Toon 's-nachts de weg kwijt? | Eneco Community

Toon 's-nachts de weg kwijt?

• 12 december 2012
  • 69 reacties
  • 3417 Bekeken

Hallo formumleden. Ik wil het volgende even tegen jullie aan houden:

Ik ben sinds juli dit jaar in het bezit van een Toon. Tot nu toe werkte hij best wel goed hoewel ik af en toe wat 'vastgelopen' sensoren had, maar dat lijkt opgelost (al een poos geen last meer van gehad sinds de laatste update). Maar... Nu het kouder begint te worden heb ik het volgende verschijnsel: nadat de Toon in de "slapen" stand is gegaan op 15 graden (bij mij is dat om 23.00 uur) ging de CV vrolijk staan opwarmen (omdat de Toon vraagt) terwijl de temperatuur in de huiskamer nog 19 graden is. Een reset blijkt niet te werken (vlammetje verschijnt weer) wat betekent dat de verwarming de hele nacht heeft gebrand en dat was ook terug te zien in het gasverbruik 😞 . De dagen daarna ging het weer goed. Tot gisteren. Om 00.30 slaat de CV weer aan (vlammetje op de Toon) terwijl het nog 19 graden is. Vervolgens heb ik het programma helemaal uitgeschakeld waarna het vlammetje verdween na 30 sec. Maar ja... 's-morgens geen warme badkamer :-(
Is dit herkenbaar? Ben ik de enige die dit ervaart? Ik had gehoopt dat ik met Toon energie zou gaan besparen maar nu lijkt mijn gasverbruik alleen maar hoger te gaan worden :-(

Alvast bedankt voor jullie reacties.

PS ik heb een aan/uit geschakelde CV ketel (AWB Thermomaster HR) van 12 jaar oud (gaan we volgend jaar vervangen)

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

69 Reacties

Reputatie 3
Badge
Beste McDownload,

Welkom op het forum, allereerst heb ik even een topic over AWB-ketels, misschien heeft dit deels met je probleem te maken.
https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/awb-thermomaster-3hr24t-toon-4677/

Verder heb ik het idee dat bij de klanten die gebruik maken van automatische programma instellingen de ketel nog wel eens een eigen leven wil gaan leiden. Kan dit alleen niet bevestigen. Er is hierover nog geen antwoord van de moderators gekomen.

Omdat je Toon vanaf gisteren ook via afstand kan bedienen via smartphone, tablet of pc zou je dit mogelijk even uit kunnen schakelen. Dan kan je toch de temp wijzigen op tijden dat jij gewild had maar is het automatisch doorlopen van programma niet nodig. Mogelijk is het dan een tussenoplossing.
Beste Jeroen,

Dank voor je snelle antwoord. Ik heb even naar de thread gekeken waarnaar je verwijst. Mijn AWB is echter niet zo'n hippe ketel met OpenTherm waarover in die thread gesproken wordt. Bovendien doet mijn ketel gewoon wat Toon 'm vertelt; de Toon vraagt (vlammetje rechtsboven) dus de ketel slaat aan. Ik heb het gevoel dat het iets te maken heeft met het 'slimme' gedrag van de Toon die het huis op temperatuur probeert te brengen op de ingestelde tijd. Alleen begint 'ie in mijn geval wel erg vroeg want om nu om 00.30 al te gaan opwarmen om om 7.00 het huis warm te hebben...

vriendelijke groet,

Hans
Reputatie 3
Badge
Als je de programma (dag/week) instelling gewoon uit zet en toon op afstand tijdelijk gebruikt? mogelijk weten de moderators waar het door komt.
Tja, dat was niet de bedoeling maar misschien moet dat dan maar even. De iPhone app is nog geen optie want ik heb de Toon software update nog niet binnen. Ik zal in ieder geval nog wat verder experimenteren om te kijken of ik het probleem kan reproduceren.

wordt vervolgd...
Reputatie 3
Badge
Je gaat namelijk niet elk uur je wekker zetten om te kijken wat toon aan het doen is 😉. vervelend probleem. mogelijk hebben de moderators een antwoord.
Reputatie 2
Badge

Is dit herkenbaar? Ben ik de enige die dit ervaart? Ik had gehoopt dat ik met Toon energie zou gaan besparen maar nu lijkt mijn gasverbruik alleen maar hoger te gaan worden :-(

Ja, is herkenbaar.
Toon laat de ketel branden terwijl er geen warmtevraag meer is.
Om 21:30 gaat bij mij het "slapen" programma in (16 graden) maar om 21:45 gaat de CV vrolijk branden ook al geeft Toon aan dat het 20 graden in huis is.

Nog even bij vermelden dat dit met versie 2.2.18 nog steeds zo is.
Reputatie 3
Badge
Maar gaat Eneco ook beamen dat dit gebeurd wanneer mensen automatische programma instellingen gebruikt, of is het gewoon bij een bepaalde toon levering, of cv ketel?
Reputatie 3
Badge
Ja heel herkenbaar.
Hier zijn al meerdere topics over geweest.
Reputatie 2
Hoi dit klopt,

Ik heb dit probleem ook, nog wel met software versie 2.1.0, zie ook topic https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/toon-gaat-zijn-eigen-gang-4630/
Nadat ik het programma even uit en weer aangezet heb werkte de Toon weer normaal.

Een reactie vanuit Eneco hier over zou wel goed zijn.,
Reputatie 5
Badge +3
Is dit herkenbaar? Ben ik de enige die dit ervaart? Ik had gehoopt dat ik met Toon energie zou gaan besparen maar nu lijkt mijn gasverbruik alleen maar hoger te gaan worden 😞 Ja, is herkenbaar. Toon laat de ketel branden terwijl er geen warmtevraag meer is. Om 21:30 gaat bij mij het "slapen" programma in (16 graden) maar om 21:45 gaat de CV vrolijk branden ook al geeft Toon aan dat het 20 graden in huis is. Nog even bij vermelden dat dit met versie 2.2.18 nog steeds zo is.

Gisteravond heb ik dit ook voor het eerst gezien (versie 2.2.18). Toon stond al een uur op slapen. (17 graden) Het was 19 graden in de kamer (Toon gaf dit ook aan). Toch ging Toon vrolijk staan stoken. Lijkt mij niet de bedoeling.

Wanneer dit gebeurt krijg je niet erg vertrouwen in Toon. Volgens Eneco kun je met Toon wel 10 % op je energie verbruik besparen. Maar als dit vaker gebeurt 's nachts dan kost het alleen maar energie!!

Ik hoop dat dit snel opgelost wordt.
Reputatie 3
Badge
Is je CV-Ketel op dat moment ook echt in bedrijf? Soms merk ik dat Toon een vlammetje geeft maar heb dan niet het idee dat de ketel echt aan het stoken is. Moet wel zeggen dat ik het nog niet gecontroleerd heb. Ik weet wel dat ik aan mijn ketel kan zien of hij in bedrijf is ja of nee.
Reputatie 5
Badge +3
Is je CV-Ketel op dat moment ook echt in bedrijf? Soms merk ik dat Toon een vlammetje geeft maar heb dan niet het idee dat de ketel echt aan het stoken is. Moet wel zeggen dat ik het nog niet gecontroleerd heb. Ik weet wel dat ik aan mijn ketel kan zien of hij in bedrijf is ja of nee.

De CV ketel was daadwerkelijk aan het branden!!!
Reputatie 3
Badge
Ik geloof je ook wel hoor, maar het is even het uitzoeken waard. 🙂 Tja en wederom nog geen reactie. Ik denk dat Eneco het ook nog niet weet.
Reputatie 1
Badge
Goede morgen,

Hier hetzelfde probleem. We kwamen er alleen pas vanmorgen achter. We liggen meestal al plat voor de tijd van het slapenprogramma.
En zijn pas op na tijd van"thuis" programma in de morgen.

Vanmorgen een keertje eerder op.
Hij stond nog op slapen 15 graden.
Thermostaat gaf aan 18,5 graad met vlammetje en de radiator was erg warm.

Of zou de toon zo slim zijn dat hij denkt, om die tijd moet het 20 graden zijn en dus ga ik vast van te voren verwarmen om te zorgen dat het om die tijd 20 graden is.

Maar dat zou niet opgaan voor de andere met het probleem 's avonds?

Misschien moet ik hier de komende dagen maar eens wat langer opblijevn.

En ik mis nog steeds mijn duimpje/advies.

Carla
Reputatie 3
Badge
Slimme meter Carla?
Reputatie 1
Badge
yep, op advies van eneco.
want de toon zou anders niet werken met de gasmeter, spiegeltje enz.
Hier ook hetzelfde probleem, toon staat op slapen, 15 graden en ketel brand terwijl toon 19 graden aangeeft.
Reputatie 5
Badge +3
Het lijkt erop dat veel klanten hier last van hebben. Waarschijnlijk alleen in combinatie met een slimme meter. Dit zorgt ervoor dat Toon geen kostenbesparende thermostaat is zoals Eneco hem aan de man brengt maar de klant extra gasverbruik geeft! Graag zou ik een reactie van Eneco willen  horen. En ook een snelle oplossing van dit probleem willen zien want dit kan niet de bedoeling zijn!
Reputatie 3
Badge
Ik wil nog steeds weten of het te maken heeft met het gebruik van automatische programma's. Ik heb dit niet in gebruik (wel slimme meter) en geen problemen. Durf nu automatische programma;s niet in te stellen. Alles via de Toon app dus doen.
Het is weer een puinhoop met TOON !!!!
Voor de zoveelste keer slaat TOON op hol en is het 23 graden in huis vanochtend.
6 keer alles eruit getrokken en nu maar afwachten.
Ik heb al foutmeldingen vanaf het eerste uur en ENECO geeft mij geen voorrang op updates !!!
Ook  OpenTherm UPDATE is er  nog steeds niet, dus nog steeds op aan/uit

Is eis nu de laatste update van ENECO anders zeg ik tegen iedereen in Nederland: GEEN TOON MEER AANSCHAFFEN EN ALLES TERUGGEVEN !!!!!!!!!!!!!!
*** "sorry" , Nu is het afgelopen.
Het is nu 24 graden binnen terwijl ik aan de computer zat en even naar TOON liep.
Ik heb nu alles afgeschakeld en mijn oude thermostaat er maar aan gehangen. Wat een puinzooi en sorry voor de bewoordingen.
Hiermee wil ik uiten dat het een onbetrouwbaar systeem is. Hoe zit het bij de concuurrent van ENECO ??
Misschien ga ik maar eens overstappen want ik ben de arrogantie spuugzat.

Het is ook belachelijk dat je nu niemand te pakken krijg om de storingen op te lossen.
Wat ben ik blij dat ik zeer recent geen ketel bij Eneco heb aangeschaft. Wat een bedrijf.
Dit is geen service !
Reputatie 1
Badge
De irritatie bij meerdere forumleden loopt op. Eneco zegt niets. We betalen 3,50 per maand voor o.a software updates.Voor een aantal zijn de energiekosten zelfs gestegen. De software is verre van volledig. Updates worden niet snel uitgebracht...geen goed begin voor een reclame campagne. Negatieve reclame kunnen ze nu niet echt gebruiken...gevalletje Radar, consumentenbond? Een thermostaat moet gewoon goed werken en betrouwbaar werken en anders moet het zsm worden opgelost (zsm is geen maanden)  Andere opties zijn dan minder belangrijk.

Ik blijf erbij dat de Toon veel potentie heeft en als Enenco nou eens officieel reageert zouden we hier minder frustratie hebben.
*** "sorry" , Nu is het afgelopen.
Het is nu 24 graden binnen terwijl ik aan de computer zat en even naar TOON liep.
Ik heb nu alles afgeschakeld en mijn oude thermostaat er maar aan gehangen. Wat een puinzooi en sorry voor de bewoordingen.
Hiermee wil ik uiten dat het een onbetrouwbaar systeem is. Hoe zit het bij de concuurrent van ENECO ??
Misschien ga ik maar eens overstappen want ik ben de arrogantie spuugzat.

Het is ook belachelijk dat je nu niemand te pakken krijg om de storingen op te lossen.
Wat ben ik blij dat ik zeer recent geen ketel bij Eneco heb aangeschaft. Wat een bedrijf.
Dit is geen service !

Ik snap je frustraties, maar volgens mij hjeb je Toon inmiddels helemaal GEK gekregen.
Iedere keer ben je naar fabrieksinstellingen gegaan?
En wellicht is je Toon nu zelfs kapot....
Heb je al contact gehad met degene die Toon heeft geinstalleerd?
Zijn zij niet genegen een nieuwe Toon te installeren??

Gelukkig heb je nu ff rust in de tent geschapen met je ouderwetse thermostaat.
Laat het even berusten en ga maandag bellen enz, ja toch?
Reputatie 1
Badge
Heb je al contact gehad met degene die Toon heeft geinstalleerd?

Uiteindelijk is Eneco verantwoordelijk, niet de installateur. Buiten dat zijn er aardig wat bugs zodat we niet zeker kunnen zijn of dit wel of niet een bug is. Er is weinig informatie zodat het wellicht heel logisch is dat de Toon het doet maar we weten niet waarom en dat staat ook niet in de handleiding.

Een voorbeeld hiervan is de afwijking in de Toon mbt de temp. 1 graad verschil. Toon doet het prima maar rondt naar boven of beneden af. Daar kom je dan achter omdatje toevallig info leest verwerkt in de code van de applicatie. Snap je?
Dat Eneco verantwoordelijk is lijkt me nogal wiedes!
Ik vermoed dat de installateur wellicht genegen is een nieuwe te installeren, want dan weet je zeker of het exemplarisch is of niet, snap je........

Ik weet van mijn oude Honeywell (type IV, ook niet de 1e de beste.....) dat ook in de handleiding stond dat er 1 graad verschil kan zijn. Ik denk dat dat een normale fabrieks tolerantie is.
Als het meetapparaat enige tijd op z'n plek hangt kan de klant vervolgens de afwijking zelf corrigeren.
De standaard plek verschilt enorm bij elke woning.
Bij de een hangt ie vlakbij een deur; de ander naast een boekenkast; vlak bij een open trap naar boven en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus is het maar goed dat deze zelf in te stellen waarde ook in de Toon aanwezig is................