Vastgelopen meteradapter | Eneco Community

Vastgelopen meteradapter

  • 3 september 2012
  • 79 reacties
  • 6101 Bekeken


Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

79 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ik zou zeggen. Maak een nieuw topic aan waarin iedereen buiten het storingsoverzicht vanuit de handleiding hier verder kan zoeken. Idee?
Reputatie 7
Badge +6
@Toon Econoom

We stellen je bijdrage in dit topic zeer op prijs en hebben de productbeheerders op de hoogte gesteld hiervan.
Via hen zal deze informatie ook bij onder andere de monteurs terecht komen.
De dag dat Joep opdracht heeft gegeven om je meteradapter te vervangen, had hij nog niet de beschikking over je aanvullende informatie en is dit niet op de bon van de monteur terechtgekomen.

Wat betreft de interne communicatie en de dienstverlening zijn er zeker verbeteringen mogelijk en we leren heel veel van de verschillende reacties van de forumleden. Je hoort bij de eerste groep klanten die gebruik maakt van Toon en jullie reacties zijn voor ons zeer waardevol.
Het gaat mij er vooral om dat medegebruikers van Toon kunnen profiteren van mijn testen/ervaringen etc.
Aangezien voorkomen beter is dan genezen, hoop ik dat ook de monteurs die installeren er hun voordeel mee doen.
@Toon Econoom: dank voor je uitgebreide overzichten. Een beetje negatief kan k je melden, dat je bijdragen bij mij niet hebben bijgedragen aan een prettige kennismaking met Toon. Ik heb "gewoon" een aantal van jouw bevindingen nu nog steeds, terwijl we 4 maanden verder zijn!

Ook ik heb een aantal onverklaarbare "communicatiestoringen" gehad tussen de meta-adaptor en de Toon. Die waren dan ook wel weer spontaan hersteld, maar daar hoorde dan ook weer geen signaal meer bij. Adaptor vervangen en nu al drie weken geen communicatieverlies meer gehad.

Ook ik heb een Toon die een eigen interpretatie van "volgt programma" heeft: 's nachts gewoon doorstoken tot boven mijn hoogste dagwaarde, terwijl het nachtprogramma 16 graden genoeg vindt.

Tot nu toe vooral ergernis over het geheel en voor mij is het zeker geen aanrader voor anderen in mijn omgeving.   
Reputatie 3
Badge
Heb je de nieuwste update al de hotfix???
@Jeroen: dank voor je passende advies en ik ga je nu uitleggen waarom ik dat niet weet. Ik ben een "domme eindgebruiker" en ik kan helaas vrij goed vraagstukken analyseren. Daardoor heb ik een boterham en weinig vrienden. 

In het geval Toon, heb ik vanaf de eerste dag al ellende met slecht uitlezen van de meters, wegvallen van de communicatie en negeren van mijn programma-instellingen. Heb ik gemeld, is actie op ondernomen: meta-adaptor is na drie weken vervangen. Daarna geen meldingen meer over miscommunicatie. Wel ergernis over de amateuristische manier waarop mijn meters worden uitgelezen. Je verwacht natuurlijk niet, dat een gezin de meterkast ook nog als reserve-opslag gebruikt. Dus je gebruikt plastic houders met tweezijdig tape om mij "inzicht en zekerheid" te geven over mijn energieverbruik. Bijna goed.

Nadat de meta-adaptor is vervangen (op 25 jan. door een zeer gedreven expert), heb ik in adaptorland alleen nog de regelmatige uitval van de gassensor: iets in de meterkast gezet of er uit gehaald en vrijwel altijd wordt dan de gaslezer meegenomen. 

Het irritante gedag van de "thermostaat" is niet opgelost. Ik bleek de meest recente software te hebben en mijn draadloze internetverbinding lag uit de lucht, zodat een nieuwe Toon niet geregistreerd kon worden. Niet vervangen dus. 

Al met al vind ik, dat ik als "domme gebruiker" niets ga oplossen voor de levernacier van diensten die ik afneem. Ik heb 120 euro betaald voor een leuk hebbeding op de muur, waar af en toe wat schijnzekerheid op getoverd wordt. Ik kan het apparaat benaderen via mijn netwerk en dan krijg ik een interface waar de gemiddelde procesoperator de slappe lach bij krijgt: bij ons krijgt die interface de kwalificatie "bijna goed".

Ik vind het jammer dat een bedrijf als Eneco een goed plan om zeep dreigt te laten gaan, doordat ze hun eigen front-end-wereld onvoldoende zichtbaar hebben en dan ook nog met een veredeld testfaseproduct op de markt komen. Beetje jammer allemaal.
Reputatie 3
Badge
Als BHV-er heb ik wel geleerd dat je de meterkast niet als opslag mag gebruiken. 😉 maar ik zal je bericht even goed doorlezen verder.
Reputatie 3
Badge
Nog even terugkomend op je bericht. Welke versie heb je draaien, het niet zien van een update knop wil niet zeggen dat je de laatste update hebt. Er is voor het probleem met betrekking tot stookgedrag zoals in je vorige post benoemd. Heb je deze al aangevraagd om het probleem op te lossen?

verder heb ik ook 120 euro betaald en heb nog niet gezien hoe toon bereikbaar is via pc, in mijn ogen kan je daar van vinden wat je wil maar is voor mij persoonlijk niet iets waarop ik Eneco afreken.

dat jou verbinding op dat moment niet ok was is zeer vervelend maar kan Eneco op dat moment niets aan doen. Mocht je geen gebruikmaken wifi buren om te registreren?

Ik hoop dat Eneco nog een keer een monteur langs wil sturen om je probleem op te lossen. Maar kijk even welke versie toon draaid?
@Jeroen: dank, en als BHV-er heb je waarschijnlijk ook geleerd, dat een gezin net even iets anders is dan een (ook niet luisterend) bedrijf, toch? Je snapt mijn strekking: de wereld in het echt is net even iets anders dan die in het lab. Zorg er dan dus ook voor dat je daar op voorsorteerd: scheelt een hoop irritaties, klachten en kosten.
Reputatie 3
Badge
Nog heel even als BHV, op mijn werk ben ik hier erg voorzichtig in maar privé is er zeker verschil tussen theorie en praktijk. Ook ik heb hier 2 kids. Alleen betreffende meterkast staat er bij mij ook een en ander maar wel zo dat deze ordelijk is en heb dus ook niet zo snel gezeur gehad met mijn sensors. 😉 was ook niet bedoeld om je af te vallen hoor. Zou je meterkast misschie zo vol zittn dat je storingen hebt mbt gasverbruik?
Reputatie 3
Badge
Heb je me andere vragen ook nog gelezen?
@Jeroen: allereerst heb je volkomen gelijk dat ik Eneco nergens verantwoordelijk voor kan stellen, anders dan de zaken die zij contractueel met mij zijn overeengekomen. Gaat het ook helemaal niet over. Het gaat over producten in de markt zetten, waarbij je het succes ervan voor een behoorlijk deel afhankelijk maakt van middelen en voorzieningen die buiten jouw invloed liggen. Succes verzekerd???

Met dank en groet, Kees.
@Jeroen: geen probleem en ik weet uit ervaring van meerdere huizen, kinderen, huisdieren en een echtgenote: het verschil tussen theorie en praktijk is -oneindig + 1, om maar iets te noemen.

Een deel van de leesfouten blijkt uiteraard een gevolg te zijn van een gasmeter die nauwelijk boven de vloer hangt en die het overgebleven vloeroppervlak moet delen met boodschappenkratten en een stofzuiger: altijd spannend. Zo weet ik ook, dat weghalen van al die spullen hier een nieuwe uitdaging oplevert: de inloopkast. Waardoor een jas of jurk de functie van de tas of stofzuiger dan probleemloos overneemt. Om maar iets te noemen.

Lossen we samen niet op: andere meters zullen dat van ons moeten overnemen.
Reputatie 3
Badge
Verwijder even deze gegevens aangezien die op naam staan en voor privacy en veiligheid niet getoond mogen worden. Welke versie van toon draai je? Ik draai 2.2.24

dus verwijder alle getalle behalve de versie die je draaid. Kan je vinden onder menu, systeem, software
@Jeroen: dank en ik draai met softwareversie 2.2.18
Reputatie 3
Badge
Dan heb je de hotfix niet ontvangen. Check volgende topic even. Eneco heeft een update uitgebracht ivm bepaalde situaties waarin toon stookt terwijl dit niet de bedoeling is.

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/toon-blijft-stoken-hotfix-uitgebracht-5307/
Van de oplossinglink citeer ik een interessant stuk: "Niet in alle gevallen is er sprake van onterecht stoken wanneer de ketel aangaat en de gewenste temperatuur is al bereikt.

Ook als het huis al op temperatuur is, is het nodig dat de radiatoren warmte af blijven geven. Anders zou de temperatuur in huis immers gelijk weer beginnen te dalen.
Een huis verliest namelijk afhankelijk van de isolatie altijd een bepaalde hoeveelheid warmte naar buiten.

Een thermostaat zorgt ervoor dat precies deze hoeveelheid warmte zo gelijkmatig mogelijk afgegeven wordt door de verwarming.
Toon zorgt er dus voor dat de temperatuur in huis stabiel blijft door de ketel continue op een laag pitje te laten branden (in het geval van een zogenaamde 'modulerende ketel'). Hierdoor worden temperatuurschommelingen voorkomen en kan de ketel efficienter, en dus zuiniger, werken. In het geval van een aan/uit ketel laat Toon de ketel regelmatig even kort branden om hetzelfde resultaat te bereiken.
".

Volgens mij staat hier dus in simpelezielentaal (Nijntje): "wij van Toon weten dat jij vindt dat jij onze bemoeienis goed vindt". Nee dus: dat vind ik niet. Ik heb met mijn oude Honeywell al jaren achtereen mijn stookkosten stevig in de hand. En dit is een totaalplaatje van vloerverwarming beneden (hoofdverwarming) en elders één kleine plaat voor doorstroom en de rest met thermostaatknoppen. Egaal verwarmd in mijn huis van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. 

Leerpuntje voor meneer Toon: parametriseer je leerprogramma in een dashboard, zodat de gebruiker jullie kan helpen om te leren???

Los daarvan zie ik de specialist wel weer een keer langskomen om de software naar het gewenste niveau te tillen? Of lukt dat intussen wel via de "niet aangesloten" link tussen mijn Toon en de helpdesk van Eneco?

Niks persoonlijks tegen wie dan ook: heeft mogelijk meer te maken met het verschil in wereldbeeld van de leverancier en de gebruiker. Bij grote bedrijven geldt vaak de regel: "de klant betaald, de gebruiker baalt". Voor Eneco is dit dubelop: ik ben betaler en baler tegelijk.
Badge
Het valt mij opeens op dat als ik de warmwaterkraan gebruik, Toon niet meer een kraantje laat zien
maar een vlammetje.

Is dit nieuw, oud of mis ik iets?
@Curl: ik wist tot gisteren niet eens dat er ook een kraantje zichtbaar kon zijn. Ligt bij mij waarschijnlijk aan de ketel cq de omvang van de communicatie tussen Toon en mijn ketel. 

Jij mist dus een kraantje: ik mis niks wat ik toch niet had.
Reputatie 3
Badge
Ik zal is kijken wat ik hier zie. Moet toch zo douchen. 😉
Hier nog steeds een kraantje!
Badge
Vreemd, dan tap ik zeker uit een ander vaatje:)
Reputatie 2
Badge +1
@Kees M

Ik vind het fijn om te lezen dat het probleem rondom je meteradapter is verholpen.
Daarnaast geef je aan dat je Toon ’s nachts doorstookt. Dit probleem wil ik graag onderzoeken. Uiteraard moet jij hier toestemming voor geven. Je kan in Toon onder “Klantenservice” de externe toegang aanzetten. Stuur me even een privé bericht als je dit hebt aangezet, dan gaan we je situatie onderzoeken. Ik wil ook graag weten welk merk/type ketel je hebt en of deze OpenTherm of aan/uit wordt aangestuurd.

De interface van https://toonopafstand.eneco.nl is ontworpen voor smartphones zonder iOS of Android en is ook te gebruiken via de computer.
Reputatie 2
Badge +1
@Curl

Het kraantje verschijnt alleen bij OpenTherm ketels zolang de cv-ketel bezig is het tapwater op te warmen. Als het water al is voorverwarmd verschijnt het kraantje niet.