Toon is weer erg van slag, stookt (onnodig) veel met rare regeling | Eneco Community

Toon is weer erg van slag, stookt (onnodig) veel met rare regeling

Badge
  • Kind aan huis (level 12)
  • 0 reacties
Goedendag forumleden en moderators.

Vandaag was ik eerder thuis, rond 17 uur en wat schetst mijn verbazing, Toon stond al hard te stoken om het vanaf 18 naar 20 graden te krijgen terwijl Toon om 18 uur, 20 graden moet zijn.
Normaal gesproken zou Toon om 17:20 beginnen met stoken om het huis van 18 naar 20 graden te verwarmen (3gr/u).

Echter om 17:19 was het al 19,5 graad.

Nu is dit al erg raar naar mijn idee, maar nadat ik de ketel uitgelezen heb ging toon van 70 graden cv water naar.... 0 graden (uit dus).
Dit terwijl Toon met open therm is aangesloten en dus zou moeten moduleren!

Er moet wel iets mis zijn met Toon, maar ik heb echt geen flauw benul waar dat ding last van heeft....

Tevens heb ik eerdere post wel is gemeld dat Toon erg zenuwachtig regelt.
Daar heb ik nu nog last van.
Toon regelt vanaf 40 graden cv temperatuur in 10 naar de 70 graden cv water, om daarna in 6 minuten weer terug te vallen naar 41 graden!!!

Even kort gezegt, dit is geen modulerende regeling, maar een mix van aan/uit en halve kracht..

Nog korter gezegt, als ex-cv monteur een regeling om van te huilen en om erg verdrietig van te worden.
En het daarbij behorende (verhoogte) gasverbruik nog niet te noemen.

Wie o wie snapt hier iets van en kan het mij uitleggen?
Ik kom er niet uit wat er in hemels naam met Toon aan de hand is, maar goed/logisch is het niet.

Ik vraag me af waarom Toon niet gewoon 10 minuten op 50 graden blijft stoken om hem daarna per minuut een graad te wijzigen.
En zodoende rustig de radiatoren warmer of kouder regelt.

Nog even wat weetjes over de cv installatie:
Intergas hre 36/30 afgesteld op 19 kW.
Pompstand staat op 1, radiatoren zijn ingeregeld op gelijke retour, de ketel zelf gooit er 20 graden bovenop (de benodigde delta-T).

Ik weet dat Toon een systeem gebruikt met "algoritme" om zodoende "slim" te zijn.

Maar wat ik zie lijkt op de regeling van een oude kwik thermostaat, ruk dus.

Kan die "algoritme" gereset worden?
Kan Toon/"algoritme" uitgelezen worden waardoor dit veroorzaakt wordt??
Beetje technische details ben ik niet vies van om de regeling rustig te krijgen.

Toon toegang staat aan voor de moderators om uit te lezen, hopelijk wordt er wat bekend waarom en waardoor Toon zo zenuwachtig regelt.

Alvast bedankt!

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

60 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@DJK,

Graag leg ik je uit wat wij zien achter de schermen.
Toon heeft de ketel om 16.30 uur opdracht te geven om te stoken op 70 graden. Om 17.15 uur was de temperatuur 19,5 graden en stopte de ketel met stoken. Dit omdat er (mogelijk) eerder dan verwacht de kamertemperatuur al gehaald was. Als ik dit vergelijk met afgelopen maandag, dan sloeg de ketel ook om 16.30 uur aan maar duurde het veel langer voordat de kamertemperatuur steeg.
Om 17.50 uur stookte de ketel weer op 70 graden. Daarna is de 20 graden gehaald en is de ketel op modulerende tour verder gegaan, afwisselend van 28 graden tot 54 graden om de kamertemperatuur te behouden.
Als ik het zo bekijk valt mij niet iets raars op en zijn er naar ons weten geen bijzonderheden.
Badge
Goedendag Danielle.

Om 16:30 begon Toon dus te stoken, kunnen jullie ook zien hoeveel graden het toen was?
Wat ik weet was dit rond de 18 graden.
Dat betekend dat Toon 2,5 uur over 2 graden verwarmen doet!
Normaliter is het huis in 1 uur van 17 naar 20 graden.
En Toon staat ook ingesteld op 3gr/u verwarmen.

Nu hebben we wel een koude periode achter de rug, maar Toon zou toch moet opmerken dat het verhogen dan te snel gaat en daarop moeten anticiperen/bijregelen?

Dan zou ik op zijn minst verwachten dat Toon vanaf 70 graden terug zou moeten moduleren i.p.v. in 1 keer af te kappen.
Of zie ik dit verkeerd?
Als een auto 70 rijd en in1 keer op de rem trapt tot 0 km/u is dat alles behalve comfortabel.
Je zou moeten "zien" dat je gas moet minderen!

Als hij het stookregime van de vorige dag(en) na-aapt i.p.v. zelf berekent wat nodig is, lopen we volgens mij een beetje achter de feiten aan.
Zeker omdat niets zo veranderlijk is als het weer.
Dan begrijp ik wel waar de extra kuub gas verbruikt worden (en zonde van de extra Co2 productie).

En dan vooral dat jojo gedrag van tussen de 28 en 54 graden, hoe kan het dat Toon dit niet stabieler houd maar per minuut gigantische stappen maakt (zie laatste afbeelding in startpost).
Zeker die stap van ineens 10 graden cv water verschil in 1 minuut kan ik niet begrijpen.
Ik heb het vermoeden dat de PID instellingen van Toon helemaal de weg kwijt zijn waardoor Toon zelf niet meer weet wat hij moet doen.

Helaas zijn dit instellingen die je niet kan wijzigen (waar ik al hevig van baal, pak een honeywell/iSense en die heeft al meer instellingen voor de regeltechniek).

Ik ben er niet echt mee tevreden dus en ik vindt het dus wel raar regelgedrag..

Nou ben ik benieuwd welke ERP Label Toon heeft?
Ik heb me Toon nu bijna 2 jaar, maar van de EU moet sinds eind 2015 een energielabel voor thermostaten aanwezig zijn, in welke label en classe valt Toon???
Op de site kan ik hiervan niks terug vinden.
Of is dat bij Toon niet nodig omdat het uit 2012 of eerder gemaakt is?

Misschien zijn me verwachtingen veel te hoog van Toon maar dat wil ik graag uitzoeken.
Reputatie 7
Badge +6
@DJK,

Gisteren was het 17,8 graden in de woning, afgerond op 18 graden op Toon. Echter heeft Toon er niet 2,5 uur over gedaan, tussendoor is de ketel ook uit geweest. Zo ging het maandag ook alleen duurde het langer voordat de temperatuur bereikt was. Als het -2 is buiten (afgelopen weken is dat ook wel eens voorgekomen) dan duurt het uiteraard langer voordat de temperatuur bereikt wordt in de woning. Toon gaat er per dag weer beter mee om als hij al snel op temperatuur blijkt te zijn. Dat was gisteren al, de ketel slaat tussendoor een half uur uit en gaat een kwartier voor tijd weer verwarmen en dat gaat elke keer beter.
Het jojogedrag zoals jij het noemt maakt wel dat de temperatuur behouden blijft in de woning, dat is waar het om gaat toch? We kunnen ook vol 70 graden aanhouden maar dat is niet de bedoeling en Toon heeft gisteren berekend dat tussen de 28 en 54 graden (afgewisseld uiteraard en dat kun je ook zien in jouw grafiek) maakt dat het goed gaat. Dat kan ook elke keer anders zijn, afhankelijk hoe de warmte blijft hangen
Toon heeft geen Energielabel, aangezien Toon voor september 2015 is uitgebracht en toen gold deze regelgeving niet.
Badge
Goedendag Danielle.

Dat klopt dat de ketel uit is geweest, maar als ik (normaal gesproken) pas om 18:00 thuis kom is dat zonde van het gas dat hij 40 minuten voor aanvang al op temperatuur is.
Ik snap niet dat als toon merkt dat het sneller (dan gisteren) warm wordt, hij ipv 70 graden dan niet even op 60 of 50 graden gaat stoken.

Dit is gewoon niet energiezuinig en als ik merk hoeveel kuub gas Toon er soms door heen jaagt, ga ik dat wel in de portomonee voelen.
En op dat punt vindt ik dat het veel beter kan.
Maar ik denk dat de verwachting van Toon dan te hoog is, want zo slim is hij dus niet.

En dat jojogedrag, ja het schommelt tussen de 19,6 en de 20,4 graden, maar ook dit kan beter/strakker.
Je kan vanaf Amsterdam naar Maastricht rustig en comfortabel 100 km/u rijden, dat is zuiniger dan 150 en 50 km/u naar je bestemming, naja ik denk dat het wel duidelijk is :@

Vandaag lekker een middag thuis en toch wel apart regelgedrag vertoont zoals je ziet op de afbeelding hieronder.

Daar zie je bij de temperatuur net voor de 180 seconden een graad lager, een minuut later weer een graad erop, om een minuut daarna 4 graden te verlagen en een minuut daarna weer 4 a 5 graden lager.

Het lijkt me niet dat er in 3 a 4 minuten tijd zo'n temperatuur verandering in huis heerst waar Toon zo fel op reageert.
Of de temperatuursensor moet niet goed meten, dat zou het regelgedrag wel kunnen verklaren!!
Helaas kan ik dit niet controleren.

Je ziet ook niet dat Toon even 5 minuten lang 1 cv temperatuur aanhoud.
Me oude honeywell round modulation kon dat wel (zelf een minuut of 10 lang).

Jammer dat Toon geen ERP label heeft, ik was zeer benieuwd naar de klasse, maar ik schat dat het V/5 is en dan schat ik de verwachting van Toon te hoog in vermoed ik.

Tijd voor een andere thermostaat met een hogere klasse!
Het opzegtermijm van de Toonabbo is een maand toch?
Worden mijn prijzen nog wel gepusht naar toon met de jaarrekening of is dat dan ook over?
Aangezien ik nog 3,5 jaar contract moet uitzitten.

Niet dat status verbruik op dit moment heel erg nuttig/waardevol is op Toon.
Anders is het een mooi display voor in de meterkast om verbruik bij te houden.

Jammer, het leek me zo'n goed product met mogelijke opties, maar toon op afstand is erg storingsgevoelig en zeker voor 3,50 per maand, slimme stekker schakeling komt voorlopig toch niet en huisbeveiliging (waar ik als pilot mee heb gedaan en best een leuke toevoeging leek) zal voorlopig ook niet komen.
Reputatie 3
Badge +4
Wel leuk dat jullie het steeds er over hebben dat de toon moet inleren aan het temperatuur. Maar hoe moet de toon hier in Nederland met elke dag een andere temperatuur inleren.
Reputatie 7
Badge +7
Beste Danielle,

Kun je bij ons bekijken waarom ons Toontje het nodig vind om onnodig te gaan stoken?

Ik kwam om 22:55 thuis, staat Toon de boel op te stoken. Deze service verwacht ik niet en zit ik niet op te wachten.
Ons schema gaat niet voor niets naar weg, slapen, weg, slapen. 12 gr/c.

Toon is ook niet bediend. Deze nare situatie heb ik de laatste dagen vaker mee gemaakt.:@
Reputatie 7
Badge +6
@DJK,

Dit is inderdaad hoe Toon werkt en dat kan elke keer anders zijn, gezien hoe snel de kamertemperatuur bereikt wordt en alle zaken die hierin mee spelen. Meer of minder kan ik er niet van maken. 🙂
Reputatie 7
Badge +6
@Ton van Rijn,

Als ik mee kijk dan zie ik dat gisteren handmatig de temperatuur op 20 graden is gezet in de ochtend. Later die ochtend is de temperatuur weer verlaagd. Dit is in de middag weer gebeurd en toen je thuis kwam is het weer lager gezet. Maar daarom is Toon gaan stoken, 20 graden werd gevraagd.. Heb je op Toon tijdelijk de temperatuur aangepast of op de app?
Reputatie 7
Badge +7
Kun je me de tijden geven Danielle? Dat deze in de ochtend is aangezet geloof ik. Maar in de middag?.
Reputatie 7
Badge +7
Anders eens op de camera's kijken wie er rond struind.
Reputatie 7
Badge +7
Maar als deze in de middag is aangezet had deze toch nooit meer om 2255 mogen stoken?
Reputatie 7
Badge +7
Via de app gebruiken we niet Danielle.
Badge
Gistermiddag was ik weer optijd thuis, en Toon was om 17:35 alweer 20 graden ipv 18:00.

Dat er een verschil van +- 10 minuten in het bereiken van temperatuur, heb ik vrede mee.
Echter een half uur eerder met 8 graden buitentemperatuur vindt ik niet echt grappig.
De winterkou heeft het land al enkele dagen verlaten maar Toon denk daar nog anders over dus, zonde!

Ik laat Toon varen als thermostaat en krijgt vandaag zijn verhuizing naar de meterkast om de meters te monitoren.

Dit omdat ik de Honeywell Evohome systeem heb aangeschaft.
De Evohome heb ik net aangesloten en meteen de logging software erbij gepakt.

Je hoeft niet echt een geleerde te zijn om te zien dat deze duidelijk rustiger regelt op de temperatuur.

Binnenkort krijg ik nieuwe Heimeier Eclipse radiatorkranen om de 4x HR92 radiatorknoppen te monteren voor multi-zone gebruik.

Graag wil ik bij deze het abbonement van Toon opzeggen omdat Toon op afstand niet meer gebruikt gaat worden.
Deze wil ik per 28 februari laten stoppen met inachtneming van een maand?
En bij de jaarrekening krijgt Toon nog wel de ingeschat verbruik door?
Reputatie 7
Badge +6
@Ton van Rijn,

Nadat in de ochtend de temperatuur handmatig hoger is gezet, is dat blijven doorlopen. Rond 23.00 uur heb je de temperatuur op Toon verlaagd. Omdat de temperatuur handmatig is ingesteld, is Toon niet gaan kijken naar de volgende blokken. Toon zorgde dat de ketel niet meer aansloeg toen je in de avond de temperatuur weer naar beneden bracht.
Reputatie 7
Badge +6
@DJK,

Jammer van Toon, maar het is je goed recht om een andere thermostaat te gebruiken.
Wel handig at je alsnog de verbruiken kunt inzien op Toon. 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Beste Danielle,
Dus als ik Toon een maal handmatig hoger zet dan blijft deze doorstoken totdat ik deze weer zelf handmatig uitzet. Uren, dagen maanden.. Ik vind dit een beetje (erg) raar.

Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Mijn programma gaat niet voor niets van slapen naar weg, slapen, weg etc.etc. Overdag heeft het zonnetje netjes zijn werk gedaan toen ik aan het werk ging. Ik heb in het verleden niet ondervonden dat hij vrolijk doorging met stoken..

Ik verwacht van Toon dat hij bij een volgend blok direct weer gaat regelen volgens het menu.

Straks hangt bij bij mij ook in de meterkast..
Hoi Ton,

Klopt helemaal.
Vanavond stond bij mij de stand Comfort actief.
We gingen even weg en ik koos handmatig de stand Weg
Thuis gekomen na een uurtje koos ik handmatig de stand Thuis.
Toen de tijd kwam dat het programma Slapen actief moest worden gebeurde dat ook gewoon.

Dus een handmatige gekozen stand werd, zoals dat gebruikelijk is, overgenomen door het programma.

Niets nieuws, pas ik vaak toe en kan jij dus ook gewoon blij en doen.

Uiteraard stond de programma schakelaar al die tijd op Aan.
Reputatie 7
Badge +7
Dan begrijp ik de reactie van Danielle niet en de actie van Toon.
Gewoon vandaag nog eens dat uitproberen.
Reputatie 7
Badge +8
@Ton van Rijn,

Nadat in de ochtend de temperatuur handmatig hoger is gezet, is dat blijven doorlopen. Rond 23.00 uur heb je de temperatuur op Toon verlaagd. Omdat de temperatuur handmatig is ingesteld, is Toon niet gaan kijken naar de volgende blokken. Toon zorgde dat de ketel niet meer aansloeg toen je in de avond de temperatuur weer naar beneden bracht.

Dani..

Even voor mij beeld, want ik snap er nu ook even niks meer van.. Dit gebeurd er bij mij:

Als in programma staat ingesteld dat Toon om 18uur naar 20.5gr(Thuis) moet..
Daarop volgende programma is 22uur Slapen (15gr)
Ik schakel Toon om half6 op Thuis, dan slaat hij programma 18uur Thuis over(Dat klopt..), gaat dan direct naar volgende programma namelijk 22uur slapen, krijg dan netjes te zien (Om 22uur naar Slapen, of zoals soms te zien is Na x uren x minuten naar 15graden)

Denk dat Ton van Rijn dat bedoelde, dat Toon automatisch de draad weer dient op te pakken.. Zoals Toon dat bij mij doet met om 22uur naar Slapen te gaan!
Reputatie 2
Badge +1
@DJK, houd je ons via dit topic een beetje op de hoogte van je bevindingen nu je Toon hebt vervangen. Ik twijfel al langere tijd over de regeling in Toon t.o.v andere thermostaatmerken. Ik zeg echt niet dat het slecht is maar ik heb een (niet te bewijzen) onderbuikgevoel dat ik teveel gas gebruik. Soms kom ik thuis en is mijn huis al op temperatuur, terwijl ik dat niet verwacht. Ook zit ik, met 2 werkende personen in huis en een normaal stookgedrag, ALTIJD boven het gemiddelde gasverbruik. Ik vul tegenwoordig mijn gasverbruik in op mindergas.nl om de buitentemperatuur te compenseren. Anders blijft het, met het wisselende weer in Nederland, onmogelijk te bepalen hoe mijn gasverbruik is. Dus blijf aub je bevindingen terugkoppelen.
@J Kooy,

Ik hou al jaar en dag wekelijks mijn gas/licht en waterstand bij.... en geloof mij maar, er klopt geen zak van de berekening die de Toon weergeeft.
Ik heb minder gas en elektra verbruikt als afgelopen seizoen... en Toon geeft aan dat ik er dik boven zit.
Ik kijk dus ook niet meer naar de berekeningen van Toon, want die kloppen toch niet.
Volgens mijn berekeningen en die van die van mindergas.nl is mijn verbruik lager.... maar Eneco doet mij vertellen dat ik ver boven mijn verbruik zit..
Zelf bijhouden is het beste...

Denk dat Ton van Rijn dat bedoelde, dat Toon automatisch de draad weer dient op te pakken.. Zoals Toon dat bij mij doet met om 22uur naar Slapen te gaan!

Exact Ricardo,

Zo is dat bij mij ook!
Zo hoort dat en is niets bijzonders.
Vandaar dat ik ook adviseerde het vandaag nog even te testen.
@DJK,
Mooie strakke lijnen van de Evohome!
Ik begrijp helemaal je ergernissen over de Toon, bij mij gebeurt het ook. Soms is het kamertemperatuur 1 uur voor de ingestelde tijd al bereikt (bv, omdat in de middag de zon scheen in de woonkamer) en meestal met een overshoot van 0,5 á 1 graad bonden de gewenste temperatuur. Ik heb een Aan/uit regeling, maar kwa temperatuur gedrag is identiek aan die van jou. Te vroeg, te veel en zonder logica. Als s'avonds de oven aan gaat, dan stijgt de temperatuur in de woonkamer sneller dan normaal, maar meneer Toon houdt daar geen rekening mee. Het is pas duidelijk voor de Toon dat hij niets meer hoef te doen als het al 22 graden in de woonkamer zijn, terwijl 20 ingesteld is.

Ik verlang naar een regelsysteem dat per ruimte dat kan doen, zonder reset's, ingewikkelde inleerprocessen, overdreven anticipaties en geen zenuwachtig gedrag. Blijkbaar lukt het Eneco niet om met de Toon dit voor elkaar te krijgen, en z-wave thermostaatkranen toevoegen aan de Toon.
Ik wil een thermostaat dat mijn CV (centrale verwarming) goed en zuinig kan regelen, en niet mijn verlichting, stopcontacten (aan/uit schakelen), en rookmelders (zonder koolmonoxide melder) te monitoren. Eneco, als het niet lukt om alles bij elkaar te krijgen, maak dan een goede thermostaat met als extra, energie monitoring.
Ik denk ook dat Toon aan de muur, ook Toon in de meterkast gaat worden. Het is toch een stapje dichterbij de voordeur...
DJK, ik volg jouw bevindingen met de Evohome, en alle mooie technische details, en hoe het bevalt de DC (decentrale verwarming) regeling.
Reputatie 7
Badge +7

(foto van afgelopen woensdag)

Vandaag even een test gedaan.
Via de App heb ik om 11:20 de toon gezet op 'Thuis' welke bij ons staat ingesteld op 20 graden.
Op het moment gaf de Toon 19 graden aan.

Volgens het weekprogramma moet deze om 12 uur weer naar 'Slapen' gaan.

Omstreeks 12:30 uur keek ik in de App en zag toontje rustig doorstoken.
Rechts van het vlammetje staat 'op 24 feb. op 12graden'. Waarom de 24e.

Klopt mijn weekprogramma niet meer? Dit programma draai ik al lang zo. Zonder enig probleem.
Waarom ik dit nu zo ervaar begrijp ik niet.

Eneco wat gaat hier mis?

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen