Ik heb sinds een maand een nieuwe ketel ATAG E325EC welke volgens ATAG opentherm is. Mijn toon werkt prima via de optie aan/uit. Als ik in de ketel de draadjes op 1 en 2 zet (opentherm) dan doet de ketel niks. Geen modulerende werking dus. Ik lees bij een aantal mensen met dezelfde ketel dat het wél kan. Hoe hebben jullie dit dan gedaan? Waar en hoe aangesloten?
- Eneco zegt dat het niet kan ook al is de ketel opentherm. Dus alleen maar aan te sluiten op 3 en 4 (aan/uit)
- ATAG zegt dat de ketel opentherm is en daarmee basta. Ook is er geen module die er tussen geplaatst kan worden.
- Feenstra zegt dat het met powerstealing te maken heeft.
Beste antwoord door E.J.J.H. Peeters
toen toon bij mij werd aangesloten werkte deze ook niet op opentherm. ik ben zelf servicemonteur van beroep en het kon er bij mij niet in dat 2 apparaten met opentherm niet met elkaar kunnen communiceren en ben dus zelf op onderzoek uit gegaan. uiteindelijk bleek dat de aansluitingen fase gevoelig zijn en het daarom niet werkte. wat ik gedaan heb
1. ketel en toon stroomloos gemaakt
2. in de ketel de draden op 1+2 (opentherm) aangesloten
3. stroom ketel en toon aan
4. op toon in het instellingen menu onder het tabje verwarming op controleren drukken om te kijken of toon opentherm kan communiceren of niet. zo niet ga verder met stap 5
5. toon en ketel beide weer stroomloos maken
6. toon van de muur klikken
7. + en - draden omdraaien
8. toon terug plaatsen
9. stroom ketel en toon weer aan
10. op toon weer in het instellingen menu controleren of deze nu wel opentherm kan communiceren.
(dit was bij mij het geval echter wel met een atag a244ec)
11. hebben alle bovenstaande stappen niet geholpen dan ben ik bang dat toon op de een of andere manier niet overweg kan met jou atag ketel.
succes er mee en ik hoor graag of het gewerkt heeft of niet.