Toon haalt ingestelde temperatuur niet | Eneco Community
beantwoord

Toon haalt ingestelde temperatuur niet

• 19 februari 2018
  • 27 reacties
  • 709 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Het is een week goed gegaan .maar vandaag is het weer zover dat de de toon niet boven de 19.5 graden soms zakt ie terug naar 19.0 graden terwijl de op 20.5 graden staat
icon

Beste antwoord door SabrinaM 23 februari 2018, 08:50

@Patrick,

Zojuist heb ik een terugkoppeling ontvangen van de ontwikkelaars en kunnen we het volgende concluderen:

- Rond 16:30 begint de Toon met voorverwarmen voor de gewenste temperatuur van 20,5 graden om 18:00 uur. De temperatuur stijgt ook tot 19,5 om 18:00 waarna het voorverwarmen (stand 3) overgaat in regulier verwarmen (stand 1).

- Een uur later gaat het ingestelde temperatuur (geprogrammeerd) omlaag naar 20 graden, en in de tussentijd is de temperatuur de 20 graden genaderd. De Toon stopt daarom ook met verwarmen (want de temperatuur zit binnen een halve graad) en de stand veranderd in 0.

- Rond 19:30 zakt de temperatuur ineens snel en stuurt de Toon toch weer een signaal om te verwarmen (stand 1), waarna de temperatuur stabiel tussen de 19 en 20 schommelt (wat binnen de norm van 1 graad valt, dus is geen probleem).

Dat hij om 18:00 de gewenste temperatuur van 21 graden niet haalt is te verklaren omdat de Toon ook naar het volgende ingestelde temperatuur kijkt en rekening houd, omdat hij ziet dat hij slechts een uur later al weer een lagere temperatuur moet hebben van 20 graden, houd hij daar rekening mee.

Ons advies is: Pas om 18.00 uur het ingestelde temperatuur aan naar 20 graden. Pas daarna ook meteen de temperatuur van 19.00 uur aan naar 20,5 graden. Dan hoeft de Toon geen rekening te houden met de schommeling tussen 18 uur en 19 uur.. Kijk het daarna even een week aan om te zien of de Toon de verandering goed oppakt. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen we er alsnog ook voor kiezen om de Toon opnieuw in te laten leren.
Bekijk origineel

27 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Patrick

Kun je via Menu>Toon Support de externe toegang klantenservice aanzetten? Dan kijken we het na voor je. Laat je het ons weten wanneer deze aan staat?
Zodra ik thuis kom rond 17.30 van mijn werk zet ik hem open
Reputatie 3
Badge
@Patrick,

Prima, dan horen wij graag als deze aanstaat!
sorry verkeerde plek
Staat de zon niet te branden / schijnen op je Toon.?
Reputatie 3
Badge +4
Hij staat open.dus je kan meekijken
Reputatie 3
Badge +4
Nee de zon brand er niet op .anders zou het warmer moeten zijn dan 19.5 graden .gisteren stond de toon op 20.5 maar hij kwam niet boven die 19.5 graden.soms heb ik het bij 20 graden dat ie op 19.5 graden blijft hangen dan zet ik hem een halfe gaden om hoog dan haalt ie wel de 20.5 graden .maar gisteren niet
Lijkt sterk op wat hier ook voorkomt een aantal keer per stookseizoen. Is gerelateerd aan een verstoring in het algoritme van toon.

Hier los ik het op door een kleine correctie toe te passen tot dat toon stopt met stoken. Deze handeling corrigeer ik dan de dag er op weer. Vaak leert toon dan weer, en na een goede week loopt hij dan weer keurig in de maat.

In het najaar heb ik een correctie van +3 en vanaf februari staat hij op +8
Reputatie 3
@Patrick,

Bedankt! We gaan dit voor je uitzoeken. Zodra ik een terugkoppeling heb, neem ik contact met je op!
Ik neem aan Mark @mpleizrdat je bedoelt een verhoging van 0,3 grd tot 0,8 grd?

Aan de andere kant, en daar wachtte ik op, kan de ontwikkelaar na z'n Toon®️ geanalyseerd te hebben, besluiten het inleer proces op afstand opnieuw te starten.
Reputatie 3
Badge +4
Dat is het probleem juist hij heb het een week of twee goed gedaan .hij kwam goed op temperatuur en stopte op 20.2 dat kwam goed overeen met mijn weerstation die 20.3 aan gaft tot gisteren
Reputatie 3
Badge +4
Maar het kan ook zo zijn dat de afgelopen week de zon in de woonkamer heb gestaan .toen liep de temperatuur op naar 21 graden zonder dat de verwarming aan staat. Ik weet niet of het daar aan heb gelegen
Maar het kan ook zo zijn dat de afgelopen week de zon in de woonkamer heb gestaan .toen liep de temperatuur op naar 21 graden zonder dat de verwarming aan staat. Ik weet niet of het daar aan heb gelegen

Daarom is het goed dat op afstand even in je Toon gekeken wordt.
Ik heb afgelopen week ook overvloedig de zon (de woning ligt op het zuiden) in de huiskamer gehad, maar dat beïnvloed de Toon dan zodanig dat Toon zelf ontdekt dat de omgevingstemperatuur oploopt en dan eerder stopt met verwarmen.
Een normale situatie dus. Wij merken dat meteen als je de daggrafiek gasverbruik bekijkt; je ziet dan een aanzienlijk lager verbruik gas bij een zonnige dag.
Klopt Ton @Brandje uiteraard speelt de zon ook een rol. Ook hier pal op het zuiden en de zon in huis.

Hoewel de zon niet direct op toon schijnt warmt de woning wel op en dan is het vaak zo dat de 1e opwarming dan langer kan duren.

Aangezien de ts het probleem al eerder ondervond is een extra correctie wellicht een goede oplossing die wat betreft bij mij zijn functie al heeft bewezen.
Hoi Mark,

Dat laatste klopt idd.
Ik ben dan ook benieuwd wat het kijken op afstand oplevert.
Een correctie kan altijd nog.
Die ik overigens ook nog steeds hanteer.
Reputatie 3
@Patrick,

Zojuist heb ik een terugkoppeling ontvangen van de ontwikkelaars en kunnen we het volgende concluderen:

- Rond 16:30 begint de Toon met voorverwarmen voor de gewenste temperatuur van 20,5 graden om 18:00 uur. De temperatuur stijgt ook tot 19,5 om 18:00 waarna het voorverwarmen (stand 3) overgaat in regulier verwarmen (stand 1).

- Een uur later gaat het ingestelde temperatuur (geprogrammeerd) omlaag naar 20 graden, en in de tussentijd is de temperatuur de 20 graden genaderd. De Toon stopt daarom ook met verwarmen (want de temperatuur zit binnen een halve graad) en de stand veranderd in 0.

- Rond 19:30 zakt de temperatuur ineens snel en stuurt de Toon toch weer een signaal om te verwarmen (stand 1), waarna de temperatuur stabiel tussen de 19 en 20 schommelt (wat binnen de norm van 1 graad valt, dus is geen probleem).

Dat hij om 18:00 de gewenste temperatuur van 21 graden niet haalt is te verklaren omdat de Toon ook naar het volgende ingestelde temperatuur kijkt en rekening houd, omdat hij ziet dat hij slechts een uur later al weer een lagere temperatuur moet hebben van 20 graden, houd hij daar rekening mee.

Ons advies is: Pas om 18.00 uur het ingestelde temperatuur aan naar 20 graden. Pas daarna ook meteen de temperatuur van 19.00 uur aan naar 20,5 graden. Dan hoeft de Toon geen rekening te houden met de schommeling tussen 18 uur en 19 uur.. Kijk het daarna even een week aan om te zien of de Toon de verandering goed oppakt. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen we er alsnog ook voor kiezen om de Toon opnieuw in te laten leren.
Reputatie 3
Badge +4
Dus als ik goed begrijpt moet ik de temperatuur andersom plaatsen dus eerst de 20 graden en dan naar de 20.5 graden
Opschakelen is altijd de beste methode!
Reputatie 2
Badge
Vlg mij heb ik ongeveer hetzelfde probleem, vorige week zondag ketelstoring gehad A02, (hiervoor geen probleem gehad)
ketel module reset gedaan
Daarna een paar dagen wisselvallig stookgedrag
2 dagen was de temperatuur op tijd bereikt, vandaag wordt de ingestelde waarde niet bereikt
Externe toegang staat aan
Alvast bedankt
Vlg mij heb ik ongeveer hetzelfde probleem, vorige week zondag ketelstoring gehad A02, (hiervoor geen probleem gehad)
ketel module reset gedaan
Daarna een paar dagen wisselvallig stookgedrag
2 dagen was de temperatuur op tijd bereikt, vandaag wordt de ingestelde waarde niet bereikt
Externe toegang staat aan
Alvast bedankt

De ts hier heeft geen A02 probleem?

Dus je hebt Toin een harde reset gegeven.
Dan leert Toon®️ ook weer even op ieuw in en dat haat het best als je de programmakeuzes ook gebruikt.
Reputatie 7
Badge +5
@Befajomo

Gisteren is het inderdaad niet gelukt om tijdig de ingestelde temperatuur te halen. Ik zie dat dit vandaag wel goed gaat, klopt dat?

Groet, Denise
Reputatie 3
Badge +4
het gaat vandaag en gisteren al beter dan vier dagen geleden 😁 de toon zel wel in een dip gezeten hebben😉 ik zal de toon de komende week in de gaten houden of ie nog zo dipje heb

Bedankt voor het meekijken en een heel fijne weekend
Reputatie 2
Badge
.Denise,
Tot nu toe kwam de temperatuur op tijd vandaag, maar weinig schakelmomenten op zaterdag. om 18.30 gaat de temperatuur een graad hoger dus gaan we dat verder afwachten.
Laat ik het weten
Reputatie 2
Badge
Vanmorgen 1 graad te laag op de ingestelde tijd. Weet niet of de aanpassing van een half uur in het weekschema die ik gisteren gemaakt heb daar debet aan is.
Reputatie 7
Badge +5
@Befajomo

Dat lijkt de goede kant op te gaan! Elke wijziging in het programma heeft effect op Toon en het gevolg daarvan is dat Toon voor een gedeelte opnieuw moet inleren. De gevolgen hiervan (het stookgedrag) kan je nog enkele dagen na de wijziging opmerken. Ik raad je toch aan dit nog even aan te kijken de komende week. Zie je geen verbetering, dan lezen we het graag terug.

Reageer