Vastgelopen meteradapter | Eneco Community

Vastgelopen meteradapter

• 3 september 2012
  • 79 reacties
  • 6113 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

79 Reacties

Nog even terugkomend op het originele onderwerp in deze thread: mijn Toon raakt sinds een paar dagen zijn sensoren kwijt, d.w.z. streepjes in plaats van getallen maar  met de status van de sensoren lijkt niets aan de hand te zijn. Sinds de update naar v2.24 is het 'doorstookprobleem' opgelost maar nu dit weer. Ik word er een beetje moedeloos van...

Als je terug leest in dit draadje, dan zou ik de meteradapter verwijderen en opnieuw aanmelden.
@Brandje: bedankt. Zojuist adapter verwijderd en opnieuw gekoppeld. Ben benieuwd.
Hopelijk blijft ie het verder doen!
Anders meldt je het maar weer. 
Badge +1
@Curl

Het kraantje verschijnt alleen bij OpenTherm ketels zolang de cv-ketel bezig is het tapwater op te warmen. Als het water al is voorverwarmd verschijnt het kraantje niet.

Duidelijk, bedankt voor je antwoord Joep.
Badge
Echte concrete oplossingen voor adapterproblemen zie ik hier niet, behalve dan het uit de wcd halen en terugplaatsen van de meteradapter en resetten van de Toon.
Ik heb hier Toon nu 3 weken aan de muur en ik moet zeggen dat ik nog geen meerwaarde van het ding ziet ten opzichte van de 3,50 per maand dat hij kost. Bijna dagelijks moet de adapter gereset worden en zo ook de Toon zelf om de boel werkend te houden. Er is vorige week een repeater geplaatst, maar de monteur had deze niet correct aangemeld, dit dus zelf maar gedaan. Ook dit zonder verbetering. De adapter zit op de T1 van de slimme meter, dus gedoe met opnemertjes met tape op de meters is er niet.
Het verbaasd me dat deze configuratie niet stabiel werkend te krijgen is. In de ochtend een signaal van 5 sterretjes en dit word steeds minder. Vandaag heeft hij vanaf de laag naar hoogtarief wissel consequent een miswijzing van 200 W gegeven. Er zit nu een schakelklok op de meteradapter zodat het ding elke dag een reset krijgt. Nu nog een klok tussen de voeding van Toon. Misschien wil dat gaan werken..... 
Jammer dat je geen concrete oplossingen hebt gezien. Dan heb je toch niet goed gelezen/nagekeken.
Verschillende malen adviseren wij om altijd de adapter uit Toon te verwijderen en dan geheel opnieuw aan te melden; in jouw geval dus inclusief de repeater.

Ook adviseren wij om te stoeien met de adapter de richting kan een verbetering geven.
Badge
Beste brandje,

verschillende keren is de adapter uit de Toon verwijderd en ook ik heb met een stopkontaktje buiten de meterkast de adapter aan de trapleuning gebonden met een tyrap, maar helaas.... Ik heb er geen logboek op na gehouden, maar geloof me: ik heb zo'n beetje alles uitgehaald om het stabiel aan de praat te krijgen. Ik ben echt niet bang voor een uitdaging en ben best technisch aangelegd, maar hier word ook ik een beetje moedeloos van. 
Tips zijn nog steeds welkom...
Hoi Attie,

Er zijn hier gevallen bekend, dat er een 2e repeater bij moest komen................
Daar lees ik niets over.
Overigens handig dat je een logboek bijhoud, dan kan je in het verdere traject met name richting Eneco het e.e.a. aantonen.
Badge
Afstand tussen meteradapter en Toon is slechts 5 meter. Er zit een repeater bijna exact hier tussen in. Er moet dus iets  in huis zijn wat het z-wave signaal verminkt. 
De repeater geeft 5* en de adapter 1*. Ik had verwacht dat na het plaatsen van de repeater dit beter zou zijn, maar de monteur had hier een andere verklaring voor.

Groetjes, Ad 
Kijk nu zijn we weer een stukje verder!
Bij mij is de afstand 4 meter; ik heb vanaf dag 1 af 5 *****
Dat je een repeater nodig zou hebben is in mijn ogen lariekoek
Het z-wave protocol zou iets gestoort kunnen worden, de vraag is natuurlijk wie/wat?
Ken je dit topic?

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/verbinding-tussen-toon-meteradapter-valt-weg-5786/index4.html

O
hhhhh, ik zie verderop je naam verschijnen; dus dit weet je vermoedelijk al.
Jammer dat je in dat topic niet verder bent gegaan...........
Reputatie 6
Badge +1
even een stomme tussendoor vraag: Hoe vaak heb je de repeater al gereset, of verplaatst naar een ander deel an de kamer???
Badge
Hij is zeker  3x opnieuw aangemeld. Het genoemde topic is wel bekend. Heb daar een reactie geplaatst over de lengte van de kabel. brandje heeft hier op gereageerd. De  T1 Kabel zat met een kabelbindertje in een lus. Deze lus (spoel) ertussenuit gehaald en voilà: de volle 5 sterren zonder repeater. Na een twee dagen weer 1* en miswijzingen. Toen eneco gebeld die een repeater hebben geadviseerd en geplaatst. Het heeft dus wel gewerkt, maar het blijft niet stabiel...
Reputatie 6
Badge +1
Hij is zeker 3x opnieuw aangemeld.

ik bedoelde niet aangemeld. ik bedoelde gereset. repeater uit het stopcontact en na 1 minuut weer terug in het stopcontact plaatsen. ( we hebben het nu over de repeater toch? en niet over de energieadapter)

En ik weet nu ook nog steeds niet ofdat je nog aandere plaatsen hebt geprobeerd van de repeater. Daarbij neem ik aan dat je niks ( geen lamp ofdergelijke etc) in de stekkeruitgang van repeater hebt zitten.

P.s. ik heb je reacties gevolgd en dit draadje terug gelezen.
Hij is zeker  3x opnieuw aangemeld. Het genoemde topic is wel bekend. Heb daar een reactie geplaatst over de lengte van de kabel. brandje heeft hier op gereageerd. De  T1 Kabel zat met een kabelbindertje in een lus. Deze lus (spoel) ertussenuit gehaald en voilà: de volle 5 sterren zonder repeater. Na een twee dagen weer 1* en miswijzingen. Toen eneco gebeld die een repeater hebben geadviseerd en geplaatst. Het heeft dus wel gewerkt, maar het blijft niet stabiel...

Ik durf te beweren dat gezien de korte afstand het z-wave signaal overstuurd raakt.
Badge
Morgen maar verder. Het moet een storing in het huis of de meterkast zijn....
Hoi Attie, 

Ja inderdaad daar denk ik ook aan. Gezien andere topic's zou het best de meterkast kunnen zijn.
Heb je ook wel eens geprobeerd je modem/router even tijdelijk uit te zetten?
Ik neem aan dat je op 54Gwerkt; dus 24, Ghz?
Ja uiteraard heb je dan geen internet maar je kan de koppeling met de adapter wel testen.
Oké morgen verder; meldt je maar weer en we pikken het wel weer op.............
Badge
Na de reset van gisteravond zie ik de adapter op 3* en de repeater op 5*. Nu zelfs beiden op 5*. Kijken hoe lang dit goed gaat.....
Na de reset van gisteravond zie ik de adapter op 3* en de repeater op 5*. Nu zelfs beiden op 5*. Kijken hoe lang dit goed gaat.....

Ja , ja een reset, ook al is het de zoveelste, levert soms een goed resultaat.
Hopelijk blijft het zo voor je!
Badge
Adapter en repeater staan sinds gisteravond op 5 sterren. Ook al heb ik repeater uit de wcd gehaald.
Het is en blijft mij een raadsel, maar Toon lijkt correcte waarden te weergeven....
Dat je de repeater hebt verwijderd vind ik eigenlijk logisch gezien je zeer korte afstand tussen de adapter en Toon. 
Nogmaals: fijn voor je dat er nog steeds 5 sterren zijn!
Blijft natuurlijk vreemd dat je zolang aan het emmeren bent geweest. 
Ik zou het maar gauw achter me laten, toch. .....
Badge
Wel een beetje vreemd dat de repeater nog steeds door Toon gezien word en signaalkwaliteit beoordeeld met 5 sterren.
Maar inderdaad, zolang het goed gaat blijf ik eraf...
Reputatie 6
Badge +1
Wel een beetje vreemd dat de repeater nog steeds door Toon gezien word en signaalkwaliteit beoordeeld met 5 sterren.

Zit je repeater nog in het stopcontact?. Mooi laten zitten, maar dan denk ik dat Toon steeds inter n 2 repeaters heeft gezien, en daardoor je storing veroorzaakte.
Badge

Zit je repeater nog in het stopcontact?. Mooi laten zitten, maar dan denk ik dat Toon steeds inter n 2 repeaters heeft gezien, en daardoor je storing veroorzaakte.

Nee, juist niet. Geen repeater in het stopkontakt! Dat vindt ik juist zo vreemd....