Vastgelopen meteradapter | Eneco Community

Vastgelopen meteradapter

  • 3 september 2012
  • 79 reacties
  • 6100 Bekeken

Vorige week zondag hield de meteradapter van Toon het voor gezien. Geen communicatiestoring, want Toon bleef gewoon registreren, maar er werd vanaf het moment van storing alleen de waarde van dat moment doorgegeven worden.
In het menu van Toon bij Systeem > Energiemeters stond nog steeds “Verbonden met stroom/gas”.
Gasverbruik was er op dat moment niet, dus dat bleef al die tijd gewoon op nul staan, ondanks dat de sensor toch omwentelingen registreerde bij verbruik van gas.
Bij elektriciteit idem. Registratie door de sensor ging goed, naarmate er meer verbruik was knipperde het ledje op de meteradapter sneller, maar Toon kreeg permanent dezelfde waarde door van het verbruik op het moment van storing.
De oplossing was: meteradapter uit het stopcontact en even later er weer in.

Nu het vreemde: afgelopen zondagmiddag is het weer gebeurd, merkte ik vanochtend.
Aan de grafiek te zien gebeurde het afgelopen zondagmiddag rond 15.00 uur.
De week ervoor gebeurde het rond 02.00 uur.
Exact hetzelfde probleem zoals hiervoor beschreven.

Aan de stroomvoorziening van de adapter kan het niet gelegen hebben. Die zit namelijk achter een UPS (noodstroomvoorziening met accu).

Mocht iemand ook zo’n ervaring hebben, kijk dan in het menuscherm van Toon bij Systeem > Energiemeters of daar nog steeds staat “Verbonden met stroom/gas”.
Kijk vervolgens bij Grafieken wanneer het probleem zich heeft voorgedaan. Je ziet vanaf dat moment een volledig rechte balk.
Kijk op de meteradapter zelf of bij hoger stroomverbruik het Ledje sneller gaat knipperen.
Gas is wat lastiger omdat het alleen knippert als het spiegeltje weer voorbij komt en bij gas gaat dat niet zo snel.

Ben benieuwd naar de reactie van Eneco en of anderen dit probleem ook hebben ervaren.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

79 Reacties

Ik ga de repeater zometeen verwijderen uit Toon. En nee, ik geloof nooit dat ik met de repeater van de buren meelift. Die zijn zo slim niet dat ze Toon in huis halen! Bedankt voor het meedenken allemaal...


Hoi Attie,

Dat je repeater nog zichtbaar is, komt omdat hij 'm softwarematig "vast" houdt.
Al een tijdje werkt het zonder de repeater perfect, dus zou je Toon even een soft reset kunnen geven.
Blijft ie dan nog zichtbaar, tja dan zal je 'm even handmatig moeten verwijderen.

Laat je het nog even weten, of Toon 'm dan niet meer ziet.
Kunnen we op het forum weer wat van leren.
Reputatie 6
Badge +1
Ik ga de repeater zometeen verwijderen uit Toon. En nee, ik geloof nooit dat ik met de repeater van de buren meelift. Die zijn zo slim niet dat ze Toon in huis halen! Bedankt voor het meedenken allemaal...


Waarom ga je dat doen?. Als het werkt en de verbinding is stabiel. Dan afblijven en genieten van Toon. Zou ik zeggen 
Badge
Ik ga de repeater zometeen verwijderen uit Toon. En nee, ik geloof nooit dat ik met de repeater van de buren meelift. Die zijn zo slim niet dat ze Toon in huis halen! Bedankt voor het meedenken allemaal...
Reputatie 4
Badge


Dan moet er aan andere Z-Wave repeater / netwerk bij je in de buurt zitten. bv bij buren of zo. en dan zit je bij toeval op hun z-wave te repeaten.
Kan zijn dat het in het geheugen blijft hangen. Bij een reset zou het weg moeten zijn.
Reputatie 6
Badge +1
Wel een beetje vreemd dat de repeater nog steeds door Toon gezien word en signaalkwaliteit beoordeeld met 5 sterren.
Maar inderdaad, zolang het goed gaat blijf ik eraf...


Zit je repeater nog in het stopcontact?. Mooi laten zitten, maar dan denk ik dat Toon steeds inter n 2 repeaters heeft gezien, en daardoor je storing veroorzaakte.


Nee, juist niet. Geen repeater in het stopkontakt! Dat vindt ik juist zo vreemd....


Dan moet er aan andere Z-Wave repeater / netwerk bij je in de buurt zitten. bv bij buren of zo. en dan zit je bij toeval op hun z-wave te repeaten.
Badge
Wel een beetje vreemd dat de repeater nog steeds door Toon gezien word en signaalkwaliteit beoordeeld met 5 sterren.
Maar inderdaad, zolang het goed gaat blijf ik eraf...


Zit je repeater nog in het stopcontact?. Mooi laten zitten, maar dan denk ik dat Toon steeds inter n 2 repeaters heeft gezien, en daardoor je storing veroorzaakte.


Nee, juist niet. Geen repeater in het stopkontakt! Dat vindt ik juist zo vreemd....
Reputatie 6
Badge +1
Wel een beetje vreemd dat de repeater nog steeds door Toon gezien word en signaalkwaliteit beoordeeld met 5 sterren.
Maar inderdaad, zolang het goed gaat blijf ik eraf...


Zit je repeater nog in het stopcontact?. Mooi laten zitten, maar dan denk ik dat Toon steeds inter n 2 repeaters heeft gezien, en daardoor je storing veroorzaakte.
Badge
Wel een beetje vreemd dat de repeater nog steeds door Toon gezien word en signaalkwaliteit beoordeeld met 5 sterren.
Maar inderdaad, zolang het goed gaat blijf ik eraf...
Dat je de repeater hebt verwijderd vind ik eigenlijk logisch gezien je zeer korte afstand tussen de adapter en Toon. 
Nogmaals: fijn voor je dat er nog steeds 5 sterren zijn!
Blijft natuurlijk vreemd dat je zolang aan het emmeren bent geweest. 
Ik zou het maar gauw achter me laten, toch. .....
Badge
Adapter en repeater staan sinds gisteravond op 5 sterren. Ook al heb ik repeater uit de wcd gehaald.
Het is en blijft mij een raadsel, maar Toon lijkt correcte waarden te weergeven....
Na de reset van gisteravond zie ik de adapter op 3* en de repeater op 5*. Nu zelfs beiden op 5*. Kijken hoe lang dit goed gaat.....


Ja , ja een reset, ook al is het de zoveelste, levert soms een goed resultaat.
Hopelijk blijft het zo voor je!
Badge
Na de reset van gisteravond zie ik de adapter op 3* en de repeater op 5*. Nu zelfs beiden op 5*. Kijken hoe lang dit goed gaat.....
Hoi Attie, 

Ja inderdaad daar denk ik ook aan. Gezien andere topic's zou het best de meterkast kunnen zijn.
Heb je ook wel eens geprobeerd je modem/router even tijdelijk uit te zetten?
Ik neem aan dat je op 54Gwerkt; dus 24, Ghz?
Ja uiteraard heb je dan geen internet maar je kan de koppeling met de adapter wel testen.
Oké morgen verder; meldt je maar weer en we pikken het wel weer op.............
Badge
Morgen maar verder. Het moet een storing in het huis of de meterkast zijn....
Hij is zeker  3x opnieuw aangemeld. Het genoemde topic is wel bekend. Heb daar een reactie geplaatst over de lengte van de kabel. brandje heeft hier op gereageerd. De  T1 Kabel zat met een kabelbindertje in een lus. Deze lus (spoel) ertussenuit gehaald en voilà: de volle 5 sterren zonder repeater. Na een twee dagen weer 1* en miswijzingen. Toen eneco gebeld die een repeater hebben geadviseerd en geplaatst. Het heeft dus wel gewerkt, maar het blijft niet stabiel...


Ik durf te beweren dat gezien de korte afstand het z-wave signaal overstuurd raakt.
Reputatie 6
Badge +1
Hij is zeker 3x opnieuw aangemeld.


ik bedoelde niet aangemeld. ik bedoelde gereset. repeater uit het stopcontact en na 1 minuut weer terug in het stopcontact plaatsen. ( we hebben het nu over de repeater toch? en niet over de energieadapter)

En ik weet nu ook nog steeds niet ofdat je nog aandere plaatsen hebt geprobeerd van de repeater. Daarbij neem ik aan dat je niks ( geen lamp ofdergelijke etc) in de stekkeruitgang van repeater hebt zitten.

P.s. ik heb je reacties gevolgd en dit draadje terug gelezen.
Badge
Hij is zeker  3x opnieuw aangemeld. Het genoemde topic is wel bekend. Heb daar een reactie geplaatst over de lengte van de kabel. brandje heeft hier op gereageerd. De  T1 Kabel zat met een kabelbindertje in een lus. Deze lus (spoel) ertussenuit gehaald en voilà: de volle 5 sterren zonder repeater. Na een twee dagen weer 1* en miswijzingen. Toen eneco gebeld die een repeater hebben geadviseerd en geplaatst. Het heeft dus wel gewerkt, maar het blijft niet stabiel...
Reputatie 6
Badge +1
even een stomme tussendoor vraag: Hoe vaak heb je de repeater al gereset, of verplaatst naar een ander deel an de kamer???
Ken je dit topic?

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/verbinding-tussen-toon-meteradapter-valt-weg-5786/index4.html

Ohhhhh, ik zie verderop je naam verschijnen; dus dit weet je vermoedelijk al.
Jammer dat je in dat topic niet verder bent gegaan...........
Kijk nu zijn we weer een stukje verder!
Bij mij is de afstand 4 meter; ik heb vanaf dag 1 af 5 *****
Dat je een repeater nodig zou hebben is in mijn ogen lariekoek
Het z-wave protocol zou iets gestoort kunnen worden, de vraag is natuurlijk wie/wat?
Badge
Afstand tussen meteradapter en Toon is slechts 5 meter. Er zit een repeater bijna exact hier tussen in. Er moet dus iets  in huis zijn wat het z-wave signaal verminkt. 
De repeater geeft 5* en de adapter 1*. Ik had verwacht dat na het plaatsen van de repeater dit beter zou zijn, maar de monteur had hier een andere verklaring voor.

Groetjes, Ad 
Hoi Attie,

Er zijn hier gevallen bekend, dat er een 2e repeater bij moest komen................
Daar lees ik niets over.
Overigens handig dat je een logboek bijhoud, dan kan je in het verdere traject met name richting Eneco het e.e.a. aantonen.
Badge
Beste brandje,

verschillende keren is de adapter uit de Toon verwijderd en ook ik heb met een stopkontaktje buiten de meterkast de adapter aan de trapleuning gebonden met een tyrap, maar helaas.... Ik heb er geen logboek op na gehouden, maar geloof me: ik heb zo'n beetje alles uitgehaald om het stabiel aan de praat te krijgen. Ik ben echt niet bang voor een uitdaging en ben best technisch aangelegd, maar hier word ook ik een beetje moedeloos van. 
Tips zijn nog steeds welkom...
Jammer dat je geen concrete oplossingen hebt gezien. Dan heb je toch niet goed gelezen/nagekeken.
Verschillende malen adviseren wij om altijd de adapter uit Toon te verwijderen en dan geheel opnieuw aan te melden; in jouw geval dus inclusief de repeater.

Ook adviseren wij om te stoeien met de adapter de richting kan een verbetering geven.
Badge
Echte concrete oplossingen voor adapterproblemen zie ik hier niet, behalve dan het uit de wcd halen en terugplaatsen van de meteradapter en resetten van de Toon.
Ik heb hier Toon nu 3 weken aan de muur en ik moet zeggen dat ik nog geen meerwaarde van het ding ziet ten opzichte van de 3,50 per maand dat hij kost. Bijna dagelijks moet de adapter gereset worden en zo ook de Toon zelf om de boel werkend te houden. Er is vorige week een repeater geplaatst, maar de monteur had deze niet correct aangemeld, dit dus zelf maar gedaan. Ook dit zonder verbetering. De adapter zit op de T1 van de slimme meter, dus gedoe met opnemertjes met tape op de meters is er niet.
Het verbaasd me dat deze configuratie niet stabiel werkend te krijgen is. In de ochtend een signaal van 5 sterretjes en dit word steeds minder. Vandaag heeft hij vanaf de laag naar hoogtarief wissel consequent een miswijzing van 200 W gegeven. Er zit nu een schakelklok op de meteradapter zodat het ding elke dag een reset krijgt. Nu nog een klok tussen de voeding van Toon. Misschien wil dat gaan werken.....