Update mislukt. Toon start nu niet op | Eneco Community
vraag

Update mislukt. Toon start nu niet op

• 28 mei 2019
  • 61 reacties
  • 3654 Bekeken

Toon eerste bericht

61 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Rechtstreeks uit de update script van de Toon die eergisteren is bijgewerkt:

code:
    # For some old versions, we've seen the upgrade fail due to lack of disk space.
# We've determined that upgrading to and from 5.0 is safe so upgrade to that version
# Before upgrading to a version that would otherwise fail.

De Toon 1 heeft dus nu een verplichte intermediate update naar 5.0.5. Precies wat ik al als advies aangaf 🙂 (nahja ok, ik zei 5.0.4,.. maar close enough 🙂 )
Reputatie 6
Badge +3
.. en aan die luchtvochtigheid wordt kennelijk ook gewerkt. 't Begint ergens op te trekken 🍻.
Helaas, de telefonische 'service' van Eneco is even slecht als die we hier te zien krijgen. Het enige wat erop zit, is van energieleverancier te veranderen. Hoe ingewikkeld kan het zijn om voor het uitvoeren van een software-update de klant ervoor te waarschuwen dat hij een eerdere update heeft gemist? En dan definiëren ze dit als 'nalatigheid van de klant'. In werkelijkheid verhaalt Eneco het falen van het eigen product op de klant. Ook de Consumentenbond vindt dit niet kunnen. Ben inmiddels in overleg over een item in Stekeligheden.
Reputatie 6
Badge +2
@M.Lagendijk

Welkom op het forum. Heel begrijpelijk dat je baalt van het feit dat je Toon nu niet meer opstart. Echter klopt hetgeen wat je te horen hebt gekregen aan de telefoon. We sturen een bericht naar Toon als er een update klaarstaat zodat je deze kan downloaden. De verantwoording ligt dan ook bij jou als gebruiker. Dit is ook opgenomen in de algemene voorwaarden.

Groeten Chantal
Jammer dat M.Lagendijk niet even aangeeft welke handelingen gedaan zijn om wellicht tot een oplossing van zijn storing te komen. 😢
Er zijn voldoende gevallen bekend dat na een update bv een doorstart van Toon®️ wel gerealiseerd kan/kon worden.
Alle hierboven voorgestelde handelngen zijn uitgevoerd.
Reputatie 6
Badge +3
@M.Lagendijk

Welkom op het forum. Heel begrijpelijk dat je baalt van het feit dat je Toon nu niet meer opstart. Echter klopt hetgeen wat je te horen hebt gekregen aan de telefoon. We sturen een bericht naar Toon als er een update klaarstaat zodat je deze kan downloaden. De verantwoording ligt dan ook bij jou als gebruiker. Dit is ook opgenomen in de algemene voorwaarden.

Dit zouden jullie keihard verliezen als het op een zaak zou uitkomen. Kom op zeg.

Jullie maken de updates. Het is dan ook aan jullie om te zorgen dat elke update gewoon netjes installeerd. Als het zo is dat een nieuwe update zo groot is dat er de kans is dat bij een te oude Toon hij vast loopt dan is een intermediate update gewoon makkelijk er in te zetten (zoals onlangs dus ook gedaan is naar 5.0.5/5.0.6). Die verantwoordelijkheid moeten jullie toch echt nemen en niet afschuiven op algemene voorwaarden dat 'men altijd maar moet blijven updaten'.

Ik verdien er inmiddels een leuk zakcentje aan om dergelijke kapotte toons te repareren met behoud van de geschiedenis/data van de Toon. Dus mij hoor je niet klagen. Maar om zo de kop in het zand te steken vind ik wel erg naar...
Oh, dan begrijp ik iets niet goed. Ik dacht dat Eneco juist de verantwoordelijkheid afschuift. Prettig voor je dat je er een leuke bijverdienste aan hebt. Hoeveel heb je er al gerepareerd? Lukt het je altijd? Ik las ergens dat zo’n 25 procent van de apparaten binnen twee jaar vastloopt. Heb je ook die indruk?
@M.Lagendijk

We sturen een bericht naar Toon als er een update klaarstaat zodat je deze kan downloaden. De verantwoording ligt dan ook bij jou als gebruiker. Dit is ook opgenomen in de algemene voorwaarden.

Groeten Chantal

@ChantalS hoe weten jullie dat deze melding ook daadwerkelijk zichtbaar op toon verschijnt?. Sinds deze optie aanwezig is op toon heb ik zelf nog nooit maar dan ook nooit 1 melding voorbij zien komen dat er nieuwe SW klaar staat?. Je erachter verschuilen is dan ook zinloos. Eneco moet gewoon ervoor zorgen dat gebruikers waarbij de sw ge-update kan worden dit ook gebeurd. bij alle andere toons, met een verouderd systeem mogen jullie op een tussenupdate doen (zoals bv. een tweedehands toon, of wanneer een klant voor enige tijd de toon niet heeft gemonteerd) in alle andere gevallen zouden jullie op een verantwoorde manier moeten communiceren met deze eindgebruikers dat de nieuwste sw niet correct kan worden geïnstalleerd.

Naar aanleiding van de 1 batch is dit probleem naar voren gekomen, en Eneco heeft er niets mee gedaan. Je mag wettelijk gezien de klanten niet de dupe laten worden van deze praktijken.

PS: ik heb de Algemene voorwaarden er even bij gepakt. Wat ik al een tijdje eerder aangegeven had, staan er enkele bepalingen in die in strijd zijn met de wet op aankoop/bescherming persoonsgegevens. Kijk hier eens na en pas ze aan.
Reputatie 6
Badge +3
Oh, dan begrijp ik iets niet goed. Ik dacht dat Eneco juist de verantwoordelijkheid afschuift. Prettig voor je dat je er een leuke bijverdienste aan hebt. Hoeveel heb je er al gerepareerd? Lukt het je altijd? Ik las ergens dat zo’n 25 procent van de apparaten binnen twee jaar vastloopt. Heb je ook die indruk?

Ja Eneco schuift de verantwoordelijkheid van zich af. Althans ze verwijzen naar algemene voorwaarden terwijl ik vind dat ze toch zelf die verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.

Ik heb ze niet geteld maar ik vermoed al snel een stuk of 10. En ja het lukt altijd (mits natuurlijk geen hardware defect, maar ook dan kan ik vanuit een andere toon reparaties uitvoeren). Ik heb niet de indruk dat 25 procent binnen twee jaar vast loopt. De meeste Toon's (oud model, stuk of 400 duizend uitgebracht) draaien gewoon nog hoor 🙂
Reputatie 6
Badge +3
Nog even een update. Onlangs weer twee vastgelopen Toon's ontvangen en moeten repareren. Eigenaren tevreden en met behoud van de data/geschiedenis op de Toon.

Bijzonder, want sinds half juni veplicht de update van de Toon een tussenstap naar firmware 5.0.6. Was het zo dat ook deze installatie mis ging?

Wat blijkt is dat de update voor deze twee toons naar 5.5.7 al eerder automatisch was gedownload (ergens in mei). En hiermee dus geen kans om een verplichting naar 5.0.6 te krijgen omdat de update voor 5.5.7 immers al klaar stond (met de bug er in dat hij vol zou lopen). Kortom, alle wat redelijk oudere Toons die sinds release van 5.5.7 tot de wijziging half juni al de update hadden gedownload (maar nog niet geinstalleerd) staat klaar om stuk te gaan.

Gelukkig is onlangs 5.9.6 uitgebracht en dit is na de verplichte tussenstap via 5.0.6. Toons die inmiddels 5.5.7 hadden klaar staan maar nog niet geupdate zijn zullen automatisch de update naar 5.5.7 verwijderen en 5.9.6 willen gaan downloaden. Maar dan wordt de tussenstap naar 5.0.6 verplicht en gaan die Toons dus 5.0.6 downloaden.

Ik vermoed derhalve dat, zodra 5.9.6 voor alle Toons is vrij gelaten, er geen kapotte Toons meer bijkomen en dat dit gedoe dan eindelijk achter de rug is.

Ben wel benieuwd hoeveel kapotte Toons er nog zijn in het land hierdoor waarvan de eigenaar niet de weg weet naar dit forum of naar marktplaats. @Eneco wellicht een idee om die Toons ook te laten reparen door mij? Ik wil best wel wat doen aan mijn (al redelijk lage) vergoeding van 50 euro per Toon als jullie met een flink aantal aankomen 🙂

Reageer