Toon geeft geen inzicht in gasverbruik | Eneco Community
vraag

Toon geeft geen inzicht in gasverbruik

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties
In februari is er een Toon bij mij geïnstalleerd, maar afgelopen week pas de slimme meters wegens omstandigheden.
Het energieverbruik komt goed door, echter gasverbruik blijft op 0 staan...
Ook blijf ik de melding "sensoren worden ingeregeld" houden.
Ik heb het stappenplan al doorlopen, waaronder alles spanningsloos maken, alles opnieuw koppelen etc... Ook heb ik de gasmeter al uit zijn 'slaapstand' gehaald maar dat mocht ook helaas niet baten.
Helaas blijft de melding over de sensoren en hou ik alleen inzicht in de energie.
Hoe kan ik dit nu verder oplossen? Ligt het misschien aan de meteradapter?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

16 Reacties

Misschien is de gasmeter nog niet gekoppeld aanmelden stroommeter.
Dat kan soms 14 dagen duren.

Wat is de firmware van je adapter; kijk daarvoor op je Toon bij software.
Reputatie 7
Badge +8
'Sensoren wieden ingeregeld' is geen goed teken. Hij hoort op 'Verbonden met Stroom/Gas' te staan.

Allereerst kijk even na wat voor firmware er op je Meteradapter draait.

Meteradaptor al is verwijderd in Toon, en toen opnieuw gekoppeld met de P1 Kabel er gewoon in?

Hoe is het signaal? Aantal sterretjes.
Badge
Verwijderen en opnieuw koppelen reeds gedaan.
Opnieuw koppelen met p1 aangesloten is niet mogelijk, daarvoor is de afstand helaas te groot. Dan ziet hij de meteradapter niet...
De signaal sterkte is ook maar 1 sterretje, heb niet het idee dat de repeaters iets verbeteren.
Firmware van meteradapter is 0.25/0.13 (van de week was er een update)
Wat me ook opvalt is dat het lampje naast het stroom icoontje op de adapter wel knippert, maar die van het gas icoontje niet, alleen bij opnieuw in stopcontact steken branden ze kort beide.

Ik heb idd begrepen dat het enige tijd kan duren voordat de gasmeter gekoppeld is, maar de melding over sensoren in toon betekend sowieso dat er iets niet goed zit toch?
Reputatie 7
Badge +8
Duidelijk verhaal. Als een Moderator het leest, zal hij/zij jou waarschijnlijk een repeater toesturen. Daarna zou de verbinding beter gaan.
Badge
Maar ik heb al 2 repeaters (van Eneco zelf) maar signaal word er niet beter op...
Oké dan heb je de juiste firmware en is je adapter dus goed.
Dan zou ik even de koppeling van je gasmeter door je Netbeheerder afwachten.
Als dat te lang duurt kan je die ook even bellen.
Reputatie 7
Badge +8
Dat is wel vreemd.. Zeker omdat je niet kan koppelen met de P1 Kabel erin? En ook dat signaal niet sterker word met de repeater.
Maar ik heb al 2 repeaters (van Eneco zelf) maar signaal word er niet beter op...

Heb je ook geprobeerd om de repeaters te verplaatsen.
Het is vaak een beetje stoeien voor je beste verdeling hebt gevonden.
Overigens hebben de knipperende ledjes geen functie meer; je hebt immers slimme meters. Het witte kabeltje zorgt nu voor overdracht verbruiksdata.
Badge
Ik heb net even geprobeerd om de meteradapter binnen te hangen (meterkast zit buiten direct naast voordeur) en het signaal is dan optimaal, maar het effect is hetzelfde... Nog steeds de sensoren melding en geen gas inzicht...

Hoe geeft zo'n gasmeter zijn gegevens eigenlijk door aan de meteradapter? Aangezien je alleen de p1 van de slimme energie meter gebruikt, zijn die 2 gekoppeld?

Misschien ligt het toch zoals brandje zegt eraan dat stedin de gasmeter nog moet koppelen ofzo...
Reputatie 7
Badge +8
Gasmeter geeft 1x per uur de gasstand door aan je stroommeter, dit gebeurd draadloos.. Of je stroommeter en Gasmeter gekoppeld zijn, kan je ook zelf controleren. Doormiddel op je stroommeter te kijken. Deze zou dan ook de Gasstand moeten weergeve
Ik heb net even geprobeerd om de meteradapter binnen te hangen (meterkast zit buiten direct naast voordeur) en het signaal is dan optimaal, maar het effect is hetzelfde... Nog steeds de sensoren melding en geen gas inzicht...

Hoe geeft zo'n gasmeter zijn gegevens eigenlijk door aan de meteradapter? Aangezien je alleen de p1 van de slimme energie meter gebruikt, zijn die 2 gekoppeld?

Misschien ligt het toch zoals brandje zegt eraan dat stedin de gasmeter nog moet koppelen ofzo...

De gasmeter dient gekoppeld te zijn aan de stroommeter, zoals ik al eerder meldde.
De verbruiksdata van stroom en gasmeter worden vervolgens via de P1 poort via het witte kabeltje aan de adapter geleverd.
Vandaar mijn advies om je Netbeheerder even te bellen.
Die kan je meters uitlezen en dan weet je of die hun werk goed doen.
Reputatie 7
Badge +6
Beste iCKYNiC,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Het kan soms tot 10 dagen duren voordat je het gasverbruik op Toon ziet. Je netbeheerder kan inderdaad zien of je meters (softwarematig) goed gekoppeld zijn. Wanneer je de meters op Mijn enco geactiveerd hebt kunnen wij dat doorgaans ook zien binnen een week of twee.

Groet,

Folkert
Badge
Helaas nog steeds geen gasverbruik zichtbaar...
Ik kan in mijn Eneco ook nergens vinden hoe ik die meters kan activeren/koppelen.
Die optie moet op de verbruiktab staan toch?
Helaas nog steeds geen gasverbruik zichtbaar...
Ik kan in mijn Eneco ook nergens vinden hoe ik die meters kan activeren/koppelen.
Die optie moet op de verbruiktab staan toch?

Die activeer mogelijkheid krijg je pas op Mijn Eneco als Eneco dit van je Netwerkbeheerder door krijgt.
Dus gewoon even om de dag even kijken op Mijn Eneco.

Wil je weten waarom het koppelen lang duurt, dan bel je je Netbeheerder toch even?
Badge
Ik zal morgen stedin wel even bellen. Er staat me iets van bij dat ik de optie automatisch standen doorgeven wel heb zien staan maar helaas liep mijn iPad vast op dat moment en nu zie ik het niet meer... Vandaar dat ik dacht misschien is het per ongeluk geselecteerd dat het niet mocht en daarom niet meer zichtbaar ofzo...
Ik zal morgen stedin wel even bellen. Er staat me iets van bij dat ik de optie automatisch standen doorgeven wel heb zien staan maar helaas liep mijn iPad vast op dat moment en nu zie ik het niet meer... Vandaar dat ik dacht misschien is het per ongeluk geselecteerd dat het niet mocht en daarom niet meer zichtbaar ofzo...

Hier kan je de activatie mogelijkheid bij Mijn Eneco nalezen:

https://forum.eneco.nl/financien-89/aanmelden-voor-tussenstand-slim-activeren-slimme-meters-7729