vraag

Toon geeft geen Opentherm aan

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 12 reacties
Hallo,

Sinds kort een abonnement op Toon genomen maar nu valt mij op dat Toon geen Opentherm aangeeft. De ketelmodule is aangesloten op een Remeha Avanta dus dat zou wel moeten werken. Iemand enig idee wat er fout gaat?

27 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste @twapee

Welkom op het Toon forum en bedankt voor je bericht. Kun je Toon eens een halve minuut stroomloos maken, door de ketelmodule een halve minuut van de stroom te halen en daarna proberen via Toon, je ketel weer op Open Therm te zetten? Ik verneem graag van je of dit gelukt is.

Groet,

Folkert
Folkert wrote:

Beste @twapee

Welkom op het Toon forum en bedankt voor je bericht. Kun je Toon eens een halve minuut stroomloos maken, door de ketelmodule een halve minuut van de stroom te halen en daarna proberen via Toon, je ketel weer op Open Therm te zetten? Ik verneem graag van je of dit gelukt is.

Groet,

Folkert

Hallo Folkert,

Ik heb de ketelmodule een halve minuut stroomloos gemaakt maar dat heeft helaas niet tot de oplossing van het probleem geleid.

gr. Twan
Reputatie 4
@twapee

Vervelend te horen dat dit niet heeft gewerkt. Heb je Toon al een langere tijd? Zo ja, heeft deze in het verleden ook open therm gewerkt?
Ik denk dat het ook een goed idee is om de aansluiting te checken. Kun je controleren of de bedrading vanuit de ketelmodule nog goed vast zit op klemmen 3 en 4? Ik hoor graag van je of dit het geval is.

Tip: vul je profiel even aan met je klantnummer. Dan kunnen we, indien nodig, met je meekijken op afstand.

Groet,
Glenn
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb zo vermoeden dat de monteur Toon op aan/uit heeft aangesloten ipv Opentherm. Nogmaals dit is een vermoeden.
Reputatie 4
@mAiden

Daar zou je gelijk in hebben. Maar met de Remeha Avanta werkt het via klemmen 3 en 4 zowel aan/uit als open therm 😉
Ik heb ook een vermoeden hoe dit op te lossen als de bedrading goed zit. Maar kan zijn dat ik dit eerst bij de software beheerders neerleg. Ik wacht even de reactie van @twapee af.

Groet,
Glenn
@Glenn

Heb de Toon sinds een week. Voorheen een standaard Remeha thermostaat gebruikt. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat de bedrading in de ketel goed zit aangesloten. Ik ga dit morgen of zaterdag even controleren. Houdt jullie op de hoogte.

gr. Twan
Ik heb de bedrading in de ketel gecontroleerd en alles zit aangesloten zoals het hoort te zijn. Wat nu?
Ik heb mijn klantnummer aan mijn profiel toegevoegd.
Reputatie 5
Badge
@twapee

Bedankt voor de terugkoppeling. Dus Toon is aangesloten op de klemmen 3 en 4? Kan je de externe toegang aanzetten via Menu > Toon Support > externe toegang Klantenservice > Aan.

Ik kijk dan op de achtergrond naar de aansluiting.

Groet,

Tina
@TinaC Ik heb de externe toegang aan gezet.
@TinaC
Ik zag dat je als moderator ook betrokken bent bij een probleem bij Zon op Toon van 9 dagen geleden.
Ik zit met een soortgelijk probleem. Ik heb Zon op Toon aangevraagd en de installatie is gepland op 5 december. Maar nu heb ik abusievelijk aangegeven dat de omvormer op een aparte groep is aangesloten wat achteraf gezien niet zo is. In die call van 9 dagen geleden kwam thehognl met een idee.
Kan bij mij de Zon op Toon op eenzelfde manier worden aangesloten?
Reputatie 6
Badge +2
Jij bedoelt deze post https://forum.toon.nl/storingen-problemen-25/zon-op-toon-werkt-niet-als-de-omvormer-op-een-gedeelde-groep-zit-2789

Als jij ook een dergelijke PV-verdeler installatie hebt dan kan het ook bij jou zo aangesloten worden. Dan zal ook die monteur van 5 december nog even een extra instructie mee gegeven moeten worden.

Technisch is ie wel gewoon op een aparte groep aangesloten, namelijk in de PV verdeler. Alleen niet in de centrale meterkast dus. Een PV verdeler is gewoon een mini-groepenkast ergens anders in het huis. En dat betekend dat de zonoptoon module ook in die PV verdeler geplaatst moet worden. Gezien sinds firmware 4.15 er meerdere meetadapters aangesloten kunnen worden kan je dus nu prima de slimme meter (P1 voor electra en gas) in de meterkast aansluiten op 1 meetadapter en de zonoptoon op een tweede meetadapter bij de PV verdeler.
@thehognl
Ik hoop dat TinaC dit voor mij zou willen doen. Ik neem aan dat zij beter kan uitleggen wat er nodig is en hoe e.e.a. moet worden geregeld dan ik dat kan.
Reputatie 4
@twapee

Ik neem het stokje van @TinaC over vandaag 🙂
De situatie rondom de aansturing van Toon naar de cv heb ik aangekaart bij de software beheerders. Zodra we meer horen, laten we je dit weten.

Goed dat je vraagt naar de mogelijkheden rondom jouw Zon op Toon aanvraag. Vragen kan immers geen kwaad, toch?
Zoals je weet is de aansluiting die @thehognl omschreven heeft niet de installatie die onze monteurs doen voor deze uitbreiding. Juist om die reden vragen wij bij de aanvraag naar de installatie om de geschiktheid te garanderen. Bij de situatie van een aantal dagen geleden hebben we een uitzondering gemaakt, omdat de installatie hier al had plaatsgevonden.
In deze situatie moet ik je helaas teleurstellen en zal de monteur langskomen voor een reguliere installatie. Ik maak de situatie zeker bespreekbaar, maar doe geen toezeggingen of dit in de toekomst een mogelijkheid zal worden voor de installatie van Zon op Toon.

Excuses voor het ongemak.

Groet,
Glenn
Erg jammer dat een aansluiting zoals theHognl voorsteld niet tot mogelijkheid bestaat. Een standaard aansluiting levert in mijn geval geen goed beeld op van de daadwerkelijk opgewekte zonne energie. Ik vraag me af of Zon op Toon dan nog wel zinvol is.
Mijn idee met Toon was om een compleet beeld te krijgen van opgewekte en verbruikte energie. Omdat dit nu niet mogelijk schijnt te zijn moet ik me gaan afvragen of de gehele Tooninstallatie nog wel zinvol is.
Ik hoop dat er nog een oplossing voor mijn Zon op Toon probleem kan worden gevonden. Zo niet dan denk ik dat ik de Zon op Toon installatie ga annuleren.
Reputatie 4
@twapee

Kun je ons laten weten welke Remeha Avanta je specifiek hebt? Er zijn namelijk meerdere types/modellen van de Remeha Avanta waardoor het kan zijn dat de cv die jij hebt niet deze open therm aansluiting heeft. In dat geval zou deze aansluiting niet mogelijk zijn.

Groet,
Glenn
Glenn wrote:

@twapee

Kun je ons laten weten welke Remeha Avanta je specifiek hebt? Er zijn namelijk meerdere types/modellen van de Remeha Avanta waardoor het kan zijn dat de cv die jij hebt niet deze open therm aansluiting heeft. In dat geval zou deze aansluiting niet mogelijk zijn.

Groet,
Glenn

Remeha Avanta 28c CW4
Volgens de handleiding heeft deze ketel opentherm.
Reputatie 4
@twapee

Dank je voor de aanvulling. We komen hier zo snel mogelijk op terug.

Groet,
Glenn
Glenn wrote:

@twapee

Dank je voor de aanvulling. We komen hier zo snel mogelijk op terug.

Groet,
Glenn

Hallo Glenn,

Is er al wat meer bekend?

gr. Twan
@twapee

Voor nu loopt het onderzoek nog steeds, maar ik verwacht dat we je uiterlijk begin van volgende week van een antwoord kunnen voorzien.

Groet, Urgel
Urgel wrote:

@Urgel@twapee

Voor nu loopt het onderzoek nog steeds, maar ik verwacht dat we je uiterlijk begin van volgende week van een antwoord kunnen voorzien.

Groet, Urgel

@Urgel

Helaas nog steeds geen antwoord. Ondertussen zijn we al weer zo'n 3 weken verder sinds de topic start.

mvrgr. Twan
Reputatie 4
@twapee

Vol verwachting klopt je hart...oh wacht het is al 6 december 😃
Ik snap dat je graag een oplossing ziet voor jouw situatie. We zijn nog bezig met het onderzoek om duidelijkheid te krijgen over de aansturing van Toon met jouw Remeha. Ik doe bij deze nog een beroep op je geduld.

Groet,
Glenn
Reputatie 4
@twapee

Zit je er klaar voor? Ik heb een reactie binnen met een verzoek 🙂
Jouw Remeha Avanta is inderdaad een ketel die via dezelfde klemmen zowel AAN/UIT als open therm aangestuurd kunnen worden. Als het open therm signaal niet goed doorkomt, dan zal deze automatisch overschakelen naar de AAN/UIT aansturing. Dit wordt ook niet automatisch hersteld nadat het signaal wel weer goed doorkomt.

Het advies hierin is om enkel je ketel van een reset te voorzien door de stekker er zo'n 20 seconde uit te halen en daarna terug in te doen. Vervolgens druk je een aantal keer op de refresh knop van Toon bij de aansturing van de cv (Menu > Instellingen > Verwarming). Het is belangrijk dat de deze 2 stappen kort achter elkaar uitvoert.

Mocht dit niet helpen, dan is de kans groot dat het toch aan het open therm signaal of de printplaat van de ketel ligt. Maar ik wil je vragen om eerst bovenstaande handelingen uit te voeren.

Bedankt in ieder geval voor je geduld en ik hoor graag of dit heeft gewerkt.

Groet,
Glenn
@Glenn

Alles uitgeprobeerd zoals hierboven beschreven maar helaas geen verandering. Zou het ook aan de ketelmodule kunnen liggen?

gr. Twan
Reputatie 5
Badge
@twapee

Balen dat dit niet geholpen. Ik vraag het voor je na of dit probleem veroorzaakt wordt door de ketelmodule, maar zoals mijn collega Glenn aangeeft, is de kans groot dat het aan het open therm signaal of de printplaat van de ketel ligt.

Ik hou je op de hoogte! 😉

Groet,
Mitchel
En ketel en Toon uit de stopcontact? 20 sec wachten... Eerst de ketel opstarten en daarna de Toon in de stopcontact, dan pas als Toon ook opgestart is op verbinding controleren.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen