Toon stookt te lang door | Eneco Community

Toon stookt te lang door

• 8 februari 2019
  • 8 reacties
  • 78 Bekeken

Reputatie 1
  • Liefhebber (level 10)
  • 10 reacties
Wie kan mij vertellen waarom Toon veel te lang doorverwarmt? De temperatuur staat ingesteld op 20 gr C, maar schommelt al de hele dag tussen de 20,5 en 21,2 graden.

Dit is sinds gisteren weer begonnen, de afgelopen week lag de temperatuur veel dichter rond het setpoint.

Zie ook de bijgevoegde foto van het temperatuurverloop de afgelopen 24 uur.

Let ook even op de overshoot van 1,5 graad bij een instelling van 18,5 graad vanmorgen.

Vreemd....Ik had een nieuw topic geopend en ineens staat mijn topic hier als reactie.

8 Reacties

Reputatie 4
Badge
@DNL

Ik heb je topic samengevoegd met de bestaande topic over het onderwerp. Ik kijk het graag voor je na waarom de temperatuur afwijkt van het ingestelde temperatuur. Wil je de externe toegang aan zetten via Menu> Toon Support?

Geef je een seintje wanneer het aan staat?

Groet, Emel
Hoi @DNL

Verplaatst dus door een moderator.
Ik zou eerst de aanwarmtemperatuur van je CV iets verlagen.
En je kan natuurlijk ook een kleine temperatuur correctie doen in het verwarmings menu.
Reputatie 1
@DNL

Ik heb je topic samengevoegd met de bestaande topic over het onderwerp. Ik kijk het graag voor je na waarom de temperatuur afwijkt van het ingestelde temperatuur. Wil je de externe toegang aan zetten via Menu> Toon Support?

Geef je een seintje wanneer het aan staat?

Groet, Emel

AH, vandaar. Het zou wel handig zijn daar een melding van te krijgen. Had alweer een nieuw topic aangemaakt.

Maargoed Toon Support staat aan.
Reputatie 1
Hoi @DNL

En je kan natuurlijk ook een kleine temperatuur correctie doen in het verwarmings menu.

Aanvoertemperatuur verlagen lijkt me niet de juiste weg.

Ik zie (in domoticz) dat Toon het CV setpoint al bij een kamertemperatuur van 20,5 graden weer richting de 70 graden brengt. Toon zou zelf zo slim moeten zijn op het CV setpoint op zo'n 40 a 45 graden te brengen/houden en niet gelijk naar de 70 graden te brengen.

Je ziet het ook mooi in de grafiek die in mn vorige post staat, gisteren (7-2) is de cv om ca 17.00 aangegaan. Om 18.00 zie je een kamertemperatuur van 19,5 en kruipt ie naar de 20 graden. Dit is ook allemaal bij een aanvoertemperatuur van 70 graden.
Reputatie 4
Badge
@DNL

Er wordt hier goed advies gegeven door @Brandje ;

Hoi @DNL

Wil je dit uitproberen en laten weten wat het resultaat is? Je kunt eventueel verlagen naar 65 graden.

Groet, Emel
Reputatie 1
@DNL

Er wordt hier goed advies gegeven door @Brandje ;

Hoi @DNL

Wil je dit uitproberen en laten weten wat het resultaat is? Je kunt eventueel verlagen naar 65 graden.

Groet, Emel

Nou, eigenlijk heb ik daar een beetje moeite mee. Kunnen jullie aangeven welke problemen dat zou moeten oplossen? Zie ook mijn reactie op Brandje.

De overshoot zou hiermee opgelost kunnen worden, echter waren er gisterenmiddag geen problemen met een overshoot. Dit was ook bij dezelfde CV aanvoertemp van 70 graden. M.a.w. er is iets in Toon veranderd waarom deze ineens wel last van een overshoot heeft.
Reputatie 4
Badge
@DNL

Ik heb meegekeken in je Toon. Er is geen sprake van een overshoot. De Toon houdt in jouw geval een marge aan van 1 graad, wat normaal is.

Voorbeeld: ingestelde temperatuur is 20 graden, Toon stuurt een signaal door tot 21 graden is bereikt. Elke temperatuurstijging hierna is door toedoen van de warmte output van je warmtebron wat niet valt onder een overshoot.

Waardoor er nu een signaal blijft aanhouden tot 21 graden kan komen door eventuele weersinvloeden van buitenaf. Dit zorgt er echter niet voor dat je meer gas verbruikt (om eventuele zorgen de wereld uit te helpen). Ik stel voor dit de komende dagen dit in de gaten te houden.

Groet, Emel
Reputatie 1
@Emel dat van die 20 graden instelling en dan zou Toon naar de 21 graden verwarmen lijkt me sterk. Het hele topic hier gaat over dat de 20 graden niet gehaald wordt, maar dat de temperatuur rond de 19 à 19,5 graden blijft hangen. Hoe verklaar je dat dan?

En wat betreft dat gasverbruik ben ik het ook niet met je eens. Ik vraag een temperatuur van 20 graden en Toon stookt de boel op naar 21 graden. Dat betekend dat Toon de boel 1 graad te warm stookt = meer gasverbruik.

Reageer