Toon is weer erg van slag, stookt (onnodig) veel met rare regeling | Eneco Community

Toon is weer erg van slag, stookt (onnodig) veel met rare regeling

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

60 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Ton van Rijn

Een oorzaak voor het ontregelde programma kan ik je helaas niet geven, Waarschijnlijk zit dit ergens in de software, wat helaas heel veel verschillende oorzaken kan hebben. Dit is ook waarom we altijd meerdere handelingen vragen uit te voeren tot we bijvoorbeeld op een hardware oplossing afgaan. Ik ben heel erg benieuwd of Toon het programma goed opvolgt als je alles weer hebt ingesteld. Ik wil je daarom vooral adviseren om het 'nieuwe' programma te proberen en het te laten weten mocht er iets mis gaan.
Reputatie 7
Badge +7
Ik mis nog steeds antwoorden op vragen. Helaas Eneco. Voor mij houd het op..
Reputatie 7
Badge +4
@Ton van Rijn

Zoals ik zei kan ik je geen verklaring geven voor het ontregelde programma. Zijn er vragen die ik gemist heb, waar ik niet op in gegaan ben? Ik schets graag een zo duidelijk mogelijk beeld voor je.
Reputatie 3
Badge +4
Hier nog steeds het zelfde verhaal. Had er al een topic over gestart maar probleem is er nog steeds. CV is vorige week nagekeken. Ketel blijft maar doorstoken. Ketel en Toon geresset
Als je hem handmatig in temperatuur naar beneden zet, gaat de CV dan wel directirect stoppen met branden.?
Zo niet dan lijkt het erop dat de kelelmodule blijft hangen.
@DJK,
Merk je al in het gasverbruik verschil tegenover Toon? En ziet jouw gasgrafiek per uur nu anders uit dan met Toon? Lagere gaspieken en langere stookopdrachten?
Nu is het iets warmer dan een maand geleden, maar zou je het kunnen vergelijken met Februari 2016, b.v.?
Ik ben wel onder de indruk met de sexy strakke lijnen van jouw Evohome. En blij dat je de technische gegevens kan uitlezen dat wij, normaal gesproken, niet.:)
Badge
@PeterMary
Dat probleem had ik ook, veel te vroeg al stoken!
En bij jou nog 1,5 uur voor 0,5 graden...
Zonde van verspilde gas in het "voorverwarmen".

@Berny
Daar kan ik nu nog niet heel veel over zeggen, echter was me gasverbruik met Toon in februari 2016 0,52m3/gr.dag.
Februari 2017 zat ik al op 0,63m3/gr.dag.
Toen is Toon verhuist, vorige week Evohome geinstalleerd met alleen de kamerthermostaat.

Afgelopen vrijdag heb ik alle radiatorkranen vervangen voor Heimeier Eclipse AFC.
Hierbij heb ik de radiatoren ingeregeld op liter/uur.
Daardoor is de installatie nu perfect ingeregeld en is het mogelijk de HR92 van Evohome te monteren.
Hierdoor staat de helft van het huis uit, en gaat de slaapkamer alleen in de ochtend en avond even aan om de kou eruit te halen.
Het is nog even afwachten wat het gasverbruik gaat worden, maar momenteel staat het op 0,58m3/gr.dag en nog dalende.
Maar harde cijfers durf ik nog niet te geven omdat de meettijd daarvoor te kort is.
Mindergas geeft nu wel aan dat het berekende gasverbuik dalende is, goed nieuws dus!

En wat betreft de pieken en dalen in het gasverbruik, die zijn weg!
Die zijn nu redelijk vlak (scheelt 50 liter per uur verschil ipv bij Toon wat schommelde met 200 liter/uur).
In de ochtend met opstoken even een piek en daarna redelijk vlak, aflopend naar de avond toe.

Tot nu toe iig geen moment spijt van Evohome.
Wel kent Evohome vergeleken met Toon 2 minpunten, geen energieverbuik meer kunnen zien en Evohome geeft geen status dat de ketel voor cv of warm water aan staat.

Wordt nog vervolgt!

Hieronder nog even een grafiekje.
Veouwlief heeft ons 400 liter bad net gevuld en duurt ondanks de cw5 ketel toch een kleine 15 a 20 minuten.
Daarna is de cv weer aan gegaan en springt evohome van 37,7 naar 38,2 graden cv water aanvoer.
De boiler sensor is misbruikt als retoursensor, en gezien het lage vermogen zit ik vol in het HR gebied met 32 graden rookgastemperatuur.
Nogmaals, ben heel blij 😃
@DJK,
Dat dacht ik al dat te vroeg zoude zijn voor een duidelijk vergelijking, maar het gaat de goede kant op zo te merken. Mooi!
Die Heimeier Eclipse AFC zijn de nieuwe thermostaatventielen met dynamisch flow regeling? Ik heb ook van dat soort kranen gemonteerd op nieuwe Jaga's twins dat in mijn installatie erbij zijn gekomen op zolder, wel van Danfoss. Geweldig uitvinding!
Kan je op de kranen de status van de ketel zien, als een stook opdracht wordt uitgezonden?
Tja, de energieverbruik monitoring op de Evohome was al bekend, maar dat had je toch opgelost met de Toon in de meterkast... of ben je hem nu al helemaal vergeten?:D
Reputatie 7
Badge +4
@PieterMary

Is het mogelijk dat je het programma opnieuw instelt en deze twee weken laat draaien zonder handmatige aanpassingen? Op deze manier geef je Toon de kans om opnieuw in te leren. De tijd die momenteel nodig is om 'voor te verwarmen' voor het programma, kan hiermee aanzienlijk verkort worden. Is dit niet het geval na die twee weken, dan lees ik het graag.
Reputatie 3
Badge +4
Oké. Heb het programma opnieuw ingesteld.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen