Toon Offline | Eneco Community
beantwoord

Toon Offline

Reputatie 3
Ik zie bijna dagelijks de melding dat Toon offline is in mijn ios en android toestellen ondanks dat de router écht online is, de bandbreedte ruim voldoende is en het wachtwoord of de ssid van wifi absoluut niet gewijzigd zijn.
Toon vervolgens resetten, de stroom ervan uit/aan, de router stroomloos etc helpt ook niet. Lijkt er dus echt op dat het probleem bij Eneco's server ligt, ik krijg namelijk ook de melding: 'Onbekende fout, Request failed. internal server error (500)
Zo te zien op google en dit forum komt dat dus veel vaker voor ook bij anderen. Mijn vraag is of Eneco hiermee bezig is, dit lijkt al langere tijd een bekend probleem en dat is best irritant als je de verwarming vast even aanzet op afstand maar vervolgens dus urenlang niet meer via de app deze kan uitzetten en derhalve de verwarming thuis staat te loeien. :@

Komt er ook een app voor windows 10 trouwens ?
icon

Beste antwoord door Rodney 15 april 2016, 10:11

Hallo @Beschier,

Goed dat ook jij de weg naar ons forum hebt gevonden! Jammer dat je regelmatig deze problemen ervaart, hopelijk zorgt de tip van @Brandje voor een stabielere verbinding. Vanuit Eneco werken we constant aan het optimaliseren van onze diensten en producten, dat geldt ook voor het door jou beschreven probleem.

De app is momenteel speciaal ontwikkeld voor Android en iOS. Er staat (nog) niets concreet gepland voor andere platformen maar je kunt hierbuiten om bijvoorbeeld wel gebruik maken van de mobiele website. De link hiervoor is toonopafstand.eneco.nl.

Groet,

Rodney

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

130 Reacties

De beste methode om dit te voorkomen is om het IPadres van Toon in je router statisch te maken.
Reputatie 7
Badge +7

Ik heb er sinds het plaatsen van Toon Zon last van.
Daarvoor nooit geen problemen gehad.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo @Beschier,

Goed dat ook jij de weg naar ons forum hebt gevonden! Jammer dat je regelmatig deze problemen ervaart, hopelijk zorgt de tip van @Brandje voor een stabielere verbinding. Vanuit Eneco werken we constant aan het optimaliseren van onze diensten en producten, dat geldt ook voor het door jou beschreven probleem.

De app is momenteel speciaal ontwikkeld voor Android en iOS. Er staat (nog) niets concreet gepland voor andere platformen maar je kunt hierbuiten om bijvoorbeeld wel gebruik maken van de mobiele website. De link hiervoor is toonopafstand.eneco.nl.

Groet,

Rodney
Reputatie 7
Badge +8
Dat Toon offline staat in de app, heb ik ook wel is last van.. Ik sluit dan alle op de achtergrond werkende apps af.. En start Toon op Afstand dan opnieuw op.. Dan werkt hij wel weer bij mij 🙂
Reputatie 3
Toon heeft al een vast ip in mijn router, maar ook al was dat niet zo is dat niet de oorzaak, want toon heeft volgens het scherm (toon a.d. muur dus niet de app) gewoon verbinding met internet. Sterker nog als ik via https://toonopafstand.eneco.nl/index_pc.html op hetzelfde moment als de storing inlog staat ook daar dat hij offline is. En een router en toon restart/reboot verhelpt het niet, dus het kan niet zijn dat wifi even is uitgevallen (wat ik overigens ook test met een tablet dan even)

Nu heb ik voldoende ervaring met internet en wifi, daarnaast praktisch nooit storing op andere apparaten vandaar mijn vermoeden dat het wel eens a.d. kant van Eneco zijn servers kan zijn.

Het is zeker dagelijks , soms minuten, soms uren tot ineens er weer verbinding is. En zoals ik al zei , er staan veel meer dezelfde problemen van andere klanten, dus ik was benieuwd of Eneco nog wel op zoek is naar de oorzaak c.q. hieraan werkt.

Hartelijk dank voor uw tijd.
Ik heb ook al sinds vrijdag deze problemen! Als ik de app opnieuw installeer, werkte hij even maar nu ook niet meer. Met de wifiverbinding is niets aan de hand!! De app voor de tablet geeft ook problemen!!!
Het probleem zit echt bij Eneco!!!!
Reputatie 5
Badge +3
@Beschier,

Wat vervelend dat de internetverbinding niet stabiel is. Ik heb nog wel een vraagje. Ziet je wel andere netwerken in de lijst? Dan heeft het te maken met de router en de instellingen daarin. Je kan dan je provider laten nakijken of de modem/router op de 5Ghz connectie staat uit te zenden, de Toon zal dan geen connectie kunnen bewerkstelligen. De connectie moet dan op 2,4Ghz gezet worden. Wil je dit nog proberen?

@Corry
Heb je Toon ook een vast IP-Adres gegeven om de internet verbinding stabieler te maken?

Groet, Audrey
Ik zou niet weten hoe dat moet, maar ik heb in het forum ook al gelezen dat ik daar weer problemen met mijn Internet kan krijgen.
Omdat veel mensen dit probleem nu ineens hebben, lijkt mij dat het probleem bij Eneco zit. Ik heb de apps al jaren en nooit problemen! !!!!
Corry Trom wrote:

Ik zou niet weten hoe dat moet, maar ik heb in het forum ook al gelezen dat ik daar weer problemen met mijn Internet kan krijgen.

Dat moet je verkeerd gelezen hebben, want het statisch maken van je IPadres is één van de meest normale zaken in je netwerk thuis en kan nooit je Internet verder beïnvloeden.

Geldt bv ook voor (draadloze)netwerkprinter en NAS.
Weet je zelf te weinig van de materie af, dan laat je dat door een kennis even regelen; het is echt een werkje van niks!!
Reputatie 5
Badge +3
@Corry

Bedankt voor je snelle reactie. Toch zit het stukje van de onstabiele internet niet bij ons. Wel kunnen met je meedenken over andere oplossingen. Als je Toon een vast IP- adres geeft, dan kan dit geen kwaad. Dit zorgt er zeker niet voor dat je problemen krijgt met het internet. Daarnaast biedt deze mogelijkheid juist wel een oplossing, voor klanten die soortgelijke problemen hebben.

Wil je dit nog proberen?

Groet, Audrey
Ik denk nog steeds dat het er niets mee te maken heeft. Ik heb al gezegd dat ik de apps al jaren heb, zonder problemen
Dat heb ik gelezen, ja.
Dat geldt ook vele andere App's gebruikers.
Als ze vervolgens het IPadres statisch maken is het probleem meteen over.
Vandaar ook de vraag van de moderator om het toch even te proberen.
Reputatie 3
Audrey wrote:

@Beschier,

Wat vervelend dat de internetverbinding niet stabiel is. Ik heb nog wel een vraagje. Ziet je wel andere netwerken in de lijst? Dan heeft het te maken met de router en de instellingen daarin. Je kan dan je provider laten nakijken of de modem/router op de 5Ghz connectie staat uit te zenden, de Toon zal dan geen connectie kunnen bewerkstelligen. De connectie moet dan op 2,4Ghz gezet worden. Wil je dit nog proberen?

@Corry
Heb je Toon ook een vast IP-Adres gegeven om de internet verbinding stabieler te maken?

Groet, Audrey

Met de internetverbinding is dus juist helemaal niets mis zoals ik aangaf. Alleen het inloggen op Toon gaat dus vaak fout waardoor er op de app en de site komt te staan dat Toon offline is.

En zoals ik ook schreef, heb ik echt alles gecontroleerd en geprobeerd. Internet, routers en wifi hebben weinig geheimen voor me dus dit is zeker geen onkunde van mijn kant en andere apparaten in huis raken (bijna) nooit offline. In dit geval is het altijd alléen maar Toon welke offline is, maar nogmaals, op de Toon thermostaat aan de muur staat wel gewoon dat hij internet verbinding heeft, alleen het feitelijke inloggen (via Eneco ?) op het account ofzo lijkt niet te lukken.

Dus tja, ik vind het lastig om nog iets te verzinnen waardoor het probleem hier in huis wordt veroorzaakt en zoals meerdere mensen hier denken, is dat het probleem misschien stiekem toch bij Eneco ligt ?

Vandaar mijn vraag dus of Eneco dit onderzoekt en aan werkt, ik krijg tot nu toe alleen maar tips over wifi.
Reputatie 3
Helpt niet zoals ik eerder al schreef, maar wilt u mij uitleggen waarom een statisch ip enig verschil überhaupt zou moeten maken ? ik bedoel verbinding met internet = verbinding met internet, dus welk intern ip adres een apparaat heeft hoort niet eens effect te hebben.

Maar de app zoekt toch contact via internet (eneco server) met Toon en niet 100% rechtstreeks met de eigen modem ?

Brandje wrote:

Dat heb ik gelezen, ja.
Dat geldt ook vele andere App's gebruikers.
Als ze vervolgens het IPadres statisch maken is het probleem meteen over.
Vandaar ook de vraag van de moderator om het toch even te proberen.

Beschier wrote:

Helpt niet zoals ik eerder al schreef, maar wilt u mij uitleggen waarom een statisch ip enig verschil überhaupt zou moeten maken ? ik bedoel verbinding met internet = verbinding met internet, dus welk intern ip adres een apparaat heeft hoort niet eens effect te hebben.

Maar de app zoekt toch contact via internet (eneco server) met Toon en niet 100% rechtstreeks met de eigen modem ?

Jammer dat een statisch IP-adres niet werkt.
Hier kan je lezen het waarom inzake een statisch IPadres:

http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/draadloze-router/ip-adres-uitleg/
Reputatie 7
Badge +6
@Beschier

Toon zoekt contact met je modem, die verzorgd vervolgens het contact tussen het servicecenter en je Toon. Wanneer de verbinding op een bepaald moment niet heel stabiel is kan het zijn dat Toon de verbinding verliest en dan kan het even duren voordat weer verbinding heeft met het internet. In sommige gevallen is dan een harde reset nodig, het is mogelijk dat een ander apparaat het ip adres heeft overgenomen dat Toon gebruikt, hierdoor lukt het Toon niet meteen om opnieuw verbinding te maken. In deze gevallen kan een vast ip adres zeker helpen.
En inzake @Beschier komt er bij dat als hij de App gebruikt dan wil omgekeerd de server van Eneco je Toon contacten en vindt Toon niet omdat je modem even niet weet waar hij het "data-pakketje" naar toe moet sturen. Heeft Toon een statisch IP adres dan weet je modem het altijd!
Gevolg melding: Toon niet online.

En voor alle duidelijkheid het is geen must; het hangt van je configuratie af; de een heeft nooit last en de ander om de haverklap. Dan is mijn advies gebruik dan gewoon een statisch Ipadres; "baat het niet; het schaadt ook niet".

Ook het gegeven dat andere draadloze apparatuur thuis wel gewoon werkt is niet van belang, behalve dan om te controleren dat het internet thuis werkt. Toon is nu eenmaal net als bv een netwerkprinter erg gevoelig hiervoor.
Reputatie 3
Wel apart dan dat elk ander apparaat dat ik ooit op wifi gebruikte of waar ik wifi mee test wel altijd onmiddelijk zonder problemen met de router en vervolgens met internet verbinding maakt (de router gaat echt niet uren via het dhcp protocol onderhandelen of het een ip adres toewijst, en ik gebruik op die momenten ook geen andere wifi spullen dus het ip kan zeker niet ingepikt worden heel snel). Of dat nou met dhcp of static is.

Ook verliezen andere apparaten niet een paar keer per dag verbinding, dit blijkt ook niet uit het router log file. En dit terwijl Toon binnen 1 meter van de router hangt en dus het sterkste signaal zou moeten hebben.

Maar goed na een hele pagina vol te typen met de vraag telkens of het probleem bij Eneco kan liggen krijg ik hier toch alleen maar reacties over mijn modem en wifi (die grondig getest en in orde zijn) dus hier zal ik geen oplossing vinden.

Folkert wrote:

@Beschier

Toon zoekt contact met je modem, die verzorgd vervolgens het contact tussen het servicecenter en je Toon. Wanneer de verbinding op een bepaald moment niet heel stabiel is kan het zijn dat Toon de verbinding verliest en dan kan het even duren voordat weer verbinding heeft met het internet. In sommige gevallen is dan een harde reset nodig, het is mogelijk dat een ander apparaat het ip adres heeft overgenomen dat Toon gebruikt, hierdoor lukt het Toon niet meteen om opnieuw verbinding te maken. In deze gevallen kan een vast ip adres zeker helpen.

Reputatie 3
Ik heb vandaag alle logs van mijn router nagelopen en Toon heeft altijd hetzelfde (static) ip adres gehad en noch internet, noch wifi intern zijn uitgevallen, ook waren er bij mijn provider geen storingen bekend.

Ik kan mij dus echt niet voorstellen dat het feit dat Toon dagelijks regelmatig offline is werkelijk komt door mijn eigen router/instellingen. Zoals ik al eerder aangaf blijven andere apparaten prima online, ook via wifi, op de momenten dat Toon weer eens offline is.

Ook heb ik gekeken of er voldoende bandbreedte voor internet en wifi beschikbaar was, en dit bleek altijd meer dan voldoende, het kan dus óók niet zijn dat ik internet te intensief zou gebruiken en het dus overbelast is.

Wanneer de app aangeeft dat Toon offline is, dan is deze ook offline op toonopafstand.eneco.nl

Tenzij iemand nog tips heeft zou ik het op prijs stellen als Eneco reageert op mijn melding over het offline raken van Toon, want dit is niet af en toe maar de hele dag door zie ik de melding 'Toon is offline' verschijnen.

Want tussen de app en Toon zit toch een server van Eneco zelf ? Ik bedoel Toon is toch niet stand-alone zonder enige tussenkomst van Eneco's netwerk. (sterker nog, dan zou er überhaupt geen internet verbinding nodig zijn omdat via het interne wifi netwerk contact gelegd kan worden.

Op die manier wordt het helaas wel storend en heb ik geen gemak van Toon, ondanks dat deze vrij nieuw is en ik hiervoor een maandabonnement betaal.

Bij voorbaat dank voor uw aandacht in deze. :?
Reputatie 7
Badge +6
@Beschier

Je Toon maakt inderdaad verbinding met het servicecenter, deze verbinding gaat via je router. Wanneer er problemen zijn met het servicecenter dan merken wij het direct want dan krijgen wij behoorlijk wat reacties binnen. Ik kan er even naar laten kijken door de softwarebeheerders, dan wil ik je vragen de externe toegang klantenservice aan te zetten. Wat je zelf nog zou kunnen proberen is het WiFi kanaal te wijzigen. wanneer deze vol zit kan dat ook problemen met de internetverbinding tussen je router en Toon opleveren.
Reputatie 3
@Folkert Bedankt voor je reactie, een ander wifi kanaal heb ik inderdaad ook gedaan een paar dagen terug, hij staat nu op het minst drukke kanaal maar dit maakte geen verschil.

De externe toegang heb ik aangezet, alvast bedankt voor de moeite.
Reputatie 7
Badge +6
@Beschier

Mag ik het merk/type van je router weten en van welke provider je gebruik maakt? Deze info willen de softwarebeheerders ook graag hebben.
Reputatie 3
Ik weet niet of het zo handig dat hier te vermelden i.v.m. veiligheid. Voor een potentiële hacker is zulke informatie zeer bruikbaar.

Maar doet dit er überhaupt toe ? Met de router ondervind ik geen problemen.

p.s. aan de hand van mijn ip adres kunnen ze denk ik wel voldoende afleiden...
Reputatie 5
Badge +3
@Beschier

Je kunt hiervoor ook een privébericht sturen naar mijn collega Folkert 🙂

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen