Toon stookt door | Eneco Community
vraag

Toon stookt door

Hoe kan het dat als toon ingesteld staat op 17 dat hij snachts ineens 21 /22 gaat dit zijn onnodige kosten voor mij straks hoe kan dit ik ben hier niet blij mee en heb al meer gehoord dat het gebeurd .
Toon heeft zijn eigen leven of het apparaat ingesteld is of niet toon bepaald zelf blijkbaar.

63 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Bolhoeve,
Welkom op het forum!
Goed dat je hier melding van maakt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je door Toon onnodig kosten maakt. Aan de tijd te zien ben je er ook wakker van geworden? Rot zeg!
Wil je de toegang op Toon aanzetten via Menu > Toon support en het laten weten wanneer de toegang aan staat?

Groet, Kelly
Hoi Bolhoeve,

Volgens mij heb je dit eerder hier gemeld:

https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/toon-stookt-door-15742

Wat is daar uitgekomen?

PS Een vriendelijke tip: probeer in je tekst een punt en komma te verwerken. Je bericht is nu erg slecht leesbaar😏
Hoi
Ik.heb het openstaan jullie zouden de toon door kunnen meten.
Ook valt mij op dat er verschil zit tussen de meter en de toon de meterstand verschilt.
Ik vind de toon geen goed apparaat, Ik heb hier al zo vaak over gecontact, maar nooit meer iets over gehoord.

Groet lorrainne bolhoeve
De toon springt steeds op andere grades waardoor me kachel steeds Maar hoog staat aanspringt uit het niets ik had daar nooit last van maar sinds de toon wel zou hem ook graag weg willen hebben dit kost mij extreem veel geld heb hier al meerdere keren over gecontact maar krijg nooit antwoord terug hierover , ook zou ik willen dat het na gekeken word
Reputatie 5
Badge
@Brandje

Scherp van je ;)

@Bolhoeve

Ik voeg je topics even samen om het forum schoon te houden. Ik wil je vragen om voor dit soort meldingen je bestaande topic te gebruiken om hier melding van te maken ;)
Ik ga daarnaast meteen voor je kijken wat er speelt.

Groet,
Glenn
Reputatie 5
Badge
@Bolhoeve

Ik zie dat mijn collega's van de klantenservice je een aantal keer hebben gebeld, maar niet hebben bereikt.
Kan je in dit geval wat specifieker zijn wat er precies gebeurt en nog belangrijker op welke momenten dit gebeurt (specifieke dag en tijdstip). Wat me opvalt is dat je tot een aantal dagen geleden een programma aan hebt staan en nu Toon handmatig bedient. Merk je sindsdien verandering of heb je daarna alsnog dit opgemerkt?

Wat betreft je meterstanden heb ik ook even naar je verbruik gekeken en daar gaat alles goed. Je hebt slimme meters dus heb ik ook op afstand gekeken of er misschien een foutmelding zichtbaar is of is geweest. Nu blijkt dat 15 december je meters in storing stonden. Kloppen je meterstanden nog steeds niet als je deze vergelijkt met de standen in Toon?

Groet,
Glenn
Hoi
Ze kloppen nog steeds niet, en ik heb het gevoel dat toon een eigen leven lijd.
Snachts springt de kachel aan, terwijl alles op 17 is ingesteld dan ineens gaat het naar de 21, en krijg de toon niet terug gezet.
Op de dag als ik er niet, zie ik ineens een groot verbruik wat niet kan , dan is de kachel ook aan geweest.
Stroom daar geld hetzelfde voor.
Reputatie 5
Badge
@Bolhoeve

Kan je in dit geval wat specifieker zijn wat er precies gebeurt en nog belangrijker op welke momenten dit gebeurt (specifieke dag en tijdstip). Wat me opvalt is dat je tot een aantal dagen geleden een programma aan hebt staan en nu Toon handmatig bedient. Merk je sindsdien verandering of heb je daarna alsnog dit opgemerkt?

Als je bovenstaande vraag voor mij kan verduidelijken, dan kan ik specifiek meekijken om te zien wat er precies gebeurt ;)

Groet,
Glenn
Snachts staat de kachel ineens aan , terwijl de toon ingesteld staat op 17 graden en niet op 21.
Dat gebeurd op de dag ook ik heb geen idee op welke tijden dat precies is, maar weet wel dat van de toon niks klopt
Reputatie 5
Badge
@Bolhoeve

Was dit gisteren, eergisteren, vorige week? Of speelt dit elke dag? Ik wil je echt vragen specifieker te zijn, omdat ik op afstand niets eigenaardigs zie. Hoe specifieker jij bent des te beter ik je kan helpen.

Groet,
Glenn
Hoi Glenn,

Heb je ook meegewogen dat het verwarmen van Toon®️ wellicht het voorverwarmen tapwater betreft🤔
Sinds toon is geïnstalleerd heb ik daar last van me verbruik is extreem meer en moest dit jaar 450 bijbetalen. De vorige jaren had ik daar nooit last van en sprong de kachel nooit zomaar aan en stroom verbruik was ook een stuk lager en er is verder niks nieuws buiten de toon om bijgekomen
Toon is zogenaamd zuinig maar betaal inmiddels mega veel geld meer.
Dus nogmaals ik wil dat de toon verwijdert word
Reputatie 5
Badge
@Brandje

Yep, maar ook dat zie ik niet terug 😉 Vandaar mijn vragen aan TS.

@Bolhoeve

Ik snap dat het toch even schrikken is als je bij moet betalen en je graag wilt weten waar dit door komt. Vandaar dat ik ook mijn vragen stel zodat ik gericht kan kijken. Voor zover ik nu zie zijn er geen eigenaardigheden waarbij ik opmerk dat Toon opeens stooksignalen afgeeft, tenzij die onder de ingestelde temperatuur komt. Dus als je wilt dat ik hier naar kijk om je uitleg te geven, dan vraag ik je echt om specifieker te zijn.

Toon geeft je inzicht in je verbruik waardoor je je verbruikspatroon aan kan passen om te besparen, daar zit het verschil. Er is altijd een verklaring voor hoog verbruik en daar kijken we natuurlijk graag naar om je hierover uitleg te geven. Als je weer gebruik wilt maken van je oude thermostaat, dan kan je Toon verwijderen of een derde partij inschakelen om deze te verwijderen en je oude thermostaat weer op te hangen.

Groet,
Glenn
Op 15 december zeg je dat er storing was kijk dan ook ff naar mijn verbruik hij staat mega hoog het verbruik terwijl hij niet hoog ingesteld staat wij toen niet thuis waren maar blijkbaar denkt toon dat hij wel voluit moet draaien.
En zo doet toon dat steeds uit zijn eigen gaat het aan waar ik niet om vraag hoe specifiek wil je het nog hebben toon heeft zijn eigen leven
Reputatie 5
Badge
@Bolhoeve

Op 15 december zeg je dat er storing was kijk dan ook ff naar mijn verbruik hij staat mega hoog het verbruik terwijl hij niet hoog ingesteld staat wij toen niet thuis waren maar blijkbaar denkt toon dat hij wel voluit moet draaien.
En zo doet toon dat steeds uit zijn eigen gaat het aan waar ik niet om vraag hoe specifiek wil je het nog hebben toon heeft zijn eigen leven

Kijk, dit is weer informatie die niet eerder bekend was voor mij of de andere forumleden ;)
In welke periode was je niet thuis waarin Toon gestookt heeft. Is dat specifiek alleen op 15 december geweest?

Als ik specifiek naar deze dag kijk zie ik dat er handmatige wijzigingen die dag zijn gedaan. Voor een groot deel van de dag heeft de ingestelde temperatuur op 16 graden gestaan en zijn er tegen de avond wat handmatige wijzigingen gedaan. Toon heeft alleen een stooksignaal afgegeven op het moment dat er onder deze grens gemeten werd.
Wat betreft de meterstanden op Toon en de meters heb ik ook even op afstand gekeken wat Toon aangeeft en wat de meters zelf aangeven. De conclusie die ik hieruit opmaak is dat deze wel overeenkomen met elkaar. Toegegeven dat er een aantal dagen zijn waarop het verbruik erg hoog uitvalt, geven de meters dit zelf ook aan.

Groet,
Glenn
Ja ik ga onthouden wanneer ik weg ben, Ik ben het er gewoon niet mee eens probeer nu al even uit te leggen dat de toon zijn eigen leven heeft , stroom hoog gas hoog of ik nu thuis ben Of niet ook snachts springt hij zomaar aan, Ik heb een nieuwe ketel ik let op hoe ik verbruik maar niks werkt ik heb geen villa ik heb een klein huisjes maar verbruik lijkt ofdat er 6 personen wonen ik woon alleen met me zoon van bijna 14 dus ik snap er niks van bijna 500 bijbetalen alle jaren terug gekregen en nu volle standen op de toon ergens gaat er iets goed mis, en ik wil dat er oplossingen voor dit komen, dit kost goud geld, wat ik wel beter kam besteden dus help me hiermee om dit op te lossen daar zijn jullie voor
Reputatie 5
Badge +3
@Bolhoeve zoals @Brandje al heeft aangegeven kan het te maken hebben dat je CV ketel voor tapwater probeert op te warmen. Door een defecte 3-weg klep kan dit (deels) ook door je radiatoren lopen en dan kan de opwarming naar 21 graden snachts verklaren.
Kan je eens proberen om de douche aan te zetten en dan voelen of je radiatoren warm worden (na enkele minuten)? Zo ja, dan moet er een ketel monteur langskomen.
Reputatie 5
Badge
@Bolhoeve

Daar zijn wij zeker voor! Ik hoop dat je wel snapt dat ik niet voor niets deze vragen stel om duidelijkheid te krijgen. Anders ga ik in het wilde weg aannames doen en daar heb je natuurlijk ook niets aan.

Laat ik eerst met het gasverbruik beginnen en dan specifiek de instellingen van de temperatuur, omdat je aangeeft dat Toon een eigen leven leidt. Kan je aangeven hoe jij je temperatuur instelt? Om bijvoorbeeld gisterenavond tot nu te volgens zie ik dat de temperatuur rond 23:30 naar 18 graden is gezet en daar de hele nacht op heeft gestaan tot vanochtend toen deze naar 16 graden is gezet en sinds half 11 staat deze op 19 graden. Klopt dit tot nu toe? Of ervaar je dit anders? Wat ik nu namelijk zie is dat Toon precies doet wat die moet doen en dat is verwarmen als er onder de door jouw ingestelde temperatuur gemeten wordt.

Elektra verbruik is een ander verhaal en voor mij niet te achterhalen waar dat verbruik vandaan komt. Je elektrameter heeft dit verbruik wel gemeten en Toon heeft dit vanuit je meter doorgekregen. Heb je apparatuur die veel energie slurpt? Wat heb je bijvoorbeeld aanstaan gedurende de nacht (standby apparatuur).

@ThehogNL

Al gecheckt 😉 Gaat om een open therm aansturing dus ik heb daar als eerste naar gekeken. Daar verloopt alles prima.

Groet,
Glenn
Ik heb mijn temperatuur op 17 graden ingesteld altijd
Reputatie 5
Badge
@Bolhoeve

Oke, dat is dan goed om te weten. Dan vraag ik me af of het programma stiekem toch niet aan staat.

Bovenstaande plaatje is een voorbeeld, dus let even niet op de temperatuur. Mijn vraag voor jou is of dat schuifknopje dat je ziet bij jou op groen of op grijs staat.
Los van hoe deze ingesteld staat wil ik voordat ik hier door onze software beheerders naar laat kijken, je vragen voor de zekerheid om de adapter van de ketelmodule en je cv ketel een halve minuut uit het stopcontact te halen en er daarna weer terug in te doen. Op deze manier kunnen Toon en de cv even opnieuw opstarten. De adapter van de ketelmodule vind je ook bij de cv ketel. De reden dat ik je dit toch even nog laat doen is omdat dit ook door de software beheerders gevraagd zal worden.

Ik hoor graag van je.

Groet,
Glenn
Ik kom ten eerste niet uit een ei laten voorop stellen, dat gene waar je om vraagt is al gebeurt dus nu rijst de vraag waar ligt de fout ik zou graag nu antwoord hierop willen aangezien ik hierin vrij duidelijk ben geweest en jullie zeker dit moeten kunnen snappen dit kost mij nogmaals honderden euro's op jaarbasis meer en de oplossingen blijven uit ik snap dat jullie deze vragen moeten stellen maar 5x hetzelfde vind ik persoonlijk best veel terwijl ik persoonlijk denk als ik dit 5x moet lezen het best zou kunnen begrijpen, ook ben ik wel van mening dat jij persoonlijk hier niks aan kan doen, Want dit is de procedure die Jij moet volgen van je baas, maar ik zou zo graag willen dat er eigenlijk op zo snel mogelijke termijn een oplossing komt, en niet dat er word gedacht dat ik er geen verstand van heb , neem mij dus serieus want dat gevoel krijg ik nu dus niet
Reputatie 5
Badge
@Bolhoeve

Excuses als je het gevoel hebt dat ik je niet serieus neem. Ik verzeker je bij deze dat dit absoluut niet het geval is en zeker ernaar streef om je van een oplossing te voorzien. Toch mijn verzoek om de vragen die ik stel te beantwoorden en deze handeling alsnog uit te voeren, hoe simpel ze ook overkomen. Dan kan ik onze software beheerders laten kijken naar de situatie om te kijken of zij een oplossing voor handen hebben.

Groet,
Glenn
Ik kom hier woensdag op terug fijne jaarwisseling
Reputatie 1
Goedemorgen, ik zou graag ook mijn bevindingen hier willen delen omdat ik al een tijd precies dezelfde probleem ervaar als @Bolhoeve.
Ik zou ook graag willen dat iemand als @Kelly of @Glenn kan kijken naar mijn Toon.
Servicecenter staat aan.

Ik las gisteren dit topic voor het eerst en heb toen ik thuiskwam voor de zekerheid eerst de adapter van de ketelmodule en CV-ketel een halve minuut uit het stopcontact gehaald en er daarna weer terug in gedaan.
Helaas was het vannacht toch weer raak en werd ik weer wakker (tussen 4 & 5) van de CV-ketel die stond te loeien, dit terwijl Toon staat ingesteld op "Slapen" wat in mijn geval 16 graden zou moeten zijn. Maar zoals op dit screenshot van de app is te zien staat er "op 19,5 graden" (!!??)

En in dit screenshot is duidelijk te zien dat "Slapen" toch echt op 16 graden staat.

Ook voor de zekerheid hier nog even een screenshot waarin te zien is wat daar de instellingen van mijn weekprogramma zijn.

Wat ik ook heel erg raar vind is dat als ik op het scherm van Toon kijk, ik zie staan :
"Om 5 jan. op Thuis" (!!??)

Alles lijkt toch echt te duiden op een software-fout die mijn inziens zo snel mogelijk opgelost dient te worden.
Want wie gaat er opdraaien voor de onnodige kosten die ik (en @Bolhoeve, en wie weet wie nog meer) al een tijd maken ? O ja, ik heb voor de zekerheid de optie "Tapwater voorverwarmen" uitgezet, maar dat lijkt mij ook niet het probleem.
Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groeten,
Martijn
De melding op 5 januari op Thuis daar zit dus de fout!
Daar hoort een tijd bij te staan!
Gebruik je soms de App Olisto?
Ik zou bijna zeggen verwijder je gehele programma qua tijd keuze en geef Toon®️ een harde reset en zet die programma keuze er opnieuw in.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen