Toon is niet meer van opentherm af te krijgen | Eneco Community
vraag

Toon is niet meer van opentherm af te krijgen

• 27 september 2015
  • 15 reacties
  • 1078 Bekeken

Badge
  • Komt hier vaker (level 8)
  • 56 reacties
Weet iemand hoe ik toon van opentherm af kan krijgen ?
Via de instellingen lukt me dat niet.
Schuifje is met geen mogelijkheid op uit te krijgen !

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

15 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
waarom wil je dit ?
welke ketel merk en type ?

naar alle waarschijnlijkheid staat je ketel op opentherm ingesteld.
of te wel Toon / ketel module zit aangesloten op de opentherm ingang van je ketel.
en voor aan/uit zijn het mss andere aansluitingen .
Weet iemand hoe ik toon van opentherm af kan krijgen ?
Via de instellingen lukt me dat niet.
Schuifje is met geen mogelijkheid op uit te krijgen !

Op mijn CV een Intergas is dat gewoon via wijziging van de aansluiting thermostaatdraden te veranderen.
Bij jou ook? Zo ja, dan zal Toon daar dan ook met Aan/Uit op reageren.
Dus komt inderdaad eens met nadere gegevens, zoals Jan ook al vroeg.
Badge
Hoi,

Nee hoor ik bedoel opentherm uitzetten bij instellingen en verwarming.
Voorzover ik weet is mijn Bosch ketel geen opentherm
.
Heb Toon na monteren van de slimme meters op opentherm gezet, en de test knop bij instellingen gedrukt, ik hoor dat de pomp gaat lopen en kreeg het groene dingetje bij opentherm
Gezie het feit dat mijn ketel geen opentherm s(voor zover ik weet, want dat is me verteld bij installatie)
Ik krijg nu dus het schuifje niet meer op opentherm uit !
Heb al wel de ketel van de stroom gehad.

Bedankt voor jullie moeite !
Hoi,

Nee hoor ik bedoel opentherm uitzetten bij instellingen en verwarming.
Voorzover ik weet is mijn Bosch ketel geen opentherm
.
Heb Toon na monteren op opentherm gezet, en de test knop bij instellingen gedrukt, ik hoor dat de pomp gaat lopen en kreeg het groene dingetje bij opentherm
Gezie het feit dat mijn ketel geen opentherm s(voor zover ik weet, want dat is me verteld bij installatie)
Ik krijg nu dus het schuifje niet meer op opentherm uit !
Heb al wel de ketel van de stroom gehad.

Bedankt voor jullie moeite !

Als je geen type nummer doorgeeft dan is het "meedenken" hier wel erg lastig................:P

Dat je overigens de OT instelling op Toon wilt veranderen dat is/was me duidelijk!
Ook hier staat Toon lijkt het op opentherm, terwijl de CV-ketel op een Aan/uit thermostaat staat.
Kan ook hier de instelling niet wijzigen. Komt waarschijnlijk doordat ooit in Toon is opgegeven welk type CV-ketel wordt gebruikt.
Badge
Omdat ik wat slecht ter been ben zal ik kijken of ik vanavond naar zolder kan komen om het type nr op te zoeken van mijn cv ketel .
Sorry het gaat niet sneller...
Oké vandaar!
Doe rustig aan!
Badge
Ketel is Bosch 23 hrc cw 3127 hrccw4

De buurvrouw was zo lief om het op te gaan schrijven boven
Reputatie 7
Badge +7
lieve buuf dan .
maar volgens mij klopt het nummer niet helemaal,
en als ik dan al wat vind op google dan kom ik uit bij deze ketel.

http://www.boschcvketels.nl/docs/techdocs/6720646229_03.pdf

en als ik daar lees dan kan deze ketel alleen met een bosch modulerende kamer thermostaat werken zie pagina 27 van het manual voor de aansluitingen
mits ik de juiste manual te pakken hebt.

maar als de c.v. goed werkt waarom dan veranderen ?
je kunt horen of de cv ketel na de opstart rustiger gaat branden/moduleren.
en het op Toon zien , als de ketel gaat branden 3-2 vlammetjes en dan terug regelt 2 - 1 vlammetjes.
werkt dat gewoon goed dan houden staan.

mvg,
jan

.
Ketel is Bosch 23 hrc cw 3127 hrccw4

De buurvrouw was zo lief om het op te gaan schrijven boven

Nu is het een stuk duidelijker! De buuf had het keurig opgeschreven; alleen op het eind zou een spatie tussen de 2 "cc's" moeten:

Bosch 23 hrc cw 3127 hrc cw4

Je had vermoedelijk een originele Bosch thermostaat en die zit op de klemmen punt 3 geïnstalleerd, denk ik.
Jij wilt Toon op Aan/Uit hebben, dan zal Toon op punt 2 aangesloten moeten worden!
Zie blz 9 van de handleiding! Of blz 27 wat Jan aangeeft!

http://www.boschcvketels.nl/docs/techdocs/6720646229_03.pdf

En Jan zou het niet zo kunnen zijn dat OT alleen maar op een Bosch thermoastaat werkt?

Ik denk dat @kbijl de aansluiting op de CV dan moet (laten) controleren.
Reputatie 7
Badge +7
klopt Ton,
als ik zo het manual lees dan kan alleen maar met 2 type,s van een bosch thermostaat
modulerend gewerkt worden. ( opentherm zag ik zo 123 niet voorkomen in het manual.)

maar ik ben dan toch benieuwd hoe het nu werkt en of deze ketel moduleerd met Toon.
als je tegenwoordig een Toon krijgt loop je door een test menu heen en kun je het merk en type cv ketel kiezen.
dus neem ik aan dat Toon dan werkt als je door het test menu heen komt.

dat wist ik niet maar pas zelf moeten doen :)
had er wel van gehoord op het forum.
maar als 1 van de beginnende Toon gebruikers ( zat dat er toen nog niet in)
is volgens mij door mij ooit wel eens voorgesteld.!

dus ben ik benieuwd.

mvg,
jan
Als je nu bv een fabrieksherstel zou doen dan krijg je inderdaad de optie om voorgeprogrammeerde CV's te kiezen.
Dus waar de Eneco monteur ooit Toon opgezet heeft, is natuurlijk de vraag.
Ik zei al dat ik er vanuit ging dat hij eerst een originele Bosch thermostaat had.
In ieder geval zou simpel weg op het aansluitblok op de CV gekeken kunnen worden welke klemmen zijn gebruikt.
En inderdaad zou de ts ook eerst aan moeten gegeven waarom perse Toon op Aan/Uit moet; immers modulerend geeft een veel beter stookgedrag op de brander en zou in principe ook gasbesparend zijn.

En Jan ik deed CTRL-F om op opentherm te zoeken; inderdaad vond ik het niet in het PDF-file.
Reputatie 7
Badge +7
hoi Ton,
ik denk dat deze ketels geen opentherm certificaat hebben.

als Toon op modulerend werkt en de ketel zich zodanig gedraagt (dat is de vraag dus)
dan zou ik hem houden staan als ik @kbijl en @ Baanhoek was :)

oplossing:
mochten iemand het dan toch willen wijzigen.
hoor ik het wel.
mss dat ik een tip heb.

Maar eerst kijken of de ketel moduleert zoals hij nu zit aangesloten .
zoja afblijven!!!

mvg,
jan
Badge
Leuke info van jullie allemaal !
Bedankt voor de gegevens en ik ga erop letten wat de vlammetjes op toon enzo doen !
In het verleden(ik heb toon ruim 3jr) en na het installeren vd de Bosch ketel was de toon niet op ot te krijgen, men heeft zelfs nog geprobeerd om met een extra printplaat de ketel/toon op ot te krijgen, wat ook niet ging.
En 2weken geleden na een x aantal software updates van toon en het proberen om hem toch op ot te krijgen ging het ineens wel(op de ketel is niets meer veranderd) maar zoals eerder vermeld is/was hij niet meer van ot af te krijgen . Ik ga observeren of ik evt. Kan merken dat het toch werkt !

Bedankt voor jullie info en zoek werk, ik kwam er niet meer uit ....
Ps.
In eerste instantie zat er een Bosch thermostaat bij, maar uiteraard heb ik Toon gewoon laten zitten
Leuke info van jullie allemaal !
Bedankt voor de gegevens en ik ga erop letten wat de vlammetjes op toon enzo doen !
In het verleden(ik heb toon ruim 3jr) en na het installeren vd de Bosch ketel was de toon niet op ot te krijgen, men heeft zelfs nog geprobeerd om met een extra printplaat de ketel/toon op ot te krijgen, wat ook niet ging.
En 2weken geleden na een x aantal software updates van toon en het proberen om hem toch op ot te krijgen ging het ineens wel(op de ketel is niets meer veranderd) maar zoals eerder vermeld is/was hij niet meer van ot af te krijgen . Ik ga observeren of ik evt. Kan merken dat het toch werkt !

Bedankt voor jullie info en zoek werk, ik kwam er niet meer uit ....
Ps.
In eerste instantie zat er een Bosch thermostaat bij, maar uiteraard heb ik Toon gewoon laten zitten

Oké dan zit Toon dus ook op de 2e positie aangesloten.
Wil je Toon echt op Aan/Uit hebben dan zullen de draden dus van positie gewisseld moeten worden, zoals ik in m'n eerste reactie al vermoedde.