Toon i.c.m. ATAG E325EC (model 2015) | Eneco Community
beantwoord

Toon i.c.m. ATAG E325EC (model 2015)

• 6 oktober 2015
  • 42 reacties
  • 4472 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 8 reacties
IK weet dat hier al meerdere topics over zijn en deze heb ik ook al doorgelezen maar kom helaas niet tot een oplossing.
Ik heb sinds een maand een nieuwe ketel ATAG E325EC welke volgens ATAG opentherm is. Mijn toon werkt prima via de optie aan/uit. Als ik in de ketel de draadjes op 1 en 2 zet (opentherm) dan doet de ketel niks. Geen modulerende werking dus. Ik lees bij een aantal mensen met dezelfde ketel dat het wél kan. Hoe hebben jullie dit dan gedaan? Waar en hoe aangesloten?

- Eneco zegt dat het niet kan ook al is de ketel opentherm. Dus alleen maar aan te sluiten op 3 en 4 (aan/uit)
- ATAG zegt dat de ketel opentherm is en daarmee basta. Ook is er geen module die er tussen geplaatst kan worden.
- Feenstra zegt dat het met powerstealing te maken heeft.
icon

Beste antwoord door E.J.J.H. Peeters 6 oktober 2015, 17:28

hallo pointer,

toen toon bij mij werd aangesloten werkte deze ook niet op opentherm. ik ben zelf servicemonteur van beroep en het kon er bij mij niet in dat 2 apparaten met opentherm niet met elkaar kunnen communiceren en ben dus zelf op onderzoek uit gegaan. uiteindelijk bleek dat de aansluitingen fase gevoelig zijn en het daarom niet werkte. wat ik gedaan heb

1. ketel en toon stroomloos gemaakt
2. in de ketel de draden op 1+2 (opentherm) aangesloten
3. stroom ketel en toon aan
4. op toon in het instellingen menu onder het tabje verwarming op controleren drukken om te kijken of toon opentherm kan communiceren of niet. zo niet ga verder met stap 5
5. toon en ketel beide weer stroomloos maken
6. toon van de muur klikken
7. + en - draden omdraaien
8. toon terug plaatsen
9. stroom ketel en toon weer aan
10. op toon weer in het instellingen menu controleren of deze nu wel opentherm kan communiceren.
(dit was bij mij het geval echter wel met een atag a244ec)
11. hebben alle bovenstaande stappen niet geholpen dan ben ik bang dat toon op de een of andere manier niet overweg kan met jou atag ketel.

succes er mee en ik hoor graag of het gewerkt heeft of niet.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

42 Reacties

Ik zal nog maar eens een update geven. Helaas moet ik bekennen dat bij ons thuis Toon in combi met OpenTherm Atag E325EC uiteindelijk toch geen geslaagde combi is. Of dat nu aan Toon ligt of aan de Atag weet ik niet. Ik wil er eigenlijk nog wel eens een opentherm sniffer tussen hangen om te zien wat de meldingen zijn wanneer het fout gaat.

Omdat mijn vrouw niet van resetten houdt als er een storing tussen de ketelmodule en de CV is heb ik de boel toch maar weer op aan/uit gezet. Zeker met de kou in aantocht moet je er op kunnen vertrouwen dat de cv aangaat en je niet eerst naar boven moet rennen om wat stekkers te trekken.

Nu komt er natuurlijk straks een reactie van iemand met in strekking. Zie je nu wel ik had het toch gezegd maar die wil ik alvast even pareren. Er zijn alleen problemen op Opentherm gebied bekend tussen Toon en Atag. Over een Honeywell thermostaat op OpenTherm aansluiting lees ik nergens problemen. (dat hoeft uiteraard niet te zeggen dat die er niet zijn)(Honeywell geeft zelf aan volledig supported te zijn)

Waarom de storing ontstaat is volgens mij door Toon en Atag niet goed genoeg onderzocht. Op dit forum heb ik ergens kunnen lezen dat er een data stroompje gaat lopen maar meer ook niet. De vraag is dan ook wat is er onderzocht? Is er een mogelijkheid om zelf de logfiles in Toon uit te lezen.

Gaat er misschien iets fout in een status melding? Een melding van de CV aan de thermostaat maar doordat Toon alleen de basic OpenTherm ondersteund deze melding niet door Toon wordt beantwoord met als gevolg een bus storing? Waarom lukt het andere OpenTherm Thermostaat leveranciers wel om probleemloos met Atag te werken? Dan moet Toon het toch ook kunnen, zeker als je Toon zo uitgebreid in de markt aan het zetten bent.
Ondertussen zijn we alweer wat verder en werkt Toon nog steeds in OpenTherm met mijn Atag E325EC uit 2016. De laatste keer dat hij in storing ging was 3 weken geleden. Ik heb echter sterk het vermoeden dat de storing voortkomt uit een melding via Opentherm naar Toon toe. De Atag geeft keurig netjes zijn waterdruk aan op zijn eigen display en deze schommelde rond de 1 bar wat te weinig is. Waarschijnlijk zal die daarvan een melding doen waarop Toon niet reageert met als uiteindelijk gevolg dat de communicatie bus dicht wordt gegooid. Een harde reset van alleen Toon is genoeg om de storing tijdelijk op te lossen. Nu ik het water in de cv installatie naar 1.7 bar heb gebracht lijkt alles vlekkeloos te werken tot nu toe.

Het is jammer dat ik zelf niet de logging van Toon kan bekijken. Het zou erg mooi zijn als je bijvoorbeeld de Opentherm communicatie zou kunnen bekijken en zien waar het fout gaat. Mocht het nog een keer voorkomen dan hang ik er denk ik een Opentherm gateway tussen. Dan kan je wel zien wat er aan communicatie overheen gaat maar voor nu lijkt het goed te gaan zolang de waterdruk maar tussen 1.4 en 1.8 bar blijft.
Toch jammer dat Atag halsstarrig aan hun eigen protocol blijft vasthouden. Ik zou -zoals Brandje- ook al voorstelde de ketel op aan/uit aansluiten omdat (uit eigen ervaring) de foutcode c61 met regelmaat terug keert.

Precies Wim!
We hebben hier genoeg voorbeelden van Toon®️ gebruikers fie er bijna gestrest van werden.
Atag wil nu eenmaal om het OT protocol te kunnen gebruiken dat je hun merkspecifieke thermostaat gebruikt.
En zolang sommige fabrikanten afwijken van het OT protocol en hun eigen veranderingen daarop belangrijker vinden, dan kan Eneco met Toon®️, die zich aan de beginsels van dat protocol wel houdt, niet tegenop.
Dan zeg ik: kies je voor Toon®️; begrijpelijk; maar zet je Atag en Toon®️ op Aan/uit.
En je hebt rust in de "tent"
Reputatie 7
Badge +9
Toch jammer dat Atag halsstarrig aan hun eigen protocol blijft vasthouden. Ik zou -zoals Brandje- ook al voorstelde de ketel op aan/uit aansluiten omdat (uit eigen ervaring) de foutcode c61 met regelmaat terug keert.

Nefit hield ook koppig vast aan hun eigen protocol.. Kan niet wachten op de dag dat Opentherm een verplichting word op alle ketels.. Nu lijkt het net op consument pesten, zodat je alleen de fabrikant thermostaat kan gebruiken..
Reputatie 4
Badge +4
Reputatie 7
Badge +9
Als ik dat allemaal lees over ATAG en Toon. Mag ik echt in me handjes knijpen, dat mij Nefit en Toon als sinds Januari zonder problemen Opentherm met elkaar samen werken.. Kerel moduleert netjes, dit is ook zichtbaar op Toon (klein/middel/groot vlammetje)..
Tja, het was niet te hopen, maar zoals bij meerderen is de storing ook bij jou toch gekomen.
Ik zou nu als ik joh was ook maar meteen over gaan op Aan/uit; dat scheelt een boel ergernis.
Helaas, gister de eerste C 61 melding op de ketel en zo ook op Toon dat de verbinding was verbroken. Sterker er uit en 30 seconden later er weer in loste het probleem wel weer op. Ik had er goede hoop op maar de praktijk bleek anders en de combi Toon en Atag E325C blijkt ook met de meest recente modellen niet vlekkeloos op Opentherm te werken.

Folkert sprak eerder over een datastroompje die gaat lopen waar Toon moeite mee heeft. Is daar meer info over beschikbaar? Misschien dat een weerstandje ergens tussen dat stroompje genoeg kan killen om zo het toch werkend te kunnen houden.

Ergens wel balen, ik zal eens kijken hoe vaak het voor blijft komen anders schakel ik als nog naar Aan\Uit, het laatste wat ik straks in de winter wil is dat mijn vrouw zich zit te ergeren dat de gloed nieuwe ketel weer eens in storing staat.
Reputatie 4
Badge +4
@WindVlaag

Ik mag hopen voor je dat OT blijft werken. Best mogelijk dat ATAG hun beleid heeft aangepast v.w.b. hun nieuwere ketels en OT mogelijk heeft gemaakt. Ik zou dit ten zeerste toejuichen want met de ketel is verder niets mis. De uitleg dat op positie 3 en 4 alleen batterij-gevoede thermostaten kunnen worden aangesloten is niet (helemaal) juist. Een thermostaat die potentiaal vrij schakelend is, zoals Toon, werkt uitstekend zonder dat er een batterij inzit.
Dus bij jou kon de productiedatum juni 2016 wel eens meespelen als gunstige factor.

Goed dat je ons op de hoogte houdt van eea.

En nu hopen dat je verder van storingen verschoond blijft!
Sinds afgelopen vrijdag. Nog niet lang dus maar als ik een storing heb zal ik het zeker hier melden.

Ik weet dat de praktijk ervaring anders is maar Atag heeft zelf duidelijk in hun eiden install handleiding staan. Elke open therm thermostaat.
Op de ATAG E kunnen de volgende (klok-)thermostaten aangesloten worden:
A. Voor optimale benutting van de regeling van de cv-ketel adviseert ATAG:
Positie 1 en 2: ATAG Z-thermostaat (EaZy of WiZe) of ATAG One*

B Als alternatief kan gekozen worden voor:
Positie 1 en 2: Elke thermostaat volgens OpenTherm-protocol
of Positie 3 en 4: Uitsluitend batterij-gevoede aan/uit kamerthermostaat.
Hoi WindVlaag,

Dat Atag meldt dat er OT is, is uiteraard van toepassing op o.a. de eigen merk thermostaten.
Zoals Folkert al eerder meldde kan je een probleem oplopen o.a. bij het can-bus systeem, omdat er een stroompje loopt en daar is Toon niet van gecharmeerd.

Dus de vraag is hoe lang het gaat duren voor je storing weer optreedt.
Komt ie niet meer dan kan de vlag uiteraard uit!

Dus hoe lang heb je jou CV nou zo aangesloten?
Dat is voor vele Toon gebruikers met Atag zeer relevant.

EDIT:
In zijn reactie 3 uur hiervoor, werd gemeld afgelopen vrijdag!
We zijn dus 4 dagen verder.
Reputatie 3
Eisen werkte prima. ATAG a244ec is op OpenTherm geplaatst.
Wat in dat topic ook al een beetje naar voren kwam is dat er veel afhangt van de productie datum van de Atag E325 EC. Voor 2013 dan is opentherm niet mogelijk. Tussen 2013 en 2015 blijft het vaag. Na 2015 geeft Atag zelf aan dat ze ondersteuning hebben voor OpenTherm. In het proces van het aanschaffen van een nieuwe ketel heb ik alles uitgeplozen en kwam op de volgende installatie handleidingen.

De install handleiding van 2011 pagina 21 geeft inderdaad aan dat Opentherm niet werkt. http://www.keteldealer.nl/uploads/pagetree/files/Installatiehandleiding%20Atag%20E325EC.pdf

De install handleiding van 2015 pagina 23 bij 7.1 bij B laat zien dat Atag voor deze serie ondertussen wel Opentherm ondersteund. http://www.atagverwarming.nl/media/292750/8a515508%20inst%20vrschr%20e%20serie%203wv%20erp%200815.pdf

De praktijk zal het uit moeten wijzen maar ik denk dat als je productiejaar van je E325 EC 2015 of hoger is, dat het zeker de moeite waard is om hem op Opentherm aan te sluiten.

Aangezien ik Toon al had en de ketel in eerste instantie op Aan/Uit had staan deed ik het volgende om hem op Open Therm te krijgen.

Ketel en Keteladapter van de spanning gehaald.
Aansluiting van Aan/Uit naar Opentherm gezet. (van 3-4 naar 1-2)
Ketel en Keteladaptar weer op de spanning aangesloten
Naar beneden gelopen en gewacht tot Toon was opgestart.
Gelijk naar Instellingen / Verwarming gegaan.
2 keer op controleren gedrukt en toen schoot hij op Opentherm.
Hierna zag je een storing op je ketel adapter (code weet ik niet meer) Dit was logisch want ketel heeft 8 minuten nodig om zijn ontluchtingsprogramma te doorlopen.
Nadat ketel was opgestart ging Toon ook uit storing en werkte alles perfect.
Instellingen voor tapwater via Toon worden keurig door de Atag overgenomen.
Exact Wim,

Deze reactie van Folkert is (helaas) nog steeds actueel:

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/toon-icm-atag-e325ec-model-2015-9388/index1.html#post89439

Dus "eisen", zoals hiervoor werd gemeld, is er denk ik niet bij, de monteurs hebben duidelijke instructies.
Gewoon Aan/Uit
Reputatie 4
Badge +4
OT op een ATAG is niet 100% compatibel. Ik heb sinds december 2013 (model 2012) de E325C (niet EC) en vanaf de installatie op OT aangesloten, echter regelmatig storingscode C61(geen communicatie via Z-bus, reset alleen mogelijk door spanningsonderbreking). Medio maart van dit jaar aangesloten op aan/uit. Geen enkele storing meer gehad! Zie ook het gerelateerde onderwerp: Toon in combinatie met ATAG E325C.
Reputatie 3
Ik krijg vanmiddag eindelijk zo'n installateur over de vloer (eneco is daar wel bijzonder traag mee :(), ben benieuwd wat ie gaat zeggen... Zal eisen dat hij hem op OpenTherm gooit en kijken wat er gebeurt. 😛
Ik hoop het zeer voor je maar, de ervaring leert helaas dat het toch weer fout gaat.
Fijn dat je je ervaringen hier met ons deelt.

Dus houdt ons hier op de hoogte van het verloop!
Sinds afgelopen vrijdag hangt de ATAG E325EC aan de muur (productie datum juni 2016) De installateur had Toon op aan/uit aangesloten en wou niet aan Opentherm beginnen omdat hij dat met Toon nog nooit aan de praat had gekregen. Zodra hij weg was heb ik volgens het stappen plan wat hier ergens boven staat Toon aan de Opentherm aansluiting gehangen en nadat alles opnieuw was gestart werkte het gelijk. Mijn dank is dus groot voor het stappenplan.

Of het blijft werken dat zal de tijd moeten aanwijzen en zullen we pas ergens in november gaan merken als er langzaam gestookt moet gaan worden. Dankzij Toon heb ik al wel gezien dat het gas verbruik voor het warme tabwater drastisch omlaag is gegaan op de 2 drukke douchedagen die tot nu toe gehad hebben. (Dat is dan weer het mooie van Toon dat je even de dag historie van een week ervoor kan bekijken). Hiervoor hadden we een AWB Thermomaster 2HR 28.02. Een drukke douchedag met veel sporters hier in huis was dan 2,2m3 en nu maar 1,35m3

Ik hoop dat Opentherm blijft werken zonde al te veel storingen. Ik had van te voren op dit forum gelezen dat er problemen konden zijn maar toch de gok gewaagd, voor nu lijkt het goed te gaan. Laten we hopen dat het zo blijft.
Uiteraard zijn er altijd relatief meer klagers, want waar het goed gaat daar hoor je niets van.
Dus is mijn conclusie dan ook, dat het best zal meevallen.

Als jE niet kan overstappen dan heb je wellicht toch een verkeerde keuze gemaakt.
Of koos je bewust voor een meerjarig contract met een gratis Toon®️.
Tja, dan is je keus beperkt als je Toon®️ van de muur haalt.

Ach je kan niet alles hebben, soms is een keuze maken lastig en soms valt het allemaal mee.

Laten we maar gewoon van het laatste uitgaan.
Misschien werkt het straks, zoals velen, als een speer en wil je je Toon®️ nooit meer kwijt.
Reputatie 3
Dank voor je reactie, Brandje.
Ik lees eigenlijk meer problemen dan positieve reviews. Dat is normaal op het internet, want mensen nemen sneller de moeite om te klagen dan om complimenten te geven. Maar, het neemt niet weg dat er wel opvallend veel klachten zijn over Toon + Vloerverwarming en Toon + ATAG ketels... Laat ik nou net beiden hebben.

Toon van de muur is niet meteen alles opgelost natuurlijk, want dan moet er ook een andere energieleverancier komen. Ik ga natuurlijk niet x jaar bij Eneco vastzitten zonder Toon, terwijl ik ook gewoon lekker jaarlijks kan overstappen en flink geld kan besparen. 😛 Zonder Toon is Eneco enkel een erg dure energieleverancier, meer niet.

We gaan het zien! 🙂

De talloze horror-topics op het forum mbt de combinatie Toon + ATAG, laten me wel nadenken of het niet slimmer is om toch maar af te zien van Eneco + Toon en gewoon voor een veel goedkopere leverancier te gaan met een EvoHome erbij ofzo... Heb geen zin in gedoe omdat Toon niet overweg kan met ATAG ketels en dit al sinds 2012 niet goed opgelost is. 😞 Beter op tijd eruit stappen, dan vastzitten; immers is voorkomen beter dan genezen; en OpenTherm moet gewoon werken...

Echter, ik heb een A-series ketel. Dus er is nog hoop... Z.s.m. Toon laten aansluiten en checken of het OT werkt dus in mijn geval. ;)

Je vooraf inlezen is goed uiteraard, maar er zijn voldoende positieve berichten om het simpel weg te proberen. Daar zou ik van uit gaan. Je eigen dus zeker niet gek laten maken.

Je hebt nou eenmaal een CV, waarbij Atag gekozen heeft voor een afwijking van het OpenTherm protocol en dan kunnen problemen ontstaan. Daar kan Toon ook niets aandoen.

Logisch opzich, omdat sommige merken nou eenmaal willen, dat je hun eigen thermostaat gebruikt.

Dus inderdaad even afwachten en als het niet bevalt, hup Toon van de muur en opgelost, toch....
Reputatie 3
Voor de mensen die dit via Google vinden en dit zien:

Mijn ketel gaf op de toon nog wel even een foutcode c0. Maar dit verdween snel dus nu even een paar dagen aankijken of er geen storingen meer worden gemeld.

Dat is normaal als de ketel herstart. De ketel schiet dan automatisch in C0-5; het automatische ontluchtings-programma. Binnen 7 minuten is je ketel weer werkend.

De talloze horror-topics op het forum mbt de combinatie Toon + ATAG, laten me wel nadenken of het niet slimmer is om toch maar af te zien van Eneco + Toon en gewoon voor een veel goedkopere leverancier te gaan met een EvoHome erbij ofzo... Heb geen zin in gedoe omdat Toon niet overweg kan met ATAG ketels en dit al sinds 2012 niet goed opgelost is. 😞 Beter op tijd eruit stappen, dan vastzitten; immers is voorkomen beter dan genezen; en OpenTherm moet gewoon werken...

Echter, ik heb een A-series ketel. Dus er is nog hoop... Z.s.m. Toon laten aansluiten en checken of het OT werkt dus in mijn geval. 😉
Idd die storingscode 61 die af en toe optreed. Ik haal de stekker van de toon module bij de ketel eruit en erin en opgelost. Toon start opnieuw op en de ketel even resetten. Ik kan er inderdaad ook mee leven. Anderen misschien niet 😃
Reputatie 4
Badge +4
Zie mijn eerdere opmerking van ongeveer een maand geleden. Recentelijk weer storingscode 61 gehad. Binnen vijf minuten opgelost. Vervelend maar ik kan er mee leven. Verder ben ik zeer tevreden over deze Atag ketel.