Update mislukt. Toon start nu niet op | Eneco Community
vraag

Update mislukt. Toon start nu niet op

• 28 mei 2019
  • 61 reacties
  • 3893 Bekeken

Badge +1
  • Net lid geworden (level 1)
  • 2 reacties
Heb op Toon de optie update bijwerken aangeklikt. Hierna kreeg ik het volgende scherm:

Na uren wachten Toon opnieuw opgestart, daarna dit:

Lees op dit forum allemaal discussies, en opties als: garantie of niet , monteur laten komen?
Kost dan 75 euro monteur en 70 euro nieuwe toon1.

Mijn vraag is heel simpel:Is het mogelijk om gewoon de nieuwste Toon op te sturen die ik dan zelf installeer, en wat kost dat dan?

Wilmar

61 Reacties

Ik denk dat dat €200 zal gaan kosten.
Maar waarom kijk je niet op Marktplaats?
Reputatie 7
Badge +6
@Wilmar

Kun je de Toon eens een harde reset geven door de ketelmodule twee minuten uit het stopcontact te halen? Ik zie dat je momenteel over versie 3.2.18 beschikt. Het display probeert nu up te daten naar 5.5.7. Ik heb dit aangepast naar 4.22.7, dan hoeft Toon minder data te verwerken. Ik verneem graag van je of het gelukt is, dan ken ik daarna de meest recente update aan je toe.
Reputatie 6
Badge +3
@Folkert, als de toon al 5.5.7 (deels) heeft gedownload kan je niet meer een oudere firmware selecteren. De interne package manager raakt dan in de war.

Dit lijkt me een gevalletje repareren/vervangen (door Eneco of door een hobbyist).
Badge +1
Het probleem is dat deze Toon bij een zakelijke klant van mij hangt waarvoor ik een aantal verhuurpanden onderhoud.
Als ik nog uren ga tobben met deze Toon dan kost dat meer als een nieuwe Toon.
Daarnaast ben ik van mening dat als een Toon crasht door een update die Eneco mij toestuurt dat dat een probleem van Eneco is.
Ondertussen is mij op dit forum echter gebleken dat Eneco zich wel erg snel verschuilt achter garantietermijn etc.
Eneco biedt dus een contractverlenging aan van 3 jaar(terwijl klant helemaal niet op zoek is naar verlenging ofzo, is gewoon al jaar en dag klant) maar als de daarbij geleverde Toon het dan begeeft, nogmaals, door een udate die Eneco mij toestuurt dat, dan is de garantietermijn opeens verlopen!

@Folkert Ik zal begin volgende week de voorgestelde reset de door jou voorgestelde reset nog proberen.
Reputatie 6
Badge +3
Je mag hem ook opsturen naar mij hoor. Voor de helft van wat Eneco vraagt voor reparatie. Ben je hem hooguit drie dagen kwijt inclusief transport tijd.
Reputatie 6
Badge +1
@Wilmar

De reden dat Toon nu vastloopt is dat er tussentijds geen software updates zijn uitgevoerd. Deze sturen we regelmatig en verschijnt er een melding op Toon. Het is nu een te grote stap voor Toon om de nieuwe update binnen te halen. We horen graag van je of het volgende week is gelukt.

Groeten, Tina
Reputatie 7
Badge +9
@Wilmar

De reden dat Toon nu vastloopt is dat er tussentijds geen software updates zijn uitgevoerd. Deze sturen we regelmatig en verschijnt er een melding op Toon. Het is nu een te grote stap voor Toon om de nieuwe update binnen te halen. We horen graag van je of het volgende week is gelukt.

Groeten, Tina

@TinaC ,

Zijn Toon heeft al bestanden gedownload van update-versie 5.5.7, hierdoor zal hij geen update binnen halen die Folkert klaar heeft gezet, hier zal eerst de bestanden van 5.5.7 moeten voor worden verwijderd, of Toon zal vervangen moeten worden 🙂
Vandaar ook mijn advies kijk even op Marktplaats voor een vervangende Toon®️1 of stap meteen over op een Toon2.
De MP optie is goedkoper (gemiddeld 40/50 euro) dan de optie van Eneco die €145 kost.
Reputatie 6
Badge +3
Maar dan ben je wel je geschiedenis kwijt op je marktplaat Toon. Nog beter is dus door een hobbyist zoals ik laten repareren.
Badge
@Folkert @TinaC

Ik heb precies hetzelfde probleem als beschreven in dit bericht. Mijn thermostaat is momenteel uitgeschakeld sinds het weekend. Kan een van de moderators helpen met een aantal praktische hulp om het te resetten, of welke stappen moet ik vervolgens nemen? Ik geloof dat de Toon-thermostaat maar een paar maanden oud is.
Reputatie 7
Badge +2
@jasongray

Wat balen dat ook jouw Toon is vastgelopen tijdens een update. Zelf ben ik ontzettend nieuwsgierig naar wat hier de oorzaak van kan zijn. Wil je hiervoor je klantnummer toevoegen aan je profiel, zodat ik dit kan uitzoeken?

Groet. Urgel
Badge
@jasongray

What a pity that your tone also got stuck during an update. I am very curious about what could be the cause of this. Do you want to add your client number to your profile, so that I can sort this out?

Greeting. Urgel

code:
Thank you, I have added the customer service number to my profile
Reputatie 7
Badge +6
@jasongray

Thanks for adding your client number. Can you provide me with the display id, through a personal message? Than I look further into it for you.
Reputatie 6
Badge +3
@Folkert @Urgel ik heb de toon van @Wilmar voor reparatie gekregen. De Toon is vastgelopen door een volle disk tijdens de update.
Upgrade ging vanaf 3.2.18 naar 5.5.7 en is dus gestopt door de volle disk waarna cruciale bestanden (libraries) kwijt waren en hierdoor de toon niks meer kon.

Gelukkig heb ik de toon kunnen herstellen voor hem.

Als jullie interesse hebben in de logs van deze Toon stuur me een PM. Ik vind persoonlijk wel dat jullie hier onderzoek naar moeten doen. Er was niks bijzonders aan de Toon waardoor hij was vol geraakt. Gewoon doordat hij van een te oude firmware kwam. De klant treft dus geen blaam.
Reputatie 7
Badge +9
@Folkert @Urgel ik heb de toon van @Wilmar voor reparatie gekregen. De Toon is vastgelopen door een volle disk tijdens de update.
Upgrade ging vanaf 3.2.18 naar 5.5.7 en is dus gestopt door de volle disk waarna cruciale bestanden (libraries) kwijt waren en hierdoor de toon niks meer kon.

Gelukkig heb ik de toon kunnen herstellen voor hem.

Als jullie interesse hebben in de logs van deze Toon stuur me een PM. Ik vind persoonlijk wel dat jullie hier onderzoek naar moeten doen. Er was niks bijzonders aan de Toon waardoor hij was vol geraakt. Gewoon doordat hij van een te oude firmware kwam. De klant treft dus geen blaam.

Auw!
Ik voel een interne spoed-overleg aankomen! 😃
Reputatie 7
Badge +4
ik niet hoor, dit soort meldingen zijn in het verleden altijd volkomen genegeerd door Quby.

ik voel wel nog meer crashende Toons aankomen. Wel vreemd dat Eneco en Quby daar nog steeds geen verantwoordelijkheid voor hebben genomen. De Toon wordt tenslotte onbruikbaar door een officiële update wat nooit zou mogen gebeuren als daar voldoende checks inzitten....

Pikant detail is wel dat het alleen maar gerepareerd kan worden met root access op de Toon. Waarschijnlijk is het makkelijker voor Eneco om in dit soort gevallen maar gewoon de hele Toon te laten vervangen.
Reputatie 3
Badge +5
Wat lopen er de laatste tijd veel toons vast slechte zaak!
Reputatie 6
Badge +3
Goede zaak voor wie toon reparatie diensten verleend 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Toch blijf ik erbij dat Eneco dit moet oplossen (produktaansprakelijkheid). Het is nu al vaak gemeld hier op het forum, ze weten ervan maar ondernemen geen actie on het update script fool-proof te maken.
Sterker nog, er wordt getest met automatische updates, ik hou mijn hart vast als dat live gaat.
Ik vrees dat de beschikbare Toon reparatie capaciteit dan niet voldoende meer is.
Reputatie 6
Badge +3
Nog even gekeken waarom de betreffende Toon niet de update ging afbreken want voor zover ik wist zat er werkelijk code in de (officiele) update scripts van de Toon die controleert of er wel genoeg disk ruimte is voor de updates. De Toon gaf ook aan in de log:

code:
>> logKeyValText: key(upgrade-error-disk-space-report), value({"log":5548,"config":300,"rrd":6696}) and text({"fromVersion":"3.2.18","toVersion":"5.5.7","diskSpaceAvailable":15240,"diskSpaceRequired":82232})

Met andere woorden, de check in het script geeft aan dat er te weinig ruimte is voor de update. Toch koos de Toon er voor om door te gaan. Waarom?

Dat blijkt door deze toevoeging in he script:

code:
checkAvailableSpace # Only log until we are sure we don't have too many false positives || errorExit "space-check" "Insufficient system space!"

De resultaat van checkAvailableSpace wordt dus NIET beschouwd als een error. De errorExit staat achter de # commentaar en wordt dus niet uitgevoerd. Eneco, of eigenlijk Quby, kiest er voor om dit dus alleen te loggen en verder er niks mee te doen. Bewust van het gevaar dat het mis kan gaan als er disk ruimte te kort is? In ieder geval vinden ze het blijkbaar belangrijker dat de Toons gaan updaten ook al geeft hun eigen check aan dat het mis kan gaan.

Ik zou zelf liever te veel false positives hebben dan Toons die werkelijk de mist in gaan. Een toon die niet wil updaten (door een false positive, een toon die wel genoeg ruimte zou hebben) kan altijd later nog geupdate worden na een aanpassing van het script. De Toons die werkelijk stuk gaan moeten vervangen worden.
En toch heeft de moderator @TinaC dit gezegd in een andere topic. In feit mag Eneco/ Quby onze Toon's op afstand opblazen, dat er is niks aan het handje.😂
Ben eigenlijk ook benieuwd wat de consumentenbond zegt over zulke voorwaarden en privacy vet...

"De zin waarin wij aangeven dat wij nog niet het fijne van de update weten creëert in dit geval onnodige verwarring c.q. achterdocht. Hiervoor onze excuses. We hebben de tekst in de opening post hierop aangepast. Hierin staat ook dat buiten de automatische update de softwareversie 5.6.10 gelijkwaardig is aan 5.5.7. Het issue met de gekoppelde repeater heb ik bij de softwarebeheerders gemeld.

Toon is uiteraard van jou, maar in de algemene voorwaarden hebben we wel het een en ander opgenomen m.b.t. dit soort zaken. Dit maakt dergelijke ontwikkelingen als deze mogelijk.

Module 6 - De Software
2. Overige bepalingen in verband met de Software
2.2. Eneco heeft het recht om de Software (derden)functionaliteiten/of content (inclusief geschiktheid bepaalde functies) zonder voorafgaande aankondiging te veranderen. Eneco vergoedt geen kosten en is niet aansprakelijk voor dergelijke veranderingen.

Groeten, Tina"
Reputatie 7
Badge +4
@TinaC Dit kan je opnemen in de voorwaarden maar daarmee sluit je niet de aansprakelijkheid uit voor het onbruikbaar maken van een Toon middels een software update, zeker als er zelfs is aangetoond dat de update scripts moedwillig de waarschuwing van onvoldoende schijfruimte negeren. Iedere rechter zal gehakt maken van de algemene voorwaarden in dit geval.
Voorwaarden is alleen van toepassing als er naar een aanvaardbare periode (in dit geval) 1 jaar (wat betwistbaar is, aangezien dit product gem. 3jaar mee gaat) de garantie cq ontwikkeling stopt.

Eneco gaat hier de fout in daar er in de voorwaarden staat

2.2. Eneco heeft het recht om de Software (derden)functionaliteiten/of content (inclusief geschiktheid bepaalde functies) zonder voorafgaande aankondiging te veranderen. Eneco vergoedt geen kosten en is niet aansprakelijk voor dergelijke veranderingen.

Dit wil niet zeggen dat auto-update hier onder valt, sterker nog!. Eneco mag zeker deze verandering zonder aankondiging aanpassen, maar dan moet elke toon op de markt die jonger dan 1 jaar gewoon blijven werken.

dus elke toon die vastloopt, ongeacht auto-update valt onder garantie en dient daardoor door eneco te vervangen/repareren. Na die 1e jaar mag eneco ongeveer 50% van de kosten voor vervanging vragen.
Het zal best zo zijn als het mis gaat, maar het geeft een hele slechte gevoel als klant, op betrouwbaarheid van de apparatuur en het bedrijf zelf.
Reputatie 7
Badge +4
vastlopers die optreden vanwege een aantoonbaar schadelijk upgrade script worden hierdoor niet gedekt. In dit geval wordt er vermijdbaar schade aangericht aan de Toons wat vergoed moet worden in mijn optiek.

Upgrades vanaf oudere versies naar 5.5.7 op een Toon 1 is een soort Russische roulette op dit moment...

Reageer