Toon geeft Wachtwoord onjuist WiFi paswoord | Eneco Community
beantwoord

Toon geeft Wachtwoord onjuist WiFi paswoord

• 28 september 2018
  • 62 reacties
  • 3054 Bekeken

Reputatie 1
Hoi,
Mijn toon maakt geen verbinding meer met WiFi. Na een halve minuut geeft-ie aan: Wachtwoord onjuist. Er is niets veranderd aan mijn WiFi router, staat nog steeds op 2.4 GHz en met alle andere apparaten heb ik geen probleem. Ik heb geen ethernet kabel die lang genoeg is om de Toon fysiek op mijn modem aan te sluiten.

De Toon heeft al een zachte en een harde reset gehad maar dat lost het probleem niet op.

Ik heb ook de Toon geprobeerd op een andere WiFi router (ook 2.4 GHz), deze verbinding had ik op mijn Toon nog nooit eerder gebruikt. Ook daar kreeg ik dezelfde foutmelding: Wachtwoord onjuist.

Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit op kan lossen, er staan veel artikelen hierover maar ik heb niet echt een oplossing kunnen vinden.

Software versie 4.7.23

Groet
Erik
icon

Beste antwoord door Urgel 4 oktober 2018, 15:31

@kiranche

Ik zal hier intern naar laten kijken. Tot dusver heb je al ontzettend veel geprobeerd, helaas zonder resultaat. Wel heb ik nog 2 vragen voor je:
- Wie is je internetprovider.
- Welke modem heb je van je internetprovider geïnstalleerd gekregen?

Groet, Urgel
Bekijk origineel

62 Reacties

Je hebt in ieder geval een software versie die veel te oud is.
Die moet eerst ge-updatet worden.
Kan je Toon®️ niet via de hotspot methode aansluiten?
Reputatie 7
Badge +9
UTP kabel lenen van iemand ? Zodat je Toon kan updaten naar laatst bekende versie?
Reputatie 7
Badge +2
@kiranche

Welkom op de Toon community.

Wat vreemd dat de verbinding tussen Toon en je modem plots is verbroken. Heb je buiten een reset van Toon ook je modem gereset? Zo ja, wil je dan de tips van @Brandje en @mAiden nalopen:

- Mobiele WiFi hotspot aanmaken. Als dit lukt dan is het probleem modem gerelateerd.
- Ethernetkabel aansluiten op Toon en Toon updaten.

Groet, Urgel
Reputatie 1
Goedemorgen,
Dank voor alle waardevolle suggesties.
1. Inmiddels in de kelder een UTP kabel gevonden, Toon aangesloten en het ding een software update laten uitvoeren. Toon draait nu op 4.19.10:
2. Geprobeerd om WiFi verbinding te maken: wachtwoord onjuist
3. Alles gereset (10 min gewacht met aanzetten), wachtwoord onjuist
4. Beveiliging op de WiFi router uitgezet op 1 SSID, met mijn telefoon maak ik zonder problemen connectie zonder wachtwoord.
5. Ik probeer met met Toon verbinding te maken. Toon vraagt niet om een wachtwoord (dus die snapt dat het een open verbinding is) maar het eigenwijze apparaat geeft toch aan: wachtwoord onjuist.
6. Daarna heb ik de SSID verwijderd en een nieuwe aangemaakt met een nieuwe naam en nieuw wachtwoord. Toon snapt het nog steeds niet: Wachtwoord onjuist
7. Tot mijn stomme verbazing lukte het wel een verbinding op te bouwen met een HOTspot op mijn oude Samsung uit 2012 (setting WPA2 PSK). Let op, het lukt niet om via een HOTspot op mijn nieuwere telefoon verbinding te maken. Ook daar zei Toon: wachtwoord onjuist. Het lijkt erop dat het niet aan mijn modem ligt (anders is het wel toeval dat twee niet werken en eentje, waar Toon 100% zeker nog nooit contact mee heeft gehad, wel.
8. Ik heb de WiFi router ook op WPA2 PSK gezet.... helaas nog steeds wilde mijn Toon geen verbinding maken: wachtwoord onjuist
9. Mijn Wifi settings zijn normaliter WPA-preshared key \ WPA type (KTIP) Passphrase. Ik dacht de Toon voor de gek te kunnen houden en heb een aantal andere instellingen geprobeerd:
a. WiFi veranderd naar WEP beveiliging 64 bit ascii sleutel 5 karakters: Toon zegt: wachtwoord te kort, met mijn telefoon kan ik wel gewoon met de 5 karakters verbinding maken.
b. WiFi veranderd naar WEP beveiliging 64 bit HEX 10 karakters: Toon zegt: wachtwoord te kort: Wachtwoord onjuist
c. WiFi veranderd naar WEP beveiliging 128 bit ascii sleutel 13 karakters: Toon zegt: Wachtwoord onjuist.

Het lijkt erop dat Toon een goed geheugen heeft en ergens nog iets herinnert van vroegere SSIDs. Ik dacht er nog aan om de Toon een borrel te geven, wellicht vergeet-ie dan alles maar hij is pas 2 jaar oud dus dat mag (nog) niet. Overigens heb ik mijn modem niet gewisseld of veranderd en vroeger werkte het gewoon samen. Mijn modem heeft nog nooit een issue gehad met een ander apparaat, alleen met Toon.

Morgen ga ik nog even aan de buren vragen of ik het op hun WiFi mag proberen (en dat mag). Dan ga ik weer verder posten

Mocht er iemand in de tussentijd nog een idee hebben wat ik nog meer kan proberen: graag!

Cheers,
Erik
Reputatie 6
Badge +2
Vergeet even de melding 'wachtwoord onjuist'. Die hebben ze er ingestopt omdat hun error checking niet zo goed is. Het betekend in feite: 'iets werkt er niet, ik heb geen verbinding kunnen maken'. Je ziet dat immers ook bij een open wifi.
Het is zelfs soms zo dat hij deze melding geeft maar ondertussen gewoon werkt. Zet hem maar eens op je wifi en wacht gewoon even een hele poos. Grote kans dat je toon dan gewoon werkt.
Reputatie 1
Hoi,
Toon maakt nog steeds geen verbinding met internet. Ik heb de Wifi van de buren geprobeerd maar ook daar krijg ik dezelfde foutmelding: wachtwoord onjuist.

Tot mijn stomme verbazing zei mijn Toon vanmorgen (figuurlijk, want er zit geen spraak module in) dat er Internet connectie was. Mijn Toon app geopend.... helaas. Ik kon er niet bij. Merkwaardig dat Toon wel een IP adres had gekregen. Ik denk toch dat dit het IP adres is die mijn Toon heeft gekregen toen ik het geval had aangesloten via een kabel.

Een PING naar het IP adres van wat Toontje dacht dat zijn adres was leverde geen antwoord.

Wat nu?

Cheers
Erik
@thehognl, top tip maar ondanks de foutmelding maakt het ding geen verbinding meer met Internet.
Reputatie 7
Badge +9
Heb je toevallig een Connectbox? Gaat je 2,4GHz en 5GHz over 1 band heen? Zoja, kijk eens wat Toon doet als je de 5GHz uitzet of naar een aparte band verplaats. Zijn meerdere mensen en klachten bekend dat Toon en band voor 2,4 en 5GHz niet leuk vind.
Reputatie 1
Hoi,
Nee, ik heb een SiteCom (Model No: WL 368 v1 001), alleen 2,4 GHz .

Groet
Erik
Ik zou bijna zeggen geef je modem eens een fabrieksreset.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou bijna zeggen geef je modem eens een fabrieksreset.
Vooral niet doen dus !!!!!!!!

Een fabrieksreset van een wifi modem geeft waarschijnlijk veel meer overlast, de hele locale configuratie moet je weer opnieuw gaan doen en het gaat het problem niet oplossen.

Het oorzaak ligt echt bij de Toon zelf. Toon laten vervangen door een ander (schoon) exemplaar heeft een betere kans van slagen.
De ts (@kiranche)heeft kennis genoeg en zal ongetwijfeld het configuratie bestand (*.bin) van zijn router als backup bewaard hebben. En zo niet is dat alsnog binnen enkele seconden te doen.
Dus als een fabrieksreset niet werkt is dit bestand in enkele seconden ook weer terug gezet.
Simpel zat!
Als ik zie wat hij allemaal al heeft geprobeerd, dan kan dit er ook nog wel even bij.
Reputatie 7
Badge +4
Dan zal hij met zijn kennis van zaken ook concluderen dat deze aktie totaal geen zin heeft......
Reputatie 1
Hahaha, het modem en Toon hebben ooit goed samengewerkt maar lijken elkaar nu niet meer uit te kunnen staan (echtscheiding?). De WiFi router (niet het modem want die werkt gewoon) resetten en opnieuw instellen is niet moeilijk. Toon terug naar fabrieksinstellingen lijkt meer voor de hand te liggen omdat de Toon niet op mijn WiFi router werkt, niet op die van de buren én niet op een WiFi hotspot op mijn telefoon. Ik ben niet zo thuis in Toon's resetten en opnieuw instellen (zeker niet de verbinding naar de energie-meter. Maar met dit document lukt het denk ik wel:

https://www.toon.nl/media/1219/handleidingtoonalgemeen-3.pdf

Is dit een stap die misschien gaat helpen? Dan ga ik het proberen.

Groet
Erik

Ps: De Toon geeft overigens vandaag geen melding: "Wachtwoord onjuist" maar gewoon: "Niet verbonden"
Hoi Erik,@kiranche
Idd je modem even in de fabrieksreset modem zetten is zo gebeurd; uiteraard vooraf even je *.bin bestand veilig stellen.

Vwb reset Toon®️ moet je uiteraard oppassen, want een fabrieksherstel levert verlies op van alle historie en instellingen. Niet doen dus! Je kan immers je data dan juist NIET veilig stellen.

Een harde reset, even Toon®️ stroomloos maken, is het enige wat mogelijk is zonder verlies data.

Het houdt je wel van de straat hè??
Reputatie 5
Badge +1
@kiranche

Bedankt voor je uitgebreide informatie. Dit maakt het meedenken en oplossen van het probleem makkelijker. Ondanks dat je al veel handelingen hebt uitgevoerd, heb ik nog een toevoeging.

Wil je de onderstaande stappen uitvoeren om te kijken of dit helpt?

•Haal de modem van het stroom af.
•Klik voorzichtig de Toon van de muurplaat af.
•Wacht minimaal 2 minuten en stop daarna de stekker van de modem weer in het stopcontact.
•Wacht totdat de modem weer geheel opgestart en online is.
•Klik voorzichtig de Toon weer op de muurplaat.
•Wacht totdat de Toon geheel is opgestart en selecteer + verbind daarna weer met de Wifi.

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen! ;)

Groet,
Mitchel
Reputatie 1
Hoi,
Ik dacht dat dit hetzelfde is als de ketelmodule uit het stopcontact (Toon stroomloos) en mijn modem en WiFi uitschakelen. Afijn.... ik heb de stappen toch uitgevoerd zoals voorgesteld (echter wel 10 min stroomloos) omdat ik natuurlijk al ra-de-loos ben geworden. De Toon wil nog steeds geen verbinding maken (mijn Wifi en die van de buren).

Ik heb ook even alle andere apparaten uitgezet die WiFi gebruiken om ervoor te zorgen dat er niet ergens een IP-adres conflict is. Geen succes.

De DHCP server op de router werkt prima, ik heb het IP-adres op mijn PC released en de PC kreeg van de Router gewoon weer een nieuwe.

Ik heb het nog even geprobeerd met een statisch IP adres op de router met het MAC-adres van de Toon maar helaas met hetzelfde resultaat.

Daarna heb ik alle IP adressen op de router gereleased en voila, de Toon heeft verbinding gemaakt met de Router (en een IP adres gekregen). Echter...… ik kan de Toon niet benaderen met de App. Ook krijg ik geen weer-informatie maar wel een melding dat Toon geen verbinding kan maken met Eneco (error D03). Als ik het IP adres van de Toon "ping" vanaf mijn laptop krijg ik geen antwoord. Wel verbinding en toch niet (schizofreen?).

Wat opviel was dat nadat mijn Toon verbinding had gemaakt met de WiFI router, het MAC adres keurig veranderde van de bekabelde (00:0F:11:04:5D:96) naar die van de Wifi adaptor (40:E2:30:B9:D5:4C).

Ik heb daarna geprobeerd de Toon verbinding te laten maken met de Wifi van de buren. Dat werkte niet. Daarna heb ik weer verbinding proberen te maken met mijn eigen WiFi: werkt dat ook ineens niet meer!!!! Hoe bizar!

Ik heb de Toon weer even van de muur gehaald, 5 minuten rust gegeven en weer terug geplaatst en dezelfde stappen uitgevoerd (release alle IP adressen): helaas, Toon wil geen verbinding meer maken met de routers (mijn en die van de buren).

Laatste test: ik steek te UTP kabel erin en voila, alles werkt naar behoren.... maar ik vind die kabel door mijn woonkamer zo storend...

Heeft er iemand nog andere suggesties dan mijn Toon aanmelden bij het Pieter Baan Centrum voor nader onderzoek?

Groet
Erik
Hoi Erik, @kiranche

Zolang je D03 houdt zal je App ook niet werken. Er is geen verbinding met het SC immers.
Ik ben benieuwd wat een moderator nu gaat voorstellen?
Ik zou zeggen stuur de monteur maar, toch......

Maar dat is best lastig, want jouw Toon®️ was toch 4 jaar oud........
Reputatie 7
Badge +2
@kiranche

Ik zal hier intern naar laten kijken. Tot dusver heb je al ontzettend veel geprobeerd, helaas zonder resultaat. Wel heb ik nog 2 vragen voor je:
- Wie is je internetprovider.
- Welke modem heb je van je internetprovider geïnstalleerd gekregen?

Groet, Urgel
Reputatie 1
Hoi Urgel,
Hier de gegevens van mijn modem en Wifi apparaat.

Wifi: SiteCom: WL-368 v1 001
Modem: Cisco EPC3208

De Wifi van mijn buren is een: UPC Horizon gateway Samsung SMT-G7400/XEN

Grtz
Erik
Reputatie 7
Badge +2
@kiranche

Super, dank voor de extra informatie. Wil je ook nog je klantnummer toevoegen aan je profiel? Zonder komen we helaas niet verder 😅 .
Reputatie 7
Badge +4
Omwisselen is de enige remedie zoals eerder gemeld. Laten we nou eens stoppen met dat eeuwige resetten van modems en al helemaal met suggesties voor fabrieksinstellingen van modems, echt de waanzin ten top..... Wat mij betreft gaan we accounts bannen die deze pertinente onzin verkopen vanwege het verspreiden van technische onzin. Ik ben zelf voor minder geband in het verleden 😀

Wat zinvoller zou zijn is om samen met Quby, als ze daar hulp bij willen hebben, die wifi prestaties van Toon op een minimaal acceptabel niveau te krijgen.
Lijkt me prio 1 te moeten zijn daar als je het mij vraagt.

Met de allervriendelijkste groeten,

Toonz
Reputatie 6
Badge +2
@kiranche waar woon je? Erg geinteresseerd in je issue en zou wel eens samen met je er naar willen kijken.

In tegenstelling tot enkele anderen op dit forum kan ik inloggen op je Toon via de seriele poort en dan zien we binnen een paar tellen wat nou echt de oorzaak is. Ik neem dan ook wel een andere toon mee. Kunnen we zien of het aan de toon ligt.

Zelf woon in ik in de buurt van arnhem/nijmegen dus het zou wel fijn zijn als je niet te ver weg woont. Het is leuk en interessant maar moet ook wel een hobby blijven 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Wat overigens nog een oorzaak kan zijn is een losgeraken wifi antenna in je toon. Maar als zou zijn zou je de wifi van je buren niet kunnen zien en zou een hotspot op je telefoon (met je telefoon net naast je toon) wel werken. Dus sluit ik dat eigenlijk wel uit.
Reputatie 5
Badge +6
Misschien dat we de volgende keer even voor kunnen stellen om je hoofdschakelaar in de meterkast even om te draaien en 1 minuutje te wachten om daarna je huis weer van spanning te voorzien. Hebben we in 1 keer heel je huis gereset....
Reputatie 7
Badge +4
Misschien dat we de volgende keer even voor kunnen stellen om je hoofdschakelaar in de meterkast even om te draaien en 1 minuutje te wachten om daarna je huis weer van spanning te voorzien. Hebben we in 1 keer heel je huis gereset....

Je vergeet om te zeggen dat je ook al je mobiele apparaten (telefoons / tablets enz) opnieuw moet terugzetten naar de fabrieksinstellingen, anders heb je je huis voor niets spanningloos gemaakt…….. slordig 🙂

Reageer