Toon sensoren worden ingeregeld na plaatsing slimme meters | Eneco Community
beantwoord

Toon sensoren worden ingeregeld na plaatsing slimme meters

• 20 november 2018
  • 17 reacties
  • 363 Bekeken

Reputatie 1
Beste medewerk(st)ers,

Ik heb hier ook al problemen mee ondervonden toen ik nog domme meters had. Na plaatsing van de slimme meters heb ik nu het euvel dat de sensoren ingeregeld moeten worden. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? De standaard procedures heb ik uitgevoerd. Ik heb in de instellingen de P1 meting ingevoerd, de domme meters zijn weggehaald. Bij de CV-ketel zit wel nog een stekker in het stopcontact met een metertje. Moet deze er uit? Dit heeft monteur niet gedaan, dus ik ben er vanuit gegaan dat deze er in moet blijven. Elektra wordt wel aangegeven, maar gas niet.
icon

Beste antwoord door DeniseMR 20 november 2018, 16:57

Dag @N. Nooteboom,

Het kan inderdaad enkele dagen duren voordat Toon je gasverbruik zichtbaar maakt. De meterwisseling is daarnaast aan onze kant nog niet verwerkt, dus ik kan niet voor je nagaan of de gasmeter op dit moment in storing staat. Je kan het beste de komende dagen even afwachten.

Groet, Denise
Bekijk origineel

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Heb je ook in de instelling van Toon de gasmeter op P1 gezet?
Kan even duren alvorens er gasverbruik doorkomt op Toon, dit heeft namelijk te maken met de administratieve werkzaamheden van je netbeheerder.
Reputatie 1
Bij p1-meters heb ik elektra en gas ingesteld. Inmiddels heb ik het vermoeden dat de adapter niet compatibel is met de slimme meters omdat op de poort waar de domme gasmeter in zat het lampje op de adapter blijft flikkeren. Ik heb dus het idee dat hij wil blijven aflezen op de domme meter. Kan mijn verhaal kloppen?
Reputatie 7
Badge +9
Zou kunnen, dan zou je even moeten kijken bij menu >> instellingen >> Energiemetingen en dan op het potloodje drukken, welke software versie je meteradapter heeft.
Als de stroom wel wordt doorgegeven zal de gasmeter in storing staan.
Een moderator kan dat zo controleren in het P4 systeem of zij de gasstanden wel doorkrijgen.
Zo niet, dan wordt het bellen met je Netbeheerder.
Reputatie 1
Hij geeft aan softwareversie 0.25/0.13
Reputatie 7
Badge +9
Hij geeft aan softwareversie 0.25/0.13

Dat is perfect, dan lig het niet aan je meteradapter.
Wanneer zijn er slimme meters geplaatst bij je?
Reputatie 1
Afgelopen vrijdag, echter vandaag de kabel binnen gekregen en aangesloten. Het zou in iedere beschrijving zo moeten zijn dat je gelijk stroom en gasverbruik moet kunnen inzien.
Dat geldt zeker voor de stroom weergave, maar niet voor de gas weergave.
Ivm de koppeling gasmeter en de administratieve handelingen daarom heen kan dat zo 10 dagen duren.
Reputatie 1
Welke administratieve handelingen moet ik dan aan denken? Voor mij klinkt dit gek, daar de elektriciteit dan geen administratieve verwerking dient te krijgen .
Dat zijn administratieve handelingen bij je Netbeheerder.
Die gasmeter is immers draadloos met je slimme stroommeter verbonden, daarom komt de verbruikte stroom (er is immers een fysieke koppeling) ook meteen wel door.

https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/mijn-slimme-gasmeter-communiceert-niet-met-mijn-slimme-elektriciteitsmeter
Reputatie 7
Badge +5
Dag @N. Nooteboom,

Het kan inderdaad enkele dagen duren voordat Toon je gasverbruik zichtbaar maakt. De meterwisseling is daarnaast aan onze kant nog niet verwerkt, dus ik kan niet voor je nagaan of de gasmeter op dit moment in storing staat. Je kan het beste de komende dagen even afwachten.

Groet, Denise
Reputatie 1
Ok ik ga het afwachten, hoeveel dagen is gebruikelijk om aan te houden? Groetjes
Reputatie 7
Badge +5
@N. Nooteboom

Fijn, bedankt. Wij houden uiterlijk twee weken na de plaatsing van slimme meters aan.
Reputatie 1
Dank voor de support iedereen....to be continued in two weeks.
Ach zoals ik al schreef kan het max 10 dagen duren, maar in de meeste gevallen zie je na een paar dagen het gasverbruik verschijnen; de 1e dag hoog hoog ivm het verbruik vorige dagen, maar die dag na 24:00 uur is alles verder normaal.
Reputatie 1
Beste helper(s),

Inmiddels is het 12 dagen geleden dat de meters geplaatst zijn, er is echter niets veranderd aan de situatie en in mijn optiek ziet het er ook niet naar uit dat dit ineens gebeurd toevalligerwijs exact op de 14e dag. Is mijn Toon aangemeld? Ik zou graag willen dat hij het doet. M.vr.gr.
Hoi @N. Nooteboom

Tijd om morgen je Netbeheerder te bellen.
Misschien dat de gasmeter toch in storing staat cq de koppeling mislukt is.

Reageer