Verbinding tussen Toon en meteradapter valt weg | Eneco Community
vraag

Verbinding tussen Toon en meteradapter valt weg

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 12 reacties
Ik bezit nu ruim 2 weken een Toon. Die werkt doorgaans 1,5 a 2 dagen zoals bedoeld en verliest dan de connectie met de sensoren. Erg frusterend. De sensoren geven na een herstart soms 3,4 of 5 sterren. Er is geen peil op te trekken. Na verloop van tijd valt de verbinding weg of bevriest het gebruik. Ik heb inmiddels een repeater. Helaas geen verbetering. Ik woon in een oud bovenhuis met houten vloeren en stucplafonds. De sensoradapter hangt inmiddels zo hoog mogelijk op de muur tegen het plafond. Net weer gereset, repeater verplaatst en een driesterren verbinding. Een deja-vu... iemand met een vergelijkbare ervaring?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

110 Reacties

Je geeft niet op hoeveel meter Toon van de adapter af hangt.
Is een repeater echt noodzakelijk dus?
Zo ja, heb je de originele (gratis) repeater van Eneco?
Heb je de adapter al eens geheel in Toon verwijderd en geheel opnieuw aangemeld?
Uiteraard daarna Toon opnieuw opstarten en even tijdelijk extra enegie gebruiken..............

En als laatste zouden er veel storingsfactoren aanwezig kunnen zijn?
De afstand tussen de adapter en Toon is circa 12 meter. Of die repeater (ja, de originele van Eneco) echt nodig is betwijfel ik. Na alles weer opgestart te hebben (adapter uit stroom, soft reset etc) functioneert alles prima. Twee dagen.... De repeater zit er nu tussen om een slechte verbinding uit te sluiten. Afgelopen vrijdag met een monteur 3 uur bezig geweest met verwijderen, herstellen, toevoegen. Hij begreep er uiteindelijk ook niets van. Tsja, storing. Ik weet natuurlijk niet wat er bij de buren door de lucht gaat. Bizarre is dat alles in eerste instantie prima werkt maar na verloop van tijd de verbinding met de sensoren toch uitvalt.
12 meter is inderdaad wel erg ver en er mi is dan ook een repeater noodzakelijk.
Uit m'n hoofd wordt max 5 meter gegarandeerd.
Bij WiFi is altijd veel storing; dat is inmiddels zover ingeburgerd dat heeft iedereen, dus de buren ook.
De repeater en adapter werken met het zWave protocol; ik noem het altijd een soort bluetooth.......
Maar het neemt niet weg dat er hier op het forum meerdere zijn geweest met onduidelijke storingen, die toch door allerlei technische apparatuur afgegeven wordt.
Verplaatsen van de adapter is dan vaak de remedie, maar dat heb je ook geprobeerd.
Heb je ook voldoende gestoeid met de repeater; daar heb je nu eenmaal meer vrijheid mee.
Hoe lang geleden is nu de laatste herstel/reset/installatie enz?
Reputatie 6
Badge +1
De afstand tussen de adapter en Toon is circa 12 meter. Of die repeater (ja, de originele van Eneco) echt nodig is betwijfel ik. Na alles weer opgestart te hebben (adapter uit stroom, soft reset etc) functioneert alles prima. Twee dagen.... De repeater zit er nu tussen om een slechte verbinding uit te sluiten. Afgelopen vrijdag met een monteur 3 uur bezig geweest met verwijderen, herstellen, toevoegen. Hij begreep er uiteindelijk ook niets van. Tsja, storing. Ik weet natuurlijk niet wat er bij de buren door de lucht gaat. Bizarre is dat alles in eerste instantie prima werkt maar na verloop van tijd de verbinding met de sensoren toch uitvalt.

Ik zou bijna gaan denken dat je meetmodule niet jofel is en soms een verkeerd signaal zend naar Tóon, waardoor Tóon bevriest. ( hij kan namelijk niks met het signaal ).
Ook kijkend naar het feit, dat het wel gefunctioneerd heeft en de monteur moeite had met het opnieuw koppelen van de module.
Gelet op de afstand, zou ik er bijna nog een repeater tussen laten hangen. Toon heeft de mogelijkheid om er 2 toe te voegen. Echter zou je dan nu wel eerst de sterretjes bij instellingen,energiemeter in de gaten moeten houden. Als die 5 blijft aangeven dn heeft een 2e repeater geen zin en blijft de meetadapter nog over.

Wat brandje nog zegt, kan ook een oplossing bieden. Probeer de repeater op verschillende plekken in het huis. Het beste zou zijn in het midden van toon en de meetmodule, maar dat moet je wel een vrij stopcontact hebben.

Maar ik schat in dat je meetmodule niet lekker functioneerd en dat kan alleen Eneco oplossen, maar dat zullen ze eerst willen onderzoeken achter de schermen, verwacht ik zo.
Reputatie 2
Badge +1
@ronf

Leuk dat je het forum hebt gevonden, welkom!
Na een herstart van de meteradapter zijn de sterren erg variabel. Het duurt dan weer 24 uur voordat er een goede berekening van de verbinding is gemaakt.
Zoals jvp aangeeft is het mogelijk om een tweede repeater toe te voegen. Je kan contact opnemen met Eneco GroenAdvies , dan zorgen we ervoor dat er een tweede repeater wordt geplaatst. We zijn te bereiken op telefoonnummer 0900 – 235 3632 (lokaal tarief). We zijn vandaag tot 6 uur beschikbaar.

@Brandje @jvp

Bedankt voor het meedenken!
Hoi Joep,

Bedankt voor je reactie. Maar ik vraag me af of er een 2e repeater bij moet. 
Ik heb nog de vraag gesteld om te testen of de repeater niet op een betere plek geïnstalleerd kan worden. 
Helaas heeft de ts daar nog niet opgereageerd. 
Dank allen voor het meedenken. Ik heb de repeater op de 'beste' plek geplaatst. Precies in het midden, wel erg in het zicht. Maar voor een goede test.... Toon heeft 2 dagen vlekkenloos gefunctioneerd, vanochtend was er opeens geen stroommeting meer. Enkel een streepje. Verbinding gaf 5 sterren, zowel repeater als sensoren. Dat is op zich al opmerkelijk omdat de verbinding eerder niet verder dan 3 of 4 sterren kwam. Ik heb foto's van het scherm maar heb nog niet ontdekt hoe ik die hier kan plaatsen.
En dat blijft ondanks de gewijzigde titel een bron van ergenis en frustratie.
Nu op deze beste plek zou ik de adapter in Toon verwijderen en stroomloos maken
Vervolgens alles geheel opnieuw in Toon aanmelden. 
Geldt natuurlijk ook voor de repeater. 
Alsware een schone installatie dus!
Hierna Toon opnieuw resetten. 
Reputatie 6
Badge +1

als je besluit om toon terug te zetten in fabrieksinstellingen en dan opnieuw te installeren, zorg dan wel dat je de activatiecode (bij de hand ) hebt. Heb je die code niet, of niet meer dan geen fabrieksinstallatie uitvoeren

Code heb je per post gekregen, toen je Tóon kreeg,  en hij staat meestal op de afleveren die de monteur aan je heeft afgegeven en die je getekend hebt.

als je besluit om toon terug te zetten in fabrieksinstellingen en dan opnieuw te installeren, zorg dan wel dat je de activatiecode (bij de hand ) hebt. Heb je die code niet, of niet meer dan geen fabrieksinstallatie uitvoeren

Code heb je per post gekregen, toen je Tóon kreeg,  en hij staat meestal op de afleveren die de monteur aan je heeft afgegeven en die je getekend hebt.

Nee, dat is nou juist niet de bedoeling (fabrieksreset), want als je dat gaat doen dan is er met Toon iets goed mis.
Ik bedoel hier duidelijk gewoon simpel even resetten.
Puur om Toon weer te dwingen met de nieuwe instellingen van de adapter om te kunnen gaan.
Vanmiddag geen stroommeting meer. Een streepje. Zoals voorgesteld heb ik een schone installatie gedaan. Nu wordt de repeater niet meer gevonden. Wel bij koppelen, niet meer bij controle. Ik heb er genoeg van, ik heb al hobby's. Maandag ga ik Eneco bellen voor een monteur. Die mag het oplossen of Toon weer meenemen. Z#cht!
Jammer dat je het opgeeft. Dat je nu een monteur vraagt, snap ik, maar vraag dan tevens nog even een 2e repeater uit te proberen. 
Want die mogelijkheid staat toch nog open?
Reputatie 6
Badge +1
Ik denk dat ze niet moeilijk moeten doen en er voor eens en altijd een eind aan moeten maken. mijn advies:
1 extra repeater er tussen plaatsen en de meetmodule vervangen. Blijkt dit tijdens aanmelden van de nieuwe repeater of meetmodule een probleem optreed, dan zit het in Tóon, en moet je Tóon ook vervangen.
Kost een beetje, maar dan heb je voor eens en altijd het probleem adequaat getakkeld.
Ik hou jullie op de hoogte zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn. Opmerkelijk is wel dat na een restart de gasmeting overnieuw begint met 0.
Na  verloop van tijd telt hij toch gewoon weer verder met het eerder bereikte dagverbruik. Dat is toch iets positiefs.
Reputatie 6
Badge +1
Ik hou jullie op de hoogte zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn. Opmerkelijk is wel dat na een restart de gasmeting overnieuw begint met 0.
Na verloop van tijd telt hij toch gewoon weer verder met het eerder bereikte dagverbruik. Dat is toch iets positiefs.

Thks.

Dat het gas na de restart op 0 begind is goed. Gezien dat hij daarna doortelt zal wel te maken hebben met het feit dat jou Toon verbonden is met een slimme meter. Of heb je geen slimme meter, want dan is het raar. bij een "domme meter" zou hij pas na 0.00 uur weer gas bij elkaar gaan tellen. Dus dat is het voordeel van een slimme meter.
Mijn gasmeter is nog een klassieker, dus met een plaksensor. Elektra idem.
@ronf,

Precies, dus omdat sinds de laatste versiewijziging het gas cumulatief PER dag wordt geteld, krijg je pas na 24:00 een nieuwe telling.
Dus niets verontrustends
Vanochtend contact gehad met Eneco. Gevraagd of mij een extra repeater bezorgd kan worden (bijvoorkeur op mijn werk zodat ik 's avonds zelf even kan experimenteren.
Helaas, voor een extra repeater moet er een monteur thuis op bezoek komen. Tijdens kantooruren. Voor 3 mei heb ik daartoe echt geen gelegenheid dus de komende weken zijn Toonloos.
Na de frisse installatie valt Toon voortdurend weg. Hij doet het even en verliest contact. Herstarten is zinloos en zonde van de tijd.
Reputatie 6
Badge +1
Vanochtend contact gehad met Eneco. Gevraagd of mij een extra repeater bezorgd kan worden (bijvoorkeur op mijn werk zodat ik 's avonds zelf even kan experimenteren.
Helaas, voor een extra repeater moet er een monteur thuis op bezoek komen. Tijdens kantooruren. Voor 3 mei heb ik daartoe echt geen gelegenheid dus de komende weken zijn Toonloos.
Na de frisse installatie valt Toon voortdurend weg. Hij doet het even en verliest contact. Herstarten is zinloos en zonde van de tijd.

Zoals ik al eerder zei en steeds meer ga vermoeden, is dat ik denk dat je een maandagochtend Tóon hebt of een maandagochtend meetmodule. Het is goed dat er een monteur komt en overleg met hem wat het beste is. Geef ook aan dat je al een tijdje bezig bent  en toon zich niet zomaar een meetmodel of repeater laat verbinden, als hij verwijderd is.
Ik hoop dat het snel en eens voor altijd wordt opgelost en dat jij van Tóon kunt gaan genieten.
Even een aandachtspunt voor wat betreft de verbinding tussen Toon en de meteradapter.
Ruim drie maanden een vlekkeloze verbinding tussen energieadapter en Toon. In die periode was er een verbinding met plaksensoren tussen analoge meters en adapter.
Vorige week zijn slimme meters geplaatst. De verbinding vindt thans plaats via P1.
Sindsdien fluctueert de verbinding tussen adapter en Toon.
De wcd waarin de adapter is geplaatst bevindt zich direct naast de stroommeter. Om te testen heb ik de adapter verplaatst naar een andere wcd in de meterkast die verder van de stroommeter zit.
Het lijkt dat de verbinding tussen adapter en Toon nu stabieler is. (thans 5 sterren na nieuwe koppeling/reset).

Een vraag voor moderators/ontwikkelaars:
Zou de frequentie van de draadloze verbinding tussen slimme stroom- en gasmeter de verbinding tussen energieadapter en Toon kunnen verstoren?
In de meterkast of elders in de woning is recent geen andere apparatuur geplaatst danwel zijn instellingen veranderd die van invloed kunnen zijn.
Reputatie 3
Badge
Ik ben een leek maar stond niet ergens dat het verplaatsen van de meteradapter een oplossing kon zijn? Ik denk dat alles kan storen. Paar jaar geleden vond ik persoonlijk dat Wifi nog redelijk stabiel was. Ik had geen extender of repeater nodig. Tegenwoordig heb ik vanuit de woonkamer al niet eens meer bereik in de gang. Waarom niet? Door een schemerlamp die tussen de gang en het modem instaat. Die werkt met touch en zorgt voor storing. Stekker eruit en Wifi verbinding is weer sterk. Ik schat in dat toon ook best gevoelig kan zijn
Reputatie 6
Badge +1
Om te testen heb ik de adapter verplaatst naar een andere wcd in de meterkast die verder van de stroommeter zit.
Het lijkt dat de verbinding tussen adapter en Toon nu stabieler is. (thans 5 sterren na nieuwe koppeling/reset).

Hallo,

Toon werkt niet via wiffi maar via Z-wave. Z-wave is een andere manier van communiseren, maar wel stabieler. Echter is en blijft het een draadloos systeem wat dus kan storen met andere draadloze signalen. Het is natuurlijk mogelijk dat eventueel de draadloze verbinding tussen de electra en gasmeter de oorzaak is. Of iets anders. Door de adapter op een ander plaats te hangen, kan het signaal een andere weg bewandelen door de lucht, waardoor de storing zich vanzelf oplost.

Echter zie ik ook dat je de module opnieuw gekoppeld hebt en gereset. Dit kan ook de oplossing zijn geweest, omdat toon en module gewent waren om te werken met sensoren. Er zijn in dit topics forums over dat bij een meterwissel er storingen ontstonden tussen de adapter en Toon. Na een reset en of een nieuwe koppleing bleek het probleem zich spontaan op te lossen.

Maar goed ik begijp dat Toon weer voor de wolle 100% functioneerd en daar gaat het om. Ik hoop dat ik je vraag, eigenlijk gesteld naar de moderators, heb kunnen beandwoorden.

P.s. Nu je een slimme meter hebt, zal de gaswaardes maar 1 keer per uur, achteraf worden doorgegeven en dus niet meer realtime. De balken zullen dus breeder worden.
Voor de goede orde: het verschil tussen wifi en z-wave is mij bekend. In mijn bericht staat ook geen opmerking over wifi!!. Alleen heb ik het gehad over mogelijke verstoring door frequentie.
Het is mij ook bekend wat het effect is van een reset, enz.enz.
Dank voor je reactie, maar er staat voor mij niets nieuws in.
Ik wacht de reactie van de moderators af.
Reputatie 6
Badge +1
Voor de goede orde: het verschil tussen wifi en z-wave is mij bekend. In mijn bericht stond ook geen opmerking over wifi!!. Alleen heb ik het gehad over mogelijke verstoring door frequentie.
Het is mij ook bekend wat het effect is van een reset, enz.enz.
Dank voor je reactie, maar er staat voor mij niets nieuws in.
Ik wacht de reactie van de moderators af.

Prima, je mag altijd een reactie van een moderator afwachten. :)

Maar jou belangrijkste vraag was:
  • Zou de frequentie van de draadloze verbinding tussen slimme stroom- en gasmeter de verbinding tussen energieadapter en Toon kunnen verstoren?
Antwoord daarop wat ik je gaf was:
  • Echter is en blijft het een draadloos systeem wat dus kan storen met andere draadloze signalen. Het is natuurlijk mogelijk dat eventueel de draadloze verbinding tussen de electra en gasmeter de oorzaak is.

Het stukje wiffi sloeg op een indirect antwoord dat Jeroen je gegeven had. Vandaar. En een 100% uitsluiting op je vraag is niet op afstand te zeggen, want dat zul je dan in jou situatie, bij jou thuis moeten komen meten.