Veel netwerkverkeer | Eneco Community
vraag

Veel netwerkverkeer

• 14 oktober 2013
  • 26 reacties
  • 1080 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 17 reacties
Na wat onderzoek op mijn eigen netwerk is mij opgevallen dat er veel broadcast verkeer wordt gegenereerd. Toon zoekt binnen de paar seconden de default gateway. Verder werkt Toon en heeft gewoon connectie met internet.

9 4.096152000 Azurewav_3c:45:XX Broadcast ARP 60 Who has 192.168.254.254? Tell 192.168.254.170
10 5.017767000 Azurewav_3c:45:XX Broadcast ARP 60 Who has 192.168.254.254? Tell 192.168.254.170

Is deze hoeveelheid wel normaal?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

26 Reacties

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497154/1

Ierlandfan schrijft:

Toon verstuurt wel degelijk data via WIFI. De vraag is wat voor data. Daar probeer ik nog steeds antwoord op te krijgen. Toon maakt een beveiligde verbinding met 1 of meerdere servers van homeautomationeurope.com (Hae). Mooie Junipers overigens. Klinkt niet als Eneco.

Wellicht is het een development platform maar dan nog, voor push berichten heb je niet constant een beveiligde verbinding nodig. Ook weet Toon zonder dat ik het heb ingevoerd mijn naam (na verificatie) dus er gaat wel degelijk data over WIFi. Ik ben dan ook zee benieuwd met wat voor verhaal Eneco komt daarover. Net zoals "verbonden met service center" Waarom zou ik verbonden moeten zijn met een service center?"

Overigens werkt Toon niet zonder Internet verbinding. De initiele setup gaat niet verder voordat de verificatie gelukt is. En daarvoor moet er verbinding gemaakt met "home" via internet.
Overigens als ik naar de diverse apparatuur kijk in mijn netwerk en ik doe er even niets mee, dan zie ik ook enorm veel actie/data via het knipperen van led's.
Eigenlijk kan ik me daar niet druk over maken; als het maar werkt hoe het moet werken.
Het knipperen van de access point leds trok juist mij aandacht om eens verder te zoeken wat er nog over het netwerk gaat. Zoals gemeld zoekt Toon om de seconden naar de default gateway. Misschien en ontwerp/software fout.
Het lijkt me stug; er wordt constant gecommuniceert met:

-servive centrum
-live updata's
-weer app
-file app
Maar moet daar elke keer arp request voor gedaan worden. Als de arp tabel van de Toon is gevuld zo hij moeten weten welk mac-adres de router heeft en geen request meer te moet doen over het gehele netwerk. Ik geloof best wel dat er live data wordt verstuurd.
Heb jij overigens in je router Toon een statisch IP-adres gegeven?
Was eerst automatisch uitgegeven door de DHCP server. Vandaag ook het ip adres vast gezet in de dhcp. Hierdoor krijgt hij elke keer het zelfde ip adres 192.168.254.170. Helaas is dit niet de oplossing.

Nou voor andere zaken wel en ik denk dat Toon bij een statisch IP adres minder opzoek hoeft te gaan naar een vrij IP-adres.
Dat scheelt in jouw optiek wel degelijk data verkeer heen en weer
Mee eens dhcp blijft maar een paar data pakketten afhankelijk van de lease tijd van de DHCP server. Het blijft daarom ook vreemd waarom Toon blijft zoeken naar het mac adres van je default gateway om de seconden. Mogelijk hebben ze daar bij eneco een antwoord op.
Nou voor andere zaken wel en ik denk dat Toon bij een statisch IP adres minder opzoek hoeft te gaan naar een vrij IP-adres.
Dat scheelt in jouw optiek wel degelijk data verkeer heen en weer
Zo werkt het niet. Toon gaat helemaal niet op zoek naar een vrij IP-adres.
Als Toon zijn IP-adres kwijt is, kan hij helemaal geen pakketjes versturen, want hij kan geen afzenderadres in de header vermelden.
Het enige wat Toon kan doen is een broadcast uitzenden. Als dat bij een actieve DHCP-server aankomt, kan deze uit zijn pool een adres aan Toon toekennen.
Dat wordt aan Toon verzonden. Met dat adres - maakt niet uit welk, als het maar binnen de range van het netwerk valt - kan Toon het netwerk op en datapakketjes gaan versturen. De DHCP-server bepaalt en Toon heeft helemaal niets te kiezen.
Helemaal mee eens. Maar het punt blijft waarom verstuurd Toon om de seconde een arp request over het netwerk opzoek naar de default gateway. Terwijl alles gewoon werkt verkeer en weer etc.
Toon wil toch opzoek naar het internet; dus de gateway?
Hij wil kijken of er file wijzigingen; weersveranderingen zijn, toch............
Netwerk technisch zal Toon een ip adres aanvragen gekoppeld aan het mac-adres. Door een arp request te versturen wie heeft ip adres van de default gateway zal hierop een reactie plaats vinden vanuit de router/switch. Hierna zal de weg bekend zijn waar de default gateway te vinden is. Hierdoor zal een arp request niet meer nodig moeten zijn. Hij weet gewoon de weg naar buiten en data verbinding is dan mogelijk (file, weer, etc etc)

Maar Toon blijft request uitsturen dit zorgt voor veel onnodig verkeer over je netwerk.  
Hoi Paco,

Is dat niet gewoon inherent aan het WiFi gebeuren vastgelegd in het protocol IEEE 802.11
Reputatie 7
Badge +6
Beste Paco,

Allereerst hartelijk welkom op het forum! Ik heb je vraag uitgezet bij onze softwarebeheerders en laat het je weten zodra ik een terugkoppeling krijg.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
@Paco

De ARP requests worden gebruik om te controleren of de lokale netwerkverbinding in orde is. Door de frequente controle kan Toon een snellere statusindicatie geven betreffende de verbinding. Het is alleen lokaal verkeer en gaat ook verder niet het internet op.
@folkert dank je.

Nu wordt het intern netwerk elke seconden verstoord met een ARP request waarop elk device binnen het zelfde netwerk in interrupt ontvangt en zal luisteren of dat data pakket voor hem is. Het lijkt mij beter dat deze check op een andere manier wordt uitgevoerd. Toon zie ik nu als een netwerk "vervuiler". En is die check binnen Toon uit te zetten bijvoorbeeld?

1352 159.745908000 Azurewav_3c:45:XX Broadcast ARP 60 Who has 192.168.254.254? Tell 192.168.254.170
1353 159.949672000 192.168.254.170 192.168.254.255 BROWSER 266 Host Announcement ENECO-001-0164XX, Workstation, Server, Print Queue Server, Xenix Server, NT Workstation, NT Server
1354 159.950293000 192.168.254.170 192.168.254.255 BROWSER 266 Host Announcement TOON, Workstation, Server, Print Queue Server, Xenix Server, NT Workstation, NT Server
1355 160.666460000 Azurewav_3c:45:XX Broadcast ARP 60 Who has 192.168.254.254? Tell 192.168.254.170

De router zal logish ook de arp request tegen houden en niet door sturen naar het internet.

Graag jullie reactie
Ik ben het met Paco eens. Eigenlijk is het misbruik van het AR-protocol, het riekt naar ARP poisoning.
Het is ook nergens voor nodig. De NIC van Toon heeft het adres van de Gateway allang in zijn ARP-tabel.
Het genereert onnodig netwerkverkeer. Met de huidige snelheden merk je daar weliswaar weinig van, maar als alle netwerkapparaten onnodig netwerkverkeer gaan generen, word je niet blij.
Waarom zou iemand iedere seconde willen weten of Toon nog verbinding heeft met het netwerk. Dat merkt ie wel als er echt iets moet worden opgevraagd.
Is er geen verbinding dan zien we vanzelf het rode kruis.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat Toon doet als uit een ARP-request/reply blijkt, dat er geen goede netwerkverbinding is. Rood kruis laten zien en wachten op een reset?
Reputatie 4
Badge
Met de huidige snelheden merk je daar weliswaar weinig van, maar als alle netwerkapparaten onnodig netwerkverkeer gaan generen, word je niet blij.

Dit is zo weinig data dat het te verwaarlozen valt. Wat je zegd, je merkt het niet eens.
Het gaat niet om de data hoeveelheid en beschikbare bandbreedte maar om de afhandeling van het van het arp request. Een thuisnetwerk bestaat ondertussen ook uit meer netwerkdevices (ipad, smartphones, smart televisie, etc etc). Zeker devices met weinig rekenkracht zullen dit zeker niet leuk vinden.

Het lijkt mij ook zeker niet de juiste weg om een check uit te voeren of je netwerk nog in orde is. Mocht er een probleem zijn met je eigen netwerk merk dat vaker eerder dan dat je op de display gaat kijken van Toon.

Probleem tijdelijk opgelost door de wifi van Toon een eigen "access point" te geven. Hierdoor heeft Toon een eigen directe verbinding met de router. De clients worden nu niet meer onnodig lastig gevallen.

Is de OS van Toon Windows? Aangezien hij af en toe ook Windows verkeer verstuurd.

Hoi Paco,

Ik begrijp uiteraard wat je gedaan hebt, maar wat zijn nou de voordelen van deze actie?
Die zie ik niet namelijk; dat "lastig vallen" van die clients, zoals jij het noemt, geeft dat dan zoveel vertraging op die andere SSID waar Toon eerst op zat? 

Kijk dat je meerdere SSID's neemt zie ik niet als een bezwaar; hier bij mij zijn er 7 SSID's in actie, maar dat heeft een heel andere reden.
Met de extra SSID heb ik ook een extra netwerk segment aangemaakt. Hierdoor zit Toon in een eigen omgeving zonder extra clients. Zoals gezegd het gaat om de afhandeling dan om de bandbreedte. Er zijn genoeg andere manieren om je netwerk te testen en elke seconden vind ik wel erg veel.

Hierbij komt nu ook nog bij wat doet Toon met het Windows protocol (zie reactie 18).
Wat je gedaan heb begrijp ik wel, maar ik zoek ik zo'n situatie zoals jij nu hebt de winst. 
En die zie ik niet. Uiteraard maakt een ieder de keuze zoals hij dat wil. 
Bedankt dat je dit alles met ons wilde delen. 
Reputatie 6
Badge +1

Is de OS van Toon Windows? Aangezien hij af en toe ook Windows verkeer verstuurd.

Nee de os van Toon is geen windows. Kijk even achter in het boekje van Toon, daar staat het bij specificaties, als ik me niet vergis.

(linux 2.6.36)