Toon stookt terwijl ingestelde temperatuur is bereikt | Eneco Community
vraag

Toon stookt terwijl ingestelde temperatuur is bereikt

• 9 maart 2019
  • 9 reacties
  • 232 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 133 reacties
Hallo Allemaal,

Toon stuurt de ketel aan, er wordt ook gasverbruikt, terwijl de ingestelde temperatuur 18° is en de gemeten temp 18,5°

Er is dus geen aanleiding om te stoken. Programma draait continu en is in het weekend anders ingesteld dan door de weeks. Het doet zich enkel in het weekend voor, lijkt het

Vraag ook via FB gesteld. Daar kreeg ik het antwoord dat Toon ingesteld stond op 11° en dat de temp in mijn woonkamer snel onder de 11° Duikelt. Wat een lachertje het wordt nooit kouder dan 16° in de woning.

Wie o wie heeft raad en advies :)

@ moderatoren
support op afstand staat aan en dit keer deed het zich voor rond 12:00/12:05 uur zaterdag 9 maart maar ook zondag 3 maart 11:00 - 11:08

groetjes

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
@WesB

Ik hoop dat ik wat licht op je situatie kan werpen met een heel kort antwoord; er is niets aan de hand 😅. Ik zie dat je ketel, volgens programma, voortijdig begint met voorverwarmen op aansturen van Toon. Op het moment dat de ingestelde temperatuur bereikt is stopt de ketel met voorverwarmen. Toeval maakt het dat je ook op dat moment de warmwaterkraan opendraait, waardoor je de ketel eventueel nog hoort. Eenmaal de kraan dicht was keerde de rust in je ketel terug. Dat het iets warmer wordt dan ingesteld heeft puur te maken met de warmte output van je verwarmingselementen.

Groet, Urgel
Is de warmwater warmhoudfunctie aan of uit?
Reputatie 3
Badge +3
Die staat uit.

@Urgel ik tapte op het bewuste moment geen warmwater. Ook niet op zondag 3 maart. Je collega had het over 11° maar dat klopt niet.

Maar de cv was uit. Want het was immers 18.5° en ingesteld was 18°. Vervolgens ging hij aan. Wat onlogisch was.

Maar goed, in mijn andere topic van 8 pagina’s vertoont mijn Toon ook raar gedrag (waarbij ik vraag om garantie) en dat wordt ook afgewimpeld op termen als “inleren”, “wennen”, etc. etc. Je komt gewoon niet verder.
Reputatie 6
Badge +3
Ik vind het doodnormaal dat de ketel alvast begint met stoken rond bij een halve graad hoger. Voor je het weet zakt de temperatuur wel onder de 18 graden als ie niet was opgestart. En dat wil je ook weer niet. Alles plus of min een hele graad op de toon moet je je niet zo druk over maken. Dat is de bandbreedte waarin de toon z'n temperatur regeld.
@Urgel zag dat warmwater getapt werd aan het eind van het voorverwarmen stookopdracht, @WesB zegt dat het niet klopt... is er dan iets mis met de driewegklep? Die geeft foute informatie dat op afstand gezien is en beïnvloedt het lineair temperatuurverloop in huis.
Maar had hij nou juist geen Intergas?
Reputatie 3
Badge +3
Nee. Remeha Avanta.

Ik hoor in de badkamer de radiator stoppen met stromen als ik water tap en weer beginnen als ik kraan dicht doe. Voor verwarmen staat uit. Ik weet dat het een niet veerbelaste driewegklep is. Ook tapt ie altijd heet water. Niet lauw. Mocht drie weg blijven hangen op CV. Wat “niet veerbelast” inhoudt weet ik niet. En het tapwater icoon verandert dan weer in t vlammetje.

Blijkbaar heeft een collega van Eneco op afstand gekeken en kwam met het verhaal dat Toon ingesteld stond op 11° en dat de temperatuur in de woonkamer gauw onder de 11° duikelt. Nou, niet dus...
Reputatie 6
Badge +3
Die hebben vast gekeken naar een andere toon 🙂
Reputatie 3
Badge +3
Ik druk per ongeluk op teken dat bovenstaand antwoord hét antwoord is XD

Reageer