Toon2 herstart steeds | Eneco Community
vraag

Toon2 herstart steeds

  • 14 september 2018
  • 84 reacties
  • 1961 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 554 reacties
Sinds 20:30, herstart Toon2 steeds om de 5 minuten of zo..

Is er een storing of zo?

Er is geen software update geweest zie.

84 Reacties

Reputatie 4
Badge
Qmf/log/99_debug.log.json o.i.d.

Daar zie ik een mooie regel in:
["2018-07-19 21:03:18 +0000",99,4,0,"The wireless chip has crashed, a reboot is required until properly fixed."],

En heeeeeel veeel:
["2018-09-15 02:35:04 +0200",99,1,0,"Netcon recovered after missing %i ARP replies",[5]],

Zoals al aangegeven door @thehognl lijkt het er echt op de Toon2 problemen met ARP-requests/replies.
Reputatie 6
Badge +2
Ja @Urgel ik zou wel even iemand laten kijken naar deze logs. Lijkt op een bijzonder iets waar je zonder veel moeite toch even waarschijnlijk heel veel leed in de toekomst mee kan voorkomen bij meerdere gebruikers.
Reputatie 4
Badge
Hoe kom je bij die log bestanden?

Een manier welke wij in deze topic niet mogen bespreken 😉
maar hier wel: https://forum.toon.nl/de-huiskamer-29/rooten-van-toon-1767/index1.html
Reputatie 7
Badge +4
Gissen hoe het bij anderen gaat is alleen gissen en topic vulling.??
Precies zoals Urgel bedoelt vwb gissen.


Dit gissen is al Jaren de norm op dit forum ®, ik noem geen namen.
Ik ben erg blij dat er nu eindelijk een moderator opstaat en hier eens wat van zegt, hulde aan @Urgel 👌 💪 , doorgaan zo, verander processen als deze kosten veel tijd, dus hou vooral vol ........
Reputatie 7
Badge +4
Correctie: iedere Toon 2 heeft dezelfde brakke wifi driver, de een merkt er alleen wat meer van dan een ander afhankelijk van de lokale netwerksituatie.
Hopelijk is het alleen een software kwestie wat gefixed kan worden. Als het een hardware kwestie is, zijn we verder van huis met zijn allen....
Reputatie 7
Badge +4
Het leven is simpel: gewoon ieder dag je modem resetten, keteladapter en cv ketel 5 minuten stroomloos maken en externe toegang openzetten. Dan pakt een moderator het wel op..... 😂 😂

Maar goed, via slimme driver software zijn wellicht de hardware tekortkomingen misschien nog enigszins op te vangen. Anders wordt het een tijdje uitzitten totdat er een terugroep aktie komt voor Toon 2's. Hopelijk zonder blokkering van de root methode 😨 in de volgende hardware revisie.
Reputatie 4
Badge
Ik denk dat hier meer problemen mee zijn als dat @Urgel denkt dat het er zijn.
Zelf heb ik 2x Toon2 in bezit. 1 aan de muur en 1 om mee te testen.

Beide hebben brakke wifi verbindingen. Zelfs als het access point op 30cm staat blijft de toon2 met enige regelmaat hangen op "verbinding opbouwen" of iets dergelijks.

Gisteren op de test Toon2 een spontane herstart gekregen nadat ik van wifi netwerk wisselde.

Begint er steeds meer op te lijken dat er problemen spelen met de wifi drivers/chipset al zal Eneco/Quby dat blijven ontkennen.

Mochten er logs nodig zijn dan zie ik graag een PM met welke exacte logs nodig zijn. Er kan niet met mij meegekeken worden omdat ik geen abonnement hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Qmf/log/99_debug.log.json o.i.d.
Reputatie 7
Badge +4
Nog eens even wat ping testen gedaan (50 packets verstuurd van 32 bytes). Jammer dat Toon 2 geen ethernet poort meer heeft......

Dit zijn de resultaten op een Toon 1:
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 6ms, Average = 2ms



Dit zijn de resultaten op een Toon 2:
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 3ms, Maximum = 254ms, Average = 57ms


Beide Toons hangen aan dezelfde Wifi router en staan naast elkaar.
Dit beeld is typisch voor alle Toons die ik in huis heb.
Echt werk aan de winkel voor Quby
Reputatie 7
Badge +2
@ Allen,

Het lijkt mij handig het onderzoek af te wachten, voordat we gaan speculeren waar de reboots wel of niet aan kunnen liggen.

Groet, Urgel
Reputatie 5
Badge
Graag on-topic blijven. Deze thread loopt nu langzaam naar 'hoe sluit ik mijn thuisnetwerk aan zonder gebruik te maken van de geleverde router van de ISP'. Heeft niks met het rebooten van de toon 2 te maken. In het tweakers.net forum is er genoeg te lezen hoe dit moet overigens.
Reputatie 7
Badge +4
@Urgel Is het sowieso niet handig dat Quby even in de log kijkt waarom de herstarts plaatsvonden?
Het komt nu zo vaak voor dat ik me wel ongerust zou gaan te voelen bij Quby.
Reputatie 5
Badge +6
@Urgel
Liever voorkomen dan genezen.
Ik kan de support openzetten...

Wil liever geen herstarts meer
Reputatie 7
Badge +4
@Urgel de reden dat ik het vroeg is omdat het aantal supportmeldingen evenredig gaat stijgen met het aantal nieuwe Toons in het veld als dit inderdaad een structureel issue is. Lijkt me dat jullie bij Eneco er nog wel het grootste belang bij hebben om dit tot op de bodem uit te zoeken.
Reputatie 7
Badge +4
Met structureel bedoel ik dat er relatief veel nieuwe Toons last van hebben in meer of mindere mate.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb hetzelfde probleem, mijn Toon2 herstart ook willekeurig

Maandag 24-09 wordt mijn Toon2 vervangen.

Ik houd jullie op de hoogte of de Toon2 niet meer reboot!
Reputatie 7
Badge +2
@Juan

Zoveel opstartmomenten zijn niet gebruikelijk. Je ervaring nu is wel het onderzoeken waard. Ik zal hier een melding van maken en zodra er meer bekend is laten we het weten.

Groet, Urgel
Reputatie 7
Badge +9
@Juan

Heb je voor mij nog aanvullende info?

1. Internet provider
2. Model modem/router


Let op mijn woorden, ze gaan zomenteen terug komen

"Dit lig aan Ziggo ism de Connectbox, klant zal contact moeten opnemen met Ziggo om dit issue op te lossen."

Terwijl eventuele ping verzoeken aan Toon2 liegen er niet om..
Dat is niet te hopen, want zeker op een gesplitste 2,4 GHz werkt de Connectbox meer dan geweldig.
Reputatie 7
Badge +2
@mAiden,

Geen zorgen. 😉 We zullen het grondig onderzoeken. Als het een Toon issue is, dan wordt dat uiteraard toegegeven en komt er een vervolg. Is het geen Toon issue, dan zullen we ook daar transparant in zijn.

Groet, Urgel
Reputatie 7
Badge +9
@mAiden,

Geen zorgen. 😉 We zullen het grondig onderzoeken. Als het een Toon issue is, dan wordt dat uiteraard toegegeven en komt er een vervolg. Is het geen Toon issue, dan zullen we ook daar transparant in zijn.

Groet, Urgel


@Urgel,

Ik hoop het..

Vaker issue van gelijke aard voorbij zien komen, telkens werd er met de vinger naar de ISP van gebruiker gewezen.
Hoi Ricardo,
Ook Quby heeft inmiddels bevestigd dat er nader naar gekeken wordt.
De logs van @competer zijn bekend; ik hoop nu maar dat Eneco via de monteur zijn Toon2 bij de juiste persoon bij Wuby krijgt.
Reputatie 7
Badge +9
@mAiden,

Geen zorgen. 😉 We zullen het grondig onderzoeken. Als het een Toon issue is, dan wordt dat uiteraard toegegeven en komt er een vervolg. Is het geen Toon issue, dan zullen we ook daar transparant in zijn.

Groet, Urgel


@Urgel,

Ik hoop het..

Vaker issue van gelijke aard voorbij zien komen, telkens werd er met de vinger naar de ISP van gebruiker gewezen.


Wat ook voor connectie problemen kan zorgen is dat de gebruiker zijn eigen router achter die van de ISP plaatst zonder deze in bridge mode te zetten zodat er een dubbel NAT conversie plaats vind met alle gevolgen van dien..


Ben ik niet helemaal met je eens. Ik werk als netwerkbeheerder bij ICT bedrijf. Zonder bridge modus / DMZ modus kan je wel degelijk een router er achter plaatsen.. Zorgen dat je niet de WAN poort gebruik op de router van je ISP, maar wel op je eigen router (Lan1 >> WAN poort op eigen router.)
Dit werkt bij mijn thuis ookal meerdere jaren perfect, zonder storing.
Er worden nu weer zaken bijgesleept die niet bekend zijn en ook nog eens gewoon perfect werken zoals @mAiden beschrijft. ?
Mijn Ziggo modem staat al jaaaren NIET in de bridge mode met daar achter geknoopt een extra router.
Logisch trouwens niet in de bridge mode, omdat je dat je hotspot functie in geheel Nederland kwijt bent.?
Nooit uitval en Toon®️ krijgt keurig een IPadres van de 2e router incl internet toegewezen. ???
Reputatie 5
Badge +6
Er worden nu weer zaken bijgesleept die niet bekend zijn en ook nog eens gewoon perfect werken zoals @mAiden beschrijft.
Mijn Ziggo modem staat al jaaaren NIET in de bridge mode met daar achter geknoopt een extra router.
Logisch trouwens niet in de bridge mode, omdat je dat je hotspot functie in geheel Nederland kwijt bent.


Daar gaan we weer....

Voor beide heren die schijnbaar altijd in een koppel reageren op andere en NOG steeds niet lezen wat een ander schrijft!

Probeer ik het hier NOGMAALS op een kindvriendelijke manier uit te leggen wat ik hierboven schreef.

De situatie bij de meeste mensen thuis als deze een bezoek krijgen van de ISP monteur met onder zijn arm een router. In de meterkast van de klant staat meestal al een eigen router met wifi. Deze word losgekoppeld door de desbetreffende monteur en opnieuw aangesloten via de LAN uitgang van hun ROUTER en gekoppeld op de WAN zijde van de klant router.

@Brandje

Goed lezen wat ik als eerste schreef, ik heb NIET gehad over het in BRIDGE mode zetten van de ISP router. En dat het bij jou en bij mAiden werkt wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo is.

@mAiden

Dit kan als je geen VOIP afneemt van je ISP, je kan de brakke routers er sowieso er dan tussenuit gooien en terug in de doos in de kast in zetten.
Diegene die ook VOIP afnemen kunnen dit niet opdat de ISP de SIP gegevens niet vrijgeeft en zodoende gebonden zijn aan de router van de ISP en hun eigen router daarachter moeten plaatsen op de lan zijde van de ISP router.

Reageer