Toon warmt 's ochtends niet op naar programma-temperatuur.. | Eneco Community
vraag

Toon warmt 's ochtends niet op naar programma-temperatuur..

• 30 oktober 2013
  • 9 reacties
  • 457 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 49 reacties
Heb de afgelopen tijd gemerkt dat Toon 's ochtends niet de ingestelde temperatuur heeft opgewarmd. De temperatuur staat ingesteld op 20,5 graden, maar de daadwerkelijke temperatuur op t display is dan bijvoorbeeld 19,5 graden 's nachts geworden en heeft er niet toe geleid dat Toon de ketel heeft aangestuurd. De tijden staan allemaal goed, is al meerdere malen gereset in de afgelopen tijd en heeft de laatste software update. Verder werkt 'ie prima, behoudens het feit dat ie nog steeds soms spontaan de internetverbinding kwijt raakt ondanks het feit dat ik m een vast IP-adres heb gegeven. Wellicht iemand bekend met dit fenomeen ?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

9 Reacties

Maar waarvoor stel je de temperatuur dan niet met om te beginnen met 0.5 grden handmatig bij.
Reputatie 1
Badge
Het kan toch niet de bedoeling denk ik zijn dat ik een thermostaat bij moet gaan stellen? Als ik instel bijvoorbeeld 06.00 uur 20,5 graden, dan verwacht ik van Toon dat deze enige tijd van tevoren begint met aanwarmen zodat ie om 06.00 uur op 20,5 zit. Als dit betekent dat er 1 graad overbrugt moet worden dan zal ie wellicht om 05.00 uur moeten beginnen. Dit deed mn vorige Honeywell ook, zodat t op t ingestelde tijdstip precies goed was. Was eigenlijk niet van plan om handmatig hierin te gaan corrigeren, want dan lijkt t erop dat de techniek achter Toon niet up-to-date is.
Reputatie 1
Badge
Heb je tip toch opgevolgd en de temperatuur voor t opstaan in t programma naar 21 graden gezet. En jawel, begon gelijk met opwarmen. Wel bijzonder, waar zou dit aan kunnen liggen?
Reputatie 3
Badge +1
Misschien onnodig maar?
  • staan je temperatuurstanden juist ingesteld: Weg, Slapen, Thuis, Comfort.
  • staan je programma-instelling in  de juist volgorde, dus Slapen - Thuis - Weg - Comfort  (alleen welke je gebruikt natuurlijk).
  • staat je programma op AAN (kun je zien in tabblad  "Menu" in figuurbutton "programma".
Hoi FrankH,

Toon kiest net als alle andere thermostaten een opwarm tijd die hij geleerd heeft.
Hij kan berekenen wanneer het opwarmen moet starten om op het gevraagde tipstip de temperatuur bereikt te hebben.
Als het buiten kouder wordt en 's-nachts de temperatuur in je huiskamer sneller daalt, zal Toon dus ook eerder beginnen.
Dat zit in het normale inleer proces wat een continue proces is.

Je vermeldt overigens niet welke versie je nu draait?

Sommige hebben Toon op een plek hangen waar een kleine handmatige correctie van de temperatuursensor in Toon nodig is. Niets mis mee om dat iets te verstellen.
Doe dat rustig aan, want je verstoort daar ook het inleerproces mee.
Geef Toon na zo'n kleine wijziging weer even tijd om daarop te reageren.
Reputatie 1
Badge
Bedankt voor jullie reacties! Heb de laatste sotfware versie er op zitten (2.5.18). Op zich maat t toch niet uit als mn dagelijkse programma als volgt is: slapen - comfort (2 uurtjes) - thuis - comfort ?  Thuis staat bijv op 20 graden, comfort 21 graden. Als ik mn vorige Honeywell er naast plaats geven beiden dzelfde temperatuur aan, dus qua locatie en meting lijkt ie me wel juist te werken. Wellicht is t idd een kwestie van inleerproces. Moet ie opnieuw gaan inleren als je m een reset geeft met t knopje aan de onderzijde of onthoudt Toon dan z'n eerdere aanwarmgedrag? 
Reputatie 6
Badge +1
Het inleerproces is een continu proces om de aanwarmtijd te optimaliseren. De resetknop doet daar niks mee. Hij onthoud altijd al wat hij geleerd heeft.
Bedankt voor jullie reacties! Heb de laatste sotfware versie er op zitten (2.5.18). Op zich maat t toch niet uit als mn dagelijkse programma als volgt is: slapen - comfort (2 uurtjes) - thuis - comfort ?  Thuis staat bijv op 20 graden, comfort 21 graden. Als ik mn vorige Honeywell er naast plaats geven beiden dzelfde temperatuur aan, dus qua locatie en meting lijkt ie me wel juist te werken. Wellicht is t idd een kwestie van inleerproces. Moet ie opnieuw gaan inleren als je m een reset geeft met t knopje aan de onderzijde of onthoudt Toon dan z'n eerdere aanwarmgedrag? 

Hoi Frank,

Je kan en mag elk prgramma kiezen mits je maar een minimale schakeltijd van 30 minuten aanhoudt.
Mooi dat je temperatuur nu gesynchroniseerd loopt.

Hij houd de eerder aangeleerde zaken inderdaad paraat, merkte je niet vanmorgen toen het aanmerkelijk kouder was, dat Toon eerder ging stoken?
Reputatie 1
Badge
Vanochtend bleek m'n enthousiasme 'ijdele hoop'. Toen ik om 08.00 uur beneden kwam was de temperatuur 20 graden, terwijl Toon staat ingesteld dat om 07.00 uur de Comfortstand (na de Slaapstand) op 21 graden actief moet zijn. Staat ook netjes op Comfortstand, echter heel de nacht niet aangewarmd (wel lekker goedkoop zo 😉. Kennelijk is het in m'n huis afgelopen nacht dus ook niet kouder dan 20 graden geworden. Afgelopen week was 't ochtends wat kouder geweest en toen is 'ie wel gaan aanwarmen. Als ik t scherm activeer wordt ie ook niet alsnog wakker o.i.d. Hij warmt niet aan, maar het gekke is dat ie het 's middags wel gewoon doet als 'ie van Thuis naar Comfort gaat. Kan het er mee te maken hebben dat Toon pas gaat opwarmen als het verschil in graden > 1 graad is ? Heb m trouwens voor de vloerverwarming beneden ook netjes op vloerverwarming staan, waarbij Toon dan dus ongeveer 1 graad per uur opwarmt volgens de instellingen. Betreft OpenTherm communicatie met de ketel en dit is allemaal ok qua verbindingen, aansluitingen, ketel etc.. Wie weet de oplossing ?