Toon traag & herstart | Eneco Community
vraag

Toon traag & herstart

Reputatie 4
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 136 reacties
goedendag,

ik merk dat mijn toon de laatste maanden steeds trager wordt als ik in de menu zit duurt het steeds vaker 15 tot 30 seconden dat deze weer verder gaat na aanraking van de schem . ik zag de laatste weken dat hij ook wel eens spontaan in de herstart gaat.

is hier wat aan te doen of is de ton mischien qua gehegen vol na 4 jaar dienst te hebben gehad ?

ik heb de toon opengezet voor de mederkers van toon

35 Reacties

Reputatie 7
Badge +1
Wie weet is toontje wat actiever in de nacht haha😂

Wordt vervolgd!
Reputatie 7
Badge +8
Spontane restarts zijn meestal inderdaad een te volle werkgeheugen / tijdelijke geheugen. Door te restarten, word dit leeggemaakt.
Traagheid zal waarschijnlijk door de processor worden veroorzaakt. Draai je wel de laatst bekende firmware op Toon?
Reputatie 7
Badge +4
mischien kan de toon maar 3 of 4 jaar gegevens verwerken wie weet kan iemand dat achterhalen of een andere medewerker )

Historische gegevens zijn geen probleem. Die worden opgeslagen in zogenaamde round-robin databases die niet verder groeien. Als er nieuwe data wordt toegevoegd wordt de oudste data automatisch verwijderd. Het kan wel zijn dat andere gegevens (log files, tijdelijke bestanden?) niet goed worden opgeruimd maar daar kan op afstand wel naar gekeken worden door Eneco.
Reputatie 6
Hoi @m_jong
Kan je voor de zekerheid 1x het scherm herstarten via Menu > Instellingen > Software > Herstart. Dan wordt alles netjes afgesloten en opgestart.
Als je niet direct vooruitgang merkt, geef dan een gil. Dan laat ik Quby er even naar kijken.

Groet Vinny
Reputatie 4
Badge
@Vinny ik heb dit de afgelopen tijd al enkele keren geprobeerd ook de stekker enkele minuten eruit. heeft niet mogen baten. maar op verzoek is deze nu aan het herstarten voor de zoveelste keer 🙂
Reputatie 6
@m_jong Toch bedankt voor de reset, ook de informatie dat de Toon tijdelijk iets sneller werkt is wellicht relevant. Ik heb je probleem voorgelegd bij de devellopers. Zodra ik reactie krijg hoor je dit van me
Kan je de externe toegang zolang open laten staan?

Groet Vinny
Reputatie 4
Badge
Ik snap je gedachte gang, maar bij Toon®️ met zn 128 MB DDR-Sdram zal het nooit beter worden.

dan wordt het inderdaad tijd dat eneco een nieuwe verbeterde toon gaat aanbieden die van deze tijd is, en mischien zich dan echt slim kan noemen 🙂
Reputatie 4
Badge
we wachten maar weer af, al een paar jaar 🙂 op de nieuwe toon, als alle slimme stekkers en brandmelders maar blijven werken. en er eindelijk een backup systeem komt.

en hopelijk komen dan de mooie grafieken weer terug van alle stekkers. de nieuwe app kan ook minder dan wat de oude toon tab kon / kan. dus dat was geen vooruitgang
Helemaal mee eens en met name de back-up faciliteit. ?

En nu voor jou even wachten op nader bericht via @Vinny.
Reputatie 6
@m_jong
Ik citeer Quby: "laat de klant het display voor een paar minuten stroomloos maken. Dit leegt de cache"
Zou je dit voor me kunnen proberen, Toon even van de muur af klikken (wanneer je geen verwarming nodig hebt) en even 5-10min laten liggen.
Ik ben benieuwd hoe lang het dan effect heeft. Ik heb je ook een persoonlijk bericht gestuurd!

Groet Vinny
Reputatie 4
Badge
ik ga deze morgen even los-klikken zit nu op mijn werk, je hoor het spoedig van me of het heeft gewerkt
Reputatie 4
Badge
advies gekregen om toch een fabrieksherstel te doen, de toon zit schijnbaar toch vol met gegevens van de afgelopen 5 jaar, en zoals ik eerder zei is het net als een pc / androidt apperaat als ie eenmaal vol zit en traag wordt zit er schijnbaar niks op dan een clean instalatie.🙄

voor de zonnepanelen wordt gekeken of er eventueel een 2e adaptor kan komen ( mogenlijk nu met laatse software ) zodat zon op toon aangesloten kan worden voor mijn plugin zonnepaneel dan hoef ik niet zo lang te wachten . het is wachten op een antwoord.

wordt vervolgd
Goed bezig hoor!
Jammer dat er toch een fabrieksherstel nodig is?

En straks Zon op Toon®️ dan is alles rond.
En je bent vermoedelijk de 1e hier met een PV met een stekker?? en uitleesbaar op Toon®️.
Leuk hoor. ?
Reputatie 4
Badge
ik merkte tijdens het verwijderen van de slimme stekkers dat de toon ineens stukken snelller werd, ik heb nu de oudste stekkers verwijdert in de weekend, de toon werkt nu weer een stuk sneller en heb nog geen spontane herstarts van de toon gezien. dus de basis gegevens zijn nog beschikbaar van de afgelopen 5 jaar, de meeste stekkergegevens zijn nu weg. wie weet als er een toon 2 uitkomt kan ik deze gegevens mischien wel meenemen beter iets dan niets 😍

dus tot nu geen fabrieksherstel nodig.
Reputatie 4
Badge
ja de laatste staat erop zodra er een update komt wordt deze geinstaleerd. wie weet kan er een medewerker deze uitezen en de probleem achterhalen, als je een paar keer moet klikken en het duurt iedere keer een 30 sec, wordt je niet vrolijk van. mischien kan de toon maar 3 of 4 jaar gegevens verwerken wie weet kan iemand dat achterhalen ( @Folkert of een andere medewerker )
Reputatie 4
Badge
@Vinny herstart gedaan werkte even goed na paar keer tikken duurt et soms weer rond de 30 tellen dat deze naar de volgende pagina gaat
@Vinny herstart gedaan werkte even goed na paar keer tikken duurt et soms weer rond de 30 tellen dat deze naar de volgende pagina gaat

Hoi @m_jong
Na een herstart is tijdelijk de responstijd van het display altijd ietsje beter.
Maar na een paar tikken op het scherm loopt de responstijd snel terug. Meerdere keren achter elkaar tikken is echter zinloos. Toon®️ slaat dat op en probeert de opdrachten achter elkaar af te werken.
Ik zelf los het op door altijd 1 tik te geven en steeds op het resultaat te wachten.
Kost wat meer tijd, maar werkt wel.

En wordt het te gek dan biedt een zachte reset uitkomst.
Reputatie 4
Badge
@Brandje ik wacht soms wel af als ik 1x getikt heb maar na 15 / 20 tellen wachten of langer35 tellen niet reageerd is toch niet normaal. ( soms als je verwarming 2 graden hoger wilt zetten bv met tussenpozen van 30 sec )

ik kan altijd nog een harde reset geven maar dan ben ik al mijn gegevens kwijt van de afgelopen 4 jaar en dat is ook niet de bedoeling, als dit het probleem zou verhelpen.

en een zachte reset duurt ook al rond de 5 min dat de toon bij is.

De backup functie is ook nog steeds niet aanwezig helaas, stond een hele tijd geleden wel in de planning als ik het goed begrepen had.
Hoi @m_jong,

Je bent in de war met een fabrieksherstel.
Dat is niet gelijk aan een harde reset.
Bij een harde reset is het voldoende om Toon even stroomloos te maken; alle historie en instellingen blijven keurig onaangetast aanwezig.

Je kan uiteraard Vinny vragen of Quby er naar wil kijken.
Maar stel je daar niet te veel van voor.
Pas een volgende nieuwe Toon®️ biedt aan de snelheid van het display soelaas.
Reputatie 4
Badge
@Vinny ik laat hem openstaan.

@Brandje dan bedoelde ik een fabrieksherstel een harde reset stroom eraf zelfde resultaat. maar wie weet is er door al die updates wel een foutje ingeslopen dat verholpen wordt door een fabrieksherstel. heb je met een pc of android apperaat ook wel eens, dat er iets fout gaat en de boel vertraagd na een update, fabrieks-herstel en alles loopt weer als een zonnetje met de nieuwe update.

en de nieuwe toon zoals eerder beschreven dat heb ik jaren geleden op de forum al gelezen dat ie er aan zat te komen, wie weet over een jaar of 5 😞
Ik snap je gedachte gang, maar bij Toon®️ met z’n 128 MB DDR-Sdram zal het nooit beter worden.

Jaren geleden en nieuwe Toon®️ valt wel mee.
Eind 2015 werd voor het eerst melding gedaan omdat er een datum werd genoemd.
Aangezien er nu al met die nieuwe Toon®️ getest wordt, is jouw 5 jaar visie echter te somber.
Ik snap je gedachte gang, maar bij Toon®️ met zn 128 MB DDR-Sdram zal het nooit beter worden.

dan wordt het inderdaad tijd dat eneco een nieuwe verbeterde toon gaat aanbieden die van deze tijd is, en mischien zich dan echt slim kan noemen :)

Hoi @m_jong

Dat die snel is is duidelijk, maar slimmer?
Dat zal de toekomst uitwijzen.
En aanbieden is natuurlijk nog niet ter sprake; zoals ik zei: “er wordt nog getest”
Reputatie 4
Badge
@Vinny ik heb de display ruim 20 min losgekoppelt rond 10.00 Dit heeft helaas niet geholpen om 14.00 ging de toon weer 2x zichzelf resetten en is nog traag.
Reputatie 6
Badge +1
@m_jong

20 minuten is lang genoeg. Zonder het gewenste resultaat helaas. Ik ga het terugkoppelen in de hoop ze nog een andere oplossing hebben. Zodra ik wat hoor geef ik je een seintje. Wil je alstublieft de externe toegang weer aanzetten? Alvast bedankt.

Groetjes,

Tina
Reputatie 4
Badge
Ik zet de toegang weer aan

Reageer