Toon niet robuust voor buitentemperatuur schommelingen | Eneco Community

Toon niet robuust voor buitentemperatuur schommelingen

• 17 april 2013
  • 64 reacties
  • 3208 Bekeken

Hallo Eneco,

Ik heb het probleem dat mijn Toon niet robuust is voor buitentemperatuur schommelingen. Wanneer de buiten temperatuur voor langere tijd constant is, dan merk ik dat de zelfleer functie prima werkt en de target temperatuur netjes gehaald wordt. Echter wanneer de buiten temperatuur ineens veranderd, dan is de Toon helemaal in de war.

Met het begin van de koude periode had ik veel undershoot en wordt het bijna niet warm binnen. Nu het de laatste dagen ineens warm is heb ik mega overshoot. Thermostaat staat bij ons normaal op 19 graden (Comfort), nu met deze buiten temperaturen is de kamer temperatuur zo 22 ivp 19 in de opwarm fase. Na een uurtje is het wel weer normaal. Het duurt dan weer een aantal dagen voordat de zelfleer functie weer bij is. Dit is niet echt energie zuinig! en nog oncomfortabel ook.

Ik heb het idee dat de thermostaat te primitief is en dat de zelfleer functie als een soort gemeenschappelijke foezel factor geimplementeerd is. Ik zou liever zien dat er een "fysisch model" (warmte balans model) o.id. geimplementeerd wordt. Wanneer deze goed ingeleerd is zal het robuuster zijn denk ik.

Ik heb een ouder huis (1967) met matige isolatie en radiatoren. Bij mij is de warmte balans dus sterk afhankelijk van de buiten temperatuur. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Groeten,

Arjan

Ketel: AWB Thermomaster 2HR 2003
Aansturing: Open therm
Toon software: 2.3.17
CV: radiatoren
Isolatie: matig

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

64 Reacties

Reputatie 1
Ik heb een zelfde type huis maar heb er geen last van, heb sinds de hogere temperaturen buiten wel mijn comfort temperatuur een graad lager gezet omdat er gewoon minder warmteverlies is naar buiten en naar de kruipruimte en het voelde te warm. Heb je thermostaatkranen? Dit helpt misschien voor je.
Hallo Eneco,

Ik heb het probleem dat mijn Toon niet robuust is voor buitentemperatuur schommelingen. Wanneer de buiten temperatuur voor langere tijd constant is, dan merk ik dat de zelfleer functie prima werkt en de target temperatuur netjes gehaald wordt. Echter wanneer de buiten temperatuur ineens veranderd, dan is de Toon helemaal in de war.

Met het begin van de koude periode had ik veel undershoot en wordt het bijna niet warm binnen. Nu het de laatste dagen ineens warm is heb ik mega overshoot. Thermostaat staat bij ons normaal op 19 graden (Comfort), nu met deze buiten temperaturen is de kamer temperatuur zo 22 ivp 19 in de opwarm fase. Na een uurtje is het wel weer normaal. Het duurt dan weer een aantal dagen voordat de zelfleer functie weer bij is. Dit is niet echt energie zuinig! en nog oncomfortabel ook.

Ik heb het idee dat de thermostaat te primitief is en dat de zelfleer functie als een soort gemeenschappelijke foezel factor geimplementeerd is. Ik zou liever zien dat er een "fysisch model" (warmte balans model) o.id. geimplementeerd wordt. Wanneer deze goed ingeleerd is zal het robuuster zijn denk ik.

Ik heb een ouder huis (1967) met matige isolatie en radiatoren. Bij mij is de warmte balans dus sterk afhankelijk van de buiten temperatuur. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Groeten,

Arjan

Ketel: AWB Thermomaster 2HR 2003
Aansturing: Open therm
Toon software: 2.3.17
CV: radiatoren
Isolatie: matig

Kan je niet handmatig het water van de ketel instellen/reglen?
Zodra het kouder wordt verhoog ik de temperatuur naar bv 70° bij lager dan 3° buitentemperatuur
Gaat het meer dan 3 a 4° vriezen dan verhoog ik naar 80°
Nu dus met een buitentemperatuur van boven de 3° stookt mijn CV op 60°
Ik heb een zelfde type huis maar heb er geen last van, heb sinds de hogere temperaturen buiten wel mijn comfort temperatuur een graad lager gezet omdat er gewoon minder warmteverlies is naar buiten en naar de kruipruimte en het voelde te warm. Heb je thermostaatkranen? Dit helpt misschien voor je.

Hoi Pieter,

Dank u voor de reactie.

Ik heb de comfort temperatuur nog niet terug gesteld, de eind tijd (slaapstand) wel. Dit is misschien ook nog een mooi verbeterpunt voor de Toon. Ik zie dat de Toon gewoon door blijft stoken om de comfort temperatuur koste wa kost te handhaven. Echter als het buiten niet zo koud is kan er eerder gestopt worden met stoken. Een halve graad afwijking vlak voor het slapen gaan zou ik niet zo heel erg vinden.

Ik heb nog geen thermostaat kranen. Dit zou een oplossing kunnen zijn, maar ik vraag me af of dat echt helpt / of ze snel genoeg zijn. Het basis probleem is volgens mij dat er te hard / hevig gestookt wordt voor de huidige warmte balans.

Zou een extra buitenvoeler op de ketel helpen? Echter dat zou volgens mij niet nodig moeten zijn omdat de Toon de buitentemperatuur via WiFi binnen krijgt.

Groeten,

Arjan

Zou een extra buitenvoeler op de ketel helpen? Echter dat zou volgens mij niet nodig moeten zijn omdat de Toon de buitentemperatuur via WiFi binnen krijgt,

Groeten,

Arjan

Die koppeling is helemaal nieuw voor mij!!
Ergens gelezen? Ervaring?
Reputatie 7
Badge +7
@corcky_81

Ik denk dat je het meer in je c.v. installatie moet zoeken dan in de Toon.
hier heeft Toon met een woning uit 1968 slecht geisoleerd ook helemaal geen problemen.
Met de verschillende buiten temperaturen .
zie ook mijn andere topic,s en reactie,s
Betreffende Toon met de AWB Thermomaster 3HR24T.
Nu is jou ketel 1 van de voorlopers van mijn ketel dus instellingen zijn mss iets anders.

Zoals brandje al zegt ketel water temperatuur .

Bij mij staat deze al een paar maanden op  73 graden.
En dat werkt prima zowel bij vorst als bij de temperaturen die we nu hebben.
Maar ook heb je niet te veel radiatoren dicht staan.
CV bijvullen / ontluchten.

Toon krijgt om je te laten zien wat de buiten temperatuur is via internet/netwerk de temperatuur binnen van buienradar.
en doet daar voor de rest niets mee.

en een buitenvoeler voor je ketel ( zou ik niet doen ) of je moet meer gas willen verbruiken.
dit is meer iets voor bedrijfs gebouwen.

succes
Reputatie 6
Badge +1

Zou een extra buitenvoeler op de ketel helpen? Echter dat zou volgens mij niet nodig moeten zijn omdat de Toon de buitentemperatuur via WiFi binnen krijgt.

Let op. Toon kan niks met een buitenvoeler op de ketel. Dat werkt zelfs averechts, volgens sommige ervaringen gedeelt op dit forum.
Toon haalt idd zijn buiten temp vanuit zijn app. Echter zijn de schommelingen wel erg de afgelopen week. De ene moment zit je snachts in de vorst en de andere dag is de nacht +10 graden.
Reputatie 7
Badge +7

Let op. Toon kan niks met een buitenvoeler op de ketel. Dat werkt zelfs averechts, volgens sommige ervaringen gedeelt op dit forum.
Toon haalt idd zijn buiten temp vanuit zijn app. Echter zijn de schommelingen wel erg de afgelopen week. De ene moment zit je snachts in de vorst en de andere dag is de nacht +10 graden.

En met die schommelingen heeft Toon hier binnen geen enkel probleem:)
Of je huis moet echt zo lek zijn als een zeef maar dan houd geen enkele thermostaat .
het comfortabel.
Let op. Toon kan niks met een buitenvoeler op de ketel. Dat werkt zelfs averechts, volgens sommige ervaringen gedeelt op dit forum. Toon haalt idd zijn buiten temp vanuit zijn app. Echter zijn de schommelingen wel erg de afgelopen week. De ene moment zit je snachts in de vorst en de andere dag is de nacht +10 graden.
En met die schommelingen heeft Toon hier binnen geen enkel probleem:) Of je huis moet echt zo lek zijn als een zeef maar dan houd geen enkele thermostaat . het comfortabel.

Hallo jvdl,

Dank u voor de reacties. Ik heb ook uw andere reacties gezien en gelezen. Goed om te zien dat u geen problemen heeft, maar helaas heb ik deze wel.

Mijn huis is niet echt heel lek. Mijn jaarverbruik op gas is ongeer 800 m2. Das best heel netjes. Kunt u mij vertellen hoe ver u de thermostaat terug zet 's nachts? Ik ga terug van 19 naar 13 en blijft dan 13 de gehele dag. Tegen 18:00 gaat ie naar 16 graden en om 19:00 naar 19 graden. Het probleem doet zich voornamelijk voor in de opwarm fase. Na een uurtje constant is alles ok. Ik verwacht daarom ook geen problemen met mijn ketel. Ik zag dat bij u altijd iemand thuis is, miscchien is dat het verschil...

Na een aantal dagen redelijk constante buitentemperatuur is mijn probleem weer weg(geleerd) en dan ben ik heel tevreden over het geheel. De problemen ontstaan voornamelijk bij buitentemperatuur schommelingen.

Groeten,

Arjan
Let op. Toon kan niks met een buitenvoeler op de ketel. Dat werkt zelfs averechts, volgens sommige ervaringen gedeelt op dit forum. Toon haalt idd zijn buiten temp vanuit zijn app. Echter zijn de schommelingen wel erg de afgelopen week. De ene moment zit je snachts in de vorst en de andere dag is de nacht +10 graden.

Hoi jvp,

Ook u bedankt voor de reactie. Inderdaad de schommelingen zijn vrij hevig de laatste tijd. Maar daarvoor zou de Toon toch juist de buitentemperatuur voor moeten gebruiken! (warmte balans) De informatie is immers beschikbaar. Het is toch een slimme thermostaat???
Reputatie 6
Badge +1

Maar daarvoor zou de Toon toch juist de buitentemperatuur voor moeten gebruiken! (warmte balans) De informatie is immers beschikbaar.

Wat je zegd dat klopt, echter Toon kijkt hoe snel je huis afkoelt / verwarmt tegenover de buiten temperatuur. Blijft het snacht buiten warmer, zal de temperatuur in de woning minder snel dalen. Toon probeert daarop te anticiperen en het stookgedrag daarop aan te passen. Alleen ben ik bang dat het mogelijk is dat door deze erge schommelingen, Toon dit even niet goed kan verwerken. Ik zie het bij mij, soms ook wel gebeuren dat Toon er volledig naast zit ( 1 tot 1,5 graden), maar ik heb er persoonlijk niet z'n last van omdat het dan bij ons nog maar 20 graden is smorgens.

Echter moet ik wel zeggen dat mijn ketel aan/uit geschakeld word, dus daar kan ook nog verschil in zitten.

P.s. ik had voorheem een gemoduleerde klokthermostaat van Nefit en die maakte zelfs wel eens een mis calculatie bij regelmatige en snelle temperatuurswisselingen van buiten. Dan is Toon op dit moment "heilig" te noemen.
Reputatie 7
Badge +7
@Corcky_81

Arjan graag 1 topic aan houden , 
ik beantwoord graag je vragen maar niet in 2 topic,s tegelijk.
mvg,
jan
@Corcky_81 Arjan graag 1 topic aan houden , ik beantwoord graag je vragen maar niet in 2 topic,s tegelijk. mvg, jan

Je hebt gelijk. Ik zal alleen deze aan houden. Bedankt voor de opmerking.
Het is zeker een slimme thermostaat. Maar de temperatuur van de weerapp wordt daar niet voor gebruikt. 
Immers sommige hebben geen ABO dus ook geen weerapp en fileapp en geen liveupates, maar kunnen hun Toon toch gebruiken. 
Het is zeker een slimme thermostaat. Maar de temperatuur van de weerapp wordt daar niet voor gebruikt. Immers sommige hebben geen ABO dus ook geen weerapp en fileapp en geen liveupates, maar kunnen hun Toon toch gebruiken.

Als dat zo is dan zou ik dat niet heel slim vinden van Eneco. Ik kan me voorstellen dat voor niet-eneco klanten dat de weer- en file app niet zichtbaar is, maar de data kan nog steeds voor interne functies gebruikt worden (ook al laat je dat niet zien). WiFi is toch 1 van de requirements?
Wifi is alleen maar om de verbinding met het servecenter te onderhouden. 
Waar je de kennis vandaan haalt dat de temperatuur van de ingebouwde weerapp wordt gebruikt als een soort buitenvoeler is mij een raadsel. 
Hoe doet Toon dat dan wel?
Simpel hij bepaalt hoe snel de temperatuur in de ruimte waar hij hangt daalt en stelt daar zijn stookgedrag op in. 
Waar je de kennis vandaan haalt dat de temperatuur van de ingebouwde weerapp wordt gebruikt als een soort buitenvoeler is mij een raadsel. 
Simpel hij bepaalt hoe snel de temperatuur in de ruimte waar hij hangt daalt en stelt daar zijn stookgedrag op in. 

Hoi Brandje,

Juist! Dat is nu juist mijn punt. Je slaat de spijker op z'n kop. Ook mijn conclusie is dat deze WiFi buiten temp niet gebruikt wordt. Ik denk alleen dat ze dat wel zouden moeten doen.

De strategie welke jij beschrijft (noem ik warmte balans) werkt met historische data (leer gedrag) wanneer de fysieke buitentemp verandert klopt deze berekening niet meer.

De meeste andere thermostaten die ik ken hebben een aparte buitenvoeler voor juist dit probleem. Echter die buitenvoeler is niet nodig als je de info via WiFi naar binnen kunt halen(wat al gedaan wordt)
Reputatie 6
Badge +1

Ik heb het gelezen ergens op dit forum, echter kan ik niet een twee drie nagaan waar, en volgens mij ook in het boekje. Zodra ik de info voor handen heb kom ik daar weer op terug. Oka?
Reputatie 7
Badge +7
@Corcky_81

Ik geloof dat je het werkings princype van Toon niet helemaal snapt.
verdiep je daar maar eens in handleiding lezen enz.
als je nu zelf bij  jou woning  een temperatuur meter zou hebben hangen met een wifi. / of zwave uitgang.
dan zou er mss wat geregeld kunnen worden in de Toon software dat hij naar jou buiten temperatuur kijkt.
Maar zo werkt de Toon niet.
De temperatuur die je ziet op Toon komt van buienradar af en van een station wat bvb 5 of 10 of meer kilometers van jou vandaan zit.!
of je moet toevallig in een plaats wonen waar een meetpunt zit van buienradar .
mvg,
jan

Hoi Brandje,

Juist! Dat is nu juist mijn punt. Je slaat de spijker op z'n kop. Ook mijn conclusie is dat deze WiFi buiten temp niet gebruikt wordt. Ik denk alleen dat ze dat wel zouden moeten doen.

De strategie welke jij beschrijft (noem ik warmte balans) werkt met historische data (leer gedrag) wanneer de fysieke buitentemp verandert klopt deze berekening niet meer.

De meeste andere thermostaten die ik ken hebben een aparte buitenvoeler voor juist dit probleem. Echter die buitenvoeler is niet nodig als je de info via WiFi naar binnen kunt halen(wat al gedaan wordt)

Vandaar dat ik en vele met mij de temperatuur van water van de CV variabel (zie voetnoot ) instellen. Uiteraard niet rigide toepassen; blijf je naar de ketel lopen. 
Overigens zijn er ook CV's waar dit niet kan. Maar de meeste wel. 
Een beproefde methode. Test het de volgende winterperiode maar eens. 
Gaat een wereld voor je open. 

Ik heb het gelezen ergens op dit forum, echter kan ik niet een twee drie nagaan waar, en volgens mij ook in het boekje. Zodra ik de info voor handen heb kom ik daar weer op terug. Oka?

Je zal het niet vinden. Je kan natuurlijk ook de pb'tje sturen naar 1 van de moderators. 
Scheelt een boel zoeken. 
Reputatie 6
Badge +1

Je zal het niet vinden. Je kan natuurlijk ook de pb'tje sturen naar 1 van de moderators. 
Scheelt een boel zoeken. 

en toch ga ik nog zoeken, want ik heb heb het ergens gelezen( en niet net hier op  het forum ) maar ik weet niet waar. Dat is het vervelende.
Reputatie 6
Badge +1
Gevonden! Stond in het boekje van Tóon zelf. Dit staat er letterlijk:

Let op! Na installatie heeft Toon enkele dagen nodig om in te leren. Toon leert hoe snel de verwarming uw huis opwarmt i.c.m. de buitentemperatuur en past de aansturing van de cv-ketel hierop aan zodat uw huis optimaal verwarmd wordt. Tijdens deze inleerperiode kan het voorkomen dat op het geprogrammeerde tijdstip de temperatuur enigszins afwijkt van de ingestelde temperatuur. U hoeft op dat moment daar niets aan te wijzigen. Ook kan het enige tijd duren voordat het ingeschatte verbruik op Toon zichtbaar is.

En in de bijlage staat:
Voor de correcte werking van de internetdiensten zijn de aanbieders van die internetdiensten verantwoordelijk. Als deze internetdiensten onjuiste data doorgeven of niet goed werken, heeft dat invloed op de werking van Toon.

Hij blijkt het dus enigszins te gebruiken, maar hoe en tot welke relatie dat weet ik dus niet

Hij blijkt het dus enigszins te gebruiken, maar hoe en tot welke relatie dat weet ik dus niet

Nou vergeet het maar. Het enige is wat daar bedoelt wordt dat Toon leert dat als het buiten kouder wordt/is, Toon dan leert dat de temperatuur waar hij hangt sneller daalt en hij dan weet dat hij eerder moet beginnen met aanwarmen. 
Doet iedere beetje goeie thermostaat. 
Nergens staat dat de temperatuur van de weersapp gebruikt wordt voor aanpassing stookgedrag van Toon. 
Juist met een buitenvoeler, die op mijn CV aangesloten kan worden, die zorgt voor verhoging van temperatuur van het ketelwater. Dat is iets wat Toon NIET kan. 
Om dat te compenseren doe ik dat handmatig. Vooral als het matig vriest zet ik het ketelwater op 80 grd en dan is het makkelijk voor de CV om de ingestelde temperatuur te bereiken. 
Uiteraard speelt het comfort hier ook mee. 
Zou ik deze temperatuur zo hoog houden dan ontstaat er bij bv een buitentemperatuur van 4 à 5 grd een temperstuurboost en dat is onaangenaam. Dan juist geeft verlaging van CV temperatuur weer een aangename aanwarming. 
Nogmaals een buitenvoeler kan dat voor je regelen bij bepaalde CV's maar handmatig gaat ook prima. Pas het al jaren toe. 
De weersapp in Toon heeft daar geen enkele invloed op; is een leuke gadget. Er is zelfs een topic waar men zegt, doe maar weg en gebruik het voor iets anders. 
Reputatie 7
Badge +7
Goede morgen allemaal,
@brandje heeft helemaal gelijk :)
ik heb er niets aan toe te voegen.

pfft wat een woei wind hier in,t westen
Reputatie 6
Badge +1

Het enige is wat daar bedoelt wordt dat Toon leert dat als het buiten kouToon dan leert dat de temperatuur waar hij hangt sneller daalt en hij dan weet dat hij eerder moet beginnen met aanwarmen. 
Doet iedere beetje goeie thermostaat. 

Goed ofdat dan wel of niet van de weer app komt doet er niet toe en maakt eigenlijk ook niks uit m.bt het issue in dit topic. Crocky 81 heeft wel het probleem dat door die schommelingen in temp   het stookgedrag van Tóon nadelig beïnvloed.
Dus door de tempertuur schommelingen buiten moet toon opnieuw leren hoelang hij er over doet voordat het huis is opgewarmd. Dit is dus eigenlijk  normaal en kun je dus niet opheffen met de huidige schommelingen in temp.