Toon thermostaat past niet op Bosch ketel. | Eneco Community
vraag

Toon thermostaat past niet op Bosch ketel.

• 22 oktober 2018
  • 15 reacties
  • 689 Bekeken

4 jarig contract beloofde Toon en Huy lampen. Toon kon niet worden aangesloten op Bosch HRC2. Monteur is tot 2x geweest . vlgs zijn tel contact met service TD moet Toon passen. Monteur stelt dat dan een chip moet worden ingebouwd, daar moet ik zelf via installateur voor zorgen. Chip moet ik dus zelf regelen.
Deze week zijn slimme meters gemonteerd. Zou toch wel graag toegezegde apparatuur willen hebben. Ben niet in staat om noodzakelijk chip te verkrijgen, installateur failliet, is opgeheven. Als ik van te voren had geweten dat er extra kosten voor montage Toon bij zouden komen, dan was ik niet aan dit contract begonnen. Niet leveren Toon en lampen zou een eenmalige korting van 100 uur opleveren. hiervoor ben ik geen contract met Eneco aangegaan.
Wie weet raad?

15 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Wdr

Welkom op het forum en bedankt voor je bericht. Zonde dat het niet gelukt is om Toon te installeren bij je. Volgens mijn gegevens moet Toon geïnstalleerd kunnen worden bij je ketel. Heb je het volledige type van je ketel voor mij? Dan ga ik dit intern aankaarten, en zoek ik naar een oplossing hiervoor. Ik verneem het graag van je.

Groet,

Folkert
Keteltype is BoschHR COMBI 8,2-28,9 KW CW4. 30 HRC. GEINSTALLEERD DD 20-10-2009
huidige kamerthermostaat. Bosch FR 100. modulerend
Reputatie 7
Badge +9
Toon zal op 2 en 4 moeten worden aangesloten. OpenTherm of terwijl modulerend is uitgesloten dat Toon dat gaat kunnen met dit type Ketel. 2 en 4 is de aan/uit stand van de ketel, hiermee kan Toon prima mee communiceren.
Het werkt zeker wel met Bosch, tenminste hier al jaren. Voor aan/uit gebruik je de klemmen 1 en 2 met de meegeleverde weerstand op 2 en 4. Meestal geparkeerd op klem 7. Voor Opentherm heb je de Bosch OTM1 printje nodig dat op de branderautomaat bevestigd wordt.
Hier heeft Toon ook jaren geleden een FR100 vervangen, en altijd goed gewerkt op aan/uit volgens de bovengenoemde aansluiting. Succes.
Reputatie 7
Badge +2
@Wdr

We hebben het voor je uitgezet en je CV ketel heeft een aparte module nodig om Opentherm te functioneren. Dit betekend niet dat Toon helemaal niet geplaatst kan worden maar dat de monteur Toon alleen op aan/uit kan aansluiten.
Mocht je hier voor willen kiezen dan horen wij het graag.

Groeten Chantal
@Wdr, ik begrijp nou van jouw openigspost dat het om een HRC II gaat, dan vervalt mijn eerder suggestie. Dat is voor oudere HRC's.
Een Bosch OTM4 heb je dan nodig. Misschien heb je hier wat aan deze oude topic.

https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/toon-bosch-hrc35-opentherm-module-koud-huis-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-9278
Bij mij net installateur geweest die ook zegt dat de Toon niet geïnstalleerd kan worden omdat de cv te weinig stroom afgeeft, hij heeft volgens mij de modules niet nagekeken helaas. Heel jammer nu mijn abonnement moeten opzeggen, was in mijn oude huis er heel erg tevreden over.
Reputatie 6
Badge +2
Bij mij net installateur geweest die ook zegt dat de Toon niet geïnstalleerd kan worden omdat de cv te weinig stroom afgeeft, hij heeft volgens mij de modules niet nagekeken helaas. Heel jammer nu mijn abonnement moeten opzeggen, was in mijn oude huis er heel erg tevreden over.

De CV ketel hoeft geen stroom te leveren aan de Toon 🙂 dat doet de Toon ketelmodule namelijk.
Waarom geef je het nu op? @Berny geeft de oplossing toch al aan? Kost je rond de 40 euro zo'n Bosch OTM4 module er tussen. Overigens aan/uit is helemaal niet heel erg hoor.
He! echt waar?!? want dan heeft de installateur van de Toon dus fout.
Reputatie 7
Badge +2
@Davidhanff

Welkom op het Toon forum en wat leuk dat je hier je vraag aan ons stelt. Wat betreft de installatie, de monteur kijkt naar de huidige situatie zoals deze er nu voor staat en of Toon dan mogelijk is of niet. Zelf hebben de monteurs geen converters of modules bij zich. Dit is namelijk voor rekening van de klant zelf. Je zou in dit geval het advies van @Berny kunnen opvolgen, gevolgd door contact te leggen met onze telefonische klantenservice.

Groet, Urgel
Berny zegt OTM1 module, heb ik nu de OTM1 of OTM4 module nodig?
Berny zegt OTM1 module, heb ik nu de OTM1 of OTM4 module nodig?
Welke Bosch ketel heb je precies? Post hier een foto indien mogelijk.
@BernyBosch HRC 30
@Davidhanff, op jouw model past de Bosch OTM1 voor OT regeling, maar op aan/uit kan het ook. Zie instructies.

@Davidhanff Toon moet op de OT klemmen aangesloten worden van de OTM1 printje, FA blijven vrij. Misschien is hij al aanwezig in jouw ketel en je moet hem alleen te koppelen met de ketel moederbord en de Toon erop te aansluiten. Check het even op die locatie dat te zien is op de foto's. Vergeet niet om eerst de ketel en Toon spanningsloos te maken, en als je klaar bent, doe je eerst de ketel aan en daarna de Toon. Succes.

Reageer