Toon icm Intergas HRE 28/24 A ketel | Eneco Community
beantwoord

Toon icm Intergas HRE 28/24 A ketel

• 1 januari 2018
  • 12 reacties
  • 2978 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Onlangs is onze CV ketel vervangen voor een Intergas HRE 28/24 A ketel.
We hebben op de begane grond vloerverwarming en in de rest van het huis radiatoren.
Nu de wintermaanden zijn aangebroken en de verwarming zijn werk moet doen, stuit ik op een probleem.
Als warm water wordt gevraagd van de ketel is het netjes voorverwarmd op 65 graden maar als via TOON aanspraak gemaakt wordt op de CV ketel is dit niet warmer dan 45 graden.
Aangezien we op de begane grond alleen vloerverwarming hebben is hierdoor de temperatuur in de verdeler maximaal 20 graden wat niet voldoende is om de ruimte op temperatuur te krijgen.
Ik heb mijn CV installateur laten kijken en gezamelijk besloten de oude verdeler + pomp te vervangen.
Resultaat is nu dat de temperatuur in de nieuwe verdeler maximaal op 30 graden komt wat ook niet voldoende is om de ruimte goed te verwarmen.
Mijn CV installateur geeft aan dat vermoedelijk TOON niet goed communiceert met de CV ketel en daardoor niet voorverwarmd naar 65 graden die wel is ingesteld in de ketel.
Hij heeft niet voldoende kennis van TOON dus leg ik mijn vraag hier neer.
Hoe krijg ik het voor elkaar om via TOON en de Intergasketel mijn gewenste 65 graden aan te leveren?
icon

Beste antwoord door Berny 2 januari 2018, 23:43

ik heb ook een HRE 24/18 en toon
maar ik kan mijn aanvoertemp niet wijzigen via Toon
daarvoor moet ik toch telkens naar zolder
en hij is uiteraard aangesloten op opentherm
Dan is jouw Toon niet op de juiste klemmen aangesloten voor Opentherm. Hij werkt aan/uit.
Ketel en Toon uit, verplaats de twee draden van de Toon in de ketel, van X4 klemmen 6-7 naar 11-12. Eerst de ketel aan, e dan pas de Toon. Et voilà, als het goed is heb je een Opentherm verbinding.
Bekijk origineel

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als Toon jou ketel Opentherm aanstuurt (te vinden bij: Menu >>instellingen >>Verwarming, dan letten op wat dikgedrukt is, dit geval dien Opentherm dikgedrukt te zijn.) kan je de aanvoertemperatuur in Toon instellen.
Hij heeft een HRE en die is inderdaad via Toon in te stellen.
Hij staat op Opentherm en de tapwatertemperatuur op 65 graden.
Ook staat de verwarmingsinstallatie op vloerverwarming.
Aangezien ik een combi heb van vloerverwarming en radiatoren in het huis twijfel ik of hij hier om moet blijven staan. Misschien beter om hem op handmatig te zetten?
Er komt niet voldoende warmwater in de vloer. Thermostaatventiel van de vloerverdeler op 40 graden zetten en controleren als de vloerverwarmingspomp draait.
Heeft de installatie een bypass-ventiel? Worden de radiatoren wel warm?
Beste Berny,

Radiatoren in de rest van het huis doen het perfect. Ik heb bij de verdeler al het thermostaatventiel op 40 graden staan.
Heb nu in toon de soort verwarming op radiatoren gezet en dus niet meer op vloerverwarming. Hierdoor stookt hij nu 70 graden. Verdeler komt hiermee op 37 graden uit. Is dat een acceptabele temperatuur?
Blijft hij op deze stand moduleren of niet?
Volgens mij heeft de verdeler geen bypass.

Groeten Idanus
Reputatie 6
Badge +2
37 graden is een prima temperatuur, je kan hem afronden naar 40 om voor te zorgen dat de pompschakelaar eerder reageert, het zwarte kastje op de aanvoer balk. Dat schakelt de pomp in, daarvoor had hij niet voldoende temperatuur om de pomp in te schakelen, daarom bleeft jouw vloer koud.
Toon blijf zeker moduleren, hij is via Opentherm aangesloten.
Je kan ook een bypass in de buurt van de ketel hebben, maar dat is voorlopig niet meer relevant, jouw vloer doet het.
Kan je nog een foto maken van de pompschakelaar stand? (Het ronde rode knopje)
Dan is jouw Toon niet op de juiste klemmen aangesloten voor Opentherm. Hij werkt aan/uit.
Ketel en Toon uit, verplaats de twee draden van de Toon in de ketel, van X4 klemmen 6-7 naar 11-12. Eerst de ketel aan, e dan pas de Toon. Et voilà, als het goed is heb je een Opentherm verbinding.
Reputatie 7
Badge +9

@Berny,

@thewhale is mijn vader.. 1 ding sta zeer zeker goed, Opentherm instellingen van zijn Intergas HRE.
Hebben het meerdere malen geprobeerd, om de aanvoertemperatuur via Toon aan te passen, uiteraard op Toon luk dat uitstekend, maar de ketel neem het niet over.
Beste Berny,

Bijgaand de foto van de pompschakelaar.
Staat hij zo goed?

Groeten Idanus
Hoi @mAiden, bedankt voor jouw bevestiging dat het goed zit. Dan weet ik even niet wat de reden zou kunnen zijn dat de ketel het niet overneemt.

@Idanus, jouw pomp is op Verschildruk constant (Δp‐c) ingesteld, ik zou de pomp op stand 1 van de rechterkant instellen, eventueel 2 maar die stand is aanbevolen voor 8 groepen. Dat is Verschildruk variabel (Δp‐v), omdat jij alleen maar 7 groepen hebt en de pomp zit achter een thermostaatventiel.
Beste Berny,

Bedankt voor de info.
Zal kijken of hij nu naar behoren gaat werken.

Idanus

Reageer