Toon raakt Wifi verbinding regelmatig kwijt | Eneco Community
beantwoord

Toon raakt Wifi verbinding regelmatig kwijt

• Komt hier vaker (level 8)
  • 23 reacties
Hallo,

Ik heb 2 maanden Toon aan de muur hangen. Hartstikke mooi, maar sinds een paar weken raakt hij steeds mijn wifi verbinding kwijt. 
Dit is van het een op het andere moment en te zien aan het icoontje rechts bovenin. Als ik weer opnieuw verbinding probeer te maken kreeg ik wel eens de melding verkeerd wachtwoord terwijl het echt correct was. 
Het enige wat helpt is resetten, en opnieuw de verbinding instellen. Het werkt dan een paar uur tot een paar dagen en dan weer opnieuw resetten etc...

Heeft iemand hetzelfde probleem of komt er misschien al een oplossing hiervoor in de volgende patch?

bedankt!
icon

Beste antwoord door bas77 27 december 2012, 14:22

Vreemd, ik heb zeker 1 keer het rode kruisje door het wifi icoontje gezien, maar het lijkt of Toon zichzelf deze keer heeft hersteld. Momenteel nog steeds wifi connectie, en geen reset nodig gehad. het lijkt er dus op dat het fixeren van het IP adres in de router de klus heeft geklaard. Toon kan duidelijk dan niet omgaan met routers die nieuwe IP adressen uitgeven as de lease termijn erop zit.

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

73 Reacties

Ja, dit probleem had ik toevallig gister ook. wifi afstand kan het niet aan liggen.
Lijkt er op dat hij ergens vastloopt en niet meer wil verbinden. Na reset ging het weer goed. 
Geen idee hoe het opgelost kan worden behalve resetten. Denk dat het een bug is.
Reputatie 3
Badge
Welkom op het forum. Er zijn al meerdere topics met dezelfde tot zelfde soort vragen. Het is nog niet helemaal duidelijk waar dit aan ligt. Lees ook even de andere topics door. Mogelijk zit er voor jou een oplossing tussen. Ik ben op dat gebied niet helemaal thuis. Het zou fijn zijn als je een oplossing hebt gevonden en dit wil delen met ons.
Reputatie 3
Badge
https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/na-update-regelmatig-geen-kontakt-via-internet-4739/

Dit is van het een op het andere moment en te zien aan het icoontje rechts bovenin. 

Ik probeer ook even mee te denken.....
Bedoel je het WiFi icoontje wat de sterkte van het WiFi-signaal aangeeft?
Heeft dat 4 streepjes of is het minder?
Je zegt daar niets over, terwijl nou juist de sterkte erg belangrijk is.
Er zijn hier mede-forummers die zelfs een repeater daarvoor gebruiken.

Dit is van het een op het andere moment en te zien aan het icoontje rechts bovenin. 

Ik probeer ook even mee te denken.....
Bedoel je het WiFi icoontje wat de sterkte van het WiFi-signaal aangeeft?
Heeft dat 4 streepjes of is het minder?
Je zegt daar niets over, terwijl nou juist de sterkte erg belangrijk is.
Er zijn hier mede-forummers die zelfs een repeater daarvoor gebruiken.

Ik doel idd op het wifi icoontje, daar staat dan een rood kruis door. Een repeater heb ik niet nodig, toon hangt vlak bij mijn router die het signaal uitzend en het wifi signaal is retesterk waar toon hangt.
Nou dat is dan zeer duidelijk.
Probeer een IPnr in je router vast te leggen met het mac-adres van je router.
Je router hoeft dan niet steeds een vrij ip adres te zoeken en uit te geven.
Zou het ook aan de nieuwe update kunnen liggen?
Geef eens een reset!
Staat de WPA of WPA2 juist ingesteld?
IP adress vaststellen kan ik proberen idd. Wachtwoord is OK. ik heb ook al een keer mijn SID en wachtwoord aangepast om te kijken of dat iets oploste.
Ik denk idd dat het te maken heeft met een update. Dat staat ook te lezen in de link die Jeroen hierboven geeft (bedankt nog daarvoor, ben er doorheen aan het spitten)
In dit andere topic staat ook dat er in december een fix voor zou komen, maar dan is er niet veel tijd meer...
Heb je ook gedacht aan de optie "verborgen netwerk"?
Je hebt wellicht je SSID uitzending op uit staan?

Wordt in die link ook niet een te lange string voor je ww behandeld?
Heb je al eens een ww van max 8 karakters geprobeerd?

De daar bedoelde fix in december is dat niet de update van 2.2.18 want die is net 2 weken oud......

P.s. over een reset, zeg je verder niets. Al gedaan?
Je hebt wellicht je SSID uitzending op uit staan?

Goed idee, maar SSID staat aan. Het netwerk is gewoon te zien.
Ik heb wel MAC filtering, maar daar staat het mac adres van Toon gewoon in en dat werkt ook, want elke keer na de reset kan ik altijd gewoon verbinden. 

Ik heb nu het mac adres van de Toon op static IP gezet in de router. De Lease time stond namelijk op 1 dag, dus wellicht kan Toon het niet aan als hij een nieuw IP adres krijgt toegewezen. 
Ik zal deze nieuwe setting een paar dagen monitoren (of korter als het weer niet werkt) en laten weten of het werkt.

bedankt voor de tips zo ver!
Hoi Bas,

Graag gedaan!:o
Ip adressen zoals Toon heb ik inderdaad ook op oneindig staan!
Als de lease maar 1 dag was, dan kon dat, je uitval wel eens verklaren!
Goed dat je het nu een paar dagen monitoort.
Heb je gezien dat ik mijn voorlaatste reactie nog gemuteerd heb?
Dus als het niet werkt heb je dus de reset nog achter de hand.
En ik ben heel nieuwsgierig of het nu afdoende is.

P.s. over een reset, zeg je verder niets. Al gedaan?

Reset doe ik al. Dat is het enige wat werkt, maar om dat met grote regelmaat te moeten doen is niet erg goed voor zo'n nieuw apperaat. 😉
Oké duidelijk!
Hopelijk meld je hier straks dat je geen rood kruis meer in je display hebt gehad!
Dan hebben we weer een blije Toon gebruiker erbij!!
Vreemd, ik heb zeker 1 keer het rode kruisje door het wifi icoontje gezien, maar het lijkt of Toon zichzelf deze keer heeft hersteld. Momenteel nog steeds wifi connectie, en geen reset nodig gehad. het lijkt er dus op dat het fixeren van het IP adres in de router de klus heeft geklaard. Toon kan duidelijk dan niet omgaan met routers die nieuwe IP adressen uitgeven as de lease termijn erop zit.

Toon kan duidelijk dan niet omgaan met routers die nieuwe IP adressen uitgeven as de lease termijn erop zit.

@bas77,

Niet alleen Toon hoor, maar zodra er bij jouw thuis alleen data uitgaat is er niets aan de hand als het IP adres eens wisselt, maar zodra er data op de terugweg weer het (oude) IP bij jouw thuis probeert te bereiken, dan wil het wel eens fout gaan.
Een NAS heeft dat ook. Vandaar dat het statisch maken van je IP-adressen in je router veel van dat soort normale fouten voorkomt.
En ja als er dan een lease tijd op zit, het woord zegt het al, dan gooit de router de verbinding eraf. Dus lease tijd op oneindig zetten en opgelost!
Badge +1
Ik heb hetprobleem van de steeds wegvallende Wifi ook. Ik krijg per dag tussen 3 en 5 keer de melding dat de verbinding verbroken is en even later weer hersteld. Wifi werkt verder goed, ik heb streaming radio via dezelfde wifi in het hele huis en dat loopt de hele dag zonder problemen. Ook geen IP-lease issues...
Help!
Als je WiFi goed werkt, statisch is, dan moet je gaan zoeken in de sterkte van je SSID.
Heb je rechtsboven de volle sterkte (4 streepjes)?
Werk je wellicht met een repeater?
Zet die eens een tijdje uit?
Het is 3 a 5 keer per dag; dus geen lease-issue?

Ik heb hier begrepen dat extra SSID's pendelproblemen voor Toon oplevert.
Heb je deze link al nagelopen om te zien of jouw probleem en oplossing hier tussen staat?

https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/toon-wifi-tips-oplossen-installatieproblemen-4644/
Reputatie 1
Badge
Kun je proberen je stream eens een dagje uit te zetten? Of in ieder geval een halve dag? Ik ben benieuwd of je dan het probleem ook hebt.
Het probleem zit hem toch echt in de signaalsterkte. Het Wifi-circuit van Toon is niet bepaald geweldig. Softwarematig laat het ook te wensen over, als ik elders hier lees dat Toon al niet opstart als er Wifi-problemen zijn.

Ik heb gelukkig een stabiele verbinding met gemiddeld drie streepjes op Toon.
Dat met een Access Point in dezelfde ruimte (apparaten kunnen elkaar zien, zelfs met IR of Bluetooth zouden apparaten een probleemloze verbinding kunnen hebben).
Toon heeft bij mij nog steeds een dynamisch IP-adres. Ik heb twee (eerder zelfs drie) draadloze netwerken en over de verbinding waarop Toon draait, wordt ook radio gestreamd.
De netwerkpakketjes van Toon zijn nou niet bepaald spannend en die fietsen er dus makkelijk door heen.

Repeaters verbeteren het signaal, maar halveren bijna de snelheid. Voor de pakketjes van Toon maakt dat laatste niet uit.

Bij vrijwel iedereen gaat data zowel in als uit. Bij het surfen over internet stuur je data uit bij het opvragen van een webpagina en krijg je data binnen met de inhoud van de gevraagde pagina. Je gateway weet echt wel waar die pakketjes naar toe moeten, statisch of dynamisch IP-adres, maakt niet uit.

Als er een slecht signaal is en er zijn veel hertransmissies nodig, dan kan de software van Toon er wel eens de brui aan geven.
Experimenteer wat met de plaatsing van het access point. Doe dan wel steeds een reset, want je weet met Toon maar nooit wat er in het geheugen blijft hangen.
Badge +1
Hallo, de stream uitzetten? Dat doe ik echt pas na nieuwjaar (#top2000 !) Maar even serieus, ook als we niet thuis zijn en de streaming audio devices dus uitstaan, en ik kom thuis zie ik meldingen dat de wifi verbroken is (geweest). De afstand van thermostaat tot wifi router is 4 meter, geen dikke muren en doorgaans 4 streepjes te zien op de Toon.
Ik heb geen extra SSIDs, de SSID is gewoon zichtbaar, een vast kanaal en geen korte DHCP lease. Ik werk niet met een repeater en nogmaals, de andere devices (laptops, smartphones, streaming audio devices, xbox360) hebben allemaal geen enkel probleem.
@stephan,

Als je na de Top200 gaat experimenteren, neem dan ook mee dat je het modem/router ook een reset geeft!
Ik weet wel soms is het een dooddoener, maar ik heb jou er nog niet over gehoord.........
Badge +1
Ik heb al verschillende routers (zowel apart als gelijktijdig) geproberrd...
Prima, maar ik vroeg of je op je huidige router ook een reset had gedaan?
Iemand een sitecom router en het zelfde probleem gehad?
Ze hebben namelijk iets geupdate in de firewall van de router waardoor mijn android apparaten niet meer downloaden.
Na het uitschakelen van de firewall deed alles het weer prima. Het kan hier ook mee te maken hebben.
Heb de vraag openstaan bij sitecom.
Weet iemand via welke poort toon contact maakt met internet?
Weet iemand via welke poort toon contact maakt met internet?

ik kan het nergens terugvinden, maar denk dat dit soort verbindingen gewoon via poort 8080 gaat. Daar kom je snel achter door in je router geen verkeer toe te laten via deze poort.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen