reputatie 2
Badge +1
En nu ook geen rare afwijking in de grafieken mbt de warmtewinner?
Reputatie 6
Badge
@RalfR

Softwarebeheerders hebben dit nog in onderzoek. Zodra we meer weten dan melden we dit. Bedankt voor je aanvulling.

Groeten Chantal
Reputatie 4
Badge
@ThehogNL nee inderdaad nu ook geen rare afwijking. Nou was de opwek gisteren ook wel erg laag, in ieder geval lager dan het verbruik. Ik denk dat het misschien daaraan ligt...

Het gekke is wel dat ik met mijn oude Toon juist meer opwek op Toon zag dan op mijn omvormer, zie https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/verschil-opwek-tussen-zonmodule-en-omvormer-app-19439#post197934.

@ChantalS Dank voor je reactie. Ik wacht het af.

Off topic: wel vervelend dat bij de migratie van het Toon-forum naar het Eneco-forum foto's niet overgenomen zijn en dat ik bij sommige post als "Anonymous" sta. Zo wordt het wel erg lastig om topics en reacties terug te vinden...
Reputatie 4
Badge
De zon schijnt weer een beetje. En even na 2 uur was de opwek weer wat hoger en gelijk duikt mijn totaal verbruik naar beneden. Aangezien op vorige dagen de opwek van Toon exact overeen kwam met mijn omvormer, lijkt het mij toch een probleem in de software van Toon. Zie de bijlage voor de screenprint van net.

Reputatie 2
Badge +1
Nu is het wel zo dat de opwek gemeten door de kWh meter niet precies tegelijk binnenkomt als de P1 berichten vanuit de slimme meter. Hierdoor is de 'eigen verbruik' niet altijd elk moment even goed te berekenen. Vooral met dagen waarbij dus de zon zich som even een paar tellen laat zien. Het is een beetje lastig in te schatten of dat nu bij jou ook gebeurd.

Wat ook kan is dat je analoge sensor niet goed voor de led van de kWh meter zit en daardoor, vooral als de led wat sneller knippert, niet elke knippering signaleert. Dat zou je nog even kunnen controleren. En anders is het over aan Eneco om eens in je toon je kijken. Want inderdaad, je warmtewinner blijft stroom verbruiken maar dat is niet zichtbaar in je 'totale verbruik' iets na 14:00u (je totale verbruik zakt onder de grafiek van de warmtewinner, wat niet zou kunnen)
Reputatie 4
Badge
Ja, dat klopt. Alleen zou dan de opwek in Toon en op mijn omvormer gelijk zijn. Afgelopen dagen redelijk gelijk, hooguit 0,01 verschil. Vandaag is het verschil 0,63. Ik denk dat Eneco aan zet is. Ik ben benieuwd...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen