Update mislukt. Toon start nu niet op | Eneco Community
vraag

Update mislukt. Toon start nu niet op

• 28 mei 2019
  • 50 reacties
  • 1720 Bekeken

Toon eerste bericht

50 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Update over het vol raken van de Toon 1 bij een update naar 5.5.7:

De update van een Toon 1 naar firmware 5.0.4 is sowieso al een hele krappe bedoeling. Tijdens die upgrade schiet de Toon al in de laatste 5MB beschikbare ruimte gereserveerd voor 'noodgevallen' (technisch: gereseveerd voor root). Op zich nog geen ramp, tenzij de Toon vol zit met logs van eerdere updates en service center logs. Een beetje lang levende Toon zit zo op een paar MB aan logs.

De update naar 5.5.7 (direct van een firmware ouder dan 5) is nog eens 4MB groter. Hierdoor is de kans dat de update de disk laat vollopen dus bijna 100%. Ik heb inmiddels in meerdere pogingen een Toon vanaf een oude versie geupdate naar 5.5.7 en het ging altijd fout, resulterend in een vastgelopen Toon (en waarna ik na een handmatige recovery weer opnieuw moest beginnen).

Vanaf 5.0.4 naar 5.5.7 gaat prima. Dat kost niet zoveel ruimte. Vanaf 4.22.7 (laatste fw4 versie) naar 5.5.7 gaat ook fout.

Mijn advies dan ook aan Eneco/Quby, zorg voor een verplichte tussen-update naar 5.0.4. Ook al is die ook krap, dat gaat blijkbaar nog net goed. Of doe de update naar fw5 in twee stappen, eerste het OS en daarna pas de QMF omgeving. Want als het OS eenmaal goed geupdate is, zal een daarna volgelopen disk nog altijd te herstellen zijn.
Reputatie 5
Badge +3
Jammer dat er geen moderator hier een reactie achterlaat...
Reputatie 7
Badge +3
Jammer dat er geen moderator hier een reactie achterlaat...
Of beter nog, iemand van de engineering club van Quby, een moderator kan er inhoudelijk weinig mee anders dan doorspelen naar Quby
Reputatie 3
Badge +5

Jammer dat er geen moderator hier een reactie achterlaat...Of beter nog, iemand van de engineering club van Quby, een moderator kan er inhoudelijk weinig mee anders dan doorspelen naar Quby

Bij problemen hoor je vaak niets. in een andere topic doen ze gewoon of ik er niet ben. Snap het af en toe ook
Reputatie 6
Badge
Hoi @AndyDenise

Mijn excuses als we een bericht van je over het hoofd hebben gezien 😩. Hier proberen we scherp op te zijn. Zojuist heb ik gezocht naar o.a. een probleem die je ervaart of vraag die je hebt gesteld, waar je nog op een verlossende antwoord wacht. Deze heb ik niet kunnen vinden. Wil je aangeven om welk topic het gaat? Ik kijk er dan meteen naar.

Groet. Urgel
Badge
code:
I am quite upset about this situation. I have a Toon thermostat that is out of warranty, but is now broken due to this software update, and it seems very clear that it is Eneco's fault for sending out untested releases with known bugs.
Reputatie 6
Badge
Hi @jasongray

I'm sorry the situation upsets you. Did you send Folkert your display number, like he asked, so he could take a look at your situation? If not you can also send your display number to me true pm.

Greetings. Urgel
Badge
I sent it, but the answer was that it is out of warranty, so it cannot be checked. I understand, but I am still very upset that it has become a rock because of untested software.
Reputatie 6
Badge
Ah, i understand @jasongray

About the software, it is tested out thoroughly before its sended out to our customers. Did you update your Toon on a regular basis before the last update?

Greetings. Urgel

About the software, it is tested out thoroughly before its sended out to our customers.

As ‘n tester I can confirm this!!😀
Badge
Ah, i understand @jasongray@jasongray@jasongray

About the software, it has been tested out thoroughly before being sended out to our customers. Did you update your Show on a regular basis before the last update?

Greetings. Urgel

I went to a new house and inherited it, so when I saw that there was a new update, I just applied it. I think it probably wasn't updated before. It is still not an acceptable software condition if updating a much older version causes the device to break. This must be checked in the updater
Reputatie 6
Badge
@jasongray

I now understand the situation much better. We have stated it in our 'Terms and Conditions' that keeping Toon updated is the owners responsibility. Not keeping Toon updated can cause it to get stuck in an update when there is a to big of a gap between software versions that it needs to overcome.

That's most likely what happened with the Toon you inherited, next to the fact that the warranty is not valid at this point. Its not a pleasant situation but at this point there is nothing we can do for you.

Greetings. Urgel
Reputatie 5
Badge +3
@jasongray

I now understand the situation much better. We have stated it in our 'Terms and Conditions' that keeping Toon updated is the owners repsonsibility. Not keeping Toon updated can cause it to get stuck in an update when there is a to big of a gap between software versions that it needs to overcome.

That's most likely what happened with the Toon you inherited, next to the fact that the warranty is not valid at this point. Its not a pleasant situation but at this point there is nothing we can do for you.

Greetings. Urgel

Sorry but this is bullshit! Even a toon on 4.22.7 towards 5.5.7 breaks, if it has enough log data because it has been running for 4-5 years. And don't say 4.22.7 is too old... clearly this is caused by the update process of the Toon (I can proof it!).

Even the update from 4.22.7 to 5.0.4 (that is just one step higher) is to the edge of disk space available. It is a miracle that during the update to 5.0.4 we didn't see these update issue's. But it could occur then also if that Toon has just a bit more logging (because it lost connection somewhere in the last 5 years and logged all those disconnects for example).

@jasongray
I would be happy to help you. Check my post at https://link.marktplaats.nl/m1421349920
Reputatie 5
Badge +3
@jasongray

I now understand the situation much better. We have stated it in our 'Terms and Conditions' that keeping Toon updated is the owners repsonsibility.

And coming back to this... if it is the owners responsibility then why the discussion about 'auto update' recently? If it is the responsibility of the owner, you can't just auto update the Toon because that shifts the responsbility. Or give the owner the possibility to enable/disable auto-update (with disable as the default setting).
Reputatie 7
Badge +3
@jasongray if you have the energy to go to the court this is a sure win in your case. General terms & conditions can never overrule the law. In this case an unsafe update script was provided to you which you started in good faith with a damaged Toon as a result. Clearly Eneco is responsible for the damage in my humble view.
Reputatie 7
Badge +3

About the software, it is tested out thoroughly before its sended out to our customers.
As ‘n tester I can confirm this!!😀

This is a joke, 'veldtesters' only test small incremental updates to the very next release.
You have never tested a full update from a much older firmware.
The cases which now lead to broken Toons have never been tested clearly, otherwise we would have had a much more clever update script for sure.
Reputatie 7
Badge +6
@ThehogNL

Jammer dat je dit soort krachttermen nodig hebt om ander forumleden te overtuigen van je gelijk, ik verzoek je dit soort termen buitenwegen te laten in je volgende posts. Ook is deze Toon niet voorzien van een auto update, dat doet in dit geval er niet toe, dat is een andere discussie.
Reputatie 5
Badge +3
@folkert ga je nou echt mij wijzen op dat ene woordje? Kom op zeg. Als jullie de andere forumleden nou ook eens met respect zouden behandelen en beantwoorden dan zou de hele communitie veel beter af zijn. Niet dat ene woordje van mij.
Badge
@jasongray

I now understand the situation much better. We have stated it in our 'Terms and Conditions' that keeping Show is the owners responsibility. Not keeping Show updated can cause it to get stuck in an update when there is a big or a gap between software versions that it needs to overcome.

That's most likely what happened with the show you inherited, next to the fact that the warranty is not valid at this point. It's not a pleasant situation but at this point there is nothing we can do for you.

Greetings. Urgel

I understand very well, you do not want to take responsibility for your poor software quality control and you make it a problem to assume that an update you pushed was safe to apply. I find it terrible but there is not much I can do.
@jasongray when you input your own problem to someone else and you get rid of it, then you actually solved it. Is it the right way to solve problems? No
Does it work? Yes
We all expected a much more client friendly approach from Eneco to their own problems but unfortunately their support is (getting) very weak. Good luck with your issue.
Badge
Het lijkt erop dat dit niet goed getest is door Quby.
er zijn inmiddels 5+ mensen die contact met mij hebben opgenomen om het probleem met de Toon door mij te laten oplossen. Deze mensen gaven ook aan dat een Toon abonnement voor hun geen meerwaarde heeft als Eneco “toch geen service verleent waar je wel voor betaald”. Niet mijn woorden maar zo is het echt gezegd.

Alle mensen heb ik gezegd hoe het zit met de mislukte update en gingen nogmaals contact met Eneco opnemen. Hopelijk is de telefonische klantenservice beter dat de “klantenservice” hier en zorgt men er voor dat deze mensen klant blijven anders valt er voor Eneco een hoop te verliezen.

Waarom lukt het een aantal “amateurs” wel om de problemen goed te onderzoeken en op te lossen en een “professioneel” bedrijf met 80+ FTE niet? Misschien moet het bedrijf maar eens de samenwerking met deze “amateurs” actief opzoeken en onderhouden zodat er aan alle kanten alleen maar winnaars zijn.
@marc.vanderkooy, wat goed dat je de weg hebt gevonden tot de forum.eneco, wij wensen je heel veel plezier bij de community. Maar a.u.b. geen moeilijke vragen stellen he...✌🏼😂
Badge
@marc.vanderkooy, wat goed dat je de weg hebt gevonden tot de forum.eneco, wij wensen je heel veel plezier bij de community. Maar a.u.b. geen moeilijke vragen stellen he...✌🏼😂

Ik lees al een tijdje mee en discussieer op de achtergrond genoeg met mensen die hier wel actief posten. Nu moest ik ook gewoon even iets kwijt 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Makooy Op tweakers verschijnen nu ook mensen met gecrashte Toons na een update met de vraag of iemand er nog wat aan heeft...
Reputatie 6
Badge +2
Ik lees al een tijdje mee en discussieer op de achtergrond genoeg met mensen die hier wel actief posten. Nu moest ik ook gewoon even iets kwijt ;)

Tijd om je avatar aan te passen, @Makooy 🙂

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen