Updates gaan mis | Eneco Community

Updates gaan mis

• 16 februari 2019
  • 8 reacties
  • 398 Bekeken

Reputatie 6
Badge +3
Hoi,
Voor een @moderator.
Momenteel (sinds gistermiddag/avond) lijkt er een probleem te zijn met de update servers. Ik merk dat het downloaden van een update van de Toon mis gaat en na wat onderzoeken blijkt dat 1 op de 4 downloads vanaf het update platform resulteert in een error. Hierdoor kan geen enkele Toon momenteel updaten omdat een update altijd meer dan 4 files nodig heeft en de download evenredig worden verdeeld.
Wellicht dat iemand hier in het weekend kan naar kijken? Aan de andere kant, ook geen ramp. Dan maar geen updates in het weekend.

8 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
@ThehogNL

Bedankt voor je bericht. Ik ga het intern aankaarten maar een duidelijk antwoord zal pas na het weekend komen. Als er een terugkoppeling is krijg je antwoord van mij.

Fijn weekend.

Tina
Reputatie 6
Badge +2
@ThehogNL

De vraag is uitgezet bij de ontwikkelaars en er zijn wat wijzigingen uitgevoerd. Er zijn al verbeteringen zichtbaar. Bedankt voor je oplettendheid.

Groet.
Tina
Reputatie 6
Badge +3
Ja gisteravond zag het er al weer goed uit. Dank!
Reputatie 6
Badge +3
Momenteel gaat er weer van alles mis met de update servers. Te technisch om hier uit te leggen, maar ik denk dat de ontwikkelaars hier al naar kijken.
Reputatie 7
Badge +9
Momenteel gaat er weer van alles mis met de update servers. Te technisch om hier uit te leggen, maar ik denk dat de ontwikkelaars hier al naar kijken.

Niet iedereen heeft er last van, ik heb vanmiddag nog de Toon van mij schoonmoeder geupdate van 4.19.10 naar 5.0.4, dit is zonder problemen gegaan.. (Deze Toon is (nog) niet hobby-matig open gemaakt, geupdate via het bekende update knopje.)
Reputatie 6
Badge +3

Momenteel gaat er weer van alles mis met de update servers. Te technisch om hier uit te leggen, maar ik denk dat de ontwikkelaars hier al naar kijken.Niet iedereen heeft er last van, ik heb vanmiddag nog de Toon van mij schoonmoeder geupdate van 4.19.10 naar 5.0.4, dit is zonder problemen gegaan.. (Deze Toon is (nog) niet hobby-matig open gemaakt, geupdate via het bekende update knopje.)

Ja klopt. Er is namelijk nog een probleem en dat is dat ongeveer de helft van de tijd de 'oude' update routine wordt gedownload en dus gebruikt voor het werkelijk updaten (overigens met een paar regels extra code die nooit uitgevoerd wordt) en de 'nieuwe' routine (die dus de bug heeft). Als je dus geluk hebt heb je die oude code te pakken en loopt het wel goed (hoewel die extra regels code aan het eind er dan niet horen).

code:
# while true ; do curl -Nks http://feed.hae.int/feeds/qb2/upgrade/upgrade-qb2.sh  | md5sum ; sleep 1 ; done
1ec4ee93f12d2305d2b227c3e3c9dc29 -
8a86518dbac869edc171c8e7e49db114 -

Daarmee zie je dus dat er verschillende versies bestaan van de upgrade routine.
Als je dan de 'werkende/oude' hebt te pakken dan is het probleem daarbij dat hij eindigd met wat het lijkt extra regels code als kopie van een deel van de voorgaande code

code:
) >$SCRIPTPATH.log 2>&1
HCB_FLAV $TENANT_PKG
[ "$OPKG_EXITCODE" != "0" ] && errorExit "opkg-upgrade-flav-install" "Exit code $OPKG_EXITCODE for opkg flav install"
fi

_opkg_execute "upgrade" upgrade

De eerste regel hier is normaal gesproken de laatste regel in het script. Hierna volgt plotseling ineens een stuk al eerder uitgevoerde code.

Het probleem met de nieuwe routine is dat ze overgestapt zijn naar
code:
local cmd="opkg --cache $PKGCACHE --noaction $@"

en dat werkt niet goed. Je krijgt conflicten tussen libc6 en glibc (tijdens update naar 5.0.4) hierdoor.

code:
Collected errors:
* check_data_file_clashes: Package libgcc1 wants to install file /lib/libgcc_s.so.1
But that file is already provided by package *
Please move this file out of the way and try again.
* check_data_file_clashes: Package libc6 wants to install file /etc/ld.so.conf
* check_data_file_clashes: Package libc6 wants to install file /sbin/ldconfig
* check_data_file_clashes: Package libc6 wants to install file /lib/libcrypt.so.1
Reputatie 7
Badge +4
Tot zover het antwoord op de vraag of Quby een goed kwaliteitsproces heeft waarin alles eerst wordt getest voordat het wordt vrijgegeven......

Je geeft overigens wel voor het eerst een zinvolle betekenis aan het woord veldtester 🙂

Top!
Reputatie 6
Badge +3
Net gechecked en de oude/werkende routine (script) hebben ze weer teruggezet. En geen fouten er meer in nu. Dus dat lijkt nu weer ok.

Reageer