Toon geeft onverklaarbaar hoog verbruik aan | Eneco Community

Toon geeft onverklaarbaar hoog verbruik aan


Heb Toon sinds afgelopen vrijdag, maar ik word helemaal gek van het hoge stroomverbruik.
Bij mij is sprake van een 3-kamer appartement gelijkvloers met een tweepersoons huishouden.
Mijn laagste verbruik zit rond de 4500 Watt voor alleen wat standby spul, een NAS, een modem/router, een koelkast en een vriezer.
Mijn stroomverbruik gaat mij zo een jaarrekening van zo'n 20.000 euro opleveren.
Vette winst voor Eneco.
Ben ook bang voor een inval van het arrestatieteam van de politie. Zo'n verbruik wijst op een grote wietplantage.
Weet iemand waar je kogelvrije vesten kunt kopen?
Iemand toevallig ook een goede relatie met Bram Moszkowicz om me voordelig vrij te kunnen pleiten?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

30 Reacties

Reputatie 3
Badge
Heb jij een ouderwetse meter en heeft de monteur de juiste instellingen ingevoerd in Toon? Dit kan een hoop verklaren.
Heb Toon sinds afgelopen vrijdag, maar ik word helemaal gek van het hoge stroomverbruik.
Bij mij is sprake van een 3-kamer appartement gelijkvloers met een tweepersoons huishouden.
Mijn laagste verbruik zit rond de 4500 Watt voor alleen wat standby spul, een NAS, een modem/router, een koelkast en een vriezer.
Mijn stroomverbruik gaat mij zo een jaarrekening van zo'n 20.000 euro opleveren.
Vette winst voor Eneco.
Ben ook bang voor een inval van het arrestatieteam van de politie. Zo'n verbruik wijst op een grote wietplantage.
Weet iemand waar je kogelvrije vesten kunt kopen?
Iemand toevallig ook een goede relatie met Bram Moszkowicz om me voordelig vrij te kunnen pleiten?


haha humor kan ik wel om lachen..
Heb jij een ouderwetse meter en heeft de monteur de juiste instellingen ingevoerd in Toon? Dit kan een hoop verklaren.Wat  versta je onder een ouderwetse meter. De mijne is een Landis+Gyr met een LCD-schermpje waarop afwisselend de stand van de dag- en nachtstroom wordt weergegeven.
Ik mag toch aannemen dat de monteur de juiste instellingen heeft ingevoerd. Toon moest zich zelf nog even inregelen.
Misschien gaat die meter wel sneller lopen door al dat blauwe licht van die sensors en veroorzaken die straling of een magnetisch veld.
Morgen de meter maar even inpakken in aluminiumfolie.
De handleiding bij het onderdeel probleemoplossing brengt me ook niet verder. Mijn probleem staat er niet bij.
Daar word ik wel gewaarschuwd dat ik er niet aan mag knutselen, anders vervalt de garantie.
Het klonk allemaal zo mooi in die reclame: inzicht in je energieverbruik en besparing van energie.:mad:
Reputatie 3
Badge
Bij mij heb ik een draaischijf waarbij de monteur in toon aan moest geven hoeveel x hij draaid per uur/minuut. Weet niet de precieze betekenis. Slimme meters gaan door middel van kabeltje en heb je geen sensor nodig behalve bij gas mogelijk.
Reputatie 3
Badge
Een lcd scherm lijkt me al redelijk modern. Geen slimme meter dus?
Een lcd scherm lijkt me al redelijk modern. Geen slimme meter dus?Voor Eneco wel, maar voor mij niet.  :(
Zonder gekheid, nee deze wordt niet met een kabeltje op de meteradapter aangesloten, dus in die zin geen slimme meter.
Reputatie 3
Badge
Maar heb jij dan nog een ouderwetse draaischijf? Lcd plus lekker ouderwets een draaischijf???
Nee, geen draaischijf maar een knipperlicht waar nu de sensor overheen zit.

Inpakken van de meter in aluminiumfolie heeft ook niet geholpen. Het verbruik is nog steeds torenhoog.
Op dit moment verstook ik een kleine 12.000 watt. Geen radio of tv aan (vrouw is al naar bed), wel wat lampjes hier en daar, maar geen grote verbruikers.
Misschien de computer als je inlogt op het forum van Eneco. :)

Kan nergens (niet in de handleiding, niet op internet, niet hier op het forum) iets vinden over de tijd dat Toon moet inleren (volgens de monteur).

Mogelijk is de meter kapot, maar ik heb hier op het forum gelezen dat je daarvoor bij Stedin moet zijn. Lekker handig allemaal.
Wordt weer kastje naar muur waarschijnlijk.

Wat was dat vroeger toch makkelijk toen had je PTT en het Gemeentelijk Nutsbedrijf met medewerkers die een vak hadden geleerd en wisten wat ze aan het doen waren.

Tegenwoordig heb je daarvoor tientallen bedrijven die ons door marktwerking voor een dubbeltje op de eerste rij laten zitten. Ja, ja.

Ooit een helpdesk moeten bellen? Dat alleen kost je heel veel (Euro)dubbeltjes. Voor je je door het menu  geworsteld hebt, ben je bejaard en failliet. :mad:
He klinkt alsof dit een slimme meter van voor 2012 is. Moet je meterstanden opnemen voor electriciteit? Of stuurt eneco je gewoon een rekening?
slimme meters van voor 2012 zonder t1 aansluiting worden door Toon (nog) niet ondersteund. 
Maar de monteur had dat wel moeten opmerken. 

Is het verbruik van Toon hetzelfde als wat de meter zelf als verbruik op geeft?

En voordat je de helpdesk hebt gebeld weet je nog niet of het van kastje naar muur wordt. Waarschijnlijk niet. Hooguit dat jete horen krijgt dat Toon idd niet geschikt is voor je meter en je een nieuwe slimme meter moet aanvragen of Toon weer moet inleveren. En in ergste geval helpen ze je Toon goed instellen en ben je van het probleem af. Als je met vaste lijn naar de helpdesk van eneco belt, heb je normale regionale kosten voor het bellen. Bel je mobiel, dan betaal je vooral aan je mobiele provider (de extra gsm kosten), daar kan eneco niets aan doen.
Reputatie 3
Badge
Heeft de monteur niet getest of Toon goed werkte? Dat deed hij bij mij wel. Zoals eerder gezegd de test met de waterkoker.
Reputatie 7
Badge +6
@Toon Econoom

Ik heb je reactie en de reacties daarop verplaatst en een Topic hiervoor aangemaakt, zodat het andere topic gebruikt kan worden waarvoor het bedoeld is 😉, en je onderwerp beter vindbaar is voor andere klanten.
Ik begrijp dat Toon een heel hoog verbruik aangeeft. Als Toon verkeerd ingesteld staat kan het gebeuren dat er een te hoog verbruik wordt weergegeven. Als je meter ook een dergelijk (onverklaarbaar)verbruik aangeeft, dan is het raadzaam om contact op te nemen met je netbeheerder. Je kan je meter controleren door bijvoorbeeld de standen van vandaag te noteren en dat morgen nogmaals te doen. Als het verbruik op je meter afwijkt van het verbruik dat Toon aangeeft dan willen we je vragen om te controleren of de LED op je meteradapter knippert bij elke puls van je elektrameter. Graag horen wij van je of we je verder kunnnen helpen.
Omdat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over de elektriciteitsmeter die bij mij is geplaatst, zal ik een foto daarvan laten zien om verdere misverstanden te voorkomen.

http://farm9.staticflickr.com/8304/7847141606_bd56a6e95f_b.jpg


De meter is één gesloten geheel (verzegeld). Aan geen enkele zijde is een connector van wat voor soort dan ook.
De meterstanden moeten gewoon afgelezen en doorgegeven worden per kaart of online.

De meter is uiteraard geijkt en geeft volgens mij in grote lijnen een goede weergave van het gebruik te zien.
Ook de afgelopen dagen heb ik de meter goed in de gaten gehouden en ik ben er vrijwel van overtuigd dat deze correcte waarden laat zien.

Aan die meter zelf is dan ook niets veranderd. Deze meter is keurig en vakkundig geplaatst door Stedin en heeft nooit storingen gegeven.

De installatiemonteur van Toon heeft de elektriciteitssensor geplaatst op het "pulsoogje" (of hoe dat ding mag heten).
Op de adapter knippert voortdurend een groen ledje dat sneller gaat knipperen naarmate er meer stroom wordt afgenomen.
Of dat in hetzelfde tempo gaat als de puls op de meter kan ik niet nagaan. De sensor is namelijk over het pulsoogje geplakt en niet meer zichtbaar.
Als ik de sensor er al af zou halen, dan knippert het ledje op de adapter vast niet meer.

Toon geeft echter een wel 10 keer zo hoog verbruik aan. Dat heb ik ook tegen de monteur gezegd, maar die verzekerde mij dat Toon nog aan het inleren was en dat het wel goed zou komen. Een waterkokertest zoals op het forum genoemd, heeft hij niet uitgevoerd.
Gasverbruik was ook al niet eenvoudig omdat wij niet op gas koken, maar op inductie. In de keuken dus geen gas. Op die dag was het in huis rond 30 graden en dan slaat de CV-ketel ook niet makkelijk aan. Ik heb toen zelf maar voorgesteld om warm water te tappen en ja Toon gaf gasverbruik aan.
Of dat een juiste weergave is, zou ik echt niet weten. Het is geen lampje van 100 watt dat je aan en uit kan doen.

Internet was ook nog even een probleem, maar dat is mijn specialiteit en toch snel geregeld.

Overigens begon de installatie al met een compleet zwart scherm van Toon. Kennelijk geen spanning. Die moest komen van de keteladapter en dus daar de aansluitingen gecontroleerd. In zo'n geval denk ik, even de spanningsmeter pakken, maar daar was hij niet mee uitgerust. Dan maar bellen naar de basis.
Zo te horen een meer geconstateerd probleem. Toon van de bevestigingsplaat gehaald. Wat bleek, de schroeven waren te vast aangedraaid en daardoor was het wat fragiele plaatje gaan doorbuigen met als gevolg dat de contactpinnen geen contact meer maakten. Allemaal kielekiele dus. Een verbeterpunt.
Paar slagen losser en ziedaar: BEELD.

Al met al een moeizame installatie en als je dan op vrijdag om 15.30 uur bij een klant komt, is het snel 17.00 uur WEEKEND.
Ik had sterk de indruk dat de monteur niet echt veel ervaring had en meer een kunstje heeft geleerd.
Overigens was het een hele nette, aardige vent.
Dat soort zaken mag ook niet de monteur worden verweten, maar het management dat zo'n man met beperkte kennis en te veel werk op pad stuurt.
Eneco zal zich wel hebben verkeken op het (marketting)succes van Toon en met de installatie teveel hooi op de vork hebben genomen.

Dan hoop je op dit door Eneco beheerde forum after sales/installation hulp te krijgen, maar dat schiet niet echt op na een week aanmodderen.
De Eneco-medewerkers hebben me nog geen oplossing kunnen aanreiken.

De mede-forumleden denken wel goed mee met hun suggesties en daar ben ik oprecht dankbaar voor ook al heeft dat niet geleid tot een oplossing.

Nog steeds heb ik geen antwoord op mijn vraag hoe lang het door de monteur genoemde "inleren" van Toon duurt.
Hoe moet ik weten of de monteur alles goed heeft ingesteld.
Als de meter niet geschikt zou zijn, had de monteur dat toch ook moeten constateren, ondanks dat ik de Toontest glansrijk doorstaan heb.
Wie helpt mij, want veel duidelijker kan ik mijn probleem niet maken.

Als de eerstelijn de kennis niet heeft, zal er bij Eneco vast nog wel een tweede,zelfs derde lijn zijn om mijn probleem te analyseren om vervolgens naar een oplossing te gaan zoeken.

Ik sta met mijn rug tegen de muur. Nee, niet tegen Toon. :D
Reputatie 3
Badge
Je zou wel een oven aan kunnen zetten. Constante spanning en dan kijken hoevaak hij per minuut knippert en dan toon uit zijn houdertje halen en ook meten hoevaak hij knippert.
Reputatie 3
Badge
Lijkt mij een foute instelling.
Kijk eens in het Systeem menu bij Energiemeters. Staat de Electriciteitsmeter op puls en klopt het aantal pulsen per kWh?
Volgens de handleiding van deze meter (google maar eens op Landis & Gyr dialog)  zou dat 1000 impulsen per kWh moeten zijn.
Reputatie 2
Badge +1
@Toon Econoom

Op je meter staat 2Wh/imp. Per pulse is dat 2 Wh.
500 impulsen is dus 1000 Wh en dat is 1kWh.

Bij je instellingen op Toon moet het aantal pulsen per kWh dus 500 zijn.
Zou je dit willen controleren? Ik hoor het graag van je!
Reputatie 3
Badge
@Joep
Ik ben geen specialist maar volgens de manual heeft de 2Wh/imp te maken met de r53 Pulse output (S0 interface).
Het aantal impulsen per kWh staat vemeld naast het LEDje.  Dat is op de foto niet te zien omdat de sensor er voor zit. 
@Toon Econoom

Ik heb het even opgezocht en hij moet op 10000 imp/kWh ingesteld worden. 1 met 4 nullen dus.
Dat zag ik op de website http://www.endinet.nl/files.aspx?pid=12780&fid=22005173 staan.

Even instellen op de Toon dan moet het goed zijn.
Reputatie 2
Badge +1
@hmay @OuWeRot

Jullie hebben helemaal gelijk! Ik heb te vluchtig gekeken, excuses.
Heel erg bedankt voor het meedenken!

@Toon Econoom

Zoals OuWeRot aangeeft moet de toon inderdaad op 10000 imp/kwh ingesteld worden.
Dit kan je controleren via 'menu' > 'systeem' > 'energiemeters'.
Ik ben benieuwd!
Ha, nu gaan we misschien een stapje vooruit maken.
We verlaten nu de fase van “wat heeft de domme gebruiker nu weer fout gedaan” of de triviale helpdeskvragen van “heeft u de stekker wel in het stopcontact gedaan” en zo ja “wilt u het apparaat eens helemaal uit en weer aan zetten”.
Cruciaal in het verhaal komt de elektriciteitsmeter te staan. Voor wie het nog niet was opgevallen, het is een 3-fasen elektriciteitsmeter omdat ik een 3-fasen aansluiting heb.
Voor het meten van de stroom maakt dat niet uit want daarvoor zorgt de elektriciteitsmeter.

Met “hmay” meldt zich een kenner aan in deze discussie. Zijn bijdrage lijkt de discussie een goede kant op te brengen, maar nog niet helemaal.

Met “Joep” van Eneco gaan we weer een zijspoor op en “hmay” corrigeert dat gelukkig onmiddellijk.

Dan meldt zich “OuWeRot” die een klein foutje van “hmay” corrigeert.
Bij “Joep” gaat dan ook het licht branden.

Inderdaad, het aantal (imp)ulsen per kWh is voor deze meter ingesteld op 10.000
In de meter kan dat fabrieksmatig worden ingesteld op 500, 1000, 5000 of 10000 pulsen/kWh. Op de meter wordt alleen vermeld waarop de meter is ingesteld.

Met een eerste aanblik van de monteur op de meter had hij dat ook kunnen weten.
Als je echter de sensor erop plakt, kun je dat niet meer zien zoals mijn foto ook aangeeft.
Van de zijkant kun je nog net een paar nullen zien, voor de rest is het gokken.

Waar is Toon op ingesteld door de monteur? Ja, op 1000 ipm/kWh.
Probleem gevonden, lijkt het.
Maar wat moet ik met de opmerking van de monteur dat Toon zich nog moet inleren?
Zou Toon nog zelf moeten doorkrijgen dat ie fout zit?
Waarschijnlijk niet, want Toon leert op dat punt geen moer.
Het was gewoon tijd voor WEEKEND voor de monteur en maandag zoekt de helpdesk het maar uit.

Hier heeft het een week geduurd om achter het probleem te komen en dan nog komt de oplossing van een mede-forummer.

Opgelost is het echter nog niet. Ik heb alleen gezien dat Toon niet goed is ingesteld.

Op blz. 66 van de handleiding staat echter:

5.6 Energiemeterinstellingen
Let op! Deze instellingen zijn bedoeld voor de monteur. U mag
hier niets in veranderen.


Op blz. 67 staat verder

Aanduiding en waarde
Deze waarde heeft Toon nodig om het juiste verbruik te berekenen. Ook
dit wordt door de monteur ingesteld. Als u deze waarde aanpast, klopt het
door Toon aangegeven verbruik niet meer.


Mijn vraag aan Eneco is dus nu: wilt u zo snel mogelijk een monteur sturen om de juiste waarde in te stellen. Het liefst een ervaren, 1e of chef monteur.

Of ik dit van het begin af aan al wist? Eerlijk gezegd: ja.
Let wel, het is absoluut niet mijn bedoeling om bedrijven en/of personen aan de schandpaal te nagelen.
Wel wil ik dat de betrokkenen er lering uit trekken. Dat klanten serieus worden genomen.
Als je het niet weet, zeg dat gewoon en beloof dat je het uitzoekt. Verkoop geen onzin zoals “Toon moet nog inleren”. Juist dat laatste heeft me getriggerd.

Maak voor klanten en voor jullie zelf (wat uitgebreider misschien) ckecklists.
Stel vraagprotocollen op. Stel geen vragen over een meter (of apparatuur in het algemeen) waarop de klant antwoord: hij is grijs, er zit een schermpje op en er knippert iets.
Vraag naar merk en typenummer, dan weet je waar je mee te maken hebt.
Geef monteurs een duidelijke werkwijze. Het eerste wat de monteur in het geval van Toon moet doen, is de meters inspecteren en de benodigde waarden noteren en dan pas Toon uitpakken als de meters geschikt zijn. Niet omgekeerd zoals bij mij.

Er is aan Toon en aan de installatieprocedure nog veel te verbeteren. Ik hoop dat ik met dit topic en ook anderen met hun actieve inbreng daaraan kunnen bijdragen.

Voor de nieuwsgierige lezer: heb ik Elektrotechniek gestudeerd of ben ik werkzaam als elektrotechnicus. Nee, maar ik heb een ruime basiskennis op dat gebied en in de IT-organisatie waaraan ik leiding heb gegeven, was stroom/capaciteit/besparing –vooral in het datacenter – van grote betekenis en dagelijks praktijk.
Reputatie 3
Badge
@Toon Econoom
Zo dat lucht op! 🙂
@Toon Econoom
Zo dat lucht op! :-)
Volgens het bijschrift van mijn Avatar warm ik alleen nog maar op. :D
Reputatie 3
Badge
Duidelijk 😉 Je hebt gelijk... Als je iets niets weet, geef dit dan toe. Wat ik al eerder aangaf ben ik zeer tevreden over de monteur. Helaas heb jij anders getroffen. Ik denk dat je telefonisch wel geholpen wordt bij het veranderen van de instellingen. Mocht het dan niet lukken zullen ze vast een monteur langssturen.
Reputatie 2
Badge +1
@Toon Econoom

Beste Toon Econoom, ik heb je vandaag meerdere malen geprobeerd te bellen maar ik krijg je niet te pakken. Ik heb wel je vrouw gesproken maar die verwees me naar jou. Kunnen we een dag en tijdstip afspreken waarop we elkaar telefonisch spreken? Je bent duidelijk ontevreden over de installatie en met name over de verkeerde instelling door de monteur. Hier bied ik je mijn excuses voor aan. Ik wil je graag spreken om samen te kijken naar de oplossing. Je hebt 2 flink lange reacties achtergelaten waarin je meerdere zaken aangeeft. Ik wil graag tot de essentie daarvan komen.
Dat een andere klant het antwoord op je vraag geeft is in onze optiek juist een mooi gegeven, daar is tenslotte het forum voor bedoeld. Dat neemt niet weg dat ook de moderators hun uiterste best doen om iedereen te helpen.

Wil je me een persoonlijk bericht sturen met een dag/tijdstip naar voorkeur en je telefoonnummer?

Groet,
Joep
bij mij vanmorgen toon geinstalleerd, werkte prima. Ik moest nog iets aanpassen in de wifi settings, toen ik daarna terug ging naar hoofdscherm verbruikte ik ineens 20kwatt?
Nader onderzoek wees uit dat de meterinstelling ineens gereset was naar default waarde (300/nogiets), dus maar weer aangepast naar 10.000 impulsen/kwh. Nu klopt het weer. Weet vrij zeker dat ik niet aan dat menu geweest ben toen ik met de wifi bezig was. Maar even in de gaten houden of dit idd een bugje is..
Reputatie 3
Badge
Hierover heb ik net een bericht geplaatst in 2 daarvoor bedoelde topics. Welkom op het forum trouwens. Jou melding is nr 2 en dus reden voor Eneco hier beter na te kijken.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen