Vastgelopen meteradapter | Eneco Community

Vastgelopen meteradapter

  • 3 september 2012
  • 79 reacties
  • 6113 Bekeken

Vorige week zondag hield de meteradapter van Toon het voor gezien. Geen communicatiestoring, want Toon bleef gewoon registreren, maar er werd vanaf het moment van storing alleen de waarde van dat moment doorgegeven worden.
In het menu van Toon bij Systeem > Energiemeters stond nog steeds “Verbonden met stroom/gas”.
Gasverbruik was er op dat moment niet, dus dat bleef al die tijd gewoon op nul staan, ondanks dat de sensor toch omwentelingen registreerde bij verbruik van gas.
Bij elektriciteit idem. Registratie door de sensor ging goed, naarmate er meer verbruik was knipperde het ledje op de meteradapter sneller, maar Toon kreeg permanent dezelfde waarde door van het verbruik op het moment van storing.
De oplossing was: meteradapter uit het stopcontact en even later er weer in.

Nu het vreemde: afgelopen zondagmiddag is het weer gebeurd, merkte ik vanochtend.
Aan de grafiek te zien gebeurde het afgelopen zondagmiddag rond 15.00 uur.
De week ervoor gebeurde het rond 02.00 uur.
Exact hetzelfde probleem zoals hiervoor beschreven.

Aan de stroomvoorziening van de adapter kan het niet gelegen hebben. Die zit namelijk achter een UPS (noodstroomvoorziening met accu).

Mocht iemand ook zo’n ervaring hebben, kijk dan in het menuscherm van Toon bij Systeem > Energiemeters of daar nog steeds staat “Verbonden met stroom/gas”.
Kijk vervolgens bij Grafieken wanneer het probleem zich heeft voorgedaan. Je ziet vanaf dat moment een volledig rechte balk.
Kijk op de meteradapter zelf of bij hoger stroomverbruik het Ledje sneller gaat knipperen.
Gas is wat lastiger omdat het alleen knippert als het spiegeltje weer voorbij komt en bij gas gaat dat niet zo snel.

Ben benieuwd naar de reactie van Eneco en of anderen dit probleem ook hebben ervaren.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

79 Reacties

Reputatie 3
Badge
Mogelijk moeten we dan ook denken aan een fabrieksreset als de meteradapter het wel verder goed doet. Misschien werken ze al aan een update voor de meteradapter want naast dit probleem lees ik al vaker problemen met de adapter.

Mogelijk had dit bij onderstaand topic gevoegd kunnn worden aangezien we praten over een meteradapter.

https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/storing-communicatie-meteradapter-4266/
Reputatie 2
Badge +1
@Toon Econoom

Bedankt voor de melding.
We zijn het aan het uitzoeken, zodra ik meer weet laat ik je dat hier weten.
Mocht ik extra informatie van je nodig hebben, dan stuur ik je een persoonlijk bericht.
Gisteren weer een iets ander probleem met de Meteradapter. Dit keer een communicatieprobleem.
Nu heeft Toon het wel gesignaleerd. Gisteren (3 september) om 21.56 uur is de communicatie met de meteradapter verbroken, dit volgens een melding in de berichten.
Om 22.05 is de verbinding hersteld, getuige een volgend bericht in Toon.
Helaas werd het doorsturen van gemeten waarden niet hersteld, niet bij stroom en niet bij gas. Op Toon was bij beide een streepje zichtbaar. Kortom vanaf dat moment, stonden beide in de grafieken op nul.
Ook in dit geval zorgde het verwijderen en vervolgens opnieuw plaatsen in het stopcontact voor herstel van het correct doorgeven van meetwaarden.

Nog even de situatie. Wij bewonen een modern appartement, dus alles gelijkvloers.
De afstand tussen de meterkast waar de meteradapter is geplaatst en Toon bedraagt ongeveer 9 à 10 meter in de vorm van een gang, waarin wel een deur zit, maar die staat altijd open. Alleen de meterkast is afgesloten met een deur.
Omdat de monteur bij installatie toch problemen had met de communicatie, heeft hij iets over de helft van de afstand een repeater geplaatst. Dit heeft na installatie tot gisteren goed gewerkt.
In de hele opzet is niets veranderd. Op het moment dat de communicatie weg viel, zaten wij gewoon TV te kijken. Niets bijzonders dus. Ook geen merkbare stroomstoring ervaren.

Een extra raadsel dus.
Reputatie 2
Badge +1
@Toon Econoom

Ik wil je vragen om je meteradapter een meter te verplaatsen in de meterkast. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een verlengsnoer of stekkerdoos. De meterkast of de bekabeling kan in sommige situaties het signaal verstoren. Als dit bij jou het geval is kan dit een oplossing voor het probleem zijn.

Laat je me weten of het is gelukt?
Laat ik nou “toevallig” al i.v.m. het wegvallen van de communicatie de meteradapter met een verlengsnoer hebben aangesloten op een stopcontact buiten de meterkast en zelfs zo ver mogelijk (voor zover de lengte van de sensorkabels dat toeliet) van de meterkast vandaan.

Toch deed zich daarop het volgende verschijnsel voor dat ik hierna zal beschrijven.

Ik hoop niet dat het volgende advies zal zijn dat ik de meteradapter gewikkeld in aluminiumfolie buiten de meterkast moet plaatsen op 1,35 meter hoogte en met de sensoraansluitpunten gericht op het oosten.
Wat wil ik hiermee zeggen. De meteradapter is bedoeld om geplaatst te worden in de meterkast. Immers daar bevinden zich de meters waarop de meteradapter moet worden aangesloten en waarvan de meteradapter de waarden doorkrijgt.
In vrijwel ieder huis is dat de plaats waar allerlei verbindingen/(nuts)voorzieningen de woning binnenkomen. Stroom, gas, water, CAI, telefoon, ADSL/VDSL, etc.
Kortom als je iets ontwikkelt dat daar geplaatst moet worden, zul je rekening moeten houden met mogelijke effecten daarvan. Je zult moeten testen in die bestaande situatie. Je kunt ook moeilijk van mensen vragen de telefoon af te sluiten omdat die mogelijk stoort op jouw nieuw ontwikkelde apparaat. Eneco is als geen ander bekend met het bestaan en de inhoud van meterkasten.
Heel vaak hebben bewoners ook een modem/router met draadloos LAN (WiFi) in die meterkast. Dat wordt namelijk dringend geadviseerd door internetproviders, zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt en dat bevind zich in de meeste gevallen ook in diezelfde meterkast.
Zelfs dat is bij mij niet het geval. Wel een ISRA-punt met modem/router, maar geen draadloos LAN. Het access point daarvoor bevindt zich in een andere ruimte op circa 8 meter afstand van de meterkast. Als dat de communicatie tussen meteradapter en Toon kan verstoren, hebben de Eneco-ontwerpers behoorlijke steken laten vallen, maar daar ga ik maar even niet vanuit.

Een ander punt kan zijn elektromagnetische beïnvloeding door EMI of EMS. Ik ga dit niet verder uitleggen, maar specialisten op het gebied van elektrotechniek weten wat ik bedoel.
Eén van de grootste veroorzakers daarvan in de meterkast van een woning is dat wat Eneco zelf levert, namelijk elektriciteit. Dus daarvan moeten zij zelf alles weten en ik mag aannemen dat ze hun Toon-spullen ook daarop getest hebben.
Voor het geval nu een slimmerik komt vragen om de hoofdschakelaar van de stroom om te zetten, kan ik nu alvast melden dat Toon en vele andere zaken in het huis in het geheel niet meer zullen werken. Dat doe ik dus maar even niet.

Nu dan de nieuwe ontwikkeling die ik hiervoor al heb aangekondigd. Ik zal deze uitvoerig vergezeld doen gaan van beelden van Toon, waarop duidelijk te zien zal zijn wat ik bedoel.

Op woensdag 5 september heb ik rond 19:30 uur het volgende geconstateerd.
Tot 07:00 uur die dag werd het verbruik van gas correct weergegeven. Vanaf dat tijdstip vertoont het verbruik een constante hoge waarde zonder dat er in werkelijkheid sprake is van enig verbruik. Rond 16:15 uur is er kort enige schommeling in de doorgegeven waarde, ook weer zonder werkelijk verbruik, waarna de waarde op nul constant komt.
De waarde van het stroomverbruik bevriest ergens tussen 17:00 en 17:30 uur, terwijl daarvoor correcte waarden worden doorgegeven.

http://farm9.staticflickr.com/8458/7942661928_7353a4d703_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8305/7942661804_9ce84a8a6b_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8440/7942661658_df4e592d12_z.jpg

Vervolgens de badkamerkraan aangezet voor warm water met als gevolg het verschijnen van het tapwater-icoontje op Toon.

http://farm9.staticflickr.com/8037/7942661498_0e73fcbb72_z.jpg
Nieuwe waarden worden niet doorgegeven. Stroom en gas blijven dezelfde niet correcte waarden aangeven.

http://farm9.staticflickr.com/8042/7942661348_31f2ff58b1_z.jpg

Toon geeft geen bericht over storing in de communicatie. De melding die te zien is die van de eerdergenoemde communicatiestoring op maandag 3 september.

http://farm9.staticflickr.com/8320/7942661198_c3f13a72c5_z.jpg

De meteradapter is nog steeds verbonden met stroom/gas en ook de repeater is verbonden.

http://farm9.staticflickr.com/8453/7942661028_3758bfb6fe_z.jpg

Ruim een uur later is alles nog steeds ongewijzigd.

http://farm9.staticflickr.com/8435/7942660822_02f82cbeb0_z.jpg
Ook vlak voor middernacht is dat nog steeds het geval.

http://farm9.staticflickr.com/8307/7942660656_fe74c9999b_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8306/7942660486_5260b56a8a_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8297/7942660308_14916a69f1_z.jpg

Na middernacht heb ik de meteradapter uit het stopcontact gehaald en die er even later weer ingedaan.
Meteen ook in de badkamer weer warm water getapt.
Zowel stroom als gas laten weer verbruik zien.

http://farm9.staticflickr.com/8319/7942660170_2b32e1c7df_z.jpg
Na het sluiten van de  warmwaterkraan duurt het 5 minuten voordat het gasverbruik weer tot nul gedaald is.

http://farm9.staticflickr.com/8307/7942659972_643df7e7f2_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8303/7942659794_b7cd16fb75_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8435/7942659638_e0d1dd928c_z.jpg

Op dat moment is ook alles weer verbonden.

http://farm9.staticflickr.com/8316/7942659472_6e13c32791_z.jpg

Uitvoerig verhaal, maar duidelijker kan ik het niet maken.
Daarbij begin ik het wel erg teleurstellend te vinden dat het zoveel moeite kost om Toon werkend te krijgen zoals is beloofd.
Dan heb ik het nog niet eens over de thermostaatfunctie, want die heb ik door het warme weer nog niet eens kunnen testen.

Het enige dat probleemloos werkt, is de internetfunctie, maar eerlijk gezegd zat ik niet echt te wachten op weer- en file-informatie. Die krijg ik ook wel via PC, iPad of telefoon.
Daarvoor vind ik Toon net een te duur schermpje.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat de meterslange bij jou en je toon vervangen moeten worden. Je hebt zelf alles al geprobeerd lijkt mij
Reputatie 2
Badge +1
@Toon Econoom

Bedankt voor de uitgebreide uitleg en de foto's.
Na het weekend zal ik er inhoudelijk op reageren.
Wij zien geen stroom en gas verbruik meer nadat we terug zijn gekoemen van vakantie. Meteradaptor blijft staan op sensoren worden ingeregeld. Ik krijg ook steeds een melding de software update van u meteradaptor is niet geslaagd. Bij fimware meteradaptor geeft hij aan 24/25. Ik heb van alles al geprobberd maar krijg het niet voor elkaar. Is er iemand die dit probleempje ook heeft gehad of mijn kan helpen alvast bedankt
Reputatie 2
Badge +2
De firmware van de meteradaptor is de juiste versie. Na updaten geeft deze de melding dat dit niet is geslaagd, maar dit is niet juist! De update is dan gewoon geslaagd.
wat ik allereerst zou proberen (als het voor je vakantie wel gewoon goed werkte) is om de meteradaptor even uit het stopcontact te halen en dan weer terug te plaatsen.
Zet daarna even de warmwaterkraan open zodat er gas verbruikt wordt en de meter in kan leren. Zet ook even een grote stroomverbruiker aan (water koker ofzo) zodat ook de electra meter in kan keren!
Hierna zou alles weer moeten werken.
Reputatie 3
Badge
Bij een harde reset moet je wel weten wat de instellingen zijn die de monteur gebruikt. Bij een harde reset zou mogelijk ook opgelost zijn maar ben je alles kwijt.
Goedemorgen, allereerst bedankt voor de snelle reactie's alleen ik heb alles geprobeerd maar geen resultaat nu laten de sensoren steeds los kan ik die sensorenhouders met 2 sec lijm vast plakken, en moeten die sensoren op een speciale plaats geplaatst worden op de gas en electrometer. Als ik er vandaag niet uit komt dan morgen maar contact opnemen met eneco servicedesk 
Reputatie 2
Badge +2
Het blauwe ledje in de stroomsensor moet precies op het voorbijdraaiende rode of zwarte stukje van de draaischijf schijnen, Het blauwe ledje van de gassensor moet precies op het spiegeltje in één van de voorbijdraaiende cijfers van je gasmeter komen.
Reputatie 3
Badge
Je moet dus deels plat op je buik liggen (bij sommige meters) om het rondje van het houdertje juist te plaatsen. erg moeilijk is het niet, maar zou geen lijm gebruiken. dit zal straks moeilijker te verwijderen zijn. nieuwe stripjes vragen aan eneco of zelf da dubbelzijdig tape aanschaffen. er was ook al een tip over nagellijm gekomen van iemand.
Reputatie 7
Badge +6
Bij een harde reset moet je wel weten wat de instellingen zijn die de monteur gebruikt. Bij een harde reset zou mogelijk ook opgelost zijn maar ben je alles kwijt.

@Jeroen

Dit is alleen het geval wanneer je terug gaat naar de fabrieksinstellingen. Een harde reset doe je door de stekker van de CV-keteladapter te verwijderen en terug te plaatsen, en hier hoor je niet je instellingen bij kwijt te raken.
Reputatie 2
Badge +1
@Toon Econoom

De uitleg met de foto’s heb ik doorgestuurd naar de softwarespecialisten van Toon. Ze zijn het probleem aan het onderzoeken. Om in de tussentijd het probleem in jouw situatie op te lossen gaan we je meteradapter vervangen. Ik zorg er voor dat je binnenkort gebeld wordt door het installatiebedrijf van Eneco (Tempus) om een afspraak in te plannen.
Reputatie 3
Badge
Sorry ,ja harde  reset bedoelde ik fabrieksreset mee. maar dit is duidelijker.
Joep, bedankt voor de interventie om de meteradapter te vervangen.
Toch net even te vroeg, want ik ben weer iets verder met mijn onderzoek.
(Wil het vervangen niet afzeggen om te voorkomen dat ze niet meer willen komen als de meteradapter toch weer problemen geeft na een dag of wat.)

Weer een paar vastlopers/communicatie-storingen gehad.
Daarvoor heb ik alles weer in de oorspronkelijke staat gebracht, zoals door de monteur bij installatie gemonteerd.
Naar mijn idee zijn er twee oorzaken/problemen die ook weer met elkaar samenhangen.

Eerst even kort de storingen.
Zondag 9 september om circa 10:15 uur was er wel communicatie, maar werden geen waarden doorgegeven aan het Toon-display. Geen stroom en geen gas.
Rond 11:30 uur  meteradapter eruit en weer erin (reset meteradapter).
Alles is dan weer normaal.

Dezelfde dag om 20:48 uur meldt Toon met een bericht dat er geen communicatie met meteradapter is.
Om 21:33 uur meldt Toon met een bericht dat de communicatie met de meteradapter is hersteld.
Er worden evenwel geen waarden doorgegeven. Bij zowel stroom als gas worden streepjes weergegeven.
Om 21:48 uur wederom volgens bericht Toon geen communicatie met meteradapter.
Om 22:29 uur communicatie hersteld.
Om 23:47 uur geen communicatie.
Om 23:57 uur communicatie hersteld.
Bij stroom en gas worden alleen streepjes weergegeven.
Meteradapter gereset (eruit/erin).

De volgende dag ben ik op basis van mijn ervaring met (draadloze)netwerken gaan redeneren.

De contactdoos waarin de meteradapter was gestoken, bevindt zich dicht bij de vloer.
Toen ik provisorisch met een verlengsnoer de meteradapter op een stopcontact buiten de meterkast heb aangesloten, lag deze op de grond.

In de oorspronkelijk opzet was de meteradapter in een stekkerdoos gestoken tesamen met vier andere netadapters vrij dicht op elkaar.
Netadapters mogen over het algemeen niet veel kosten en zijn daarom bepaald geen technische hoogstandjes. In het computer/data-center heeft dat al meermalen voor problemen gezorgd.
Ook hier zouden de netadapters weleens een bron van storing kunnen zijn.
Dat was één ding om naar te kijken.

Datacommunicatie door de lucht (dus draadloos) is meestal ook erg kritisch. Ervaring leert dat de zendercomponent het best zo hoog mogelijk geplaatst kan worden. Deze stralen namelijk beter van boven naar beneden dan andersom.

Met die wetenschap heb ik de volgende dag (maandag dus) een nieuwe contactdoos gemaakt die rechtstreeks is aangesloten op het stopcontact direct achter de groepenkast.
Die contactdoos hangt nu hoog in de meterkast, is niet aangesloten via de UPS en er zijn geen andere componenten (netadapters etc.) op aangesloten.

Tot nu toe (vanaf maandagochtend tot vandaag, woensdag 11:00 uur) is er nog geen storing geweest. Ik heb zelfs de repeater uitgeschakeld, die de monteur heeft geplaatst nadat hij bij de installatie problemen ondervond met de communicatie.

Eigenlijk zou ik deze setting nog even willen doortesten, maar donderdagochtend komt Tempus de meteradapter vervangen.

Als dit namelijk goed zou gaan en er zich dus geen storingen meer voordoen, zou ik daaruit de volgende conclusies willen trekken en aanbevelingen willen doen.

De meteradapter is nogal kwetsbaar/gevoelig voor storing. Zeker in een meterkast waarin zich tegenwoordig bij veel bewoners aanzienlijk meer apparatuur bevindt dan alleen meters voor gas-water-elektriciteit.
Veel van die extra apparatuur maakt gebruik van netadapters die vaak allemaal op één stekkerdoos zijn aangesloten.
In de meteradapter is de netvoeding geïntegreerd en dat is makkelijk omdat die daardoor rechtstreeks in het stopcontact kan worden gestopt. Vaak is er in een meterkast maar één stopcontact en dan is een stekkerblok de optie om meer apparatuur te kunnen aansluiten met alle (storing)gevolgen van dien.
Mijn aanbeveling zou zijn om de meteradapter te voorzien van een aansluitsnoer van minimaal 1,5 meter i.p.v de in de behuizing geïntegreerde stekker. Dit heeft twee voordelen, namelijk dat de meteradapter vrijer (hoger) in de meterkast kan worden geplaatst en verder verwijderd kan worden van storende netadapters van andere apparatuur.

Vanwege de sensors moet de meteradapter in de meterkast worden geplaatst. Alle apparatuur in die kast zorgt al voor de nodige storing van de draadloze communicatie tussen de adapter en het Toon-display.
Dat het vaak toch (lang) goed kan gaan, is meer te danken aan het communicatieprotocol. Als uit een check blijkt dat de informatie niet goed is overgekomen, dan wordt diezelfde informatie opnieuw verstuurd. Deze hertransmissies kunnen niet onbeperkt worden herhaald. Op een gegeven moment constateert het communicatieprotocol dat er geen communicatie (meer mogelijk) is en er wordt gestopt met zenden.
Vreemd blijft dat de communicatie op een gegeven moment toch weer wordt hersteld, maar dat er geen waarden meer worden doorgegeven. Het kan zijn dat de software daarin niet voorziet, maar aannemelijk is ook dat die andere genoemde storing (adapters) daar oorzaak van is.
Voor dit communicatieprobleem heb ik de aanbeveling om de meteradapter hoog en uit de buurt van andere (net)adapters te plaatsen.
Aan de andere kant zou ik de ontwerpers toch willen oproepen nog eens te kijken naar afscherming en filtering in het concept.

Geef de installatiemonteurs instructies mee om de meteradapter hoog te plaatsen en liefst niet in een stekkerblok met andere (net)adapters.

Eneco en medeforummers, doe je voordeel met mijn bevindingen.
Geen storing, dan alles gewoon laten zitten.
Wel storing, probeer mijn oplossing(en) eens.
Reputatie 3
Badge
Ik heb de afgelopen 2 weken 3x een storing gehand met de meteradapter, de 6 weken daarvoor niet (of het is mij niet opgevallen).
De Toon laat dan 2 liggende streepjes zien voor gas en elektra verbruik. De meteradapter uit het stopcontact en er weer in en het probleem is weg.

Bij mij zit de meteradapter hoog in de meterkast maar wel op een stekkerblok waar nog allerlei andere adapters inzitten (router, switch & IP telefoon).
Deze adapters zitten redelijk strak tegen elkaar aan. De afstand tussen meteradapter en Toon is hooguit 3 meter.
Ik zal de tip van Toon Econoom eens testen en de meteradapter aansluiten op een verlengsnoer en zover mogelijk uit de buurt van de andere aparatuur plaatsen.

Dat de meteradapter een probleem heeft lijkt mij wel duidelijk, misschien is dit nog op te lossen met een software fix...
Reputatie 3
Badge
@tooneconoom,

Bedankt voor je geweldige bijdrage. Super
Zojuist bezoek gehad van de monteur van Tempus. Vreemd dat hij helemaal niets heeft meegekregen van mijn meldingen hier op het forum.
Zijn opdracht was simpel: vervangen meteradapter i.v.m. meerdere storingen.
Heb hem nu zelf geïnformeerd over de in dit topic genoemde storingen en mijn visie op de problemen zoals verwoord in mijn laatste bericht hier.
Hij deelde mijn mening en in overleg hebben we besloten de meteradapter niet te vervangen, omdat er sinds maandagochtend tot vandaag donderdagochtend geen storingen/onderbrekingen meer zijn geweest.
Mochten zich alsnog nieuwe storingen voordoen, dan zal ik daarover contact opnemen.
Ben benieuwd hoe het verder zal gaan.
Reputatie 3
Badge
Hierin zie je hoeveel mensen zicht met 1 toon dus bezig houden. 😉 voor jou fijn dat het probleem nu is opgelost maar wel netjes dat Tempus al snel langs kon komen bij je.
We zijn inmiddels ruim een week verder en er zijn geen storingen meer geweest.
Zo te zien zijn mijn conclusies juist geweest.
Jammer dat de communicatie tussen de Eneco-onderdelen niet zo geweldig is.
Ben bang dat mijn ervaringen en aanbevelingen ook niet bij de installatiemonteurs terechtkomen.
Juist om dit soort problemen bij andere, nieuwe Toon-gebruikers (die misschien minder technisch en minder mondig zijn) te voorkomen, heb ik hier uitgebreid verslag gedaan.
Het simpel vervangen van onderdelen is ook niet altijd de beste oplossing.
Jammer ook dat vanuit de moderators hier niet meer is gereageerd.
Het lijkt me dat een aantal punten opgenomen zou kunnen worden in een op dit forum te plaatsen checklist bij storingen met Toon (in aanvullig op de zaken die al in de handleiding bij probleemoplossing zijn vermeld).