Toon geeft verbruik gas en stroom niet weer | Eneco Community
beantwoord

Toon geeft verbruik gas en stroom niet weer

• 3 oktober 2019
  • 15 reacties
  • 328 Bekeken

Badge +1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 7 reacties
Goeiemiddag!

Zojuist heb ik een Toon (1) overgenomen en aangesloten. Alles werkt op één ding na: het weergeven van het gas- en stroomverbruik. Ik krijg storingscode C15 te zien op het Toon-scherm.

Nu heb ik op internet gelezen dat dit kan liggen aan de meteradapter die gebruikt wordt: het 0401-type. Het schijnt dat deze adapter niet goed samenwerkt met slimme meters.

Mijn vraag is nu of ik een andere adapter hiervoor in de plaats kan krijgen.

Wat ik zelf nog heb geprobeerd om het probleem te verhelpen is:

• Resetten van Toon
  • Resetten (en herstellen) van de meteradapter
  • Verwijderen en opnieuw toevoegen van de meteradapter
  • Opnieuw starten van Toon na het resetten van de meteradapter
Dit mocht helaas allemaal niet baten...

Graag hoor ik wat eventuele vervolgstappen (kunnen) zijn!

Met vriendelijke groet,

Marco van Kesteren
icon

Beste antwoord door TinaC 3 oktober 2019, 17:09

@marcovk

Welkom op de community en bij de Toon club 🎉 De 0401 meetmodule is inderdaad niet geschikt in combinatie. Heb je wel de P1 kabel die erbij hoort? Voeg je klantnummer toe aan je profiel dan pak ik je gegevens erbij en bestel ik het voor je. Heb je de Toon wel kunnen activeren met de gestuurde activatiecode? Stuur mij dan de displaycode via een privébericht dan controleer ik of de display nog gekoppeld is aan de oude eigenaar.

Ik hoor het van je 🙋‍♀️

Groeten, Tina
Bekijk origineel

15 Reacties

Hoi Marco

Je hebt idd de verkeerde meetmodule. Die je nu hebt is ongeschikt voor slimme meters.
Als je een abo op Toon®️ hebt genomen, dan zal straks een moderator ongetwijfeld een nieuwe aan je toe laten zenden.
Badge +1
Net het abonnement afgesloten, ik wacht het af! 🙂
Reputatie 6
Badge +2
@marcovk

Welkom op de community en bij de Toon club 🎉 De 0401 meetmodule is inderdaad niet geschikt in combinatie. Heb je wel de P1 kabel die erbij hoort? Voeg je klantnummer toe aan je profiel dan pak ik je gegevens erbij en bestel ik het voor je. Heb je de Toon wel kunnen activeren met de gestuurde activatiecode? Stuur mij dan de displaycode via een privébericht dan controleer ik of de display nog gekoppeld is aan de oude eigenaar.

Ik hoor het van je 🙋‍♀️

Groeten, Tina
Badge +1
Ik heb de bijbehorende P1-kabel gebruikt inderdaad. Klantnummer heb ik net toegevoegd! :)

Wat bedoel je precies met het activeren van de Toon? Ik heb hem eigenlijk gewoon opgehangen en gereset + geïnstalleerd. Heb geen activatiecode ontvangen volgens mij.

Ik stuur je nu een bericht met de displaycode!

Edit: net een activatiemail gehad. Zal zometeen de Toon nogmaals resetten en de activatiecode invoeren!
Reputatie 6
Badge +2
@marcovk

Toon is klaar om geactiveerd te worden. Nu kan je een fabrieksherstel uitvoeren via Menu > Instellingen > Software > Fabrieksinstellingen. Ik zie dat je vandaag een abonnement bent aangegaan dus de activatiecode ontvang je nog per e-mail. Ik stuur hem via een privébericht naar je toe. De meetmodule heb ik voor je besteld. Die ontvang je binnen 10 werkdagen. Verwijder de oude meetmodule uit het geheugen dan kan je bij ontvangst van de nieuw module gelijk aan de slag.

Veel plezier alvast met Toon.

Groeten, Tina
Badge +1
Hallo allemaal, even een update nadat ik de nieuwe meetmodule heb binnengekregen:

Ik krijg de nieuwe meetmodule met geen enkele mogelijkheid gekoppeld. Heb de 0600-module binnengekregen ter vervanging van mijn 0401-module.

Wat heb ik zelf geprobeerd sinds ik de module gisteren ontvangen heb (en erachterkwam dat hij niet in één keer werkte)?

• Herstart van Toon
  • Soft reset (knopje aan de onderkant van Toon)
  • Hard reset (twee keer, gisteren en vandaag)
  • Fabrieksinstellingen teruggezet
  • Meetmodule gereset (knopje lang genoeg ingedrukt houden tot de lampjes weer gaan knipperen)
  • Toon van de muur gehaald, het resetknopje 30 seconden ingedrukt gehouden en daarna weer op de muur gezet
  • Gecheckt of Toon de nieuwste firmware had: dit was het gevak
  • Gekeken of de oude meetmodule nog wel wilde koppelen (om uit te sluiten of het aan de meetmodule of Toon lag), de oude meetmodule koppelde nog wel alleen krijg ik dan dus de C15 storing
Ik heb ervoor gezorgd dat de oude meetmodule uit Toon was verwijderd door hem te verwijderen via het Geavanceerd menu.

Wat nu? Ik ben ten einde raad... 🤔

Groet,

Marco
Bij het koppelen nieuwe meetmodule moet de oude verwijderd zijn.
Om zeker een schone Toon®️ te hebben is het slim om nog even een harde reset te geven.

Als je daarna de nieuwe adapter koppelt, door eventueel vooraf het zwarte knopje 10 sec ingedrukt te houden, houdt dan deze nieuwe adapter zo dicht mogelijk bij Toon®️ en als Toon®️ erom vraagt druk dan heeeeel kort en heeeeel snel meermalen op het zware knopje van de module.
Badge +1
Het verwijderen van de oude meetmodule heb ik inderdaad gedaan. Ik heb alle mogelijke combinaties al gehad bij het proberen koppelen van de meetmodule:

• 10 seconden ingedrukt houden als ik de stekker erin plug en dan meerdere malen kort ingedrukt houden
  • Kleine tussenpozen
  • Middellange tussenpozen
  • Lange tussenpozen
Ik heb zelfs al met een stekkerdoos de meetmodule ongeveer op een afstand van 10cm van de Toon gehangen maar hij weigert te koppelen.
Soms kan het koppelen een weerbarstige zaak zijn.

Het is dan een kwestie van aanhouden; waarbij het heel snel en heel kort achter elkaar drukken op het zwarte knopje toch uiteindelijk de beste methode blijkt te zijn. Uiteraard alleen als Toon®️ daarom vraagt tijdens het koppelproces.
Badge +1
Net nog een kwartier bezig geweest om het toch nog een keer te proberen maar het lukt écht niet. Ook nog een keer geprobeerd met de oude meetmodule en die koppelt in één keer. Kan het geen kapotte meetmodule zijn oid?
Uiteraard is alles mogelijk, maar zodra de nieuwe meetmodule stroom heeft en je drukt aanhoudend tot de 2 ledjes even kort flitsen dan zou deze adapter toch goed moeten zijn.
Badge +1
Nog even geprobeerd door de meetmodule nog een aantal keren te resetten, ik zie dat na een aantal seconden de lampjes kort flitsen (wat je zelf ook aangeeft idd) maar koppelen ho maar... Wederom dichtbij gehouden bij de Toon-thermostaat en heel snel heel kort op de knopjes gedrukt... Het lukt gewoon echt niet.

Wat ik ook nog heb geprobeerd is om de Toon-module te herstellen. Als ik dit voor de oude module doe werkt dit, als ik de nieuwe module probeer te herstellen staat er 'Mislukt'. Misschien is dat ook nog handig om te weten...?
Nee, dat laatste is verder niet van belang.
Die andere meetmodule is tenslotte onbruikbaar.
Willicht dat een moderator nog een nieuwe Meetmodule toe wil laten sturen.
Badge +1
@TinaC Kijk ik jou even aan... kan jij hier nog iets mee verder? 😇
Reputatie 7
Badge +2
@marcovk

Het lijkt er inderdaad op dat de nieuwe meteradapter defect is. Ik zorg dat je binnen maximaal tien werkdagen een nieuwe ontvangt.

Groeten Chantal

Reageer