Valse start Toon, gaat het nog goed komen? | Eneco Community

Valse start Toon, gaat het nog goed komen?

• 20 augustus 2012
  • 3 reacties
  • 626 Bekeken

Afgelopen woensdag is bij mij Toon thuis geinstalleerd. Helaas kon ik er niet zelf bij zijn.  In eerste instantie kreeg de monteur het niet voor elkaar om de wifi wachtwoord in te vullen,  telefonisch afgesproken dat ik dat zelf wel zal invoeren. Bij thuiskomst kon ik zonder problemen de wifi code invulllen, maar inmiddels werd er op toon geen gebruik meer getoond van gas en licht.  In Toon kon ik terug zien dat 30 minuten na dat de monteur was vertrokken de waarneming was gestopt.

's avonds er zelf mee aan de gang gegaan en heb ik de energiemeter losgekoppeled uit toon en weer opnieuw geconfigureerd, en en lukt om weer het gebruik van gas en licht te zien op Toon.  Helaas de vorige morgen was het weer gestopt en terugkijkend bleek hij het nu een uurtje of 4 volgehouden te hebben.

Nu werd het tijd om eens grondig te onderzoeken hoe de sensoren precies geplaatst moeten zitten en wat de status van de blauwe lampjes inhouden (geen licht, knipperen en constant branden) maar helaas zowel dit forum als de handleiding heeft me geen oplossing geboden.  Ik heb nog eveb geprobeerd Toon te herstarten en dit leverde ook geen resultaat op.  Wel kwam toen het wifi wachtwoord probleem om de hoek kijken.  Ook lukte mij het niet meer op het wachtwoord in te stellen. Pas een uur later lukte dit wel.  Dit verklaarde waarom het de monteur ook niet lukte, maar lijkt me een fout in Toon.  Ik zag dat nu ook de sensoren naar beneden zijn gegleden en dus werd het nu nog lastiger zonder duidelijke informatie ze weer op de juiste plek te zetten.

Afgelopen vrijdag contact opgenomen met Eneco en de vriendelijke dame zou binnen een half uur een technisch persoon mij laten terugbellen.  Helaas niets gehoord.  Vanmorgen weer met Eneco gebeld en weer een vriendelijke dame aan de lijn die met mij nog wat zaken doorname en me ook iets kon vertellen van de verschillende statussen van de blauwe lampjes en de positie van de sensoren.  Helaas is het telefonisch ook niet gelukt het werkend te krijgen.  Ze zou het installatiebedrijf me begin van de middag laten bellen voor een afspraak, maar helaas nog niets gehoord.

Ik vraag me af of het nog wel goed gaat komen, ik wacht vandaag nog even af en morgen maar weer bellen.

Wat me opvalt is dat de documentatie wel erg gebrekkig is, waarom geen enkele uitleg over het plaatsen van de sensoren en hoe de lampjes moeten branden?  We een storingstabel gevonden in de handleiding, maar die is dus veel te summier.

De sensoren waren ook zo geplaatst dat het onmogelijk is om de meterstanden op te nemen/controleren zonder de sensoren weer te verwijderen.  Al met al geen mooie oplossing.  Ik zou verwachten dat mijn net vervangen analoge electra meter door een digiatle meter wel een uitgang zou hebben die direct op Toon aan te sluiten is.  Maar helaas op dit vlak is er nog een lange weg te gaan voor de energieaanbieders en netbeheerders.  Mijn gasmeter is analoog en is 9 jaar oud en begrijp ik dat die alleen met een sensor uit te lezen is.

Ik hoop dat het nog stabiel werkend te krijgen is en dat ik ook gewoon volgens afspraak gebeld ga worden.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

3 Reacties

Heb ook afgelopen vrijdag Toon gekregen, maar ook bij mij zijn de meterstanden niet meer af te lezen.
Ga er van uit dat het verbruik via Toon wordt geregistreerd, maar daar ben ik niet blij mee, want mijn stroomverbruik is torenhoog.
Reputatie 3
Badge
De meterstanden moet je volgens mij handmatig doorgeven. Je kan toonsensors uit de houder halen. Toon is niet begonnen met een beginmeterstand dus dat zal geen probleem zijn.

Ook toon is voor Eneco een nieuw product en werkt niet bij iedereen flekkeloos. Vaak komen mensen pas bij elkaar op een forum bij problemen en lijkt het probleem bij veel mensen voor te komen. In werkelijkheid is het een kleine groep mensen waar problemen optreden.

Dat de info beter kon ben ik met je eens, maar de monteur installeerde de boel met het idee dat wij er niet meer aan hoeven te komen.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Grehard,

Hartelijk welkom op het Eneco forum! Het probleem met je wachtwoord komt mij niet bekend voor. Heb je problemen met het invoeren van het wachtwoord of is er een probleem met het vinden van het netwerk? Ik heb net geïnformeerd bij ons installatiebedrijf en door een storing in hun systeem hebben ze gisteren tijdelijk geen afspraken in kunnen plannen. Onze excuses dat we dat niet hebben laten weten aan je.
Ik heb contact gehad met Tempus en je wordt deze ochtend nog gebeld door hen om een afspraak te maken.

Groet,

Folkert