Toon raakt verbinding met meteradapter/slimme stekkers kwijt | Eneco Community
vraag

Toon raakt verbinding met meteradapter/slimme stekkers kwijt


Reputatie 2
Badge +1
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 193 reacties
(foto's doe ik even als link weet niet of het goed gaat met veel fotos)

Al een tijdje valt me op dat ik vaak overdag als ik even op de app kijk dat ik dan geen verbruik/opwek zie. Toevallig zag ik het nu weer maar dan terwijl ik thuis ben. Het lijkt er op dat Toon de verbinding met de meteradapter kwijt raakt. Lopen de slimme stekkers ook via die adapter? Want die verbinding is ook weg.

Situatie
Toon in woonkamer, meterkast ~2 meter hemelsbreed 2 muren van gipslaat. 3 slimme stekkers, 1 in de woonkamer (~4m hemelsbreed vanaf toon, GEEN muren), 2x op de zolder in dezelfde stekkerdoos.

Ik heb toen ik het vandaag weer zag gebeuren eerst eens de adapter verwijderd en (geprobeerd) opnieuw te koppelen.

Melding toon: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/24008-2017-04-08_13.54.53.jpg
Situatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/85813-2017-04-08_13.54.59.jpg

1 meter afstand en toch geen bereik??? Uiteindelijk nog een paar keer geprobeerd en toen was de koppeling wel gelukt. Signaal was 5 sterren. Adapter weer terug in de meterkast (zo hoog en 'vrij' mogelijk), signaaltest en hup 1 ster. http://upload.mattie-systems.nl/uploads/51610-2017-04-08_13.59.59.jpg

Situatie meterkast: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/41274-2017-04-08_14.05.44.jpg

Lijkt me erg vreemd allemaal waarom zou deze afstand maar 1 ster zijn?

Goed terug naar de slimme stekkers:
http://upload.mattie-systems.nl/uploads/85262-2017-04-08_14.00.37.jpg
Toevallig met deze screenshot alle 3 offline, heb ook gezien dat bijvoorbeeld de "WW" wél gezien werd maar "server" niet en dat terwijl ze in het zelfde stekkerblok zitten 🙂 Rara hoe kan dat.

Hier nog wat voorbeelden van wat ik dan zie in de app:
http://upload.mattie-systems.nl/uploads/90672-2017-04-08_12.30.11.png
http://upload.mattie-systems.nl/uploads/71094-2017-04-08_12.30.17.png
http://upload.mattie-systems.nl/uploads/71911-2017-04-08_12.30.25.png
http://upload.mattie-systems.nl/uploads/34093-2017-04-08_12.30.37.png

Mijn server staat 24/7 aan dus als daar een gat in zit kan hij in elk geval niet die slimme stekker vinden. Een gat in blauw/geel is ook wel duidelijk lijkt me :)

Extern toegang staat aan, kunnen jullie eens kijken hoe of wat?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

21 Reacties

Als ik dit lees vind ik het toch vreemd dat je geen harde reset hebt gegeven.....
Waarom niet?
Vreemde zaken dienen eerst daarmede opgelost te worden.
Of ben je soms bij voorbaat een tegenstander van een harde reset?

Ook heb je terecht de adapter verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Vaak is dat al voldoende om beter zWave koppeling te bewerkstelligen.
Reputatie 2
Badge +1
Ha Brandje, een harde rest heb ik ook al gedaan, ben ik vergeten te melden zo te zien. Heeft tot op heden ook geen effect gehad.

Vandaag ook weer een mooie situatie.
Opwek van zonnepanelen zichtbaar op de Toon, maar verbruik niet. (eeh? het is toch echt dezelfde adapter)

En nog leuker:
Slimme stekker in de woonkamer (~4meter geen muren) was "offline" en de 2 stekkers op de zolder gaven keurig netjes hun verbruik door. Nou schiet mij maar lek 🙂
De slimme stekkers werken weliswaar op zWave maar niet via de adapter.
Het lijkt er dus op dat je Toon®️ of je adapter vwb je verbruik problemen daarmee hebben.
De frequentie daarvan is 848,4; heb je misschien alarm installatie of draadloze weerstations opbelde frequentie?

Eigenlijk ben ik dan ook, nog als jij, benieuwd wat het onderzoek op afstand uitwijst.

Heb je ivm de zonnepanelen nu de adapter even 30 seconden stroomloos gemaakt?
Reputatie 2
Badge +1
Ja dat had ik inmiddels ook bedacht. Dat er stoorzenders zijn zou zomaar kunnen maar dan vind ik het wel vreemd dat nu de stekker in de woonkamer het niet doet en op de zolder wel 🙂 Ik zelf heb geen alarm/weerstations in elk geval.

Maargoed, toegang staat aan voor Eneco dus ben benieuwd of ze wat kunnen zien
Heb je de adapter even 30 seconden stroomloos gemaakt?
Dit ivm de opwek zonne energie
Reputatie 2
Badge +1
Yes, als ik iets "reset" doe ik het altijd een minuut dan weet ik zeker dat ik goed zit 🙂
Yes, als ik iets "reset" doe ik het altijd een minuut dan weet ik zeker dat ik goed zit :)

Oké langer is altijd goed.
Nou dan nu wachten op onderzoek Eneco.
Reputatie 2
Badge +1
Gaan we doen, bedankt in elk geval voor de suggesties 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Beste Mattie,

Ik heb inderdaad een vermoeden dat het met de Z-wave verbinding te maken heeft. Ik laat onze softwarebeheerders hier nog even naar kijken. De externe toegang staat helaas uit, wil je deze nog even aanzetten?

Groet,
Denise
Reputatie 2
Badge +1
Ha Denise,

Dat is vreemd ik heb juist nog gecontroleerd of de toegang aan staat. Ik zal het vanavond in elk geval (normaals) doen!
Reputatie 2
Badge +1
Ha Denise,

Heb je hier al meer info over toevallig? Het probleem speelt nog steeds.
Reputatie 7
Badge +4
@Mattie

Helaas nog niet, ik vraag meteen even of er al een update is. Ik zie dat de externe toegang automatisch weer is uitgegaan, wil je deze weer aanzetten?
Reputatie 2
Badge +1
Top, bedankt zal vanavond de toegang weer activeren.

Hier ook nog even 2 "mooie" screenshots.
Reputatie 2
Badge +1
Ha Denise,

De toegang staat weer aan!
Reputatie 7
Badge +4
@Mattie

Bedankt, we houden contact!
Reputatie 7
Badge +4
@Mattie

Het probleem blijkt hem in de Z-wave verbinding te zitten, hier vinden de ontwikkelaars heel veel errors in. De oplossing hiervoor zit in de volgende software update. Helaas is het nog niet bekend wanneer deze uitgebracht wordt. Je kan er ook voor kiezen om je Toon te laten vervangen, maar (zoals je wellicht al weet) ben je dan wel je historie kwijt. De keuze is aan jou!
Reputatie 2
Badge +1
Als er verder niks "defect" is aan mijn Toon laat ik hem liever hangen, is juist leuk nu om data te vergelijken. Gelukkig lijken de dag-gemiddelden wel aardig te kloppen dus wat dat betreft geloof ik het wel.

Zou wel mooi zijn als er een keer een "backup" optie komt maar die wens is vast al bekend natuurlijk bij jullie :)

Bedankt in elk geval voor het uitzoeken en bij de volgende update zal ik opletten of het probleem opgelost is.

En ben ik allicht te nieuwsgierig als ik vraag wat er aan de hand is? Mijn Toon vervangen zorgt namelijk ook niet voor een nieuwe versie maar toch geef je aan dat het dan opgelost zo zou zijn?


En ben ik allicht te nieuwsgierig als ik vraag wat er aan de hand is? Mijn Toon vervangen zorgt namelijk ook niet voor een nieuwe versie maar toch geef je aan dat het dan opgelost zo zou zijn?


Welke versie heb je nu?
Reputatie 7
Badge +4
@Mattie

Dat snap ik helemaal. De 'back up wens' is inderdaad bekend, hier heb ik helaas geen nieuws over.

We hebben nog even contact gezocht met de ontwikkelaar hierover. Jouw Toon heeft op dit moment een niet goed werkende Z-wave driver. Een softwareprobleem wat verholpen kan worden door een fabrieksherstel, een nieuwe Toon of een software update.
Reputatie 2
Badge +1
Ok, duidelijk. In dat geval wacht ik nog wel even af, is toch zonde om de data kwijt te raken :)

@Brandje 3.7.9
Ok, duidelijk. In dat geval wacht ik nog wel even af, is toch zonde om de data kwijt te raken :)

@Brandje 3.7.9


Oké, dan is het even afwachten op eind mei 2017 voor een nieuwe versie.
In een ander topic werd dat door een moderator vanmorgen gemeld.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen