Toon verliest meer als 10x per dag de wifi connectie. Met andere devices nergens last van. | Eneco Community
vraag

Toon verliest meer als 10x per dag de wifi connectie. Met andere devices nergens last van.

• 27 december 2018
  • 15 reacties
  • 339 Bekeken

Wij hebben heel veel problemen met de toon. Hij verliest meerdere keren per dag de wifi connectie. Met andere devices hebben we nergens last van. De router is nog geen 3 meter van de toonvandaal. Dus de afstand kan het niet zijn. Restart van de Toon al meerdere malen geprobeerd. Echter zelfs dan komt hij niet terug met een connectie. Pas na verloop van tijd is de verbinding weer terug. Dit gebeurd dus heel vel keer op 1 dag.
Zojuist telefonisch geprobeerd contact op te nemen en na 10 minuten wordt spontaan de verbinding verbroken. En bedankt.

15 Reacties

Mijn TOON geeft dat ook echt aan.

Ik zal een ander kanaal nog eens proberen en het een tijdje aanzien.
Reputatie 6
Badge +3
Geef je Toon ook echt aan dat er verbinding verloren is of zegt alleen je home assistant dat?
Zo ja, welk kanaal gebruik je nu? En probeer toch eens een andere kanaal, ondanks je al optimalisatie hebt gedaan vanwege de buren. En is het 802.11a/b of ook n/ac?
Ja inderdaad.
Dus die TP-link is eigenlijk een accespoint waar de DHCP server op Uit staat.
De WiFi van mijn modem staat uit ja.
Ik heb het kanaal ook geoptimaliseerd icm met de signalen van buren.

De router heeft een vast IP in een range buiten de range van de DHCP server (die wel nog steeds van mijn ziggo modem af komt omdat ik die kan helaas niet uit kan zetten).

Ik zal eneco maar eens vragen om mijn TOON te checken ja.

Ter illustratie een voorbeeld van de verbindings stabiliteit van TOON (gemeten door mijn Home Assistant)

Met verschillende SSID’s kan Toon®️ prima overweg! Dus dat is perfect. Dus de WiFi van je modem staat uit? Bridge mode?

Krijgt jouw Toon®️ van je TP-link een Ipadres gewoon uit de standaard range?
Heb je geprobeerd die router een IP buiten de range aan Toon te laten geven?

Gebruik je, indien mogelijk uiteraard ivm bv de buren, het sterkste kanaal bv 6. ?

Verder kan je Eneco vragen op afstand je Toon®️ te checken mbt code D01
Oh zo.

MIjn SSID voor 2,4GHz en 5 GHz zijn verschillend.
Ik heb wel Ziggo maar gebruik een TP-link router voor mijn WiFi signaal.
Helaas kan je elke andere WiFi gebruiker niet gelijk stellen met WiFi gebruik van een Toon®️. Sommige zullen wellicht connecten op de 5,0 GHz en dat is bij Toon®️ onmogelijk.

Ik bedoel een aparte SSID op de 2,4 Ghz en uiteraard mag iedere andere WiFi gebruiker bij jou ook die 2,4 Ghz gebruiken.
Ik ben bang dat jij 1 SSID voor beide frequenties 2,4 en 5,0 hebt.
Heb je soms een Connectbox van Ziggo?
Dank voor de snelle reactie brandje.

Maar waar leid je aan af dat het aan de WiFi antenne zou liggen?
Alle andere apparaten in mijn huis maken prima (en stabiel) verbinding met mijn netwerk. Wat blijft er dan nog over?

Heb je je modem/router ook al eens stroomloos gemaakt?
Ja al heel vaak.

Heb je een aparte SSID (netwerknaam) op de 2,4 GHz waar je Toon® mee verbinding laat maken?
Wat bedoel je met aparte SSID? Een SSID die alleen door TOON gebruikt mag worden?

Welke storingscode zie je?
D01

Hoeveel meter bevindt Toon1 zich van je modem/router af?
5 meter, en er zitten geen muren tussen.
Maar waar leid je aan af dat het aan de WiFi antenne zou liggen?
Ook een Toon1 kan prima een WiFi verbinding maken/onderhouden met je router.
Heb je je modem/router ook al eens stroomloos gemaakt? Heb je een aparte SSID (netwerknaam) op de 2,4 GHz waar je Toon®️ mee verbinding laat maken?
Welke storingscode zie je?
Hoeveel meter bevindt Toon1 zich van je modem/router af?
Ik heb hetzelfde probleem als de topic starter.

Mijn TOON zit op de meest recent software versie dus dit zal niets uitmaken.

De TOON is bij in april 2016 geinstalleerd dus ik heb denk ik 1 van eerste TOON versies. Zit er in nieuwere versies een betere WiFi antenne?
Reputatie 6
Badge +3
Tip: En geef je Toon in je modem een vast ip-adres, dit heeft bij mij enkele jaren geleden geholpen om mijn wifi-verbinding stabiel te maken tussen Toon en modem. Ik heb Toon type 1.
Hopelijk heb je er iets aan..... succes.

Je beseft wel dat je geen vaste IP adres in je Toon kan configureren? En dat als je een vast adres voor je Toon in je modem configureerd je Toon dit nog steeds op dezelfde manier (via dhcp) aan je modem vraagt? Voor de Toon maakt het dus niet uit of je in je modem een vast IP adres voor je Toon hebt of willekeurig. Immers de Toon gebruikt exact dezelfde manier om het IP adres te krijgen.

Als dit destijds bij jou toch geholpen heeft, zal dit te maken gehad hebben met een ander probleem in je netwerk/modem wat nu natuurlijk niet meer na te gaan is.
Tip: En geef je Toon in je modem een vast ip-adres, dit heeft bij mij enkele jaren geleden geholpen om mijn wifi-verbinding stabiel te maken tussen Toon en modem. Ik heb Toon type 1.
Hopelijk heb je er iets aan..... succes.
Reputatie 5
Badge
@F.P. Ditmar

Welkom op de Eneco Community!
Lijkt mij fijner om een Toon te hebben waarbij de wifi verbinding stabiel is, vind je ook niet? ;)
Ik zie dat je de laatste software versie hebt. Kun je in dit geval een aantal stappen doorlopen om te checken of de verbinding daarmee terug komt?

- Schakel Toon uit door de adapter van de ketelmodule uit het stroom te halen (en te laten)
- Haal je router van het stroom af voor ongeveer een minuut
- Zet na een minuut weer je router aan en wacht tot wifi weer volledig tot stand is gekomen
- Doe vervolgens de adapter van de ketemodule weer in het stopcontact en wacht tot Toon is opgestart.

Kan je laten weten of Toon hiermee weer verbindingh heeft gemaakt met wifi?

Groet,
Glenn
Helaas is het verliezen van WiFi verbinding bij oude sw-versies een bekend verschijnsel.
Bij de nieuwere versies komt het vrijwel niet meer voor.
Dus @F.P. Ditmar kun je even aangeven welke software versie jij nu op je Toon hebt?

Reageer