Toon op tilt? | Eneco Community
beantwoord

Toon op tilt?

• 17 december 2018
  • 8 reacties
  • 155 Bekeken

Ik kreeg op de Toon een mededeling (via een rood tekentje) dat mijn electriciteitsverbruik in November erg hoog was geweest. Terugkijkend ontdekte ik dat Toon aangaf dat ik op 1 dag (20 November) 1700 KwH (normaal wat we in 4 maanden verbruiken!) zou hebben verbruikt...

Lijkt me niet goed. Weet iemand wat dat kan zijn geweest?

Met vr. groet, Herman
icon

Beste antwoord door Brandje 17 december 2018, 15:44

Ik denk dat je in de periode daarvoor last hebt gehad van flatlines. Dan komt er geen verbruik binnen en op een x-dag herstelt dat en levert de slimme meter het achterstallige verbruik.
Dat wordt op zo’n moment op 1 dag gezet.
Verdeling over de juiste voorgaande dagen is helaas niet mogelijk.
Bekijk origineel

8 Reacties

Ik denk dat je in de periode daarvoor last hebt gehad van flatlines. Dan komt er geen verbruik binnen en op een x-dag herstelt dat en levert de slimme meter het achterstallige verbruik.
Dat wordt op zo’n moment op 1 dag gezet.
Verdeling over de juiste voorgaande dagen is helaas niet mogelijk.
Reputatie 5
Badge
@H. Verheij

Dat is behoorlijk wat elektraverbruik.
Ik zie ook dat je 20 november een software update gedaan hebt. Laat daar nou de uitleg zitten van deze situatie! Ik vermoed dat jouw verbruik voor 20 november is vastgelopen en na deze update Toon zichzelf gelijk is gaan trekken met je slimme meters. Hierdoor is het verbruik dat voor deze datum niet is gemeten op 1 dag gezet, omdat dit verbruik niet verdeeld kan worden over de voorgaande periode.

Niets om je zorgen over te maken. Dit verbruik is over een langere periode en heeft geen consequenties voor een toekomstige nota.
Heb je nog vragen, laat het me gerust weten.

EDIT
En @Brandje was me weer voor hahaha :D

Groet,
Glenn
Mooi hé Glenn!💪
Maar je weet het hé: het belangrijkste is dat de vraagsteller goed geïnformeerd wordt; soms is de 1 wat sneller dan d’ander. 😀
Bedankt voor de snelle antoorden!

Terugkijkend zie ik dat de dagen ervoor inderdaad een flatline gaven - en wel van week 27 to week 47! Is het gezond als toon 20 weken lang een vastloper heeft??

Is dit te voorkomen/verhelpen?

Met vr. groet,

Hermn
Jammer dat je het eerder daarvoor niet ontdekte, want een update lostte dit probleem op.
Welke sw versie heb je nu, want versie 4.22.7 is nu de meest recente.
Reputatie 5
Badge
@H. Verheij

De laatste software updates die je hebt gedaan zorgen ervoor dat dit niet meer voorkomt. In de 4.19.10 update die je 20 november hebt gedaan is deze bug verholpen :)

@Brandje
Het begint een beetje een race te worden :P

Groet,
Glenn
Versie 4.22.7 staat er nu op. In principe voer ik die updates meteen uit als ze verschijnen - als er een rood tekentje op de Toon verschijnt (dus ook als er een update beschikbaar is) kijk ik altijd wat er aan de hand is. Dat rode tekentje ivm "hoog verbruik" verscheen nu voor het eerst, maar dat komt dus als ik het goed begrijp omdat de Toon pas na de update alles bij elkaar optelde!

Herman
Reputatie 7
Badge +9
Versie 4.22.7 staat er nu op. In principe voer ik die updates meteen uit als ze verschijnen - als er een rood tekentje op de Toon verschijnt (dus ook als er een update beschikbaar is) kijk ik altijd wat er aan de hand is. Dat rode tekentje ivm "hoog verbruik" verscheen nu voor het eerst, maar dat komt dus als ik het goed begrijp omdat de Toon pas na de update alles bij elkaar optelde!

Herman

Tip voor de volgende keer:

Controleer soms even ook het menu, soms word niet direct zichtbaar dat er een update klaar staat, door naar: Menu >> Instellingen >> Software te gaan, zal Toon gaan kijken of er een software-update gereed staat, als deze gereed staat zal er een "Update" button ter voorschijn komen.

Nog even geduld en het checken van de software-update word ook visueel gemaakt! ;)
Je zal dan in het menu waar ik je hierboven over vertelde, een rond draaiende cirkel zien, wat moet duiden dat Toon aan zoeken is naar een eventuele nieuwe update.

Reageer