Toon verwarmt te lang door. | Eneco Community
vraag

Toon verwarmt te lang door.

• 30 oktober 2016
  • 38 reacties
  • 1347 Bekeken

Badge
We hebben Toon nu enkele maanden. Tijdens het opwarmen schiet de temperatuur 1, soms wel 2 graden door. Het kleine vlammetje is nog aan als de ingestelde temperatuur al is bereikt.

Ik het al diverse instellingen geprobeerd maar krijg het niet goed. Ik heb de maximale cv temperatuur al omlaag gebracht naar 60 graden.

Doordat het eerst te warm wordt, en daarna weer moet afkoelen voelt het niet behaaglijk. Er wordt geklaagd dat het soms koud is terwijl de temperatuur volgens Toon weer terug is gezakt naar de ingestelde temperatuur.

Externe toegang is in geschakeld.
CV: Remeha Avanta.
Aansturing: opentherm.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

38 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@DolfDoddema

Ik ie dat de temperatuur inderdaad op sommige momenten meer dan een graad boven de gewenste temeperatuur uitkomt. Ik heb dat doorgespeeld naar de softwarebeheerder. Zodra ik een terugkoppeling ontvang laat ik het aan je weten.
Reputatie 7
Badge +6
@DolfDoddema

We willen je Toon opnieuw laten inleren, hierdoor wordt je programma verwijderd. Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd goed uitkomt. Ik hoor graag van je of we dit mogen uitvoeren.
Badge
Ja dat mag.
Dank u voor uw support.
is er ook een manier waarop je als gebruiker zelf het inleren van Toon opnieuw kan starten?
Badge
Hier hetzelfde probleem...
Reputatie 4
Badge +4
@DolfDoddema,

Fijn dat je hiermee akkoord gaat. We starten proces opnieuw, dit betekent dat Toon vanaf nu weer twee weken nodig heeft om in te leren.
Reputatie 4
Badge +4
@Marcel Zeist,

Goed dat je het vraagt. Dit proces kan alleen door onze softwarebeheerders worden gestart, je hebt daar zelf geen mogelijkheid toe.
Reputatie 4
Badge +4
@Frankieman,

Als ik het goed begrijp, heb jij ook problemen met het stoken. Wordt het te warm in de woning? Wil je de externe klantenservicetoegang aanzetten? Dan bekijken we dit op afstand voor je.
Badge
@evavdZ

Ja klopt! De klantenservicetoegang staat aan!
Badge
Nadat het programma is gewist, kon ik geen werkprogramma meer instellen. Het maakte niet uit of ik het programma aan of uit schakelde.
Gebeld met de helpdesk en een reset moeten uitvoeren door bij de ketel de spanning 30 sec van de voedingsmodule te halen.
Na de herstart kon ik weer het programma ingeven.

Heeft deze herstart nog nadelige gevolgen voor de nieuwe in-leer periode?

Dolf.
Reputatie 7
Badge +6
@DolfDoddema

Nee dat heeft geen gevolgen voor het inleren, het inleren begint pas opnieuw na het instellen van het programma.
Ik zelf heb het omgekeerde probleem. Bij mij schiet de temperatuur ongeveer een halve graad door om vervolgens een halve graad onder mijn vraag temperatuur te gaan zitten en daar ook te blijven. Ik stel meestal de temp (Thuis) in op 21,5 graden, maar Toon blijft dan op 21 graden en houdt daar de temp op. Ook als ik de temp instel op 22,5 (via de Comfort knop) blijft Toon op 22. Wil ik 22,5 moet ik Toon op 23 graden zetten enz. Alle resetten heb ik gedaan, de aanvoertemperatuur in de ketel staat al jaren op de juiste temp en correctie in de temperatuur heb ik ook gedaan, Toon gaat altijd een halve graad onder mijn vraagtemperatuur zitten. En dit probleem is pas ontstaan na de grote storing van enkele weken geleden. Dat verband zal er wel niet zijn, maar daarvoor werkte Toon als een zonnetje.
Reputatie 7
Badge +6
@Groenmannetje

Ik zie dat de temperatuur niet gehaald wordt op bepaalde momenten. Is het een optie voor je om een programma in te stellen voor een dag of 10? Op deze manier leert Toon beter in in je woning, en zou het beter moeten gaan. Mocht dat niet helpen dan hoor ik het uiteraard graag.
Badge
We zijn nu enkele weken verder, en het is niet verbeterd. Toon regeld detemperatuur niet goed. Soms 1 á 2 graden er overeen, soms zakt de temperatuur een graad onder de ingestelde temperatuur. Mijn gezinsleden klagen dat het niet behaaglijk is in huis. Het voelt niet goed dat de temperatuur meer dan graad moet zakken na een overshoot. Hierdoor zetten ze Toon hoger in temperatuur bij een overshoot wat extra verbruik tot gevolg heeft. En we betalen ook nog eens voor niet goed werkende Toon.

Dit is mijn 3e thermostaat op deze ketel, de anderen hadden nooit een probleem. Ik zou graag dat het zosnel mogelijk wordt oplost, Toon voldoet niet aan onze verwachting. Externe toegang staat open.

Dolf Doddema.
Reputatie 7
Badge +6
@DolfDoddema

De externe toegang klantenservice staat op het moment uit. Kun je dit nakijken via Menu-Toon Support?
Badge
Is weer ingeschakeld.

Dolf Doddema
Reputatie 7
Badge +6
@DolfDoddema

Kun je aangeven wanneer Toon er meer dan een graad overheen zit? Dan kijk ik er naar voor je. Ik zie op dit moment niet zo snel een overshoot.
Badge
Afgelopen zondag avond, om ongeveer 18:00.
We waren weg en zou dan moet opwarmen naar 21 graden (volgens programma). Maar het was bij aankomst 22graden. Maar dit komt vaker voor.
Badge
Vanmorgen weer om 6:15 is het 21 graden, het zou 20 graden moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +6
@DolfDoddema,

Zondagavond zie ik inderdaad dat er een graad overshoot was voor een korte periode had en vanochtend was het 20.8 daarna is de temperatuur gaan dalen. je zou kunnen proberen de maximale opwarmsneheid terug te brengen naar 2 graden per uur. Ook zie ik een temperatuurcorrectie ingevoerd van -0.5 graden, is dit bewust gedaan?
Badge
En juist dat dalen van de temperatuur wordt als koud ervaren, en gaat de thermostaat hoger.
Dat hadden we niet met de andere thermostaat niet.

We hebben een binnen temperatuurvoeler van een weerstation, om de temperatuur gelijkt te krijgen als de "oude" thermostaat, is deze correctie toegepast.

Ik heb die aanpassing gemaakt van 2 graden per uur.

Leert de thermostaat nog steeds bij, na zijn inleerperiode?
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb er de afgelopen 2 dagen ook last van gehad.
Gisteren vrijwel de gehele dag 1 A 1,5 graad boven de ingestelde waarde van het programma.
Voor die tijd dit probleem nooit gehad. Ook vandaag gaat het allemaal weer volgens ingesteld programma zonder afwijkingen.
En juist dat dalen van de temperatuur wordt als koud ervaren, en gaat de thermostaat hoger.
Dat hadden we niet met de andere thermostaat niet.

We hebben een binnen temperatuurvoeler van een weerstation, om de temperatuur gelijkt te krijgen als de "oude" thermostaat, is deze correctie toegepast.

Ik heb die aanpassing gemaakt van 2 graden per uur.

Leert de thermostaat nog steeds bij, na zijn inleerperiode?

Ja het leren is bij Toon een continue proces!
Los van de 2 grd per uur heb je ook gekeken naar de aanvoertemperatuur van je leidingwater?
Ohh ik zie dan je dat op 60 grd hebt staan.

Heb je ook getest op dat op 55 grd te zetten?
Is je woning goed geisoleerd?
Badge
Ik ga die 55 graden proberen.

Ik zie geen verandering na het inleerproces gereed is die Eneco op afstand start. Vandaar mijn vraag.
Over de isolatie woning zeg je niets......
Juist van belang ivm afstelling aanvoertemperatuur.