Toon in AAN/UIT ipv OpenTherm met VaillantEcoTec plus | Eneco Community
beantwoord

Toon in AAN/UIT ipv OpenTherm met VaillantEcoTec plus

• 2 oktober 2019
  • 16 reacties
  • 309 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 6 reacties
In ons huis zit een 2017 Vaillant EcoTec Plus met Toon thermostaat.
Het viel me op dat de ketel bij het aan gaan altijd direct naar de max temperatuur schoot, doordat het een lerend apparaat is ging er ik er vanuit dat het de meest zuinige optie was om snel en efficient te verwarmen. Nu het nog warmer buiten is bleef die dat doen, en in de instellingen van de toon zag ik dat die op AAN/UIT ipv Opentherm staat. Dit kan ik niet veranderen.

Ik heb de ketel open gemaakt en de installatie handleiding er bij gepakt. Ik zie dat de Opentherm Module aangesloten is (wordt standaard dij de EcoTec Plus bijgeleverd). Maar snap niet waarom die niet op OT werkt. Ik heb op de toon al een paar keer ververst en herstart. Installatie is namens de vorige bewoners gegaan.

Ik heb foto's gemaakt van de huidige setup. Mijn vermoeden is dat de aansluitingen/doorverbindingen niet helemaal goed zijn, waardoor die op AAN/UIT werkt.

Wie weet hoe ik hem op OT krijg? Of kan ik hier beter een monteur bij halen ( als ik iets fout doe, dan hoor ik het de hele winter van mijn partner)
Ik heb het forum doorzocht en gesproken met een Eneco medewerker die hoog opgaf over de expertise op het forum na zelf te hebben gezocht.

Rechts onderin de OpenTherm (OT1) module
Zo te zien is de Toon Ketelmodule aangesloten op 24V R

icon

Beste antwoord door ThehogNL 2 oktober 2019, 15:19

Als die grijze kabel op 24VRT de kabel naar je toon ketelmodule is dan zit ie dus nu inderdaad op de aan/uit. Die moet in die T0-T aansluiting op de opentherm module. Daar zit nu nog een rode (brug) draadje in. Dat draadje moet je op die 24VRT aansluiten (zodat daar de brug op zit).

Dus de grijze kabel in 24VRT omwisselen met het kleine rode brug kabeltje op de T0-T aansluiting.
Bekijk origineel

16 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
@SV38

Welkom op het forum! Uit het bericht begrijp ik dat Toon aan/uit aangesloten is en dat je dit graag wilt omzetten naar OpenTherm . Kan je mij aangeven wat exact het type is van je Vailant ketel ?

Wellicht kom je met de informatie uit dit topic verder.

Groeten Chantal
Hi Chantal, klopt ik wil van UIT/AAN naar OpenTherm. Toon en de ketel zijn daar op voorbereidt.

Het exacte type Ketel is:
Vaillant EcoTec Plus VRH NL 34/5-5 CW6 uit 2017

@ChantalS Het topic had ik al gelezen, alleen begrijp ik niet wat dit voor mijn situatie betekent, behalve dan dat de poster ook een AAN/UIT instelling had en de ketel daarna niet meer functioneerde.
Dat laatste probeer ik zeker te voorkomen, omdat mijn partner het me anders nooit meer vergeeft als het huis niet snel genoeg warm is 😉

Wat me we opvalt is dat mijn Toon op de 24VRT bus zit en de OT module gelust is, terwijl ik uit dat andere topic opmaak dat het misschien andersom moet?
Reputatie 6
Badge +3
Als die grijze kabel op 24VRT de kabel naar je toon ketelmodule is dan zit ie dus nu inderdaad op de aan/uit. Die moet in die T0-T aansluiting op de opentherm module. Daar zit nu nog een rode (brug) draadje in. Dat draadje moet je op die 24VRT aansluiten (zodat daar de brug op zit).

Dus de grijze kabel in 24VRT omwisselen met het kleine rode brug kabeltje op de T0-T aansluiting.

Okay! En kan ik dit makkelijk zelf doen? Of beter een installateur laten komen? En de kans op dat de boel opblaast? ( haal stroom er vanaf natuurlijk)
En moeten er dan nog andere aanpassingen/instellingen veranderd worden, of is het plug and play?
Reputatie 6
Badge +3
Dat kan je prima zelf doen.
Reputatie 6
Badge +3
En nee je hoeft bij dit type geen menu instelling te wijzigingen. Alle de Toon even opnieuw opstarten.
En nee je hoeft bij dit type geen menu instelling te wijzigingen. Alle de Toon even opnieuw opstarten.

Dank @ThehogNL
Heb de 2 kabeltjes aangepast, boel herstart, bij de instellingen in Toon refreshed en toen spong die zelf op OpenTherm.
Daarna begon die op 36C te pruttelen om het op temperatuur te houden 😀 Ipv meteen door naar de 70!

Goed om te horen dat ik verder niets hoef aan te passen.
Het vlammetje brand nu met 1 klein vlammetje ipv 3 op de toon, het balkje dat er voor zit bleef altijd aan en is nu ook vol/grijs. Wat betekent dit?

En ik dacht dat ik kon zien op de toon als er warmwater vraag is? Als ik de kraag vol open heb zie ik verder niets.... Kan wel de tapwater temperatuur veranderen en de comfort functie in/uitschakelen.

EDIT En nog 1 vraag:
Moet ik nu de toon helemaal naar fabrieksinstellingen brengen zodat de lerende periode weer start? Of is het ding zo slim dat die continue leert? Opwarming gebeurt nu natuurlijk geheel anders dan voorheen.
Reputatie 6
Badge +3
Vooral NIET terugzetten. Ben je je hele data historie kwijt, terwijl het juist nu leuk is om te zien hoe OpenTherm je gasverbruik reduceert.
Dat leren gaat continu door, komt vanzelf goed.
Reputatie 6
Badge +3

Goed om te horen dat ik verder niets hoef aan te passen.
Het vlammetje brand nu met 1 klein vlammetje ipv 3 op de toon, het balkje dat er voor zit bleef altijd aan en is nu ook vol/grijs. Wat betekent dit?

En ik dacht dat ik kon zien op de toon als er warmwater vraag is? Als ik de kraag vol open heb zie ik verder niets.... Kan wel de tapwater temperatuur veranderen en de comfort functie in/uitschakelen.

Klein vlammetje betekend precies wat jij wil, dat hij dus zachter brand. Als het zo koud is dat ie vol kracht moet stoken zie je wel weer 3 vlammetjes.

Warmwatervraag laat de meeste CV ketel inderdaad wel zien via opentherm maar misschien jou ketel niet.
Thanks @ThehogNL , maar wat is dat balkje daarvoor dan? Je zou verwachten dat het iets van pomp snelheid is? Maar staat altijd opdezelfde stand

@FireChief , waar kan ik die data terug zien? Ben vooral benieuwd naar de gegevens van de vorige bewoners. Zij hadden 2650m3 verbruik met minder thuis en 1 kind minder. Ons verbruik was 1400m3 met wat tocht werende maatregelen en buis isolatie.

Reputatie 6
Badge +3
Terugbladeren in de grafieken? Een keer op de "gasverbruik nu" tegel tikken?
Reputatie 6
Badge +3
Dat 'balkje' is gewoon een icoontje van een radiator 🙂 met de linker stip wat een radiatorknop moet voorstellen. Alleen het vlammetje doet iets.
De hele icoon samen moet dus voorstellen 'de radiator wordt warm, op zachte snelheid, medium snelheid of hoge snelheid'.
Reputatie 6
Badge +3
Terugbladeren in de grafieken? Een keer op de "gasverbruik nu" tegel tikken?

Als je geen abonnement hebt kan dat niet overigens. Dan kan je alleen realtime informatie zien.

Terugbladeren in de grafieken? Een keer op de "gasverbruik nu" tegel tikken?Als je geen abonnement hebt kan dat niet overigens. Dan kan je alleen realtime informatie zien.

Het abonnement is mee gegaan er de vorige bewoners 🤭 dus vandaar dat ik die data niet terug kan kijken.

Maar gelukkig hou ik het gas verbruik vrij nauwkeurig bij via www.mindergas.nl . Een bekende site hier neem ik aan??
Reputatie 6
Badge +3
Als die toon niet fabriekshersteld is, zitten de data er gewoon nog in. Moet je alleen wat trucs uithalen om ze eruit te krijgen.
Als die toon niet fabriekshersteld is, zitten de data er gewoon nog in. Moet je alleen wat trucs uithalen om ze eruit te krijgen.
You’ve had got my attention 😬

ik heb geen fabrieksherstel gedaan, ding ging aan de muur met hun instellingen.
als je tips en tricks hebt, dan graag 👍

Reageer