Toon registeert niet meer goed | Eneco Community
beantwoord

Toon registeert niet meer goed

• 11 februari 2015
  • 22 reacties
  • 402 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Hi Allemaal,

Ik heb sinds ongeveer 3 weken Toon, het werkte allemaal prima.
Maar sinds 2 dagen lijkt het wel dat de meter adapter niet meer goed communiceert.
Blijkbaar geeft hij nu alleen nog maar het stroom door aan toon als er ook gas gebruikt word. Zie bijvoorbeeld de bijgevoegde foto .

Vreemd genoeg is er niets veranderd aan de situatie en ook een herstart van toon en de meter adapter heeft niet geholpen. Het bereik van de meter adapter is 4 sterren.

Weet iemand een oplossing hiervoor? Helaas is op deze manier Toon niet meer te vertrouwen dat de meting wel klopt.
icon

Beste antwoord door Danielle 26 februari 2015, 13:27

@Gvanderwindt,

Jammer dat de storing terug gekomen is. Ik zie inderdaad dat de Z-Wave verbinding niet optimaal is. Ik zorg dat er contact met je wordt opgenomen zodat er een afspraak met een monteur ingepland kan worden om een repeater te plaatsen.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

22 Reacties

Heb je Toon ook een harde reset gegeven?
Reputatie 7
Badge +6
Hi gvanderwindt,

Welkom op het forum. Je kan een harde reset geven zoals Brandje aangeeft, om te kijken of dat het probleem oplost. Toch wil ik hier ook graag verder naar laten kijken voor je. Is het mogelijk dat je de toegang klantenservice aanzet via Menu->Meer->Klantenservice?

Groet,

Folkert
Reputatie 3
Badge
Hi,

Ik zal vanavond als ik thuis ben wel even de harde reset doen.
Voor nu heb ik de toegang klantenservice aan laten zetten door mijn vriendin. Dus je zou er al bij moeten kunnen.

Bedankt voor de snelle reacties!
Reputatie 7
Badge +6
@gvanderwindt

Ik zie ook de gaten in je verbruik. Vanf deze ochtend lijkt het weer goed te gaan.In de periode waarin je geen elektra ziet wordt er ook geen gas gemeten,
dat wil zeggen normaal wanneer je geen gas verbruikt zie ik een 0 waarde en nu geen enkele waarde. Het lijkt op een Zwave storing. Heb je toevallig onlangs apparatuur geinstalleerd die rond de frequentie 868.42 mHz uitzend?
Denk hierbij aan een babyfoon, draadloze deurbel of een alarmsysteem.
Reputatie 3
Badge
Het verschil is dat vandaag mijn vriendin heel de dag thuis is.
Waarschijnlijk zal vannacht het probleem weer terug komen, het lijkt haast alsof het probleem alleen er is als het scherm van toon uit is.
Gisteren zag je bijvoorbeeld dat de meting alleen juist was tussen half 7 en 8 uur sochtends, precies toen toon even moest stoken volgens programma.

Ik heb veder geen nieuwe apparatuur geplaatst overigens.
Heb je de harde reset al gedaan?
Reputatie 3
Badge
Ik heb nu zojuist de harde reset gedaan.

We zullen morgen zien of hij komende nacht juist registreert.
Ik heb nu zojuist de harde reset gedaan.

We zullen morgen zien of hij komende nacht juist registreert.

Prima; houdt ons op de hoogte!
Reputatie 3
Badge
Toon heeft alles vannacht goed geregistreed, dus de harde reset lijkt effect hebben gehad.
Hoop wel dat ik dit niet elke 3 weken hoeft te doen, zou dan best wel vervelend zijn.
Reputatie 7
Badge +6
@Gvanderwindt,

Fijn dat het vannacht goed is gegaan. Ik ga ervan uit dat het goed blijft werken. Mocht het onverhoopt niet zo zijn, laat het ons dan weten. We kijken wat we dan verder kunnen doen.
Toon heeft alles vannacht goed geregistreerd, dus de harde reset lijkt effect hebben gehad.
Hoop wel dat ik dit niet elke 3 weken hoeft te doen, zou dan best wel vervelend zijn.

Mooi dat was dus voorlopig de tip die werkte!
Meestal is zo'n harde reset even nodig, maar een vast patroon is het nooit.
Ga er maar van uit dat het nu afdoende is geweest.

Ik heb bv na pas 2 jaar de module van Toon stroomloos gemaakt omdat de vlammetjes niet juist op Toon werden getoond.
Reputatie 3
Badge
We zijn nu 2 weken veder en de problemen zijn weer terug...

Elke 2 weken de ketel module herstarten lijkt me niet echt een gewenste optie natuurlijk.

Toegang klantenservice staat open
Heb je eigenlijk domme meters?
Want dat is nog niet ter sprake geweest.
Reputatie 3
Badge
Analoog zal je vast bedoelen...
Ja het zijn analoge meters

Aii ik begrijp dat je de terminologie om de verschillende meters aan te duiden niet kent.

Op domme meters worden plaksensoren gebruikt en op slimme meters wordt een kabeltje gebruikt dat op de P1 poort van de slimme meter wordt aangesloten.

Bij de domme meters is nog een onderscheid in draaistroom-meters en domme digitale meters. Deze laatste missen de P1 poort.

In jouw situatie verdenk ik dus dat de plaksensor niet goed gepositioneerd is; in ieder geval moet dat gecontroleerd worden.
Reputatie 3
Badge

Aii ik begrijp dat je de terminologie om de verschillende meters aan te duiden niet kent.

Op domme meters worden plaksensoren gebruikt en op slimme meters wordt een kabeltje gebruikt dat op de P1 poort van de slimme meter wordt aangesloten.

Bij de domme meters is nog een onderscheid in draaistroom-meters en domme digitale meters. Deze laatste missen de P1 poort.

In jouw situatie verdenk ik dus dat de plaksensor niet goed gepositioneerd is; in ieder geval moet dat gecontroleerd worden.

Tja hoe jij het noemt moet jij weten.

Dit probleem is geen plak probleem. Want anders zou het na een reset van de ketelmodule nog steeds moeten zijn.
Ook valt het op dat het probleem alleen voorkomt als het scherm van toon uit is.
en je ziet ook als de communicatie terug komt er een inhaalslag gedaan word van ruim 5000 watt om het gemiste verbruikt te corrigeren.

Misschien moet dit even bekeken worden door een medewerker die toon kan uitlezen.
Reputatie 7
Badge +7
(Tja hoe jij het noemt moet jij weten.)

het gaat er weer gezellig aan toe
de wind komt van voren
of te wel een noorden windt is altijd koud waar die ook vandaan komt :8
Badge +5
@gvanderwindt, ik krijg sterk de indruk dat de verbinding met je "domme meters" verstoord wordt.
Als het niet beide gelijktijdig is vermoed ik dat de sensoren niet goed gepositioneerd meer zijn. Na verloop van tijd is dat heel goed mogelijk als gevolg van warmte in de meterkast.

Is het wel gelijktijdig dan is de kans groot, zoals Folkert al eerder aan heeft gegeven dat er een Z-wave storing is. Dit kan bijvoorbeeld ook een Skype telefoon zijn of slordig opgerolde of geplaatste snoeren naast routers, deurbellen, trafo's etc in de werkomgeving van je meteradapter met de sensoren van je domme meters . Interferentie is namelijk een lastige en moeilijk vindbare stoorbron. Zijn de snoerverbindingen wel in orde?
Kontroleer dat eens alvorens je dezelfde konclusie van beide moderatoren krijgt.
Reputatie 3
Badge
Ik dacht ook eerder aan een z-wave storing, een niet goed geplakte meter geeft een 0 waarde. En er is gewoon geen waarde.

Maar de vraag is natuurlijk, wat kan er gedaan worden aan deze storing?

Ik kan jullie garanderen dat er geen storende apparatuur aanwezig is. Ik heb geen huis telefoon en veder alleen Wifi en Philips Hue. Ook in de meterkast hangt helemaal niets wat zou kunnen storen, ook in de buurt van toon hangt helemaal niets.

En er is ongeveer 10 meter afstand tussen toon en de meterkast, misschien is dit te ver weg en is er een repeater nodig?
Badge +5
Ik dacht ook eerder aan een z-wave storing, een niet goed geplakte meter geeft een 0 waarde. En er is gewoon geen waarde.

Maar de vraag is natuurlijk, wat kan er gedaan worden aan deze storing?

Ik kan jullie garanderen dat er geen storende apparatuur aanwezig is. Ik heb geen huis telefoon en veder alleen Wifi en Philips Hue. Ook in de meterkast hangt helemaal niets wat zou kunnen storen, ook in de buurt van toon hangt helemaal niets.

En er is ongeveer 10 meter afstand tussen toon en de meterkast, misschien is dit te ver weg en is er een repeater nodig?

Een Repeater is mogelijk een oplossing maar dat is aan de moderator.
Een slecht geplaatste kWh sensor geeft ook pulsen die er niet horen te zijn en zelfs norme kwh pieken! Althans dat was mijn ervaring.
Weet ik nog niet of de gas en kWh sensor al dan niet gelijktijdig problemen geven.
Kijk nou is er weer een stukje meer duidelijkheid na een zinloze discussie over analoge meters.
Hopelijk begrijpt de ts nu waarom de Netbeheerder de term domme meters en slimme meters hebben bedacht, die wij hier ook al sinds de start van dit forum gebruiken:P

Dus ik probeer het nog eens.

De afstand is 10!! meter, dan is de verklaring van de storing duidelijk.
Op z'n minst is 1 repeater dan noodzakelijk, want rond de 8 meter kan er al problemen ontstaan, door muren enz.
Ook kan dus nu het advies gegeven worden om de lengterichting van de adapter richting Toon©️ te richten; geeft een kleine versterking van het zWave signaal op 868,4 Ghz.
Lukt dat niet ivm een vast wcd, dan even een verloopsnoetje gebruiken om te testen.
Reputatie 7
Badge +6
@Gvanderwindt,

Jammer dat de storing terug gekomen is. Ik zie inderdaad dat de Z-Wave verbinding niet optimaal is. Ik zorg dat er contact met je wordt opgenomen zodat er een afspraak met een monteur ingepland kan worden om een repeater te plaatsen.