Toon stookt door | Eneco Community
vraag

Toon stookt door

Toon eerste bericht

63 Reacties

De melding zoals op 5 januari op Thuis is dus niet meer terug gekomen. Je had het gehele programma dus verwijderd?

Ik zie op het laatste screenshot (6:00 uur) niets wat fout is.
Toon®️ staat op Slapen.
De vloerverwarming is dus ingesteld.
En zoals door thehoghnl al eerder werd gemeld probeert Toon®️ 1,5 grd te overbruggen om op 07:30 19,5 grd te bereiken. De adaptieve (voorverwarming) werking, die niet uit te zetten is, is gewoon in werking.

Welke keuze heb je gemaakt bij vloerverwarming?
Soms 1 grd per uur?
Reputatie 1
@ThehogNL
Anderhalf uur eerder beginnen om maar 1,5 graden te overbruggen is overdreven vind ik,
maar ik heb inderdaad wel vloerverwarming.
En op de Toon zelf staat inderdaad een andere tekst, namelijk:

Ik vind dat dit op de app hetzelfde zou moeten zijn. TIP !

@Brandje
De melding zoals "Op 5 januari op Thuis" is inderdaad niet meer terug gekomen.
Ik heb het gehele programma verwijderd en opnieuw aangemaakt.

Dat er blijkbaar een adaptieve werking bestaat die altijd actief is, blijkt nu dus mijn probleem te zijn.

Weet iemand waarom dat niet uit is te zetten, en waarom staat hierover ook niets beschreven in de handleiding, behalve dit: "Adaptieve aanwarmsteilheid: Na aanwarmen 1…8 K/h (fabrieksinstelling: 3 K/h)" ???

Welke keuze ik heb gemaakt bij vloerverwarming? :

Daar ben je niet vrij in, tenzij je voor "Handmatig" kiest.

Ik heb geen idee of dit ook het probleem is bij @Bolhoeve maar ik weet nu in ieder geval wel hoe het komt. Maar een echte oplossing ...... ?
De oplossing is uitproberen handmatig 55 grd en 2 grd per uur.

Een wil je de adaptieve werking uitsluiten, dan zal je Olisto moeten gebruiken.

Ook is een keuze om de nachtverlaging (Slapen dus) op maar 2 grd lager te zetten dan de normale dagelijkse instelling. Een vrij gebruikelijke instelling bij vloerverwarming.
Reputatie 2
Badge +3
Als hij maximaal 1 graad per uur mag verwarmen. Dan is 06:00 uur starten niet gek. Tussen 06:00uur en 07:00 uur mag ie maximaal 1° verwarmen en dan in dat laatste half uur ook 0,5°.

Ik zou hem op 2 of 3° per uur zetten
Reputatie 1
Ik ben er mee aan het expirimenteren.
Bedankt voor jullie hulp.
Reputatie 2
Badge +3
Ok. Laat de uitkomst weten 🙂
Reputatie 1
Als hij maximaal 1 graad per uur mag verwarmen. Dan is 06:00 uur starten niet gek. Tussen 06:00uur en 07:00 uur mag ie maximaal 1° verwarmen en dan in dat laatste half uur ook 0,5°.

Wat ik hier nog niet had vermeld is dat we alleen beneden vloerverwarming hebben.
Boven hebben we gewone radiatoren, waarvan alleen die in de badkamer open staat.
Zijn de door jou genoemde instellingen dan nog steeds aan te raden ?
Reputatie 2
Badge +3
Dat lijkt me wel. Je hebt gekozen voor type vloerverwarming. Je kunt ook voor handmatig kiezen....

Het gaat enkel om de aanvoerstemperatuur + graden per uur.

Zoals ik je nu begrijp stook je boven enkel in de badkamer. Waar het met name om gaat is hoe de referentie ruimte wordt opgewarmd. Het is theoretisch vrij simpel.

Je hebt een ruimte, met vloerverwarming. hier gaat 55 graden doorheen en er mag 1 graad per uur verwarmd worden. Je moet 1.5 graad verwarmen. Dan begint toon ongeveer 1.5 uur van te voren met stoken. Half 7 moet hij op de gewenste temp zijn. Dus 5:59 uur stoken. Dus ik zou hem zeker om te beginnen gewoon eens op 2 zetten. Daarbij komt dat vloerverwarming altijd trager verwarmd (maar constanter) dan radiatoren.

Wat ik hier nog niet had vermeld is dat we alleen beneden vloerverwarming hebben.
Boven hebben we gewone radiatoren, waarvan alleen die in de badkamer open staat.
Zijn de door jou genoemde instellingen dan nog steeds aan te raden ?

Hoi @Marttijn ,

Ik had die handmatige instelling bij vloerverwarming dus alleen geadviseerd om die 2 grd keuze te kunnen maken.
Met vloerverwarming in de huiskamer kan dat best goed werken en de radiator boven “loopt” gewoon mee. Ik ken meerdere forumleden die mede ivm deze combi de handmatige instelling kozen.

Dus ik zou deze instelling toch echt enige dagen uitproberen. Toon®️ moet namelijk weer even acteren op deze instelling.
Hoe hoog staat overigens de temperatuur op je vloerunit? Heb je daar ook al een pomp schakelklok tussen?

Maar ik adviseerde ook om de adaptieve werking uit te zetten tvv te vroeg aanwarmen en Olisto dan te gebruiken.
Heb je die methode ook getest of je dat beter bevalt?
Reputatie 1
Ik ben nu aan het uitproberen met Handmatig 55 grd en 2 grd per uur.
En de vloerunit staat volgens mij op 25 grd en er zit een schakelklok tussen.
Met Olisto nog niet getest, maar dat doe ik alleen als ik straks niet tevreden ben .....

Nogmaals bedankt en ik laat t nog even weten.
Top @Marttijn!
Daar was ik natuurlijk even nieuwsgierig naar!
Mijn gevoel zegt dat 25 grd iets te weinig is, maar je test zal het e.e.a. uitwijzen.
Reputatie 2
Badge +3
Daarom stookt hij zo vroeg....
Reputatie 2
Badge +3
Uitkomst?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen