Toon geeft onverklaarbaar hoog verbruik aan | Eneco Community

Toon geeft onverklaarbaar hoog verbruik aan

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

30 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
@Toon Hoogte

Leuk dat je de weg naar het forum hebt gevonden.
Je geeft aan dat je Toon verkeerd was ingesteld waardoor het live verbruik niet klopte.
Hebben de instellingen wel goed gestaan? De instellingen veranderen namelijk alleen maar na een fabrieks reset. Ik ga er vanuit dat het nu goed staat ingesteld en je geen problemen meer ondervindt.
Ik heb vorige week een lang en prettig gesprek gehad met Joep van Eneco. Alle zaken die in mijn berichten zijn genoemd, hebben we uitgebreid besproken.
Nogmaals, mijn opmerkingen zijn geen verwijten aan de individuele monteur, maar gericht aan de organisatie die daar achter staat en de monteurs op pad stuurt.
Een aantal zaken wordt nog eens als aandachtspunt daar neergelegd, in de hoop dat daar voor volgende installaties lering uit wordt getrokken.

Mijn Toon is inmiddels op de juiste wijze ingesteld, namelijk op 10.000 imp/kWh en geeft nu een aanzienlijk correcter beeld van het elektriciteitsverbruik. Foutje van de monteur en heeft niets met inleren of een al dan niet slimme meter te maken.

Verder heb ik bij Joep gemeld dat vorige week zondag de meteradapter het voor gezien hield. Geen communicatiestoring, want Toon bleef gewoon registreren, maar er werd vanaf het moment van storing alleen de waarde van dat moment doorgegeven worden.
In het menu van Toon bij Systeem > Energiemeters stond nog steeds “Verbonden met stroom/gas”.
Gasverbruik was er op dat moment niet, dus dat bleef al die tijd gewoon op nul staan, ondanks dat de sensor toch omwentelingen registreerde bij verbruik van gas.
Bij elektriciteit idem. Registratie door de sensor ging goed, naarmate er meer verbruik was knipperde het ledje op de meteradapter sneller, maar Toon kreeg permanent dezelfde waarde door van het verbruik op het moment van storing.
De oplossing was: meteradapter uit het stopcontact en even later er weer in.

Nu het vreemde: afgelopen zondagmiddag is het weer gebeurd, merkte ik vanochtend.
Aan de grafiek te zien gebeurde het afgelopen zondagmiddag rond 15.00 uur.
De week ervoor gebeurde het rond 02.00 uur.
Exact hetzelfde probleem zoals hiervoor beschreven.

Aan de stroomvoorziening van de adapter kan het niet gelegen hebben. Die zit namelijk achter een UPS (noodstroomvoorziening met accu).

Bij herhaling zou ik het aan Joep melden. Bij deze dus.

Omdat het toch weer een heel ander item betreft, heb ik een apart topic (Vastgelopen meteradapter) geopend, zodat daarin ook mogelijk identieke ervaringen kunnen worden geplaatst.
Reputatie 3
Badge
Voor de mensen die zich afvragen welk topic:v https://forum.eneco.nl/thermostaat-toon-106/vastgelopen-meteradapter-4382/
Vandaag geeft Toon al de hele dat een veel te hoog stroomverbruik aan soms schiet ie door naar 25000 watt actueel gebruik. Dagverbruik inmiddels al opgelopen naar meer dan 35 kwh.
Laatste software update naar 2.6.33 was 14 maart. Sindsdien nets aan instellingen gewijzigd.
Alle vormen van reset al geprobeerd: reset knop, herstarten toon, meteradapter enige minuten er af, stroom helemaal er af gedurende minimaal 5 minuten. Dus geen niets helpt.
Toch wel vervelend dit soort dingen. Het is niet de eerste keer dat ie niet goed werkt.
Reputatie 4
Badge +4
@Jan Kees,

Mijn reactie vind je in dit topic.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen