Toon reageert niet met CV ketel | Eneco Community

Toon reageert niet met CV ketel

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 8 reacties
Sinds kort heb ik de Toon laten installeren. Ging allemaal naar wens.
Nu het wat kouder gaat worden hoort de CV/vloerverwarming aan te gaan, maar de ketel doet helemaal niets, ook niet als ik de temp op 25 graden zet. We hebben wel warm water met douchen, maar de ketel slaat niet aan al ik de thermostaat omhoog zet.
Weten jullie misschien of er iets fout is, misschien een instelling die verkeerd staat.

Alvast bedankt  Marco

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

40 Reacties

Reputatie 3
Badge
Is de ketel adapter wel goed op de ketel aangesloten? Bij mij zat er een van de 2 draadjes los.

Staat de aansturing van de ketel wel goed ingesteld? Deze instelling zit onder systeem - thermostaat.
Als de aansturing van de ketel op OpenTherm staat, wordt dit dan wel door je ketel ondersteund?

Bij een Nefit ketel wordt standaard OpenTherm niet ondersteund, daar heb je een converter voor nodig.
De draadjes zitten allemaal goed vast. Wij hebben een Nefit Smartline HR.
Als ik in de instellingen bij Thermostaat kijk staat er een rood stipje bij AAN/UIT, maar kan dit ook niet veranderen als ik wil, wel kan ik op controleren drukken.

Erg vreemd dit, hoop maar dat er niks mis is met de thermostaat, heb geen zin in een weekend in de kou zitten.
Hoi 

wij hebben precies hetzelfde probleem van de zomer is toon geinstalleerd en nu wil de kachel niet hierop reageren. De warme kraan doet het ook gewoon. Dit is toen ook getest maar de kachel is toen door de installateur niet getest omdat het buiten 25 graden was....

Trouwens wel jammer dat eneco nog niet eens in het weekend bereikbaar is hiervoor....

Hoo dat ze het snel oplossen want het wordt er niet warmer op
Hallo Niels,

Wat voor cv ketel heb je?
Niet alleen merk maar ook type.

mvg Bas
Hoi Niels,

Maandag tijdens kantooruren hang ik meteen aan de telefoon, dit zullen ze dan toch binnen 24 uur op moeten lossen, anders gaat het hele ding van de muur, en retour naar Eneco.
Reputatie 3
Badge
Hadden jullie voordat de Toon werd geïnstalleerd een modulerende (Moduline) thermostaat?
Zo ja, dan is de Toon verkeerd op de Nefit aangesloten.
Op de aansluitkast-kroonsteen van de ketel is positie 1-2 voor een aan/uit regeling, in dit geval Toon
Positie 3-4 is voor een modulerende regeling.
Hoi hmay,

Ja klopt,wij hadden een moduline 30 thermostaat. Ik begrijp uit je reactie dat ik de draadjes op positie 3 en 4 aan moet sluiten op de ketel?

Groeten Marco
De draadjes waren goed geinstalleerd op positie 3 en 4, wel zit er nog een moduline kastje  tussen net voor de kroonsteentjes, hoort dat er te zitten?
Hallo Niels,

Wat voor cv ketel heb je?
Niet alleen merk maar ook type.

mvg Bas

een nefit ecomline hr economy hrc 23v
en er is al een component tussen geplaatst omdat het een nefit is
Hoi Niels,

Maandag tijdens kantooruren hang ik meteen aan de telefoon, dit zullen ze dan toch binnen 24 uur op moeten lossen, anders gaat het hele ding van de muur, en retour naar Eneco.

idd maandagochtend vroeg aan de lijn want via twitter wordt er ook nog niet gereageerd...
Reputatie 3
Badge
@Marco
Nee dat is niet goed, de draadjes die vanaf de ketelmodule van de Toon komen moeten bij aan/uit regeling op positie 1&2 zitten.
Kijk ook even op pagina 21 van de handleiding, die is hier te vinden: http://www.vleutenges.nl/pdf/Smartline.pdf

Het nadeel hiervan is wel dat je de modulerende werking van je ketel niet meer gebruikt.
Nefit gebruikt zijn eigen protocol tussen de ketel en moduline thermostaat en daarom niet direkt te gebruiken met de Toon, die OpenTherm praat.
Nefit verkoopt hier een speciale converter voor, ik heb geen idee of dit ook werkt met jouw smartline ketel.
Reputatie 3
Badge
eneco is in het weekend niet bereikbaar. zijn gewone kantooruren. tempus is het bedrijf dat de instalaties voor eneco doet. eneco zelf kan aan een mogelijke fout zoals in dit topic mogelijk aan de hand is niets doen. je kunt je toon wel retour sturen maar ik neem aan dat je toon ook met een bepaalde reden hebt aangeschaft. over het algemeen worden problemen redelijk snel verholpen maar het kan altijd een x voorkomen dat ze een post over het hoofd hebben gezien.

ik vermoed dat je maandag wel een bericht terug kan verwachten. ik zou niet zelf tempus gaan bellen om een monteur te laten kijken. dit kan je wel doen maar zorg dat je wel even bevestiging hebt dat ze dit onder de garantie laten verhelpen al zal dat wel los lopen. succer ermee en vervelend dat je een slechte start maakt. laat je even weten of het allemaal gelukt is?
Dus ik begrijp dat ik voor nood nu even dat zwevende aansluitkastje er tussenuit moet laten, en de draadjes op positie 1 en 2 aan moet sluiten?
Heeft iemand hier ervaring met die speciale converter van Nefit met een smartline HR?

Bedankt
Reputatie 3
Badge
Heb je de verwarming echt nodig? Ik zou niet zelf teveel gaan rommelen ivm je garantie. Ik heb wel al eerder gelezen dat eneco erg gemakkeliji is, vooral als je iets niet sloopt (dan zal moeilijk gaan met 2 draadjes vervangen) maar zou het riscio niet nemen.
Reputatie 3
Badge
@NielsN
Kijk ook even in dit topic: https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/toon-ecomline-nefit-ketel-4446/
Reputatie 3
Badge
@Marco
Klopt, je moet de ketelmodule van de Toon rechtstreeks op positie 1&2 aansluiten.
Reputatie 3
Badge
@Jeroen
Het risico dat er iets defect gaat lijkt me groter als het foutief is aangesloten, wat in dit geval zo is.
Min puntje overigens voor de monteur...
Reputatie 3
Badge
Ik denk ook dat eneco niet moeilijk gaat doen, maar helaas mogen wij niet zomaar rommelen volgens de voorwaarden. ik waarschuw alleen maar terwijl ik ook weet dat er weinig fout kan gaan. zoals ik nu lees weet jij waar je over praat en geef je een duidelijk advies over de ketel en de bijbehorden aansluiting.
Ga het even proberen nu, laat jullie straks weten of het gelukt is.
Ketel loopt nu als een zonnetje, ga toch even mijn beklag doen aanstaande maandag bij Eneco, had de monteur toch moeten weten.
Reputatie 3
Badge
Helemaal top. 😉 Ik zag dat de temp bij ons vannacht voor eerst sinds toon onder de 18 is geweest. moest dus stoken onbewust. zonde... denk er dus aan aangezien we vannacht grondvorst kunnen krijgen.
Reputatie 3
Badge
Ketel loopt nu als een zonnetje, ga toch even mijn beklag doen aanstaande maandag bij Eneco, had de monteur toch moeten weten.

Mooi, dan hoef je vanavond niet met je jas aan op de bank te zitten.
😛
Hier een lijstje met de Nefit ketels die middels een openthermconverter modulerend met de Toon kunnen worden aangestuurd.
Andere Nefit ketels kunnen met de Toon alleen aan/uit worden aangestuurd.

Type ketel op klemmen
TopLine HR 25/30/45 via EMS-OT convertor 2)
TopLine HR 70/100 via EMS-OT convertor 2)
TopLine Single via EMS-OT convertor 2)
TopLine Compact HRC 25/CW4 30/CW5 via EMS-OT convertor 2)
TopLine AquaPower (Plus) HRC via EMS-OT convertor 2)
ProLine HRC24/CW3, HRC24/CW4 via EMS-OT convertor 2)
en HRC30/CW5
BaseLine HRC24/CW3 en HRC24/CW4 via EMS-OT convertor 2)
http://www.nuon.nl/Images/geschikte-ketels-voor-nuon-e-manager-thermostaat_tcm123-247499.pdf

Mooi, dan hoef je vanavond niet met je jas aan op de bank te zitten.
:p

Bedankt voor je hulp

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen